Kapa vajerhölje

Kapa vajerhölje
Beroende på hur det sitter är det iofs olika jobb att bara lossa vid spaken och att även dra ur vajern. Oavsett ovärt eftersom det i bästa fall nog blir ett dåligt snitt

Kapa vajerhölje
Sen när man skalat av vajerhöljet så står man med X cm frilagd vajer som måste spännas åt genom att lossa skruven till vajern där vajern fäster (dropper eller reglage)... :unsure:

Kapa vajerhölje
Jag kan förstå Nisanobs önskan att slippa dra ur vajern helt om det är så att vajeränden börjar spreta som en blomkvast och om vajern är för kort att frisera. Dra ur går ju då fortfarande bra men att få tillbaka är svårt.
Kapar man mycket på höljet brukar det ju bli vajer över nere vid växeln eller bromsen o kanske överskottet motsvarar det som behöver friseras med ”vajertång”.
MEN om kap med vajern i är det som gäller så har redan nämnts
1) Skala bort yttre plasthöljet i önskad längd för att visualisera den hårda stålspiralen som ska kapas.
2) Dreml
Är det bara några mm som ska bort skulle jag prova att hitta riktigt tunna knappnålar o försöka få in en eller flera i höljet som skydd för vajern. Nålen får ta stöten men inte kapas av.
Om det är spretig vajerände (blomkvast) som är orsaken till TS fråga skulle ja istället ta loss vid växel/broms o dra ur vajer tills trådspretet är i liv med höljets slut. Alltså inte längre än att det går att skjuta ut vajern igen. Markera nu vajern med tejp eller penna där den går in i höljets andra ände. Mät upp hur mycket som ska kapas. Dra nu vajern med märkningen som riktmärke exakt så långt som höljet ska kapas minus en mm. Kapa o skjut ut vajern. Bäst att vara två så den ene kan vakta i andra ändes så vajern inte rubbas. Har själv aldrig kapat med dreml men ska nog testa nästa gång om det är bättre än den specialtång jag har.
Berätta som sagt hur det går.
(Kapa tumme ger mer från försäkringsbolaget än kapa lillfinger ?)

Kapa vajerhölje
OT
Men ändå på temat till synes omöjliga uppdrag. Köpte beg Campa Record reglage som slutade funka. Returfjäder som gott av. Campa har slutat sälja reservfjädrar till Record 11 delat. 10 delat kan finnas.
Shimano har inte haft på 10 år typ.
Gick att löst lägga ihop fjäderdelarna som modell för tillverkning av kopia (vänster på bilden). Till höger den fjäder som fick stå som donator. Med två tänger, bult, skruvstäd och mycket tålamod lyckades tillverkningen av ett transplantat som fyllde sin funktion. Ännu inga avstötningsproblem ?
Timpenningen för ingreppet var låg men känslan när det funkade lika bra som tidigare är belöning nog för mig.
37F8DAAF-64A4-4A38-AC32-807696D3EF13.jpeg

Kapa vajerhölje
Är ju inte lika självklart att skjuta tillbaka vajern i höljet när det gäller dropper när allt sitter långt nere i ramen .
Angående växelvajer är ju allt öppet och en ickefråga.

Min metod
Lossa droppern reglaget från styret utan att lossa vajern från det . Dra ur droppern ur ramen och få med vajerhöljet upp ur ramen , förhoppningsvis är höjet tillräckligt långt innan reglaget går i ingångshålet i ramen . Sen har man båda höjets ändar utanför ramen och inga problem att dra ur vajern och få in den igen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp