Smart bike till zwift

McWarhol

Aktiv medlem
Smart bike till zwift
Hej,
Funderar på att skaffa en smart bike för att kunna zwifta. Tanken är att hela familjen ska kunna använda den (två vuxna och två ungdomar), men jag gissar att det mest blir jag och äldsta dottern som kommer zwifta.

Men vilken modell är lämplig? Jag har kikat en del på wattbike atom (next generation) men den verkar svår att få tag på. Vad finns det mer för alternativ eller är wattbike atom en bra smart bike som jag bör vänta på?

Smart bike till zwift
Wattbike Atom går för tillfället inte att köpa utanför uk eftersom de släppt en ny modell som de inte hunnit bygga upp support och reservdelar för utanför uk enligt supporten på Wattbike. Kan ju dröja ett tag.

Smart bike till zwift
Wahoo och Stages finns också. Läs recensionerna hos DC Rainmaker skulle jag säga, finns nog inte så många andra som har riktig erfarenhet av samtliga modeller…

Smart bike till zwift
Vill du ha något som funkar bra och enkelt för flera i familjen så är StagesBike SB20 ett bra val. Stommen kommer från Stages spinningcyklar som de sålt i över 10 år. Lätt att justera snabbt, superstabil och tyst. Äkta dubbelsidig effektmätning vilket ingen annan har samt tandad drivrem med 10 års garanti. Om Monark byggt en smartbike skulle den vara väldigt lik StagesBike ?

Smart bike till zwift
Vill du ha något som funkar bra och enkelt för flera i familjen så är StagesBike SB20 ett bra val. Stommen kommer från Stages spinningcyklar som de sålt i över 10 år. Lätt att justera snabbt, superstabil och tyst. Äkta dubbelsidig effektmätning vilket ingen annan har samt tandad drivrem med 10 års garanti. Om Monark byggt en smartbike skulle den vara väldigt lik StagesBike ?

Fick upp detta i mitt flöde idag på IG ?
MONARK 828 Strip

Smart bike till zwift
DC Rainmaker verkar föredra Wahoos cykel, men ifrågasätter att det är särskilt vettigt att köpa en över huvudtaget:
(Under Wrap Up)

Mellan raderna läser jag att dessa första generationens ”smart bikes” saknar en del funktioner som snart kommer vara standard för interwebbs-cykling.

Smart bike till zwift
Vet inte riktigt vad som saknas som kommer "behövas"? Finns extraknappar och bromsreglage i alla fall på StagesBike SB20. Beror på vad man vill använda cykeln till. En del vill "träna" med hjälp av ett TV-spel, några vill ha en spinningcykel med lite mer variation, andra tränar som på Monark (ERG) och så är det tävlande på olika nivåer. Kritiken mot StagesBike har till viss del handlat om att effekten beter sig som på en vanlig cykel med effektmätare. Kan bero på att den faktiskt har dubbla "vanliga" effektmätare och inte bara beräknat samplat värde som på en trainer. En annan sak är att man inte "känner" växling eller ser vilken växel man har i (använder man appen ser man det på tex telefonen). Jag själv brukar växla upp eller ner efter behov, inte efter vad växelindikator säger... En del lever sitt cykelliv inomhus på internet, en del cyklar både inne och ute, andra bara ute. Svårt att göra alla nöjda med en produkt ?

Smart bike till zwift
Men om man är flera som skall dela på samma cykel så är det ju smart med en Smart cykel. Enkelt och snabbt att ändra inställningar och den är alltid redo för att användas. Sedan så blir det ju mindre slitage också. Jag har själv en Kickr Bike så jag kommer såklart att rekommendera den. Jag tycker känslan och möjligheterna till anpassning är magiska. Växlingen "känns" i cykeln och går att ställa in precis som man vill ha det (Di2 i mitt fall) så visst är dom dyra men det är också en långsiktig träningskompis

Smart bike till zwift
Men om man är flera som skall dela på samma cykel så är det ju smart med en Smart cykel. Enkelt och snabbt att ändra inställningar och den är alltid redo för att användas. Sedan så blir det ju mindre slitage också. Jag har själv en Kickr Bike så jag kommer såklart att rekommendera den. Jag tycker känslan och möjligheterna till anpassning är magiska. Växlingen "känns" i cykeln och går att ställa in precis som man vill ha det (Di2 i mitt fall) så visst är dom dyra men det är också en långsiktig träningskompis

Men å andra sidan om det skiljer en del på måtten och en vill ha liknande känsla som utomhus på geometrin så kan det väl både gå snabbare och vara smidigare att bara ha två ramar och en trainer. Det tar ju inte många sekunder att dra ur en axel och haka på en annan hoj. Istället för att hålla på och justera måtten på daglig basis. (sedan är det ju saker som sadel, styrbredd, vinklar och vevlängd. Inte minst mellan dam och herr som kan ställa till det. Förvisso små detaljer men ska det läggas 35-40k på något så lär ju ändå ambitionen vara ganska hög)

Smart bike till zwift
Du har väl samarbete med wahoo så du blir väl lite jävig ??.

Det har hänt mycket och mer lär det hända.

Smart bike till zwift
Beroende på hur stor eller snarare liten skillnad i längd det är på er kanske en smart wheel-on trainer kan vara ett alternativ om ni kan komma undan med två cyklar. Det tar inte många sekunder att skifta cykel och t ex wahoo kick snap är både tyst och driftsäker och betydligt billigare att köpa. Förutsätter att ni redan har cyklar att hänga på såklart.

Smart bike till zwift
Vi delar just nu på en trainer, det är asdrygt att hålla på byta cyklar och (axeladapters i vårt fall) så på sikt blir det nog att köpa en till trainer bara. Det är ändå billigast och man får cykla på "sin" cykel och slipper ändra inställningar.

Smart bike till zwift
Exakta mätvärden & hög precision?

ha ha, nja. Snarare samma precision. De flesta ligger mellan 1-2% felmarginal. Monark marknadsför ”när 400w är 400w”, twisten är väll att de i verkligheten är lika precisa som många andra, dvs vare sig sämre eller bättre....

hårdvarans konstruktion härstammar ju från 90 talet så precisionen i konstruktionen lär de ju hunnit slipa på.

Smart bike till zwift
Jag är också jävig då jag säljer Wahoo KICKR och Monark. Men jag har testkört Kickr Bike på Zwift och även med så kallad Dual recordnings mot Garmin Vector 3S då en del inbjudningsrace jag kör kräver detta.

Sedan vet man ju inte vilken mätare som stämmer, i vanlig ordning. Där är ju Monark unika med sin kallibreringsmöjlighet. Men min erfarenhet säger att Garmin lirar bra mot Monark då jag kört denna kombo i säkert 5 år. Tex testat Vector mot LC6/LC7 med stabila värden.

Jag tycker det funkar fint att Zwift med både "smart" utrustning och "dum" utrustning. Man lär sig snabbt att hantera det.

Här är en kraftanalys Kickr Bike mot Garmin Vector 3S:

Tillbaka
Topp