Runddragen skruv, framaxel

Startgas

Aktiv medlem
Såhär ser min stackars framaxel ut. Det ska vara insex.

En ny axel kostar 500+ kr, det är jag inte så sugen att lägga på ett aluminiumrör.

Hur kan jag lösa detta på bästa sätt?
IMG_20201108_160836.jpg

Ibland sitter det ett spår med en o-ring en bit in som gör att man inte skjuter in insexnyckeln ordentligt, och därmed runddrar sexkanten. Kolla om du kan se om det finns ingrepp innanför skadan. I så fall går det förmodligen att rensa lite och använda axeln, förutsatt att du är noga med att stoppa in nyckeln ordentligt.

Sen hoppas jag du inser att du måste lossa skruven som klämmer fast axeln för att kunna rotera axeln.

Såga, "dremmla", fräs ett rakt spår så du kan använda en stor skruvmejsel eller mynt för att skruva i och ur axeln?

I värsta fall, en TA 12X142X1,5 (om det är bakaxeln, kortare fram...) skall väl inte vara så svår att få tag i till ett betydligt lägre pris? Borde ju gå med i princip vad som helst med rätt mått. Om du får ut den gamla, men den kan du ju - återigen i värsta fall - våldföra dig på med grispitt, torxbit, borr. Undvik slägga och sprängdeg.

Edit, fram var det. 12X120 då, förmodligen.

I värsta fall, en TA 12X142X1,5 (om det är bakaxeln, kortare fram...) skall väl inte vara så svår att få tag i till ett betydligt lägre pris? Borde ju gå med i princip vad som helst med rätt mått. Om du får ut den gamla, men den kan du ju - återigen i värsta fall - våldföra dig på med grispitt, torxbit, borr. Undvik slägga och sprängdeg.

Edit, fram var det. 12X120 då, förmodligen.

Det är gängat på andra sidan med nån specialgänga, och vet ju inte om axeln är härdad. Iofs är insatsen med gängan på gaffelbenet utbytbar, men, nej jag orkar nog inte börja experimentera med det.

Ibland sitter det ett spår med en o-ring en bit in som gör att man inte skjuter in insexnyckeln ordentligt, och därmed runddrar sexkanten. Kolla om du kan se om det finns ingrepp innanför skadan. I så fall går det förmodligen att rensa lite och använda axeln, förutsatt att du är noga med att stoppa in nyckeln ordentligt.

Sen hoppas jag du inser att du måste lossa skruven som klämmer fast axeln för att kunna rotera axeln.

Tror tyvärr så inte är fallet på denna axel.
Japp, det är jag medveten om. Eftersom ingen ändå kommer tro mig så lät jag bli att skriva att jag inte är den skyldiga i första inlägget, men nu känner jag mig tvingad att nämna det för att behålla min värdighet. ? Sen har det såklart blivit värre när jag försökt få loss axeln.

Det har jag faktiskt provat, men materialet är för hårt, och det är sannolikt så även första ägaren gjort.
Går även att slipa en torx bit så den funkar lite som en dragbrotsch och skär spår istället för att pressa in spår. Jag har gjort så massor av gånger, t.ex när man tillverkar en skruv och vill göra insex eller torxfattning. Men oftast krävs skruvstycke för att det ska bli bra. Den där går definitivt att rädda med rätt prylar..

Ja, det känns väl enklast. Dock har jag varken stor skruvmejsel eller mynt med mig när jag cyklar. Så det är väl inte helt optimalt.

Tja, ett smalt verktyg för att få loss axeln får man nog plats med om man vill men det stod inget om den skulle kunna lossas i fält... ?

Btw bara jag som tycker det ser mer ut som en torx nyckel skulle passa bättre?

Ser ut som torx, 6 "valkar" att passa i fördjupningarna. Är de deformerade kanske splines (12 fördjupningar) kan passas in? Splinesbits är lite grundare.

Tjena!

Alltså ihålig rakt igenom? Isåfall en gängstång en rakt igenom med en konterdragna muttrar på insidan av axeln och på utsidan så du får spänn.

Hej! Limma fast en torx med långsamhärdande epoxy. Typ metall. vaxa(bilvax¿ Släppvax) torxen och låt härda fast,

Senast ändrad:
Man skulle ju kunna fila upp det till nästa insexstorlek. Bör kunna göras med axeln på plats med bara lite tålamod.

Tänkte också på det, men tänkte att den skulle kunna vara ihålig. Men nu jag tittade ner noggrann ser det ut som att hålet är riktigt kort. Och därför går det snabbt sönder. Fila upp skulle funka bra, men då måste man file noggrann.

Bestämmer du dig för att prova med grispitt så kan jag verkligen rekommendera dessa;

De hugger tag omgående och har räddat mig ett antal tillfällen.

Tillbaka
Topp