Däckval till breda fälgar - XC

Mats-Ola

Medlem
Har ett par American Classic Wide Lightning 29 som jag funderar över däckval till.
Kör mest XC, snabbare stig.
Med tanke på att fälgen är 29,3mm bred invändigt så ändrar det ju däckets profil och borde ge en bredare kontaktyta. Frågan är då vilka däck som passar för detta med tanke på rullmotstånd och kantgrepp.
Kan man t.ex gå ner en bredd från 2.3 till 2.1 och få ungefär samma egenskaper?
Finns det däck som är designade för att sitta på bredare fälgar?

Vad är era erfarenheter?

Har ett par American lightning wide 29 som jag funderar över däckval till.
Kör mest XC, snabbare stig.
Med tanke på att fälgen är 29,3mm bred invändigt så ändrar det ju däckets profil och borde ge en bredare kontaktyta. Frågan är då vilka däck som passar för detta med tanke på rullmotstånd och kantgrepp.
Kan man t.ex gå ner en bredd från 2.3 till 2.1 och få ungefär samma egenskaper?
Finns det däck som är designade för att sitta på bredare fälgar?

Vad är era erfarenheter?

Kör Rocket Ron. Bra grepp så länge det inte är blött.

Ja det finns däck designade för bredare färgar men 30mm är inte brett. Maxxis WT däck är designade för 35 mm eller bredare.

WT-däcken är designade för 30-35mm innermått ifall man ska tro på maxxis iaf :)

30mm är brett om man ska köra 2.1-2.3" xc-däck.

Ok. står 35mm på kartongen.

Jag har kört 2.25 på 30mm fälg. Funkar fint. Dock är just rocket ron inte kul att få dit. Krävs nästan en kompressor.

Bilagor

• 0B6A6CF2-7AF2-4B7F-B8AD-7A198C224B41.jpeg
    0B6A6CF2-7AF2-4B7F-B8AD-7A198C224B41.jpeg
    565.3 KB · Besök: 91
WT-däcken är designade för 30-35mm innermått ifall man ska tro på maxxis iaf :)

30mm är brett om man ska köra 2.1-2.3" xc-däck.

Det kanske är brett för XC 2,1 men det är väldigt sköna fälgar så det vore kul att se hur andra fått det att lira.
Kan man få ut samma grepp med ett lättare däck genom att profilen ändras? Och vilka däck passar att använda?

American Classic Wide Lightning 2.jpgMomsen Mount Graham 29x2.20" tyre mounted on an Alex Rim DH19 rim.

American Classic Wide Lightning 1.jpgMomsen Mount Graham 29x2.20" tyre mounted on a Wide Lightning.

Har kört Nobbynic 2,35 (inte WT)på id 24 fälgar tidigare, kör numera samma däck på 30 fälg i samma prisklass.
Jag mycket positiv upplevelse på alla plan med bredare fälg, stabilare bättre grepp, möjlighet till lägre däck tryck utan att det kränger på fälgen.
Enbart bak skall tilläggas.

Däcket blir drygt 1mm bredare på 29 istl för 25mm fälg så några hiskeliga andra former och egenskaper får inte däcket . Kör ditt favodäck i valfri strl . Jag hade gått på något mellan 2.2-2.6" efter tyckte o smak.

Jag kör wolfpack race 2,4 på 25mm id fälgar och är hel nöjd! betydligt bättre rull, grepp och flyt över ojämnheter än fast track/renegade 2,3. wolfpacken är ca 2-3mm bredare än fast track/renegade.
har kört några 2,25 på samma fälg och upplevde dom som mera stötigt och mindre flyt.

Jag kört mest XCM/XCO.

Ok. står 35mm på kartongen.

Jag har kört 2.25 på 30mm fälg. Funkar fint. Dock är just rocket ron inte kul att få dit. Krävs nästan en kompressor.

Från maxxis hemsid

Mountain bike rims have gotten progressively wider in recent years. Rims with internal widths between 30mm and 35mm are now commonplace on new trail bikes and enduro mountain bikes, and many riders are upgrading the wheels on their current bikes. To take full advantage of these modern rims, riders need tires optimized for the extra width. Maxxis’ Wide Trail line of mountain bike tires are designed specifically with 30-35mm rims in mind and feature a revised tread block arrangement to maintain ideal knob positioning.

Då jag säger att 30mm är brett så
Menar jag absolut inte för brett, utan bara att
Det helt klart ska räknas som en bred fälg.

2.3" är hur fint som helst på 30 mm ID.
Kör 2.35" på 30 mm ID och jag skulle inte vilja köra mycket bredare än så. Började med 2.6", men gick snabbt ner till 2.35". Mina 2.6" breda vintersulor sitter på ett par fälgar med 35 mm ID.

det kan inte vara jättekänsligt med däckbredd vs fälgbredd. hur skulle det annars kunnat fungera ens avlägset med den groteska smalfälgsperioden nedåt 20i med tex 2,4 tums-däck? vanligen med hjälp av onödigt högt däcktryck eller styva däckstommar.

men vill man ha ned däcktrycket för snabbare och skönare rull i stök, och ändå behålla kontrollen får man hjälpa till på något sätt. bredare fälg är ett av dem.

för ts mats-ola och hans 29,3i-fälgar lär det i en någorlunda modern kontext vara normalt med 2,25 till 2,4-tums däck. men det går förstås att utan värsta misären gå utanför detta.

Tillbaka
Topp