Intern vajerdragning - konvertering

korvjan

Medlem
Jag har en Canyon Spectral 2016 med intern vajerdragning, inte den nya som ligger under en plastlucka i underkant, utan inuti ramröret.
Vajern löper naken i röret, d.v.s. det är bara hylsa från handtag till ram och fram ram till växel. Detta innebär två problem, minst.

1. Det är bökigt att byta vajer.
2. Eftersom vajern löper naken fram till strax under vevlagret (cykeln lägsta punkt) kommer vatten ofrånkomligt leta sig in i hylsan.

Det uppenbara är ju att dra allt på utsidan, vilket känns lite tråkigt och rassligt.
Det andra är att borra upp det lilla sätet som finns precis där hylsan slutar och vajern påbörjar sin nakenhet, så att man kan köra med hylsa hela vägen från handtag till växel.

Är det någon här som gjort detta?
Några tankar?

Bara kör!
Tror inte cykeln kommer att explodera för att du gör befintliga hål lite större och eftersom det är en spräcktal kommer den ju att gå sönder ändå :-)

/T

Är du säker på att du behöver borra? På min scale gick det bra att dra igenom höljet ändå, det är bara med ändplugg på höljet som den stannar i hålet.

Köpt beg, så ingen garanti.

Har svårt att tro jag kan få igenom höljet även om jag plockar bort hylsan. Jag fogade samman gammal och ny wire med en krympslang för att använda den gamla som drag. Det gick inte igenom.

Liner känner jag inte till men ser att JagWire har något sådant. Är det värt? För 400 rätt mycket vanlig wire...

I praktiken handlar det bara om att borra ur ändstoppet upptill i ramen. I Hålen där nere sköts det av plastpluppar. Har ställt frågan till Canyon men inte fått något svar - än.

Jag har gjort den övningen på massor av ramar utan problem, för att minimera oljud finns det mini-rörisolering att dra utanpå höljet inne i ramen.

Köpt beg, så ingen garanti.

Har svårt att tro jag kan få igenom höljet även om jag plockar bort hylsan. Jag fogade samman gammal och ny wire med en krympslang för att använda den gamla som drag. Det gick inte igenom.

Liner känner jag inte till men ser att JagWire har något sådant. Är det värt? För 400 rätt mycket vanlig wire...

I praktiken handlar det bara om att borra ur ändstoppet upptill i ramen. I Hålen där nere sköts det av plastpluppar. Har ställt frågan till Canyon men inte fått något svar - än.

400?!? Nä strax över 3€

Nja inliner löper väll bara där höljet inte löper. Men får du inte igenom krympslang tvivlar jag på att inliner går i. Förutsatt att krympslang inte innebär att du la wirarna omlott o körde krympslang över, för då förstår jag att du inte får igenom (men tror inte du gjort så)

Edit: möjligt fel av mig, kan finnas höljen där det funkar.

Senast ändrad:
En liner brukar man ha vid invändig kabeldragning då det förenklar byte av vajrar, således skyddar denna liner även mot vatten/grus vid vevlagret då vajern löper inuti. Märket på linern spelar spelar absolut ingen roll då det bara är en plasthölje som vajern löper i.

En sak som möjligen talar emot att borra är att det kanske inte går att få dit ett skumhölje runt vajern för att få det tyst. Går det att ordna ett hål som är stort nog så kör. Men skrammel är aldrig kul.

En sak som möjligen talar emot att borra är att det kanske inte går att få dit ett skumhölje runt vajern för att få det tyst. Går det att ordna ett hål som är stort nog så kör. Men skrammel är aldrig kul.
Nu har jag inte koll på just denna ram men i de fall det inte finns en lucka under vevlagerhuset så har jag löst det genom styrhuvudet genom att ta loss gaffeln eller genom vevlagerhuset genom att ta bort vevparti/lager.

Vet att de tär lite bök men något skall man ju roa sig med i höstmörkret ;-)

//Porath

Tillbaka
Topp