Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Var rädd att du hade fastnat i TV soffan med chipspåsen. Blir glad att se att du är ute på äventyr?
//Ulf
Tack Ulf :)
Nää, jag fastnar inte så snabbt i soffan. Egentligen postar jag bara här när nån frågor mig nåt, jag är ingen bra bloggare eller kolla-vad-jag-gjorde-instagramare os. Jag behöver en anledning för annars kommer jag inte. Jo, tråkigt person. Och dessutom är jag en mycket dåligt happyföljare, ännu tråkigare. Men som tur är jag nu på cykelresa och fick också en spark i baken ('yonna, kolla happy, för de undrar var du är!') så då fick jag min anledning. Mycket bra :)

Men egentligen är mb5/Martin den skyldige. Han skickade vackra bilder från sin fatbiketur på Upplandsleden och slutade med orden 'Kom du'. Så jo, vad gör man då, just ja, man hoppar på cykeln och försöker trampa till Upplandsleden :) Men man blir ju lätt vilse med en fattie i skogen så det tar liiiite tid innan jag är där.

Men det är härligt nu i skogen. Still och lugn. Hör bara ljudet av tystnad. Finns fortfarande ingen mygg och knott, bara älgflugan som kan vara irriterande. Ibland finns det många, tur att dem inte tycker om mig för dem är ju blodsugande löss. Men de landar bara i mitt hår och då sitter dem fast. Ingen aning varför dem inte suger mig tom, kanske dem tycker inte om min doft, min härliga svettiga fatbikeparfym hihi.

Grymt fint! Är det bergslagen igen?
Jo, bland annat. Följde en liten del av leden för jag vet några fina vindskydd där. Sover nu också i ett vindskydd, vid en sjö. Härligt lugn. Försökte ta en bild just nu men trots två värmeljus lyckats det inte, det är tyvärr för mörkt. Men det är lite samma som det här vindskyddet var jag sov igår:

P1170806.jpg

Här innan det var mörkt.

P1170819.jpg

Och här när plötsligt solen kom och lyste på oktobers vackra färger.

P1170838.jpg

Fatbiken fick också sova inne, trygg för elaka troll och hungriga vildsvin.

Egentligen vet jag inte vilken rutt jag tar till Upplandsleden, jag bara cyklar i skogen och tar det lugn. När det regnar flyttar jag till grusvägar eller små asfaltvägar för då går dagen fortare, men tills nu har det bara fallit några små droppar som var inte så farligt.

Oops, har missat din fråga BuTTus. fÖRlåt att jag inte kolla så ofta på Happy, och tack att du frågar :)

Och tack du Erik med.

Jo, det går bra med mig, är på fatbikeresa nånstans .. jo var är jag .. nånstans i skogen mellan stora stenblock. Försöker hitta en väg ut (lita aldrig på Komoot, de vill gärna att vi cyklar runt som huvudlösa höns).
Ska skicka några bilder innan jag söker ett bra ställe för att sova. Vill sova under bar himmel, med stjärnorna som tak. Och helst vid en liten sjö så jag kan tvätta mig liten och koka kaffe.

Puss och kram på alla ni snälla happyriders! ?

Visa bilaga 445791
Oktober, färgernas månad, härligt månad. Och det är vackert här, som ett trolllandskap. Mycket grön. Finns så många olika gröna nyanser/färger att det är svårt att ta bilder, de syns inte på bilderna, iaf inte på mina :)
Blött är det också, och även finns det många vildsvin här. Inte riktigt mina favoritdjur, de är alltid hungriga (som jag) och gör enorm oväsen mitt i natten runtom tältet. Som ett gäng hooligans.

Visa bilaga 445790
Ibland har jag tur och har nån snäll människa sågat bort fallna träd på stigen.

Visa bilaga 445794
Ibland försvinner stigen och får jag letar vägen själv.

Visa bilaga 445795
Stora stenar, olika sorter mossor och miljoner tallkottar.

Visa bilaga 445797
Och ibland finns det två skilda vägbanor.

Visa bilaga 445799
Ofta tror man att vägen tar slut ..

Visa bilaga 445802
.. men det är inte alltid sant.

Visa bilaga 445796
Och man kan ju alltid kasta en fatbike över stenarna, iaf en pugsley från stål.

Visa bilaga 445804
En till vägen-tar-slut-bild. Det ser ut som en rövargrotta, mörkt och inte alls inbjudande.

Visa bilaga 445806
Men skenet bedrar :)

Härligt, du är tillbaka! :-)
Grymt fina bilder! Var har du tagit den här bilden??
P1170979e.jpg

Kul att höra att du är ute i skogen och njuter!
Om man ska försöka sig på att sammanfatta hela den här tråden i bara en mening, tycker jag att
det jag citerat från dig nedan, passar ganska perfekt :love:
Haha, jo det kan man säga :)

Så coolt! Måste dit
Well, kom du :) Hoppa på cykeln och glöm inte att ta med kameran för skogens färger är fantastiska nu. Och om du är snabbt bjuder jag på dagenslunch, du har tur att det finns fortfarande blåbär och att de inte har förlorat sin sötma (det sista är inte riktigt sant, men allt smakar ju bra när man är ute):

P1170964.jpg

(okej, jag håller med, det ser inte riktigt inbjudande ut)

Förresten, jag fick en vackert yxa som present! Ska ta några bilder och skicka strax ..

P1170965.jpg

Yxan är en Viking Axe från Øyo. Den är (enligt kvinnan som jag fick den ifrån) en kopia av en yxa som grävdes ut i Norge och är 1000 år gammal. Nu tycker jag att det är inte så intressant, intressantare är att den bara väger 340 gram :)

P1170966.jpg

Men kanske den är lite för långt för fatbikes ram (den har storlek Small) så jag får kapa av yxans skaft .. men det vill jag inte för den är ju vackert. Så får leta efter en bra plats på cykeln, inte lätt för den bär många grejer. Men när yxan ligger på marken då ser den mindre ut, eller hur? Så kanske det går ändå.

P1170967.jpg

Behöver också ett eggskydd, jag har yxan nu i ryggsäck med en tjock strumpa runtom eggen men den är jävlaskarp så efter några fatbike-dans-mil var strumpan borta. Kvar fanns bara några trådar. Fan alltså för nu har jag bara en strumpa kvar :(

P1170968.jpg

Visa bilaga 445920
Yxan är en Viking Axe från Øyo. Den är (enligt kvinnan som jag fick den ifrån) en kopia av en yxa som grävdes ut i Norge och är 1000 år gammal. Nu tycker jag att det är inte så intressant, intressantare är att den bara väger 340 gram :)

Visa bilaga 445922
Men kanske den är lite för långt för fatbikes ram (den har storlek Small) så jag får kapa av yxans skaft .. men det vill jag inte för den är ju vackert. Så får leta efter en bra plats på cykeln, inte lätt för den bär många grejer. Men när yxan ligger på marken då ser den mindre ut, eller hur? Så kanske det går ändå.

Visa bilaga 445923
Behöver också ett eggskydd, jag har yxan nu i ryggsäck med en tjock strumpa runtom eggen men den är jävlaskarp så efter några fatbike-dans-mil var strumpan borta. Kvar fanns bara några trådar. Fan alltså för nu har jag bara en strumpa kvar :(

Visa bilaga 445921
Hej Yonna ' brukar ta några varv med eltejp på eggen på yxan så blir den inte lika jävla vass" ps har heller inget skydd för eggen ,,

Hej Yonna ' brukar ta några varv med eltejp på eggen på yxan så blir den inte lika jävla vass" ps har heller inget skydd för eggen ,,
Yxan sitter nu fast bak på ryggsäcken tills jag hittar nån bra ställe på cykeln. Förmodligen ser jag nu ut som en blandning Rambo-MadMax-fatcyklist.

Vackert som vanligt! Men inga mygg? Hur går det till?! Finns gott om dem i södra Norrbotten.
De älskar dig. ? Hoppas dem stannar var dem är för här är det helt myggfritt, härligt!

Skönt att du är tillbaka med dina fantastiska bilder och roliga (och intressanta) berättelser.
Tack du ensamvarg med ditt vackra namn :)

Och tack alla för era entusiastiska tummen-upp ?

De älskar dig. ? Hoppas dem stannar var dem är för här är det helt myggfritt, härligt!
Jag får väl se det på det sättet: all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. :) Och om de cirklar runt mitt tält några dagar istf att attackera dig, så är det en uppoffring jag kan göra.

Kanske har det redan frusit i Bergslagen men inte i södra Norrbotten? I Stockholm har jag cyklade för två vecker sen vid 5 (plus)grader, äntligen svetter jag inte för mycket! Längtar redan efter några minusgrader på morgonen som gör stigcyklingen ännu bättre!

Kanske har det redan frusit i Bergslagen men inte i södra Norrbotten? I Stockholm har jag cyklade för två vecker sen vid 5 (plus)grader, äntligen svetter jag inte för mycket! Längtar redan efter några minusgrader på morgonen som gör stigcyklingen ännu bättre!
Det var nån frostnatt för nån månad sen (även längre söderut), men bevisligen har några mygg överlevt. Nåja, lite mygg har ingen dött av. :) Och några minusgrader på nätter och morgnar är fantastiskt. Luften blir annorlunda och vattenpölarna en chansning. Ska de bära eller brista? :)

Visa bilaga 446159
? En sked??? Vad händer med Park Tool däckjärn bestick? :-D
:)
Jag hittade skeden i skogen, levande begravd, så den tog jag förstås med mig.

P1170844.jpg

P1170845.jpg

Vackert liten sked, jag blev omedelbart förälskad :love:

P1170846.jpg

Baksidan är också snygg. Frågan är nu förstås varför låg den stackars sked ensam, kallt och övergiven, omringad av träd, sten och svamp mitt i skogen? Men som så många andra viktiga frågor i livet ska vi förmodligen aldrig få svar.

Hittade förresten på samma stig nåt annat som nån har tappat, förmodligen för många år sen. En bly cigarr:

P1170897.jpg

P1170896.jpg

Så långt som mitt långfinger och två lillfingrar bred.

P1170898.jpg

Kulan hade sällskap av stora svamp, några så stor som en pizza. Det var förresten en mycket vackert stig, men usch vad jobbigt att pushbika. Bra styrketräning. ?

Jag får väl se det på det sättet: all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. :) Och om de cirklar runt mitt tält några dagar istf att attackera dig, så är det en uppoffring jag kan göra.
Ah, en man efter mitt hjärta! ?

(det här är förmodligen en mycket dåligt translation från engelska)

I love your avatar Yonna, riktig snygg!
Tack, men du, det är ju bara mitt namn :) Jag ville inte ha nån jag-kan-också-cykla profilbild och om man har sitt riktiga namn är det också lite svårt att hitta nåt som passar ihop. SambalOelek t.ex är ju lätt, bara klistrar i en vackert bild (lätt att tjuva från sambal) och voila:

sambal.jpg

Eller Lucky Luke, han som är snabbare än sin egen skugga. Kanske jag ska ändra mitt happynamn (får man göra det?) men att hitta ett passande namn är inte heller lätt. Kanske jag får starta en hjälp-mig-hitta-snygg-avatar/namn-tråd :)
Men kul att iaf du tycker om min avatar :)

lucky-5-e1576409732654.png

Har du yxa (och kniv) som säkerhetsutrustning eller använder du den också?
Kniv använder jag för så många saker (skära bröd, äpple, ost etc, mörda fisk, peta under naglar, klippa håret, raka benen, tälja stickor för att få igång brasor etcetc) så fatbikeäventyr utan kniv skulle vara som attt cykla utan däck.

Yxan är mer en vintergrej för mig, den behövs för tex tälta i minusgrader och snö, för att hugga på is för att få dricksvatten, för att elda etc. Och förstås för att laga mat. Tex roadkill kan vara en delikatess men då behövs ju större verktyg än däckjärn, pumpa och kedjelås, eller hur?

4P043253.jpg

Lite jobbigt att laga köttsoppa i ett Tangria minikök men om man har en yxa är det lättgjort.

6aP98765756.jpg

4P78654564.jpg

Yxa är också skönt när det finns renar som tycker om att dansa tango med tjockisar:

6P79546746.jpg

Eller mot SkogensKonung som vill inte dela skog med snälla fatbikers:

7P89765645.jpg

Yxan är även ett utmärkt verktyg när det behövs en skalpering eller kastrering, alltså avlägsna en bit hud/kött med tillhörande hår från hjässan/skrevet, för det finns ju många idioter som bara tänker med sina könsdelar. Men de bilderna ska jag inte posta, happyfolk är ju mycket känsliga varelser :)

Och jo, det är jaktsäsong i skogen nu, och det syns ..

Kniv använder jag för så många saker (skära bröd, äpple, ost etc, mörda fisk, peta under naglar, klippa håret, raka benen, tälja stickor för att få igång brasor etcetc) så fatbikeäventyr utan kniv skulle vara som attt cykla utan däck.

Yxan är mer en vintergrej för mig, den behövs för tex tälta i minusgrader och snö, för att hugga på is för att få dricksvatten, för att elda etc. Och förstås för att laga mat. Tex roadkill kan vara en delikatess men då behövs ju större verktyg än däckjärn, pumpa och kedjelås, eller hur?

Visa bilaga 446407

Lite jobbigt att laga köttsoppa i ett Tangria minikök men om man har en yxa är det lättgjort.

Visa bilaga 446408

Visa bilaga 446409

Yxa är också skönt när det finns renar som tycker om att dansa tango med tjockisar:

Visa bilaga 446410

Eller mot SkogensKonung som vill inte dela skog med snälla fatbikers:

Visa bilaga 446412

Yxan är även ett utmärkt verktyg när det behövs en skalpering eller kastrering, alltså avlägsna en bit hud/kött med tillhörande hår från hjässan/skrevet, för det finns ju många idioter som bara tänker med sina könsdelar. Men de bilderna ska jag inte posta, happyfolk är ju mycket känsliga varelser :)

Och jo, det är jaktsäsong i skogen nu, och det syns ..
Bear Grylls skulle svimma om han såg all denna mat!

Tack, men du, det är ju bara mitt namn :) Jag ville inte ha nån jag-kan-också-cykla profilbild och om man har sitt riktiga namn är det också lite svårt att hitta nåt som passar ihop. SambalOelek t.ex är ju lätt, bara klistrar i en vackert bild (lätt att tjuva från sambal) och voila:

Eller Lucky Luke, han som är snabbare än sin egen skugga. Kanske jag ska ändra mitt happynamn (får man göra det?) men att hitta ett passande namn är inte heller lätt. Kanske jag får starta en hjälp-mig-hitta-snygg-avatar/namn-tråd :)
Men kul att iaf du tycker om min avatar :)

Tycker också om din avatar.Är nöjd med meningen till min (även om den kanske bara funka på Nederländska), men måste hitta en snyggare bild.

Visa bilaga 446405
vad coolt! Någon har döpt en krydda efter mig! ?

Egentligen postar jag bara här när nån frågor mig nåt, jag är ingen bra bloggare eller kolla-vad-jag-gjorde-instagramare os. Jag behöver en anledning för annars kommer jag inte. Jo, tråkigt person. Och dessutom är jag en mycket dåligt happyföljare, ännu tråkigare. Men som tur är jag nu på cykelresa och fick också en spark i baken ('yonna, kolla happy, för de undrar var du är!') så då fick jag min anledning. Mycket bra :)
Var är du nu Yonna? :-p

Tack för alla roliga och fina bilder du tar!

Var är du nu Yonna? :-p

Tack för alla roliga och fina bilder du tar!
Tack :)

Jo, var är jag nånstans, bra fråga .. Det var mörkt igårkväll, jättemörkt och det regnade. Så då sätter man upp tältet var man befinner sig, alltså mitt i blöt skogen på sten, stock, tallkottar och sniglar. Tur att tältet är pyttelitet, den tar nästan ingen plats. Men ändå ligger jag sned och krokig, och kroppen känns som en skruvmakaron. Om den här känslan kallas fatbikelycka, en blandning av mjölksyra, äventyr, utmaning och feta däck, då har man aldrig fetcyklat i oktober i skogen.

P1180139.jpg

Om jag öppnar dörren ser jag den här hemska utsikten, usch. Allt är blött, fuktig, det luktar döda löv, våta svamp, slemmiga sniglar, det duggregnar och skogen är dimmig, som en svartvit tapet, brr, inte alls lockande. Finns också ett dyster mörk mumlande, skogens melankoliska morgonlåt i kallt oktober. Och jag hör skott, de skjuter allt som lever ihjäl i skogen just nu, så bäst att göra som om jag är redan död och stanna trygg och varm i sovsäcken. Men tyvärr får jag kissa. Hemskt för jag har ingen snopp. Så får sitta och vädra rumpan mitt i ruttna svamp, våta löv, blodiglar och små flerbenade varelser med grön hud och mörka ögon. Så om jag inte svara i tråden då vet ni var jag slutade. Som svamp&snigelmat. ?

P1180140.jpg

Tog snabbt några bilder från min supermysiga tältplats innan jag flydde tillbaka till min varma sovsäck. Och jo, ibland kan man bara välja mellan myr, kärr, moras eller sumpskog som tältplats.

P1180141.jpg

Tältet hänger slapp, som mjuk pasta, som en urvriden disktrasa. Och det känns som om det fryser, lite under noll grader. Men inne i tältet är det torrt, och tur att min starkaste vapen är att jag kan sova var och när som helst så jag sov ändå bra.

älgjakten i södra delarna av sverige började igår. läge för klädesplagg i skarp färg..

ett annat sätt att öka sin säkerhet är att cykla på eftermiddag och kväll med lampor påslagna.

eller cocoona några dagar till jägarna hunnit med sin i år knappa tilldelning...

Tittar man bara på bilderna utan att läsa texten ser det rätt mysigt ut..
Jag är en förespråkare av solskenstältning (men har misslyckats med vädret ibland). Det kan se mysigt ut, men visst väder är blötare än annat. Blött är inte mysigt. När allt är blött är det inte alls kul. Och jag misstänker att mina värsta/blötaste upplevelser skulle vara rena öknen i jämförelse med Yonnas. Hon är ett proffs. :)

Tittar man bara på bilderna utan att läsa texten ser det rätt mysigt ut..
Vet inte var du är just nu, men vill gärna byta med dig :)

Jag är en förespråkare av solskenstältning (men har misslyckats med vädret ibland). Det kan se mysigt ut, men visst väder är blötare än annat. Blött är inte mysigt. När allt är blött är det inte alls kul. Och jag misstänker att mina värsta/blötaste upplevelser skulle vara rena öknen i jämförelse med Yonnas. Hon är ett proffs. :)
Haha :) Nej, jag är bara inte en Miss Sunshine idag. Är lite trött, kallt och sur. Lite som den här gammal kärring som jag mötte i skogen förra veckan:

P1180079.jpg

P1180078.jpg

älgjakten i södra delarna av sverige började igår. läge för klädesplagg i skarp färg..

ett annat sätt att öka sin säkerhet är att cykla på eftermiddag och kväll med lampor påslagna.

eller cocoona några dagar till jägarna hunnit med sin i år knappa tilldelning...
Ska bara cykla nu på små grusvägar, kanske till och med på tråkigt asfalt. Men det känns också skönt för det rullar härligt efter några dagar skogsstigar.

Tack för era hjärtevärmande tumme-upp ni snälla happyriders, de är som solstrålar i mörka fatbiketider. Som styrkekramar. ?
Bäst att packa ihop grejerna, hoppa på cykeln och trampa mig varm och lyckligt igen. Men först borsta tänderna. Med salt djärv tandkräm förstås för söt och löddrig är ju ingenting för en cooool fatbiker som just har överlevt en dag till i oktoberskog ;)

P1180143.jpg

Bilden ser ut som riktig tandkrämreklam, kanske de vill sponsra mig när jag skickar de där bilderna och får jag gratis tandkräm så länge jag lever?

P1180144.jpg

bra storlek på tub iaf:)

har en i liknande storlek som jag brukar refilla med favotandkrämen. som inte smakar salt men inte heller sött.

sätt tuberna hårt mot varandra, tryck på den den större och vips har du en nyfylld minitub.

Ska bara cykla nu på små grusvägar, kanske till och med på tråkigt asfalt. Men det känns också skönt för det rullar härligt efter några dagar skogsstigar.

Tack för era hjärtevärmande tumme-upp ni snälla happyriders, de är som solstrålar i mörka fatbiketider. Som styrkekramar. ?
Bäst att packa ihop grejerna, hoppa på cykeln och trampa mig varm och lyckligt igen. Men först borsta tänderna. Med salt djärv tandkräm förstås för söt och löddrig är ju ingenting för en cooool fatbiker som just har överlevt en dag till i oktoberskog ;)

Visa bilaga 447584

Bilden ser ut som riktig tandkrämreklam, kanske de vill sponsra mig när jag skickar de där bilderna och får jag gratis tandkräm så länge jag lever?

Visa bilaga 447590

Ah, den enda tandkräm jag vill har in min mun! Tycker standard version är ännu bättre än ultra clean, men är nöjd att den nu finns att köpa i Sverige till rimligt pris och jag inte behöver tar med en stor mängd från Nederländerna.

bra storlek på tub iaf:)

har en i liknande storlek som jag brukar refilla med favotandkrämen. som inte smakar salt men inte heller sött.

sätt tuberna hårt mot varandra, tryck på den den större och vips har du en nyfylld minitub.
Hej det ska jag försöka, bra tips, tack!

Ah, den enda tandkräm jag vill har in min mun! Tycker standard version är ännu bättre än ultra clean, men är nöjd att den nu finns att köpa i Sverige till rimligt pris och jag inte behöver tar med en stor mängd från Nederländerna.
Köpte i Belgien många kilo, tillsammans med bl.a många kilo Calve jordnötssmör, chokladflingor och mosade möss ('gestampte muisjes', härligt på knäckebröd). Min gamla Golf hade det svårt tillbaka till Sverige, eller kanske berodde det på fatbiken som hängde bak på bilen och två kanoter på taket :)

Hej det ska jag försöka, bra tips, tack!

Köpte i Belgien många kilo, tillsammans med bl.a många kilo Calve jordnötssmör, chokladflingor och mosade möss ('gestampte muisjes', härligt på knäckebröd). Min gamla Golf hade det svårt tillbaka till Sverige, eller kanske berodde det på fatbiken som hängde bak på bilen och två kanoter på taket :)

Ja, tricks med två tuberna funkar.

Hmm, mosade möss, allittererar bra, men kanske är krossade möss bättre? Har aldrig provat med knäckebröd, ska försöka.

Min hagelslag extra puur är tyvärr slut och med Corona har jag inte varit i Nederländerna för att fylla på mitt lager.

Tillbaka
Topp