Zwift kvitto till Benify (friskvård)

mklmtb

Aktiv medlem
Hej Happyriders,

Jag kämpar lite med Benify och Zwift för att kunna registrera mina kostnader för friskvårdsbidraget. Zwift hänvisar bara till min order historik - https://my.zwift.com/orders/history - men denna accepteras inte som bevis av Benify eftersom det fattas information som beskriver vad som köpts och organisationsnummer mm.

Ni som uppenbarligen lyckats med detta, skulle ni kunna berätta vad ni gjorde? Har ni exempel på underlag som ni lämnat in?

Stort tack på förhand!
MVH,
Martin

Jag vet inte om Zwift löser det på exakt samma sätt, men vad jag hört från folk som reggat Strava som friskvård så har de hört av sig till kundtjänst så kan de skicka ett "riktigt" kvitto på mail istället.

Tyvärr verkar de inte lika villiga att hjälpa till, såhär svarade dem:

"
At this time, we don't have an invoice tool available, but you can see your payment history on your dashboard at my.zwift.com.
- Navigate to https://my.zwift.com/billing/membership.
- If you have a purchase order history, you can view that by navigating to https://my.zwift.com/orders/history.

We list all of your transactions here, including cost and time of purchase. While we can't provide invoices, you can receive official receipts if you purchase a Gift Card, which may work better for you. You can get them in 3 month or 12 month amounts at https://zwift.com/gift/."

Därav min fråga till er som lyckats, hur gjorde ni? :-)

Jag fick svar från benify att det inte skulle vara några problem och att zwift var godkännt.

Ja det har jag också fått, att Zwift är en godkänd app, frågan är om någon någonsin lyckats producera ett giltigt kvitto. Känns som en härlig byråkratisk moment 22 annars, Zwift är giltigt men ingen har någonsin lyckats visa upp ett kvitto som är det :)

Strava var inte speciellt hjälpsamma, de hänvisade mig två gånger till min account-sida och sedan till paypal då jag använt det som betalningsalternativ. Paypal hänvisar till Strava. Så här sitter jag utan kvitto ?

De sista åren av mitt aktiva yrkesliv hade jag Benify att administrera alla förmåner. Gissar att det är ett sätt att aktivt hålla företagets förmånskostnadskonto nere. Försökte med något nån gång men gav upp, inte värt krånglet i förhållande till behåll av sinnesfrid.
Å andra sidan hade jag lön som kunde täcka kostnaderna för fritidsaktiviteterna.

Är det inte lag på kvitto? Eller gäller det bara falafelgubbar och billiga frisörer?
Det trodde jag också tills jag googlade och hittade detta

Köp på distans
När du ingår avtal på distans, exempelvis över telefon eller på nätet, har företaget ingen skyldighet att erbjuda dig ett kvitto. Men du har rätt att få en bekräftelse på avtalet senast när varan levereras eller tjänsten börjar utföras. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris. Bekräftelsen – tillsammans med exempelvis en kopia på korthistorik, ett utdrag från ditt konto eller ett utdrag från din internetbank – gäller då som bevis på ditt köp.

Strava var inte speciellt hjälpsamma, de hänvisade mig två gånger till min account-sida och sedan till paypal då jag använt det som betalningsalternativ. Paypal hänvisar till Strava. Så här sitter jag utan kvitto ?
För mig räckte det med att skicka orderbekräftelsen från Strava.
I Strava: Settings -> My Account -> Resend last receipt

Det verkar sannerligen som att betalsättet spelar roll. Sett diskussioner om både PayPal och Google Pay att Strava då hänvisar till tredje part. Men är ju märkligt att man ska behöva betala med kort för att de ska kunna få fram ett kvitto som bekräftar köpet...

Jag mailade Benify och frågade specifikt om Zwift och bifogade en skärmdump från Zwifts orders-sida. De svarade att det räcker med denna skärmdump samt ett kontoutdrag.

Jag skickade in betalningsiformationen (Strava) som finns på paypalhistoriken och det blev godkänt. 0% moms då ingen sådan redovisas för transaktionen. Dock har vi Benefits och inte Benify.

Jag har precis mailat och frågat om det räcker med fakturan från applestore/appstore (eller vad det nu heter) samt ett kontoutdrag...återstår att se vad svaret blir!

Jag har via Benify och aldrig haft några problem, men för säkerhets skull så köper jag ett presentkort till mig själv och skickar in uppgifterna.
Inget svenskt momsregistreringsnr pga utlandsköp. Har gått bra i flera år. ?

Jag har via Benify och aldrig haft några problem, men för säkerhets skull så köper jag ett presentkort till mig själv och skickar in uppgifterna.
Inget svenskt momsregistreringsnr pga utlandsköp. Har gått bra i flera år. ?
Har du köpt "Gift card" i Zwift och fått ersättning för den? Koden på ett presentkort kan ju vem som helst använda och en regel för att få ersättning är väl att tjänsten du vill ha betalt för ska kunna knytas till dig enbart. Men funkar det så är det ju smidigt. Då slipper man begära pengar för varje månad separat.

Har du köpt "Gift card" i Zwift och fått ersättning för den? Koden på ett presentkort kan ju vem som helst använda och en regel för att få ersättning är väl att tjänsten du vill ha betalt för ska kunna knytas till dig enbart. Men funkar det så är det ju smidigt. Då slipper man begära pengar för varje månad separat.
Köpt presentkort och sen skärmdump på betalningen. ?

Men de ställer ju krav på fysiskt kvitto också? Skriver du bara ut skärmdumpen och skickar in?

Verkar ju inte som att de är helt konsekventa i vad som accepteras på Benify, kanske handlar om att ha tur med att få en snäll handläggare...
Jag dumpar digitalt kvitto och betalning. Skickar bara in digitalt via vår Web mot benify. Det har funkat.

Det är ju väldigt märkligt när de nämner på flera ställen i processen att de behöver det fysiskt, så här ser det ut för mig:

1598881961289.png

Vi behöver inte göra det. Bara spara underlagen i tre månader. ?
Frågade någon kollega, och de hade också upplevt att de varit tvungna att fysiskt skicka in kvitto, fanns ingen möjlighet att ladda upp digitalt. Men kan ju vara så att iom att företagen själva betalar ut friskvårdsbidraget att de har något att säga till om vilka krav som ska gälla för kvitton också. Jobbar på ett rätt stort företag, så gissningsvis vill de väl både ha ryggen fria och om de kan minska antalet ansökningar som kommer för att de har gjort det svårt att söka så blir väl aktieägarna glada också... ☺

Jag har precis mailat och frågat om det räcker med fakturan från applestore/appstore (eller vad det nu heter) samt ett kontoutdrag...återstår att se vad svaret blir!

Detta var svaret jag fick:
För att vi ska kunna handlägga ett kvitto för utbetalning behöver följande information finnas med på kvittounderlaget enligt Skatteverkets regler.

Uppgifter för ett giltigt kvitto:

Namn och/eller personnummer (måste vara utfärdat av friskvårdsleverantören, du kan inte själv skriva detta på kvittot, behövs ej om kvittot understiger 4 000 kr).

Aktivitetens pris inkl. moms (om friskvårdsleverantören är momspliktig) och exkl. eventuell medlemsavgift.

Om ditt kvitto avser en enskild aktivitet eller behandling, får den per tillfälle inte kosta mer än 1 000 kr. Om kostnaden för aktiviteten överstiger 1 000 kr måste det framgå hur många tillfällen alternativt hur lång period som avses.

Fullständigt företagsnamn eller organisationsnummer för friskvårdsleverantören.

Information om vilken slags aktivitet beloppet avser. Det kan t.ex. inte endast stå "friskvård" på kvittot.

Om denna information inte finns med på kvittounderlaget, ber vi dig vänligen att kontakta leverantören för att få ett intyg/kvitto utfärdat där informationen framgår.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Känns INTE som jag kommer att få igenom det, inte så otippat heller!

Woohoo, jag vann kampen mot Benify! Jag har fått mina utlägg godkända och får ersättning :-)

Det ska räcka med en skärmdump av genomförda betalning via my.zwift.com samt en screenshot som visar att du signar upp, jag tog en skärmdump av zwift.com när jag återaktiverade kontot där det tydligt framgår att jag nu har tillgång till samtliga tjänster. Handläggaren beklagade att hon haft fel information.

Om det inte skulle räcka, hänvisa till ärendenummer 559859 så ser din handläggare konversationen jag har haft med dem - lycka till!

Jag har mycket friskvårdsbidrag kvar och tänkte lägga en del av det på Swift. Ni som köpt presentkort; har ni fått igenom det på benify utan problem?

Ställer mig i kön till frågan. Vi har benify men i Benify hänvisar man till epassi. Där hävdar man att det bara är svenska företag som accepteras så både Swift och Les Mills accepteras inte. De erkänner att skatteverket mycket väl accepterar båda men hänvisar till arbetsgivarens avtal.

Ställer mig i kön till frågan. Vi har benify men i Benify hänvisar man till epassi. Där hävdar man att det bara är svenska företag som accepteras så både Swift och Les Mills accepteras inte. De erkänner att skatteverket mycket väl accepterar båda men hänvisar till arbetsgivarens avtal.

Meddela att de är felinformerade och hänvisa till mitt ärendenummer 559859, brasklappen är väl om ditt företag verkligen blockerat utländska företag. Ser verkligen inte vitsen med det men konstigare saker har ju hänt :)

Fick Strava godkänt på Benify (Telia).

Nu skickat in två månader + 3 månaders presentkort på Zwift - får återkomma om det funkar eller ej!

Härligt! Då kanske jag ska göra ett försök också, hur såg bekräftelsen ut på presentkortet?
Framgår det tydligt att det är ett presentkort, eller bara en prenumeration för viss antal månader?

Jag snigelpostade kontoutdrag från internetbanken till Benify för en vecka sedan och fick idag respons att jag behöver komplettera med ett kvitto från Zwift. Suck. Nu har jag sparkat igång den bollen med Zwift. Den som lever får se om jag får det Benify efterfrågar. Annars får jag ställa om och ta Strava Premium som friskvård.

Uppdatering i ärendet: Zwift mejlade igår (söndag!) och bifogade ett kvitto med precis det jag ville ha. Tydligen ångrade de sig.

Tillbaka
Topp