Lagligt stöd förbjuda el-mtb?

Jag är inte helt säker på det. Tillgången till skog och mark i Sverige är speciellt och många jag cyklar med är genuint oroliga för att denna rätten kan komma att begränsas och att vi blir hänvisade till särskilda områden, cykelleder etc.
Det stora hotet mot den frihet vi har är i nuläget såklart inte el-mtb utan hur vi själva uppför oss i skogen. Dock tror jag att den hopblandning av cyklar och motordrivna fordon som många gör nu kan bli problematisk för möjligheten att cykla fritt på stigarna i framtiden.

Det är alltså inte el-mtb i sig som är problemet utan sammanblandningen med riktiga cyklar det otydliga regelverket kring detta i Sverige. Naturvårdsverket och några länsstyrelser är väl inne på det här så det kanske kommer förtydliganden framöver. Eller inte, vad vet jag :unsure:
Håller med. Skillnaden nu mot för bara några år sedan är enorm. Cykling sker i stora grupper med cyklar som har en helt annan "kapacitet" än nyss. Och det ger markpåverkan.

En annan sak jag filurar över är hur speciella vi tycker vi är med allemansrätten ur ett cykelperspektiv. Det är inga som helst problem att cykla runt i t ex Spanien (där jag har cyklat väldigt mkt) eller i andra länder (åtminstone i Europa. USA e t c kan jag inte). Fungerar alldeles utmärkt utan ngn allemansrätt.

En annan sak jag filurar över är hur speciella vi tycker vi är med allemansrätten ur ett cykelperspektiv. Det är inga som helst problem att cykla runt i t ex Spanien (där jag har cyklat väldigt mkt) eller i andra länder (åtminstone i Europa. USA e t c kan jag inte). Fungerar alldeles utmärkt utan ngn allemansrätt.
Fast det varierar ju rätt ordentligt i Europa också, t ex Östterike är man väldigt hårt knuten till att bara cykla på cykelleder, i vissa delar av Tyskland får man inte cykla på vägar som är smalare än 2 meter, runt Garda-sjön har de förbjudit cykling på en del leder som tidigare varit populära för mtb osv. Det är ett problem med access i hela Europa, men det har kommit lite olika långt i olika länder. Sen tror jag inte huvudproblemet är elcyklar utan att det blivit så mycket fler cyklister som gör att slitaget blivit större. Corona har gjort det ännu värre med kraftigt ökad cykelförsäljning.

Jag tror det är bra att vara lite förutseende och inte bara köra på som vanligt och vänta på att det kommer ett förbud. Sen vet jag inte riktigt vad lösningen är, men det är nog flera olika saker i kombination som behövs.

Fast det varierar ju rätt ordentligt i Europa också, t ex Östterike är man väldigt hårt knuten till att bara cykla på cykelleder, i vissa delar av Tyskland får man inte cykla på vägar som är smalare än 2 meter, runt Garda-sjön har de förbjudit cykling på en del leder som tidigare varit populära för mtb osv. Det är ett problem med access i hela Europa, men det har kommit lite olika långt i olika länder. Sen tror jag inte huvudproblemet är elcyklar utan att det blivit så mycket fler cyklister som gör att slitaget blivit större. Corona har gjort det ännu värre med kraftigt ökad cykelförsäljning.

Jag tror det är bra att vara lite förutseende och inte bara köra på som vanligt och vänta på att det kommer ett förbud. Sen vet jag inte riktigt vad lösningen är, men det är nog flera olika saker i kombination som behövs.
Jo, det är klart det varierar i olika länder. EU är inte homogent på det sättet. Men jag upplever det som att det mest är på specifika platser där cyklandet har begränsats, inte i länder som helhet.

Min andemening med mitt inlägg var att allemansrätten ur ett cykelperspektiv inte är så jäkla speciellt vid en jämförelse. Ibland låter det som att Sverige är det enda land där du kan cykla i terräng överhuvudtaget.

Sverige är mig veterligen det enda landet där du har en generell, individuell och ideell rätt att röra dig fritt i terrängen så länge du inte åsamkar skada. Det innebär inte per automatik rätt att cykla överallt och hur som helst.

Sverige är mig veterligen det enda landet där du har en generell, individuell och ideell rätt att röra dig fritt i terrängen så länge du inte åsamkar skada. Det innebär inte per automatik rätt att cykla överallt och hur som helst.

Du behöver nog läsa på lite.
Googla på ”right to roam” så inser du att de inte är unikt.
Självklart är de viktigt att värna om rätten oavsett.

/Anders

Nu vart jag sugen att dra ut och cykla på min el-hoj när jag läste denna tråd.

IMG_20200611_144702_2.jpg

Jämföra och jämföra... Han citerar vad Länsstyrelsen säger är motordrivna fordon. Länkar Stockholm som exempel här, men det står likadant på alla länsstyrelsers sidor:

Nämen se där vad Stockholm anser va motorfordon :)

20201113_201542.jpg

Nu är det iofs även förbjudet att cykla utan el i Stockholms skogar Så där spelar det mindre roll.

Senast ändrad:
Nu är jag så j*vla trött på myndigheter som inte kan läsa lagar så en officiell förfrågan är skickad. För intresserade paragrafryttare håller jag er uppdaterade.
Kanon, håll oss uppdaterade. Vi är särskilt intresserade av hur ALLA fordon med motor omfattas av TKL enligt länsstyrelserna, samtidigt som naturvårdsverket påstår att motoriserat fordon i form av promenadskoter (a.k.a permobil) omfattas av allemansrätten. (Om det är tillräckligt synd om föraren, vill säga)

Senast redigerad av en moderator:
Fortfarande en stor skillnad mellan bandvagnar crossar och elcyklar.
Tro mig. Jag har provat alla. Även 4 hjulingar....
Det är ju inte just din upplevelse av skillnaden som är av betydelse, utan den juridiska skillnaden. Eller ska vem som helst få framföra vilket fordon som helst?

En el cykel är fortfarande en cykel och ingen bandvagn....
Enligt länsstyrelsen är elcykel ett motordrivet fordon, och det är där gränsen går enligt dem. En vanlig cykel hamnar således på ena sidan gränsen, elcykel och bandvagn på andra sidan. Vad du tycker spelar ingen roll i det avseendet.

Enligt länsstyrelsen är elcykel ett motordrivet fordon, och det är där gränsen går enligt dem. En vanlig cykel hamnar således på ena sidan gränsen, elcykel och bandvagn på andra sidan. Vad du tycker spelar ingen roll i det avseendet.

häri ligger problemet.Länsstyrelsen har INGEN laglig rätt att bestämma vad som är en cykel. Lika lite som de kan utse statsminister. Att de sedan vill tycka att en elcykel är ett motordrivet fordon är ju gulligt men de får snällt be transportstyrelsen om lov för den åsikten.

häri ligger problemet.Länsstyrelsen har INGEN laglig rätt att bestämma vad som är en cykel. Lika lite som de kan utse statsminister. Att de sedan vill tycka att en elcykel är ett motordrivet fordon är ju gulligt men de får snällt be transportstyrelsen om lov för den åsikten.
Ren formalia, men även om transportstyrelsen tar fram regelverk, så är det riksdag som klubbar lagar och regering som beslutar om förordningar.
"Elcykel" kan för länsstyrelserna betyda elcykel >250 W, då elcykel max 250 W räknas som cykel. Det enklaste är att fråga myndigheten, som du ju tycks ha gjort.
I slutänden är det ändå domstolen som avgör hur lagen ska tolkas.

Fortfarande en stor skillnad mellan bandvagnar crossar och elcyklar.
Tro mig. Jag har provat alla. Även 4 hjulingar....
En el cykel är fortfarande en cykel och ingen bandvagn....
Jag äger själv skog. Och jag ser hellre el cyklar i den än bandvagnar.
Att du kört allt på två och fyra hjul eller äger skog långt från tätbebyggt område påverkar knappast hur folk väljer att se på elcyklar i skogsdungarna runt storstäderna. (För det är det detta handlar om). Samt bara för att det ena är värre än det andra så blir det inte per automatik okej. FYI, du låter väldigt ung när du skriver på det sättet som du gör.

Min uppfattning är att dagens el-mtb gör inte mer skada än en vanlig mtb. Ligger mer i hur man cyklar än vad man cyklar, så för min del ser jag gärna mer cyklar av alla de slag ute i skogarna.

Kan dock tänka mig att i framtiden (om 5-10år?) så kommer elcyklarna power-wheela upp till 25 km/h och de pojkar/flickor som är busiga och tar bort spärren så har man i praktiken en el-motocross där man gasar genom att trycka på pedalen istället för ett gasvred. Då kommer det även synas på stigarna.

Tillverkarna kommer förmodligen försöka vara förnuliga i klassningen, just så det ska vara svårt att skriva förbud mot dem till fördel för oss konsumenter. Vilket skapat dessa gissel.

Är rädd för el-mtb skapar mer upprörda känslor och är negativt för oss tradionella stigcyklare och driver man på denna fråga hårdare är nog risken att mer förbud mot saker på 2 hjul kommer snabbare. Hur kul än el-mtb är... :(

Att du kört allt på två och fyra hjul eller äger skog långt från tätbebyggt område påverkar knappast hur folk väljer att se på elcyklar i skogsdungarna runt storstäderna. (För det är det detta handlar om). Samt bara för att det ena är värre än det andra så blir det inte per automatik okej. FYI, du låter väldigt ung när du skriver på det sättet som du gör.

Min uppfattning är att dagens el-mtb gör inte mer skada än en vanlig mtb. Ligger mer i hur man cyklar än vad man cyklar, så för min del ser jag gärna mer cyklar av alla de slag ute i skogarna.

Kan dock tänka mig att i framtiden (om 5-10år?) så kommer elcyklarna power-wheela upp till 25 km/h och de pojkar/flickor som är busiga och tar bort spärren så har man i praktiken en el-motocross där man gasar genom att trycka på pedalen istället för ett gasvred. Då kommer det även synas på stigarna.

Tillverkarna kommer förmodligen försöka vara förnuliga i klassningen, just så det ska vara svårt att skriva förbud mot dem till fördel för oss konsumenter. Vilket skapat dessa gissel.

Är rädd för el-mtb skapar mer upprörda känslor och är negativt för oss tradionella stigcyklare och driver man på denna fråga hårdare är nog risken att mer förbud mot saker på 2 hjul kommer snabbare. Hur kul än el-mtb är... :(

Ja, jag är värligt ung, 56 år närmare bestämt. Och var jag äger min skog har du inte med att göra.
Cyklat hellas i ca 30 år och hört väldigt många diskussioner om hur till vida mtb förstör mark. För det gör det.
Oavsett om du kör el eller inte.
Däremot finns det många som borde tänka sig för hur man beter sig i skog.
Oavsett om man kör el eller inte.

Var inte menat som att den ena sorten cyklist är bättre än den andra utan mer framföra min tro om att elcyklar eventuellt kan vara iögonfallande för sk "skogsvänner" som avskyr allt på två hjul, för att inte tala om det sitter en motor av något slag på den! Vilket i sin tur eventuellt påskyndat diverse regler, förbud och hittepåskyltar som man nu ser. Detta är självfallet en kombination av flera faktorer då alla sorters mtb samt vistelse i naturen vuxit explosionsartat på sista tiden.

Om ni som nu investerat i en el-mtb så gärna tar er över stock och sten för att få ta på er offerkoftat här på forumet så för all del. Jag borde ha skrivit "för oss alla stigcyklare" då det är min ståndpunkt. Men om grundinställningen är att vara bajsnödigare än de militanta feministerna så förtusan. Samt om nu strava idioterna och ungarna utan förstånd också går under "traditionella stigcyklister" nu när de inte har motor så absolut, whatever floats your boat!

Mer tillbaka till trådfrågan:
Finns det någon anledning att tro om man nu stressar på ett beslut i frågan om lagar och regler kring el-mtb att det nu skulle vara fördelaktigt för oss?
Känns lite spontant som tidigare nämnt i tråden att klassningen av el-mtb är hopplös. Ungefär som att säga bilar med mer än 199 hästkrafter är olagligt att framföra på vanlig väg. Inte lätt att reglera vad var människa har under huven.
En el-mtb där man pedalsassisterat kan köra 35 km/h i uppförsbackarna och 65 km/h nedför och sen med en knapptryckning så återgår den i sin "lagliga" inställningen så man lite blåögt kan säga att allt är i sin ordning när man blir stoppad.
Kanske ska man njuta av den tid som nu är då det knappast lär bli bättre framöver?
Hade gärna själv köpt en svindyr el-enduro hoj men om den ska klassas som olaglig om något år känns det inte lika kul.

Det är väl helt perfekt. Enligt naturvårdsverkets och länsstyrelsernas bedömning är det bara att köra på så mycket du vill med elcykeln i den. Du kan även bjuda in folk du känner och inte känner att elcykla i den. Eller varför inte bjuda in till en el-happyride i skogen.

Nu kan jag citera mig själv för första gången. En rättslig handläggare på Länsstyrelsen i Stockholm kom tillbaks med svaret att de har ingen rätt att förbjuda annat än vad som regleras av lag. Rent generellt följer de Naturvårdsverkets rekommendationer men han var väl medveten om att deras hemsida ger råd som inte har stöd i lagen. Det korta svaret är alltså att elassisterade cyklar fortfarande är tillåtna. Han skulle även prata med de som sköter hemsidan ifall de hade fått några andra direktiv.

/Anders
Se där. Dock,

/Anders
Se där! Att motsvarande fanns i de nordiska grannländerna visste jag nånstans. Gamla öststater hade jag noll koll på (var inte aktuellt när jag gick i skolan), men intressant med Österrike och Schweiz!

.... Dessutom är räckvidden på cykel avsevärt större än till fots, dvs man kan skada mycket större områden per tidsenhet.

Det där är också en av fördelarna, fotgängare håller sig ofta ganska nära bebyggelse, medan man med fördel kan cykla längre bort och därmed riskerar man inte att stöta på vandrare lika ofta. Och i ärlighetens namn, en del stigar vi cyklar skulle nog inte vara identifierbara som stigar länge till om man inte cyklade på dem, det syns rätt tydligt att ingen varit där på länge när de bitvis är så överväxta att man bara hittar dem pga att man varit där tidigare.

Och äger man skog så har man tillåtelse att köra lite som man vill när man behöver bruka marken.
Vår släkt ägde tidigare en del skog och under den tiden morfar ägde så körde vi med liten traktor längs skogsvägar och försökte vara noga med att inte göra åverkan där det inte behövdes. Kanonfin granskog med grön fin mark av mossa, blåbärsris och skogsblommor, man kunde typ gå barfota i skogen. Så såldes marken och nåt skogsbolag skulle bruka marken "rationellt" med följd att de avverkat på områden och i samband med det kört med stora maskiner kors och tvärs överallt. En fin mosse som vi genom åren plockat mycket blåbär och hjorton på ser numera ut som efter GGN. På en sträcka av några hundra meter skogsväg har de kört ut från skogen på minst 20 ställen och det finns inte längre minsta spår av varken mossa eller annan vegetation, skulle knappt gå att köra endurohoj (bensinare alltså) där längre.
Och detta är alltså helt godkänt och står över terrängkörningslagen. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Det där är också en av fördelarna, fotgängare håller sig ofta ganska nära bebyggelse, medan man med fördel kan cykla längre bort och därmed riskerar man inte att stöta på vandrare lika ofta. Och i ärlighetens namn, en del stigar vi cyklar skulle nog inte vara identifierbara som stigar länge till om man inte cyklade på dem, det syns rätt tydligt att ingen varit där på länge när de bitvis är så överväxta att man bara hittar dem pga att man varit där tidigare.
Ja, men ni pratar om två skilda problem. Konflikter med andra användare är nåt som alltid kommer finnas inom allemansrätten, medan markslitage handlar om allemansrättens existens. Det pågår redan idag diskussioner och lobbyarbete fr stora organisationer i denna fråga, se ex.vis följande skrivelse:

Och äger man skog så har man tillåtelse att köra lite som man vill när man behöver bruka marken.
Vår släkt ägde tidigare en del skog och under den tiden morfar ägde så körde vi med liten traktor längs skogsvägar och försökte vara noga med att inte göra åverkan där det inte behövdes. Kanonfin granskog med grön fin mark av mossa, blåbärsris och skogsblommor, man kunde typ gå barfota i skogen. Så såldes marken och nåt skogsbolag skulle bruka marken "rationellt" med följd att de avverkat på områden och i samband med det kört med stora maskiner kors och tvärs överallt. En fin mosse som vi genom åren plockat mycket blåbär och hjorton på ser numera ut som efter GGN. På en sträcka av några hundra meter skogsväg har de kört ut från skogen på minst 20 ställen och det finns inte längre minsta spår av varken mossa eller annan vegetation, skulle knappt gå att köra endurohoj (bensinare alltså) där längre.
Och detta är alltså helt godkänt och står över terrängkörningslagen. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Det är liksom det som är meningen med äganderätt. Hela landet kan inte vara ett stort naturreservat, folk måste kunna försörja sig också.
Om nu den där skogen var så viktig att bevara, varför sålde ni den då? Då hade det ju varit bättre att behålla den.

Tillbaka
Topp