Bygga Propain Tyee 29

freddes

Aktiv medlem
Bygga Propain Tyee 29
Tänkte komma tillbaks till skogen och spåren efter liten ofrivillig paus.
Har kollat runt på köp/sälj men har inte hittat nåt kul begagnat. Så börja spontant kolla efter ramar och föll för Propain, min längd på 187 så föll valet på en L samt 29 tum.

Ni som kör på Propain är de bra hojar? Kollade först på de gedigna märkena Trek och Santa Cruz men Propain är väl inte i deras klass I guess ännu.
Så kom gärna med info om hojen samt om eventuell feedback om företaget :)

Byggde en gång en Mondraker Summun Pro som man saknar så tanken är att lägga samma själ i denna. Syftet är enduro, stig och lite bikepark (Vallåsen).

Bygga Propain Tyee 29
Tänkte komma tillbaks till skogen och spåren efter liten ofrivillig paus.
Har kollat runt på köp/sälj men har inte hittat nåt kul begagnat. Så börja spontant kolla efter ramar och föll för Propain, min längd på 187 så föll valet på en L samt 29 tum.

Ni som kör på Propain är de bra hojar? Kollade först på de gedigna märkena Trek och Santa Cruz men Propain är väl inte i deras klass I guess ännu.
Så kom gärna med info om hojen samt om eventuell feedback om företaget :)

Byggde en gång en Mondraker Summun Pro som man saknar så tanken är att lägga samma själ i denna. Syftet är enduro, stig och lite bikepark (Vallåsen).
Funderade på samma ram men gick till slut på en Meta TR. Det har egentligen inget med saken att göra, men på Tyee 29 så hade jag valt storlek XL. Min förra cykel hade väldigt lik reach och den kändes helt perfekt längdmässigt. Jag är ungefär 187cm, vet dock inte benlängden. Bara en tanke att fundera på, det finns nog argument för att gå på en L också men jag ahde tagit XL.
Hoppas det här blir en byggtråd senare.

Bygga Propain Tyee 29
Jag väntar på att spindrift ska släppas i alu, tänkte ha den som parkhoj och till allmänt brunkande. 190 gaffel och ett ofset styrlager så att gaffelvinkeln blir dh-flack.
Hade egentligen velat ha en norco shore men vart för jävla dyr

Bygga Propain Tyee 29
Har en spindrift som jag haft i ett år snart och är jättenöjd. Bra grejer. Kör park, enduro och stig med den. Nya tyee ska ha lite mer anti squat vad jag förstått, men det ryktas att bakänden inte är riktigt så smutt, så coil är nog att rekommendera.

Bygga Propain Tyee 29
Funderade på samma ram men gick till slut på en Meta TR. Det har egentligen inget med saken att göra, men på Tyee 29 så hade jag valt storlek XL. Min förra cykel hade väldigt lik reach och den kändes helt perfekt längdmässigt. Jag är ungefär 187cm, vet dock inte benlängden. Bara en tanke att fundera på, det finns nog argument för att gå på en L också men jag ahde tagit XL.
Hoppas det här blir en byggtråd senare.

tack för tipset kring XL! Kollade och forskade lite och XL passar mig nog bättre. Har börjat kolla runt på en trolig setup i en excel :)
Generellt så kanske de blir billigare att köpa en färdig ändå men då missar man känslan :)

Bygga Propain Tyee 29
Jag väntar på att spindrift ska släppas i alu, tänkte ha den som parkhoj och till allmänt brunkande. 190 gaffel och ett ofset styrlager så att gaffelvinkeln blir dh-flack.
Hade egentligen velat ha en norco shore men vart för jävla dyr

Om du syftar på ramkit så är det påväg!
Mailade dom nyligen om det, bortse från det andra i mailet.

Bilagor

• 8099B9D5-233B-4021-912E-23FB5880EDB9.png
    8099B9D5-233B-4021-912E-23FB5880EDB9.png
    113.9 KB · Besök: 137
Bygga Propain Tyee 29
Så nu blir det cykelbygge :)
Har beställt gaffel, blev en Marzocchi Z1 som skall kombineras med en Marzocchi CR där bak.
Ramen kommer alltså vara helt ”naken” när den beställt. Lite osäker kring storlek än, var inne på L och har hört mig för och de lutar till L.

Fördelen jag ser med Z1 är att den är enkel samt kan uppgraderas med fjäder om man nu är sugen på mer tryck o gaffeln.
Bomber CR har fått bra betyg och även där lätt med inställningar.

Bromsarna lutar åt Magura samt Shimano SLX som driver på. Hjulen blir troligtvis att försöka hitta 29begagnade. Alternativt om man kommer över ett par på rea :)

Bygga Propain Tyee 29
Som hjulpar är detta nog svårslaget.

Jag var väääldigt nära att klicka på dom här!!
pris för ”prestandan” dom ska leverera.

Men hittade en hemsida som jag beställde Hope Fortus hjul för 4100kr inkl frakt och får ju välja nav och allt själv ?
Hope är ju alltid hope!

Bilagor

• FB54327E-9BA6-4061-9802-0273DD8EBE34.png
    FB54327E-9BA6-4061-9802-0273DD8EBE34.png
    80.1 KB · Besök: 117
Tillbaka
Topp