Fläkt framför trainern, vart köpa och vilken?

Luktapåblommorna sa:
Spacekitty sa:
Luktapåblommorna sa:
Vilken fläkt gäller i år? Vill inte betala mer än 500:-.

Du vill ha en sånhär på 140 watt, bara lite mer än du vill betala, men det är värt det. Den duger till att sitta inne i 28 grader och köra hårda pass under sommaren. https://www.conrad.se/p/sygonix-fe-50a-golvflakt-140-w-silver-1430246

Mm, men lång leverans på den, 24 veckor, pallar inte vänta så länge. :)

Denna på 110watt har ju bara lite mindre luftflöde och finns i lager https://www.conrad.se/p/casafan-spe...10-w-x-h-44-cm-x-48-cm-krom-glansande-1209016

Senast ändrad:
IMG_0657.JPG

https://www.designtorget.se/flakt-m...MImJbTo4-M5QIVA6gYCh1KYwKsEAQYHyABEgLO1PD_BwE

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Luktapåblommorna sa:
Spacekitty sa:
Luktapåblommorna sa:
Vilken fläkt gäller i år? Vill inte betala mer än 500:-.

Du vill ha en sånhär på 140 watt, bara lite mer än du vill betala, men det är värt det. Den duger till att sitta inne i 28 grader och köra hårda pass under sommaren. https://www.conrad.se/p/sygonix-fe-50a-golvflakt-140-w-silver-1430246

Mm, men lång leverans på den, 24 veckor, pallar inte vänta så länge. :)

Denna på 110watt har ju bara lite mindre luftflöde och finns i lager https://www.conrad.se/p/casafan-spe...10-w-x-h-44-cm-x-48-cm-krom-glansande-1209016

CasaFan 40G har jag haft några år.

Bra flås!

Och viktigast av allt:

GEWERBEEINSATZ
Zertifiziert nach Maschinenrichtlinie 2006/42/EC
für die Verwendung im Gewerbe.

Köpte en pelarfläkt på Clas O i söndags för att köra (lugna) trainerpass inomhus tillsammans med Neo samtidigt som familjer ser på TV i soffan bredvid. Det funkar förvånansvärt bra och med en ljudvolym på 56 dB så stör det nästan mer om bakväxel(e)n inte är 100% rätt inställd över kassetten.

Om man vill ha en med fjärrkontroll då, vad rekommenderar ni då?

Edit:
Äsch, kan ju köpa fjärrkontroll till vägguttaget istället...

Senast ändrad:
Jag hade också tyckt att det hade varit bra med fjärrkontroll till fläkten, har haft det tidigare, då jag har den framför fönstret, lite kallt att ha fullt blås med med bara några grader på utomhusluften under uppvärmning.

Gillar också den som har tüskzertifierung samtidigt som den sista från trotec ligger bäst till just nu, 5000m3/h låter lagom. Och nästan inom budget. https://www.trotec24.se/maskiner/ventilation/flakter-i-tvm-serie/staende-flakt-tvm-18-s.html

En fjärr på uttaget innebär bara på och av, ingen reglering av hastigheten?

Men vafan, trotec siten verkar paj, går ju inte att köpa, klickar du på "lägg i kundvagnen" så smäller det, tog en annan fläkt, smäller där med.

Någon som det fungerar för?

Köpte trotec på stativ pga. tips från denna tråden. Helvete vad det blåser haha. Sjukt bra fläkt. 5/5 nyvaxade kedjor i betyg. Dessutom på rea nu för 782kr inklusive frakt.

Köpte trotec på stativ pga. tips från denna tråden. Helvete vad det blåser haha. Sjukt bra fläkt. 5/5 nyvaxade kedjor i betyg. Dessutom på rea nu för 782kr inklusive frakt.

Är den balanserad och bra eller står den och skakar på max-rpm?

Den Egilent "vindmaskin" jag har från Classe är golvplacerad men har en förmåga att vandra/vrida sig lite om den inte står på ett mjukt underlag.

Är den balanserad och bra eller står den och skakar på max-rpm?

Den Egilent "vindmaskin" jag har från Classe är golvplacerad men har en förmåga att vandra/vrida sig lite om den inte står på ett mjukt underlag.

Efter att ha testat den först idag så kan jag varmt rekommendera den. Inget skakande, foten väger jättemycket. Stor skillnad mot min gamla classefläkt i metall. Körde 6x3 idag och hade mycket bättre känsla än vad jag brukar ha. 5/5 nerkissade randobibs i betyg.

Kapar denna tråden för uppdaterade rekommendationer. Är ute efter en golvfläkt (ej pelare eller stativ) med rejält blås och fjärrstyrning. Något som denna https://www.amazon.de/Breeze-Floor-...uPWNsaWNrUmVkaXJlY3QmZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl fast med fjärrstyrning då.

Verkar vara svårt att hitta utan att hamna i premiumsegmentet på 1000kr+?

Någon som har förslag?

jag testade sätta ett uttag jag kan styra med dimmer-funktion för att kunna reglera hastigheten, det uttaget jag testade funkade inte men jag tänker att principen är ”rätt”. Det närmaste jag nu kommit är att kunna slå på/av via ett styrt eluttag..

jag testade sätta ett uttag jag kan styra med dimmer-funktion för att kunna reglera hastigheten, det uttaget jag testade funkade inte men jag tänker att principen är ”rätt”. Det närmaste jag nu kommit är att kunna slå på/av via ett styrt eluttag..

Har också funderat på fjärrstyrd strömbrytare men då är det ju allt eller inget, som sagt. Är främst möjligheten att justera luftflöde utifrån intensitet på passet utan att behöva kliva av trainern som lockar.

Verkar vara stört omöjligt att hitta rejäla golvfläktar som är fjärrstyrda. Hittar inte ens nått på amazon.de. Får väl bli en pelarfläkt med mindre diameter trots allt.

Verkar vara stört omöjligt att hitta rejäla golvfläktar som är fjärrstyrda. Hittar inte ens nått på amazon.de. Får väl bli en pelarfläkt med mindre diameter trots allt.
Jula har golvfläkt som har fjärr, men du är kanske ute efter kraftigare fläkt?

Skrev lite klantigt. Menade att jag letade efter fjärrstyrda fristående större fläktar, mer som industrifläktar, men att jag bara hittar pelar och stativfläktar.

Kanske inte är så illa att ha mycket blås även när man ligger och tuggar i låga watt? Kanske är bättre att ha en fläkt med bra drag än en klenare fläkt som har ställbar hastighet?

Bilagor

• 61i-8fNDz7L._AC_SY400_.jpg
    61i-8fNDz7L._AC_SY400_.jpg
    41.2 KB · Besök: 216
Skrev lite klantigt. Menade att jag letade efter fjärrstyrda fristående större fläktar, mer som industrifläktar, men att jag bara hittar pelar och stativfläktar.

Kanske inte är så illa att ha mycket blås även när man ligger och tuggar i låga watt? Kanske är bättre att ha en fläkt med bra drag än en klenare fläkt som har ställbar hastighet?
Tänk på att en fläkt med stor kapacitet lämpligen används i utrymme med ordentlig värme.
Jag har aldrig varit så mycket sjuk som när jag hade en liknande fläkt i gamla garaget i 14 grader C. Skönt när man cyklar dock :-)

Häng en handduk framför/över styret så kan du reglera vinddraget från förarposition även med en fläkt med fast varvtal. Eller gör som jag när temp går under nollan i förrådet, mössa, vindväst som tas av under intervallerna.

Är det för klent drag i fläkten rekommenderas en (i förväg) blötlagd undertöja, vind och vaporisering tillsamman är ett effektivt sätt att kyla.

Körde första passet på nya trainern i garaget utan fläkt. Det var katastrof. Svetten sprutade och jag blev överhettad och blev helt vimsig. Stod och svajade i duschen efteråt. Inga watt blev det heller. Andra försöket med en liten fjollig fläkt gick bättre, men fortfarande är watten inte ens i närheten av utomhus. Jag är enormt känslig för överhettning ska sägas.
Om man tänker sig en utomhusrunda på sommaren så har man ju så mycket vind i ansiktet att man måste ha glasögon (jag använder glasögon i varje fall). Säg att temperaturen utomhus på sommaren är 20 grader, och cyklar man i 36 km/h så blir ju fartvinden 10 m/s, och ska man upp i DET inomhus så får man köpa RIKTIGA fläktar. Svett som rinner kyler dåligt; det är det som avdunstar som kyler.
Så egentligen ska man cykla med hela kitet, BIB-shorts, korttröja inkl hjälm/glasögon/tunn mössa och en megafläkt som blåser. Först då får man samma förhållande som ute. På nåt sätt tror jag inte / vägrar tro att jag inte skulle kunna trycka lika mycket watt inne som ute. Skillnaden borde vara ganska liten, och jag tror det är kylningen som fattas!

Jag köpte 2 st 100W golvfläktar på teknikdelar.se, 549 SEK/st -10% rabatt, ca 500 alltså. 45 cm i diam. Tittade på en 120W som var 55 cm i diameter men den kostade nästan 1000 spänn och dessutom tänkte jag att det blir mer flexibelt med 2 st.

Även jag kan rekommendera Nordic Home FT-563 enligt föregående inlägg. Ställd på en 40 cm hög bänk så nära framhjulet det går, skyfflar den rejält med luft även i lägsta hastigheten och ljudnivån är helt ok. Jag når precis knapparna från cykeln. Något HELT annat än 30 cm bordsfläkt i plast och plötsligt är trainercyklingen mycket behagligare. Hållbarhet kan jag inte uttala mig om än, har använt den 5 gånger, men den känns gedigen.
Köpte min på CDON för 439kr(478kr med frakt). ComputerSalg har samma för 383 inkl. frakt, ett klipp enligt mig.

Även jag kan rekommendera Nordic Home FT-563 enligt föregående inlägg. Ställd på en 40 cm hög bänk så nära framhjulet det går, skyfflar den rejält med luft även i lägsta hastigheten och ljudnivån är helt ok. Jag når precis knapparna från cykeln. Något HELT annat än 30 cm bordsfläkt i plast och plötsligt är trainercyklingen mycket behagligare. Hållbarhet kan jag inte uttala mig om än, har använt den 5 gånger, men den känns gedigen.
Köpte min på CDON för 439kr(478kr med frakt). ComputerSalg har samma för 383 inkl. frakt, ett klipp enligt mig.
Hur är ljudnivån i högre hastigheter? Finns väldigt få recensioner online och den jag hittar nämner att den har 80 db i max, vilket låter väldigt högt för en fläkt!?

Upplevd ljudnivå är nog ganska individuell. Jag är själv petig och kan t.ex. inte med en dator med dånande fläktar. När jag trampar så tänker jag inte på fläktens ljud, trainern(Elite Direto XR), transmissionen(välsmord!) och musik på normal volym överröstar fläkten. Visst ökar ljudnivån på högre hastighet men den blåser så bra på lägsta att jag kör där. Lika tyst som en liten 30 centimetare kan det nog inte bli och luftflödet ger ju ett vindsus i öronen liknande när man kör ute. Att slippa svettorgie uppväger lätt den lite högre ljudnivån enligt mig. Jag har ställt min på tre skumgummikuddar som hindrar vibrationer att fortplantas ner i bänken den står på.

Har nu hittat hyfsat rätt med mina fläktar. Slår på dem med knappen på grenuttaget, når knappen från styret. Men jag är fortfarande svagare på trainern vs ute. Har läst och det är förmodligen för att cykeln sitter så fast förankrad, ute vaggar man ju cykeln och man flyttar på sin tyngdpunkt i sidled. Pulsen är densamma och jag har mina Garmin 3 pedaler på min NEO 2T, allt stämmer och visar rätt men jag ligger 30 W lägre inomhus på en given puls. Försöker strunta i det och kör på pulszon istället för effektzon. Imorgon ska jag dubbelkolla genom att köra att utepass. Ja, jag har samma cykel i trainern som ute.......

Kör du ERG eller fritt ? Stor skillnad på knäpp etc emot ute. Ligger generellt lägre på trainer med, hur mycket beror på pass.

Har nu hittat hyfsat rätt med mina fläktar. Slår på dem med knappen på grenuttaget, når knappen från styret. Men jag är fortfarande svagare på trainern vs ute. Har läst och det är förmodligen för att cykeln sitter så fast förankrad, ute vaggar man ju cykeln och man flyttar på sin tyngdpunkt i sidled. Pulsen är densamma och jag har mina Garmin 3 pedaler på min NEO 2T, allt stämmer och visar rätt men jag ligger 30 W lägre inomhus på en given puls. Försöker strunta i det och kör på pulszon istället för effektzon. Imorgon ska jag dubbelkolla genom att köra att utepass. Ja, jag har samma cykel i trainern som ute.......
Eller också kan man göra rätt och köra ett test med dom förutsättningar man har och utgå ifrån rätt värden, men det kanske är för enkelt.
Bättre att krångla till allt och strunta i effekten?

Jag beställde två sådana här på amazon för drygt 200kr/st. Rekommendationen kom från DC Rainmaker och sen har jag läst många bra recensioner, så förhoppningarna är höga.

Letar också efter något sätt att styra hastigheten på annat sätt än att bara sätta på eller stänga av strömmen med t.ex Ikeas Trådfri. Hittade den här efter ett tips på youtube men förutom att den har fel kontakt så hade jag ändå föredragit något jag kan köra från mobilen (homekit iOS).

Någon som har något bra tips på ett sätt att styra fläktens hastighet trådlöst?

Senast ändrad:
Nu har jag testkört fläktarna och tycker att de funkar super. Två saker bara; har ännu inte kört ett helt pass utan bara ställt in dem och kollat så att jag får kylning vilket jag får med besked. Andra saken är att jag aldrig kört med fläktar tidigare så jag har inget direkt att jämföra med.

Med det sagt så är de väldigt tysta, även om jag skulle köra på maxläget, vilket jag iofs inte kommer att göra om jag inte vill ha Carolafeeling.

Jag har öven luskat lite om hur man varierar hastigheten på dem och läst att man inte ska köra med en vanlig dimmer då man kan få både störningar, brum och kanske öven ha sönder något. Istället ska man ha en varvtalsregulator. Eftersom det inte är något jag har liggandes hemma så körde jag med vad jag hade för att testa, vilket var en förlängningssladd med inbyggd dimmer, sk sladdimmer. Den liknar den här i utseende men är inte den. Som med alla dimmrar så finns det en uppsjö av olika varianter och jag har inte koll på vad det vad jag hade hemma mer än att den är säkert över 10 åt gammal så den är före LED-dimmrarnas tid. Se bild på vad det står på baksidan av dimmer, om den infon hjälper.

Jag har ingen aning om de långsiktiga konsekvenserna av att köra på det här sättet men om någon har input på vad man riskerar eller inte så är alla synpunkter välkomna. :)

Nästa steg blir att testa en sån här:

Om någon redan testat, dela gärna med dig av dina erfarenheter.

Slutligen; här är två bilder på hur jag löste det på minimal yta.

Bilagor

• D46DBAEC-8BAE-4A15-9A28-154C32DCE77B.jpeg
    D46DBAEC-8BAE-4A15-9A28-154C32DCE77B.jpeg
    740.9 KB · Besök: 365
  • 52F82D8F-E32C-408B-A72A-8547B470211E.jpeg
    52F82D8F-E32C-408B-A72A-8547B470211E.jpeg
    644 KB · Besök: 230
  • 2C649315-F301-454E-BE40-F87FA9A03D75.jpeg
    2C649315-F301-454E-BE40-F87FA9A03D75.jpeg
    515.5 KB · Besök: 190
  • 4B4AB2D3-D4B0-4D1F-AD7C-F6EEE824BE82.jpeg
    4B4AB2D3-D4B0-4D1F-AD7C-F6EEE824BE82.jpeg
    89.5 KB · Besök: 153
Senast ändrad:
Fjärrkontroll funkar inte, eller menar du fjärrstyrning av befintlig fläkt?

Fick tips om denna i Zwift-tråden. Verkar ju grym och precis vad jag behöver, men priset tar emot lite. Är rädd att det är skräp i en fin förpackning, och att livslängden blir begränsad. Ganska enkel funktion dock, så det borde ju fungera..

Tillbaka
Topp