OT LCHF-DIET= Totalt empatibefriad egoism!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl ingen som har förnekat att vi verkligen har ett klimat. Däremot är vi oense om vad som styr klimatet.
Och framförallt vad man eventuellt kan göra åt det. Jag förordar teknisk utveckling och fortsatt ekonomisk utveckling. Andra förespråkar samhällsomstörtning, med raserad ekonomi och därmed ökad fattigdom, svält, etc, i utvecklingsländerna som följd. Men det anses väl vara ett acceptabelt offer bara man får till stånd den samhällsomstörtning man länge suktat efter. Där kan man snacka om egoister.

Och framförallt vad man eventuellt kan göra åt det. Jag förordar teknisk utveckling och fortsatt ekonomisk utveckling. Andra förespråkar samhällsomstörtning, med raserad ekonomi och därmed ökad fattigdom, svält, etc, i utvecklingsländerna som följd. Men det anses väl vara ett acceptabelt offer bara man får till stånd den samhällsomstörtning man länge suktat efter. Där kan man snacka om egoister.
Ja, snacka om egoism att lämna efter sig en beboelig planet! Fy faan, alltså. För det vet vi ju att ett skenande klimat inte raserar ekonomin. Visst, folk svälter och dör redan idag pga missväxt orsakad av förändrade vädermönster. Men, om några hundra år har deras vilja att hitta en beboelig plats falnat av. Hållbarhet = kaos. Fortsätta som vanligt = lösningen.

Andra förespråkar samhällsomstörtning, med raserad ekonomi
ja!

ja och nej. att en självhushållande bonde går över till bomullsproduktion för folk i rika länder och därmed får en inkomst som går att mäta i pengar som de sedan kan köpa mat som de tidigare producerade själva, är knappast "rikedom". snarare otrygghet. men i hans roslings statistik ser det ju fantastiskt ut. ("primitiv ackumulation" kallde marx detta).

en raserad global konkurrensekonomi flyttar makten över produktionen närmare människor. i ett globalt kapitalistiskt system kan oväntade händelser på en helt annan plats skapa "kris" i ekonomin och orsaka svält. den enda lösningen i den här världen är en ickekapitalistisk nödlösning: välgörenhet.

om vi förändrar samhället så matproduktionen sker närmare människor riskeras inte människors mattillgång av mystiska svängningar i ekonomin. men självklart ska vi syssla med välgörenhet även i en omstörtad värld, om det blir missväxt nånstans.

Du påstår att "andra förespråkar samhällsomstörtning, med raserad ekonomi" och svält osv. Vem förespråkar samhällsomstörtning? "Teknisk utveckling och fortsatt ekonomisk utveckling" är ju det vi gjort senaste decennierna. Hur funkar det?
Och kostar det verkligen inget att strunta i miljö och klimat? Står ekonomin stark vid tex missväxt?

Och igen, är det verkligen egoistiskt att vilja lämna efter sig en planet i ett beboeligt skick?

Vem har sagt att man ska strunta i miljö och klimat?
Jag frågade om det inte kostar nåt att strunta i miljö och klimat. Jag frågade också om det är egoistiskt att lämna efter sig en planet i beboeligt skick. Men du svarar inte (med annat än motfrågor).

Jag frågade om det inte kostar nåt att strunta i miljö och klimat. Jag frågade också om det är egoistiskt att lämna efter sig en planet i beboeligt skick. Men du svarar inte (med annat än motfrågor).
Jag har väl anammat din debatteknik...
Klart det kostar att strunta i miljö och klimat, men iom att ingen i tråden sagt att man ska göra det är frågan irrelevant. Samma sak med dina övriga frågor; de är irrelevanta då de insinuerar saker som ingen i tråden påstått.

Jag har väl anammat din debatteknik...
Klart det kostar att strunta i miljö och klimat, men iom att ingen i tråden sagt att man ska göra det är frågan irrelevant. Samma sak med dina övriga frågor; de är irrelevanta då de insinuerar saker som ingen i tråden påstått.
Eftersom du har en lång tradition av att undvika frågor om det du påstår brukar det bli följdfrågor. Så, Är det egoistiskt att vilja ta hand om planeten? Det påstod du. Vem förespråkar samhällsomstörtning (och svält)? Det påstod du också. Vad har JAG påstått?

Är det egoistiskt att vilja ta hand om planeten?
Nej, är det nån som påstått det? Däremot påstår jag att det är egoistiskt att driva på för åtgärder som allvarligt kommer att skada samhället och ekonomin som vi känner det, och därmed orsaka fattigdom, svält och död i flertalet länder.

Från tråkiga, grå sossar till samhällsomstörtande revolutionärer? Ja, det låter ju...troligt.

Här finns uppenbarligen ett folkbildningsbehov:

/T

Nej, är det nån som påstått det? Däremot påstår jag att det är egoistiskt att driva på för åtgärder som allvarligt kommer att skada samhället och ekonomin som vi känner det, och därmed orsaka fattigdom, svält och död i flertalet länder.
Ja, du insinuerar ju faktiskt det. "Andra förespråkar samhällsomstörtning". Vem gör det? Är koldioxidskatt en samhällsomstörtande och egoistisk åtgärd som leder till fattigdom, svält och död i flertalet länder? Vi vet att ett skenande klimat leder till fattigdom, svält och död. Är det osjälviskt att fortsätta att åsidosätta miljön/klimatet för några års ohållbar ekonomisk tillväxt som vi känner det? Eller är det så att miljön på nåt sätt prioriteras idag?

Här finns uppenbarligen ett folkbildningsbehov:

/T
Uppenbarligen. Jag visste inte att satanistiskt initiativ var en spelare på den politiska spelplanen.

Det låter jag vara osagt men grundproblemet till samtliga klimat- och miljöproblem är ändå att jorden är kraftigt överbefolkad. Jag föreslår därför att rörelsen fridays for future börjar protestera mot sig själva och sin egen existens eller i alla fall mot sina föräldrar som satte dem i livet och på bidrog till jordens undergång.
problemet är ju kapitalismen

Ja, du insinuerar ju faktiskt det. "Andra förespråkar samhällsomstörtning". Vem gör det? Är koldioxidskatt en samhällsomstörtande och egoistisk åtgärd som leder till fattigdom, svält och död i flertalet länder? Vi vet att ett skenande klimat leder till fattigdom, svält och död. Är det osjälviskt att fortsätta att åsidosätta miljön/klimatet för några års ohållbar ekonomisk tillväxt som vi känner det? Eller är det så att miljön på nåt sätt prioriteras idag?
Har du några belägg för det du påstår här? Definiera t.ex. vad du menar med ”ohållbar ekonomisk tillväxt”.

Har du några belägg för det du påstår här? Definiera t.ex. vad du menar med ”ohållbar ekonomisk tillväxt”.
"Andra förespråkar samhällsomstörtning". Vem gör det? DU skrev detta. Vad menar du? Ja, vi förbrukar tex mycket mer än vad planeten "har råd med". Är detta verkligen nyheter för dig? Kinas tillväxt och miljöskuld? ÄR det så att miljön på nåt sätt prioriteras idag? Du påstod att jag påstått vissa saker? Vad har JAG påstått?

"Andra förespråkar samhällsomstörtning". Vem gör det? DU skrev detta. Vad menar du? Ja, vi förbrukar tex mycket mer än vad planeten "har råd med". Är detta verkligen nyheter för dig? Kinas tillväxt och miljöskuld? ÄR det så att miljön på nåt sätt prioriteras idag? Du påstod att jag påstått vissa saker? Vad har JAG påstått?
Nu sitter du och insinuerar saker igen.

Ja, faktiskt så är det ju den som möjliggjort den ekonomiska utveckling och befolkningsökning vi sett de senaste 100 åren. Så på så sätt är den ju ett problem.
Jag vill inte säga emot men befolkningsexplosionen sker väl just nu huvudsakligen i Afrika och jag tror att i de flesta fall så slutar man föda väldigt många barn om ekonomin är någorlunda ordnad och de flesta barn överlever... Kina byggde upp sin befolkningsmassa under rätt påvra förhållanden, Indien lika så...

Nu sitter du och insinuerar saker igen.
Jag frågar dig igen: är du omedveten om att vi förbrukar mer av planetens resurser än den kan återskapa? Är det så att miljön prioriteras? Inga svar. Och du vill fortfarande inte förklara ditt påstående: "Andra förespråkar samhällsomstörtning". Skrev du inte det? Och vad påstod jag? Du påstod att jag påstått saker. Vad? Inget svar. Som vanligt.

Okej att politik är förbjudet, men kan vi inte också införa en regel om max två frågetecken per inlägg?
Kan vi också införa en regel om att besvara frågor om påståenden, istället för att strunta i frågorna och lägga till fler obesvarade påståenden? Jag misstänker att det skulle minska antalet frågetecken.

Jag vill inte säga emot men befolkningsexplosionen sker väl just nu huvudsakligen i Afrika och jag tror att i de flesta fall så slutar man föda väldigt många barn om ekonomin är någorlunda ordnad och de flesta barn överlever... Kina byggde upp sin befolkningsmassa under rätt påvra förhållanden, Indien lika så...
Ja, det stämmer.
En stor del av befolkningsökningen handlar om framsteg inom medicin och sjukvård, som möjliggjorts med de resurser den ekonomiska utvecklingen skapat.

Är inte det nästan en "naturlag" att det fungerar så? Var väl på ungefär samma sätt i Europa osv.

Ja, det stämmer.
En stor del av befolkningsökningen handlar om framsteg inom medicin och sjukvård, som möjliggjorts med de resurser den ekonomiska utvecklingen skapat.
Teknisk och ekonomisk utveckling har också sett till att hav fiskas ut och att vi förbrukar mycket mer än vad planeten tål. Nåt är inte hållbart bara för att det är effektivt.

Är inte det nästan en "naturlag" att det fungerar så? Var väl på ungefär samma sätt i Europa osv.
Jo tror det. Höga födseltal kan nog också dämpas med lite demokrati och brutna patriarkat så kvinnorna kan bestämma mer själva och det hänger förmodligen ihop med ekonomisk utveckling, höna eller ägg där kan man säkert diskutera :)

Kan vi också införa en regel om att besvara frågor om påståenden, istället för att strunta i frågorna och lägga till fler obesvarade påståenden? Jag misstänker att det skulle minska antalet frågetecken.
Ja, jag hade gärna sett en sådan regel. Frågar man ska man få svar. Men det blir väldigt svårt att upprätthålla den en sådan regel eftersom den går mer på innehåll än form. Och ställer man färre frågor ökar chansen att få svar på dem. ;)

Ja, jag hade gärna sett en sådan regel. Frågar man ska man få svar. Men det blir väldigt svårt att upprätthålla den en sådan regel eftersom den går mer på innehåll än form. Och ställer man färre frågor ökar chansen att få svar på dem. ;)
Om det påstås mer saker än två som kräver förklaring, så är det i mina ögon helt ok att använda mer än två frågetecken. När dessa frågor bara leder till undvikande motfrågor (och felaktiga bonuspåståenden) så ser jag ingen anledning att släppa de första frågorna. Hur skulle en sån diskussion se ut? Påstå vad som helst och fyll på med mer. Om man inte tål att det man säger granskas/ifrågasätts, ska man nog börja blogga istället. Men visst, det är inte förbjudet att bli sur (menar inte dig) istället för att svara på frågorna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp