Kapa bromsslang behövs det någon adapter?

Nickel80

Medlem
Tja, jag kapade precis en bromsslang som var väldigt lång. Det är en shimanobroms.
Behövs det någon sorts adapter som träs på slangänden som sedan sticks in i bromshandtaget?
/Eric

Stiftet fattar jag nu efter att du förklarat, men inte oliven. Sitter den i handtaget?
Det är en helt ny broms som är redo att fästas ihop.

Oliven sitter på slangen den delen som går in i handtaget har det varit dragit men momént så är det ny oliv och stift som gäller .

Men bara stiftet som skiljer, oliven funkar på båda! BH59-slang är grövre invändigt än BH90, men tror det var ganska många år sedan som "alla" bromsar har BH90-slang original. Alla slangar fungerar till alla bromsar, med undantag för det lilla stiftet som behöver vara rätt. Och vissa bromsar har banjofäste i ok-änden också såklart..

Enklare bromsar kommer fortfarande med 59 vad jag kan se. Ingen aning om det spelar roll men någon på Happy tyckte det var säkrast att välja slang efter ok när man kombinerar olika reglage o ok.

Är det en helt ny broms med j-kit (fyllda med olja) så sitter stiftet i slangen och oliven sitter i handtaget redan, man drar bort den gula pluggen i handtaget och stoppar i slangen och drar åt. Det brukar följa med ett extra stift för just syftet att kapa slangen

Är det en komplett monterad broms på en ny cykel så borde oliv och stift suttit på slangen som du kapade, då borde det vara uppenbart hur det sitter ihop. Annars googla bromsmodell + dealers manual.

Edit: Svar på jontes inlägg, inte moros!

Ok, mycket möjligt. Men absolut, eftersom alla slangar passar i handtagen (endast muttern man drar åt skiljer sig mellan racerreglage och reglage för rakt styre) medan oken ibland kräver banjo så är det väl smartast att utgå från oket om man känner sig osäker.

Enligt vad jag hört var det när racerreglagen blev hydrauliska som det blev för stor skillnad i känsla och slaglängd på handtagen mellan fram- och bakbroms, varför man gick ner i innerdimension och därmed fick oljan att flytta sig snabbare och då blev bakbromsen lite rappare. Ytterst sällan jag stöter på BH59-slangar men hamnade däremot i lite strul förra helgen då de enda stiften jag hittade var för 59-slangen men jag hade 90-slang till bromsarna. Lätt att göra fel där då, men stiften jag hittade hade legat i lådan i säkert 10 år..

Edit: Svar på jontes inlägg, inte moros!

Ok, mycket möjligt. Men absolut, eftersom alla slangar passar i handtagen (endast muttern man drar åt skiljer sig mellan racerreglage och reglage för rakt styre) medan oken ibland kräver banjo så är det väl smartast att utgå från oket om man känner sig osäker.

Enligt vad jag hört var det när racerreglagen blev hydrauliska som det blev för stor skillnad i känsla och slaglängd på handtagen mellan fram- och bakbroms, varför man gick ner i innerdimension och därmed fick oljan att flytta sig snabbare och då blev bakbromsen lite rappare. Ytterst sällan jag stöter på BH59-slangar men hamnade däremot i lite strul förra helgen då de enda stiften jag hittade var för 59-slangen men jag hade 90-slang till bromsarna. Lätt att göra fel där då, men stiften jag hittade hade legat i lådan i säkert 10 år..
Jag tänkte på mt200 upp till vad som nu finns under deore.
Iofs är det kanske bara 200 som finns kvar av dem så då har du mer eller mindre rätt.

Hade tänkt skriva att jag byte på 3xx eller 4xx i höstas men de var ju gamla kom jag på...

Edit. Mt400 går visst fortfarande att få tag på.

Tillbaka
Topp