Kapade ned stolpe för sadel. Lyckas inte dra fast sadelstolpen nu

Ville göra ramen 3 cm lägre. Kapade ned stoplen som sticker ut från ramen. Den visade sig ha tjockare gods längre ned så det går inte att dra fast sadelns stolpe.

Vad gör jag?
Behöver väl köpa ngt annat klammer?

Ehh, går kanske att shimsa med typ ölburk, men om godset är tunnare där för att du struntat i stolpens indikering för maximalt instick är det ju viss risk att den går sönder antingen när den kläms fast eller när du belastar den…

Det är nog sadelrör inte sadelstolpe som kapats
Ahh, det missade jag. Då är ju frågan ändå vad det är för material? Om rörets reduktion börjar redan där är det väl inte helt briljant att kapa, även om kraften från sadelstolpen/hävstången antagligen mestadels påverkar sadelröret längre ned vid mötet mot toppröret. Varför kapar man sadelröret, för att få plats med längre dropper än ramen egentligen är designad för…?

Ahh, det missade jag. Då är ju frågan ändå vad det är för material? Om rörets reduktion börjar redan där är det väl inte helt briljant att kapa, även om kraften från sadelstolpen/hävstången antagligen mestadels påverkar sadelröret längre ned vid mötet mot toppröret. Varför kapar man sadelröret, för att få plats med längre dropper än ramen egentligen är designad för…?
Eller så vill man ha ner sadeln mer än ramen tänkt, spännande tråd iaf.
Vad är det för ram? Bilder hjäper som vanligt.

Ville göra ramen 3 cm lägre. Kapade ned stoplen som sticker ut från ramen. Den visade sig ha tjockare gods längre ned så det går inte att dra fast sadelns stolpe.

Vad gör jag?
Behöver väl köpa ngt annat klammer?
Alltså du får inte ner klämman tillräckligt? De finns att köpa större, garanterat...
Sen, har du sågat upp någon ny skåra också? Om du kapat 3 cm så gissar jag att skåran är borta nu...?
Men som sagts ovan, en bild skulle hjälpa!

Alltså du får inte ner klämman tillräckligt? De finns att köpa större, garanterat...
Sen, har du sågat upp någon ny skåra också? Om du kapat 3 cm så gissar jag att skåran är borta nu...?
Men som sagts ovan, en bild skulle hjälpa!
Det fanns ingen skåra. Nu är röret som sticker upp från ramen 3 cm. Ska jag göra en skåra i den översta cm på röret så att det går att klämma fast?

Det är röret som är en del av ramen. Som jag skrev :) sadelrör tillhör väl sadeln?

Det fanns ingen skåra. Nu är röret som sticker upp från ramen 3 cm. Ska jag göra en skåra i den översta cm på röret så att det går att klämma fast?
Fanns det ingen skåra innan? Låter märkligt. Bild på det du sågat av o det som är kvar.

Angående varför du inte ska ska såga trots det finns 3cm kvar så är ju svaret att då kan du inte spänna fast.

Har röret blivit för tjockt på utsidan för klämman eller på insidan för stolpen?

Sadelrör är en del av ramen sadelstolpe sitter mellan ram och sadel.

Hm. Som total amatör undrar man ändå varför ingen info/fråga om material finns? Alu eller kolfiber? Eller stål? Har inte det betydelse? Men aja, vi överlåter det åt experterna.

Hm. Som total amatör undrar man ändå varför ingen info/fråga om material finns? Alu eller kolfiber? Eller stål? Har inte det betydelse? Men aja, vi överlåter det åt experterna.
Kapa ramen känns väl drastiskt oavsett material?
Exakt vad och hur man kapat är av större intresse än vilket material man kapat i, tänker jag.

Det låter lite som djupt vatten, men jag bidrar med en solskenshistoria. Jag har kapat ner en Scott scale i alu ca.2 cm för att få ner dropper och det funkade kanon. Gjorde en ny slits och borrade ett hål i slutet på den så den inte skulle spricka mer där. Har bilden att det röret inte var reducerat dock.

Jag tror inte att en damtralla i hi-ten från 1988 har tunnare gods där klämman sitter.
Kanske inte, men vi har fortfarande ingen aning om vad det är för typ av cykel eller vilket material ramen är av. Att det är lite tunnare där sadelklämman sitter är inga konstigheter, men å andra sidan borde TS ha sett det omgående. Om inte klämman satt kvar när ramen kapades förstås.

Oavsett vad trådstartare har tänkt sig så bör det rimligen lösa problemet att såga ett V så att klämman kan klämma ihop det som finns kvar av sadelröret.. Risken finns väl att det är för lite sadelrör kvar och att det är stål så att det helt enkelt inte går att klämma ihop tillräckligt, även om man kapar ett V i röret, dock.

9xgmd9.jpg

Även om det är en damtralla i hi-ten från 1988?
I väntan på bilder kan jag dra en historia. Hade i min ungdom en begagnad damcykel. Hopade elegant upp på trottoaren. Cykeln förvandlades till en vikcykel och jag blev stående med båda pedalerna på marken. Den ramen behövde inte kapas men fick kasseras.

Detta var långt innan alla hade mobiltelefon, så denna historia saknar också bilder.

I väntan på bilder kan jag dra en historia. Hade i min ungdom en begagnad damcykel. Hopade elegant upp på trottoaren. Cykeln förvandlades till en vikcykel och jag blev stående med båda pedalerna på marken. Den ramen behövde inte kapas men fick kasseras.

Detta var långt innan alla hade mobiltelefon, så denna historia saknar också bilder.
Den har jag också gjort. Huckade en trottoarkant på väg hem från sommarjobbet och cykeln vek sig. Det gick att cykla hem med styret i knähöjd. Morsan fick en ny hoj av annan modell på garantin.

Lyckas inte lägga upp bild. Det är en vanlig cykel. Är det stålram det kallas? Den kapade stolpen har tjockt gods. Kanske 2mm. Det är ju därför det var så svårt att få klamret att fästa sadelstolpen igen.

Kanske lägger upp bild. Orkar inte riktigt med näthats idiot förklaringen man kan få med en sån bild. Som sagt stolpen har tjockt gediget gods och sticker ut 4 cm från ram efter att den är kapad. Så jag ser inget större problem med konstruktionen 😁

Låter ju som du kan slitsa upp den. Kolla på en liknande cykel och gör en ungefär lika djup slits mitt bak. Är det stål borde det ju vara segt nog.

Lyckas inte lägga upp bild. Det är en vanlig cykel. Är det stålram det kallas? Den kapade stolpen har tjockt gods. Kanske 2mm. Det är ju därför det var så svårt att få klamret att fästa sadelstolpen igen.

Kanske lägger upp bild. Orkar inte riktigt med näthats idiot förklaringen man kan få med en sån bild. Som sagt stolpen har tjockt gediget gods och sticker ut 4 cm från ram efter att den är kapad. Så jag ser inget större problem med konstruktionen 😁
Ta en bild med mobilen. Logga in på forumet på mobilen. I rutan för nytt inlägg tryck på bildikonen, välj bilden, tryck på "skicka svar"

1000018250.webp

Hoppas/tror inte du blir näthatad här. Däremot riskerar du att få ett antal mer eller mindre galna förslag på vad att göra, samt en hel del trams.

Det är inte det. Vill/kan man inte redogöra för sakförhållande blir det svårt.
Om ytterdiametern blivit för stor pga tjockare gods så får man åtgärda det.
Jag trodde först det var innerdiametern det gällde.

Och utan slits vet jag inte hur det funkade från början.

Är den lite som saknas så slitsar och slipar man och slår på den.

Kan ju vara så att stolpen sitter kvar i ramen och sadeln avtagen sedan har ts sågat av stolpen och då passar ju inte sadeln då damtrallastolpar är smalare upptill.

Ok, det är ju en annan syn på saken. Förklara avsaknaden av slits.

Köp ny stolpe och vänd 180 innan kapning

Varför ens lägga tid på det när ts inte postar eller vill posta en bild låt han köra med sitt vad han nu har kapat.

Tillbaka
Topp