Budget pendlingscykel

MrSthlm

Aktiv medlem
Budget pendlingscykel
Hej,

Förstår att denna fråga ställts en del gånger men hoppas på någon kommentar ändå.

Tittar på en pendlingscykel och har än så länge fastnat lite för nedanstående tre. Budgeten är väl max 4000 för själva hojen (om man räknar bort tillbehör). Men om ni skulle avråda, att man bör gå upp ett snäpp så kan jag nog skaka fram lite mer slantar.

Egentligen kan jag tycka att dämpad gaffel är helt onödigt men om den går att låsa kanske jag kan leva med det. (Tänkte om jag börjar cykla MTB istället i skogen igen så köper jag en separat bättre hoj)

White AX 290 FF (den verkar rätt basic på ett bra sätt?)

Biltema X-Trail 29" 16 växlar

Hybrid 28" 24 växlar

Ja, jag har pendlat förr (20x2 km) men det var hmmm ca 10 år sedan men jag har erfarenhet av att cykla både i skog samt asfalt under olika förhållanden. Det blir ca 20x2 även nu.

Planerar året runt cyklande vilket sliter en del på hojen mig veterligen samt sedan har vi stöldrisken i Stockholm. Toppen om den är hyfsat billig och enkel att underhålla, slitage delar etc. Kanske är (bland annat) vevlager som kan gå åt h-vete någon gång/år på en budget hoj?

Kommer sätta på dubbdäck på cykeln ganska bums.

Dubbdäck hade jag tänkt mig antingen dessa

eller dessa

Om inte ni tycker att det kan vara bra med ännu värre däck (kraftigare dubbare däck) för att vara safe (i Stockholm)? I värsta fall får man väl lite extra motion i form av ökat rullmotstånd.

Kombopedal funderar jag på dessa

eller dessa billigare

Senast ändrad:
Budget pendlingscykel
Jag är en stark förespråkare för XXL i sådana här fall! Är du schysst och bygger lite relation med de i verkstaden så blir du väl omhändertagen.

Bor du i Stockholm så har du ju ofta inte långt till en verkstad.

Budget pendlingscykel
Jag är en stark förespråkare för XXL i sådana här fall! Är du schysst och bygger lite relation med de i verkstaden så blir du väl omhändertagen.

Bor du i Stockholm så har du ju ofta inte långt till en verkstad.

Ok :-) Ja, är jag nu disciplinerad med min året runt pendling så lär det ju bli en del slitage och då kanske man kan försöka nyttja verkstaden lite. Antar att de inte har någon klausul som gör att inte garantin håller vid hård året runt cykling. ;-)

Ja, jag tror jag chansar på den här. Det får dock bli online shoppen eftersom Large var slut i stan. Bara 8 växlar men å andra sidan kanske pyttelite mindre delar som kan bråka. Gillar också att det inte är framdämpare på den (helt overkill vid stadscykling tycker jag personligen).

Ser att den är ca 1,5kg lättare än Biltemas X-Trail 29"

Tror du att de här 50-622 dubbdäcken funkar? Bör rimligen göra det eftersom det är 47-622 på cykeln vid leverans, dvs endast 3 mm bredare? Tänkte att det kanske är lite mera safe med de bredare 50-622 vs 42-622 även om det 32 st extra dubb på 42-622 däcken av någon konstig anledning.

Sedan velar jag lite om jag verkligen ska köra spd kombopedal eller inte, blir ju ändå en hel del fotnedsättningar i Stockholm med alla trafikljus etc, kanske i synnerhet om jag nu satsar på året runt pendling.

Senast ändrad:
Budget pendlingscykel
Ok :-) Ja, är jag nu disciplinerad med min året runt pendling så lär det ju bli en del slitage och då kanske man kan försöka nyttja verkstaden lite. Antar att de inte har någon klausul som gör att inte garantin håller vid hård året runt cykling. ;-)

Ja, jag tror jag chansar på den här. Det får dock bli online shoppen eftersom Large var slut i stan. Bara 8 växlar men å andra sidan kanske pyttelite mindre delar som kan bråka. Gillar också att det inte är framdämpare på den (helt overkill vid stadscykling tycker jag personligen).

Ser att den är ca 1,5kg lättare än Biltemas X-Trail 29"

Tror du att de här 50-622 dubbdäcken funkar? Bör rimligen göra det eftersom det är 47-622 på cykeln vid leverans, dvs endast 3 mm bredare? Tänkte att det kanske är lite mera safe med de bredare 50-622 vs 42-622 även om det 32 st extra dubb på 42-622 däcken av någon konstig anledning.

Sedan velar jag lite om jag verkligen ska köra spd kombopedal eller inte, blir ju ändå en hel del fotnedsättningar i Stockholm med alla trafikljus etc, kanske i synnerhet om jag nu satsar på året runt pendling.
Jag tror du bara inte ska lämna in en skitig cykel till dem. Det lär ju mest vara växeljustering du behöver utföra till en början och det går ju snabbt om man inte själv kan göra det. Mitt närmsta varuhus har sjukt skönt folk i verkstaden och man får alltid snabbt hjälp med småfixar. Har bara behövt lämna in cykeln en gång för ett ekerbyte. Men även ekerbyte har de utfört direkt på en av mina andra icke-XXL cyklar.

Jag kan tyvärr inget om dubbdäck eller SPD, men obildade tanke kring SPD är väl att det kanske är onödigt på den cykeln om man inte är redan van SPD-användare.

Budget pendlingscykel
4000 kr är väldigt lite pengar för en cykel. Cyklar man därtill 4 mil per arbetsdag, dvs omkring 900 mil om året, är man värd en bra mycket bättre cykel!

Jag hade köpt något med utrymme för ganska stora däck även med skärmar (inte 50-däck men väl 38), bra skärmar som gick långt ned (dvs med kompis- och egolapp), bra belysning (gärna dynamo) och någon form av lasthållare (typ pakethållare med panniers eller dylikt) för ombyte/dator/småsaker.

Att det är fina växlar och bromsar är i princip bara onödigt på en pendlare. Lägg hellre större andel pengar på kvalitetstillbehör än en dyr cykel, för den typen av användning.

För 25 000 kr får man en fin pendlare med all kringutrustning inräknad. För 15 000 kr börjar det bli ganska tight skulle jag påstå. Går man längre nedåt börjar man kompromissa med saker som går ut över funktion och framförallt ens egna välmående och nöje, vilket är ganska viktigt om man ska orka cykla 4 mil om dagen året runt. Har man en bil som man då kan avskaffa är budgetutrymmet oftast inte något problem - det är man värd!?

Budget pendlingscykel
Har man lite pengar är beggat ett alternativ. Ska man pendla vill jag inte ha nåt som ser fint och stöldbegärligt ut. Det ska bara funka.

Budget pendlingscykel
Den cykel från XXL du kollat på har mekaniska skivbromsar, jag skulle överväga hydrauliska för pendling. Men för 3000kr är nog den du kollat på det mest prisvärda du kan hitta. Jag tycker du tänker rätt som väljer bort dämpad framgaffel.

För pendling vill du har skärmar, ofta kan det vara problem att få plats med 42 eller 50mm dubbdäck och skärmar på den här typen av cykel. Kontrollera detta innan köp av dubbdäck och ev. innan köp av cykel om just minst 42mm är viktigt. Jag tycker 42mm dubbdäck var väldigt praktiskt men har kört mycket på 37mm som också fungerar och för mig rullar något lättare. De bredare fungerade bättre för mig på skrovlig is som vi har en del av vissa år. Lampor behöver du också komplettera med för den här årstiden.

Med 2x20km dagligen så kommer det att bli en del slitdelar att byta. Just vevlager borde inte vara några större problem, jag körde 10 år på vevlagret på min billiga pendlare, men visserligen bara halva din sträcka per dag. Det som slits snabbast för mig har varit Schwalbes dubbdäck, håller ca 2 säsonger för mig.

Beroende på hur din pendlingsväg ser ut så håller jag med om att du nog skulle ha glädje av en lite finare cykel. För så pass lång sträcka skulle jag gärna ha bockstyre för att stå ut med motvind samt lite tätare växelsteg i de farter du oftast ligger. SPD eller inte är en smaksak, för den här sträckan skulle jag nog överväga SPD men som du säger beror det på hur många stopp, ärenden på vägen och hur mycket trafik man har och hur viktigt det är. På mina 10km pendling har jag inte saknat SPD men kan inte vara utan på längre sträckor.

Budget pendlingscykel
Tack för alla bra kloka råd, den här sajten är helt löjligt bra för cykling, allt en cyklist behöver. :-)

Ja, min stöldhistorik genom årens lopp i Uppsala samt Stockholm (förorter samt city) är hmmmm helt enkelt tragisk, sist rök dock enbart bakhjulet när jag för en gångs skull hade ett vasst/bra lås. Fortfarande stör det mig ibland när jag fick min upphottade/uppgraderade Kona cykel stulen, det var en skön hoj som var med om mycket (både pendling och stigcykling, allt i ett hoj). En nästan sprillans Scott racer för drygt 20 lapp fick jag också stulet från ett (dåligt förråd). Men detta är inte ens allt jag råkat ut för i cykelväg. Det är medvetet jag nu försöker hålla nere priset lite men absolut att begagnat är smartare (jag är lat nu).

Det blev lite nattonline shopping igår och det blev hojen jag länkade till från XXL. Men tänkte också att det kan vara schysst med en pendlahoj som har lite billigare slitagedelar. Vi får väl se hur denna budgetlinje faller ut men ska se om jag kan fixa bättre skärm den här gången. Beställde 42-622 dubb (Schwalbe 240 st dubb). Hoppas de mekaniska skivbromsarna lyder mig, minns att det var hydraliska på min gamla Kona för en del år sedan. Ang lampor som lyser som en bil för flera tusen spänn är jag lite skeptisk för om det behövs vid pendling i Stockhom men självklart ytterst bra/coolt vid mtb körning i skog, återstår att se vad det blir för lampor. ;-)

Sedan våga vägra elhoj, vad är det för fel med att bygga upp styrka och kondition (?) moderna cyklar är såpass lättcyklade. Men visst när man är äldre alternativt råkar ut för något som påverkar hälsan är det självklart toppen.

Sedan pendling året om, jag kan tycka det finns en viss charm med hmmm "kampen" mot naturen ibland, finns en viss utmaning i det j-vliga. ;-) Självklart under förutsättning att man har dusch möjligheter.

Senast ändrad:
Budget pendlingscykel
Grattis! Det ser ut som en enkel och prisvärd pendlare.
Den vajerdragningen till bakbromsen har ofta lett till fukt i höljet och frusen broms. Om du får det problemet är det inte jättedyrt att byta den mot hydraulisk.
Vad gäller belysning, så skall den ge ett brett fält på marken framför. De lampor med 1000-tals Watt som bl a XXL säljer är bra i skogen, men bländar i trafiken. Samma sak med blinkande lampor. Den som har blinket syns bra, men det är svårt att bedöma avståndet till den och man ser ingenting av vad som finns runtomkring.

Budget pendlingscykel
Ok, det enda som jag inte gillat med den hittills var slangarna, sannolikt de kortaste schrader ventiler jag stött på i mitt lilla liv, vilket beroende på pump kan göra det klurigt att pumpa. Första slangen/ventilen var såpass skum att jag bytte hela slangen (höll på att bli galen först). Möjligt jag skulle kunna lyckats till slut men tålamodet tog slut. Ska försöka nämna det för XXL sport vid tillfälle, onödigt att en sådan liten detalj som slangarna riskerar irritera ägarna.

Senast ändrad:
Budget pendlingscykel
Dom har kul beskrivningar, här på en SC Lite.
Dessutom har SC Lite FF en väldigt bekväm sadel och bra handtag, vilket ger ytterligare komfort utan att påverka den höga hastigheten.
Vilken tur?

Kul att det finns fler modeller med stel gaffel, synd att det är 3x bara. Snömodd i vevpartiet och vips blir det 1x.

Tillbaka
Topp