Fuel ex vs Izzo

pocke

Aktiv medlem
Fuel ex vs Izzo
Har lagt en beställning på Izzo comp. Men velar lite hittat en begagnad fuel ex 8 2020.
Så frågan är vilken cykel funkar bäst för en cyklist som vill leka sig fram på stigen men inte har några berg omkring sig. Det jag cyklar går mycket upp och ner. Varit och cyklat lite i Isaberg och blir fler utflykter dit och till Vallåsen. Men den terrängen jag cyklar mest består av stök upp och ner och inte så många höjd meter med mindre hopp och drops.
Cyklar nu på en Vitus sentier ägde även en Jeffsy 2017 27.5 men tyckte den inte blev så livlig på stigen hem blev lite för mycket slag.

Någon som äger fuel ex hur tramp effektiv är den? Känner ibland att min seniter 27.5 är lite slö. Vill ha något kvickt poppigt lekfullt ?

Så fuel ex eller Izzo?

Fuel ex vs Izzo
Jag har inte kört Ex, men äger izzo. Tycker dom verkar rätt lika. Köper du nytt får du ju mer för pengarna hos YT. Låter som att vi har rätt lika användningsområden, är supernöjd. Men fuel Ex verkar också vara grym.

Fuel ex vs Izzo
Kört Canyon Neuron CF 2019 innan och nu Fuel EX CF 2020. Visst, Neuron var mer trampeffektiv men jag tycker inte det är någon jätteskillnad på dessa. Det som märks är däremot vikten. Fuelen är inte lättviktare och det känner jag mer än trampeffektiviteten. Skiljer nästan 2kg mellan mina.

Nu valde jag att byta trotts detta då jag ville ha en lite mer "köttigare" cykel som klarar allt i större utsträckning än Neuronen vilket den gör.

Fuel ex vs Izzo
Vet inte om det här gör dig klokare men YT Izzo blev ju Best in test och Fuel EX Best buy. Har en Fuel EX och är nöjd men det är ju inte lättaste cykeln om man är ute efter det. Ståcyklar mest med dämpningen halvöppen och då är den riktigt bra, men beror säkert på terräng o åkstil.

Fuel ex vs Izzo
Vet inte om det här gör dig klokare men YT Izzo blev ju Best in test och Fuel EX Best buy. Har en Fuel EX och är nöjd men det är ju inte lättaste cykeln om man är ute efter det. Ståcyklar mest med dämpningen halvöppen och då är den riktigt bra, men beror säkert på terräng o åkstil.

Ja jag har läst den ? Den gör de nästan svårare att välja.. Men som många skriver de är väl väldigt lika! Ex värkar ju snäppet mer allsidig om man ska tro artiklen och Izzon mer trampeffektiv och bättre klätter egenskaper svårt att veta vad man ska prioritera..

Fuel ex vs Izzo
Vill du ha 130mm bak så finns även NS Snabb 130, Kona Process 134 mfl. Är toknöjd med min Snabb men Process 134 är säkerligen poppigare med sina tok-korta kedjestag.

Fuel ex vs Izzo
Någon annan som beställt Izzo med availability 25 november? Blir spännande att se när den dyker upp... Kollat lite på andra engelska forum verkar vara en del förseningar ?

Tillbaka
Topp