Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I värsta fall, en TA 12X142X1,5 (om det är bakaxeln, kortare fram...) skall väl inte vara så svår att få tag i till ett betydligt lägre pris? Borde ju gå med i princip vad som helst med rätt mått. Om du får ut den gamla, men den kan du ju - återigen i värsta fall - våldföra dig på med grispitt, torxbit, borr. Undvik slägga och sprängdeg.
Edit, fram var det. 12X120 då, förmodligen.
Såga, "dremmla", fräs ett rakt spår så du kan använda en stor skruvmejsel eller mynt för att skruva i och ur axeln?
Detta är en klassiker.... ?Sen hoppas jag du inser att du måste lossa skruven som klämmer fast axeln för att kunna rotera axeln
Ibland sitter det ett spår med en o-ring en bit in som gör att man inte skjuter in insexnyckeln ordentligt, och därmed runddrar sexkanten. Kolla om du kan se om det finns ingrepp innanför skadan. I så fall går det förmodligen att rensa lite och använda axeln, förutsatt att du är noga med att stoppa in nyckeln ordentligt.
Sen hoppas jag du inser att du måste lossa skruven som klämmer fast axeln för att kunna rotera axeln.
Nej slå i en torxnyckel av lagom storlek. Problem solved och axeln går dessutom att använda igen...
Det har jag svårt att tro. Om/när du får loss den så får du läsa på den och berätta alla siffror.Det är gängat på andra sidan med nån specialgänga
Det har jag svårt att tro. Om/när du får loss den så får du läsa på den och berätta alla siffror.
Ny axel kostar 19 euro. Jag skulle inte riskera saker för att spara 19 euro.
Det är ju till en fox gaffel, definitivt special och går absolut inte med vad som helst..Det har jag svårt att tro. Om/när du får loss den så får du läsa på den och berätta alla siffror.
Går även att slipa en torx bit så den funkar lite som en dragbrotsch och skär spår istället för att pressa in spår. Jag har gjort så massor av gånger, t.ex när man tillverkar en skruv och vill göra insex eller torxfattning. Men oftast krävs skruvstycke för att det ska bli bra. Den där går definitivt att rädda med rätt prylar..Det har jag faktiskt provat, men materialet är för hårt, och det är sannolikt så även första ägaren gjort.
Nja, detta är en 20mm axel. Och de jag hittar ligger kring 600-800kr. Så ännu dyrare än jag mindes det.
Ja, det känns väl enklast. Dock har jag varken stor skruvmejsel eller mynt med mig när jag cyklar. Så det är väl inte helt optimalt.
Tja, ett smalt verktyg för att få loss axeln får man nog plats med om man vill men det stod inget om den skulle kunna lossas i fält... ?
Btw bara jag som tycker det ser mer ut som en torx nyckel skulle passa bättre?
Ja det där skulle ju möjligen kunna hjälpa att få loss den så att man sedan kan pressa i en storlek större torx.Hej! Limma fast en torx med långsamhärdande epoxy. Typ metall. vaxa(bilvax¿ Släppvax) torxen och låt härda fast,
Man skulle ju kunna fila upp det till nästa insexstorlek. Bör kunna göras med axeln på plats med bara lite tålamod.