Sminka en Gris? (Längre gaffel)

implor

Aktiv medlem
Har idag en Radon Slide 130 med en Fox 32 130mm framgaffel.

är inte supernöjd. Delvis pga att HA är brant och inställningsmöjligheter på gaffeln är begränsade.

så min tanke är att byta till en Pike/ Lyrik 150mm gaffel ihop med en vinklat headset (-1.5 grader).

Körde in alla mått i en kalkylator och här är resultatet.

1B7D3830-AA74-4BCF-BF5B-BE3BB3490C83.png

Lätt högre BB vore nice (slår ofta i med pedalerna) och 66 grader HA borde göra utförsåkaren mera roliga.

Åsikter?

bäst vore en ny hoj men lättare att hitta 8k för denna uppgradering än 34-40k för en hel cykel (iallafall för 2021).

Jag körde min gamla Slide 130 med en 150mm pike och det funkade kanon tyckte jag. Skulle kortat ner den till 140mm men det blev aldrig så

Jag har övergafflat två av mina stigcyklar och varit nöjd varje gång. Gärna tillsammans med vinklat headset. Slå till på 2 grader direkt om du kan. Att känna en rejäl skillnad är kul.
På någon cykel har jag fått flytta fram sadeln för att få mer tryck på framhjulet uppför men det har löst sig bra.
En offset bushing kan ju också hjälpa till att ändra en geo man inte är nöjd med.

Kör på!
Lycka till!

Har övergafflat mina senaste två hojar (+20mm/+10mm) och tycker det blev stora förbättringar på båda. Har inte märkt något negativt av det. Kör hårt!

När alla säger kör på, höj höj! Säger jag annorlunda. Men utveckla hojjen i balans emellan slaglängd och gaffelvinkel. Om du höjer samtidigt som du flackar ut så blir det i lite mera harmoni.
Sedan måste du köra in dig på cykeln och därifrån eventuellt göra korrigering om du känner för det.
Att bara höja slaglängd eller flacka ut gaffelvinkel erfordras "ny" inkörning på den setupen.

Samtidigt som du höjer och flackar ut anser jag går hand-i-hand.

Och 1.5 grad och inte minst 2.0 grad är mycket. Det är mycket du gör som inte cykel tillverkaren gjorde så jag vet inte på så "stora" grader.

Små förbättringar o utvecklingar framåt är nyckeln.

Har en känsla av att svaret är nej...men ändå; kan man på liknande sätt fixa längre slaglängd bak på cykeln genom att byta dämpare....? Eller begränsas det av länkaget? Vad blir konsekvensen av större skillnad i slaglängd fram och bak?

Har en känsla av att svaret är nej...men ändå; kan man på liknande sätt fixa längre slaglängd bak på cykeln genom att byta dämpare....? Eller begränsas det av länkaget? Vad blir konsekvensen av större skillnad i slaglängd fram och bak?
Beror på om du menar längre infästningslängd eller längre slaglängd, beror även på hur tighta toleranser det är på ramen. Vissa dämpare (ganska många) finns ju med samma installationslängd och olika slag. Då kan du bottna djupare vilket kan göra att bakhjulet tar i ramen. Så det går, på vissa hojar, inom vissa marginaler.

Beror på om du menar längre infästningslängd eller längre slaglängd, beror även på hur tighta toleranser det är på ramen. Vissa dämpare (ganska många) finns ju med samma installationslängd och olika slag. Då kan du bottna djupare vilket kan göra att bakhjulet tar i ramen. Så det går, på vissa hojar, inom vissa marginaler.
Längre slaglängd...ok. Då är det inte helt omöjligt, men jag måste isf titta närmare på detaljer med just min cykel om jag tolkar dig rätt. Tack!

Jag har tyckt att det känts bra att förlänga gafflar, men det har också framgått vilka nackdelar det medför när man byter tillbaka. Flackare sadelrör och kortare reach är inget vidare. Jag skulle smäcka i ett angle set och bara höja gaffeln så mycket att övrig geo förblir oförändrad istället. Eller om du kan förlänga bakdämparen motsvarande för att få upp BB:t, men då kan fjäderkurvan bli kaoz om du har otur.

Edit: Min nuvarande hoj har jag -1° angle set på, utan att förlänga gaffeln. Blev skitbra. ?

Jag har tyckt att det känts bra att förlänga gafflar, men det har också framgått vilka nackdelar det medför när man byter tillbaka. Flackare sadelrör och kortare reach är inget vidare. Jag skulle smäcka i ett angle set och bara höja gaffeln så mycket att övrig geo förblir oförändrad istället. Eller om du kan förlänga bakdämparen motsvarande för att få upp BB:t, men då kan fjäderkurvan bli kaoz om du har otur.

Edit: Min nuvarande hoj har jag -1° angle set på, utan att förlänga gaffeln. Blev skitbra. ?
Jepp. Kör man 150mm fram och -1.5 grader så hamnar man väldigt nära den ursprungliga geometrin. Visst du får längre hjulbas och sadel stolpen blir lätt flackare men inget enormt.

frågan är om man ska gå på en Pike eller Lyrik. Piké är 200 gram lättare men om jag vill gå till enduro så kan jag bara köpa en nya ram. Förlänga lyrik till 180mm och man har en rejäl utförs maskin.

får fundera lite. Kommer nog bli det som har bäst deal på black friday. Oavsett så ska det vara en Ultimate RC2.

Om du vill komma undan lite billigare har jag ett par lagerkoppar från superstar components som ger 2grader flackare. Skicka pm så kan kag berätta mer.

Blir ganska tydligt att det bästa är nog en ny ram... (wallet silent crying in the background).

Röd = Ny 150mm Pike + angle headset (-1).
Grön = Orginal 130mm
Blå = Bird AM9 ML

1605544623508.png

Blir ganska tydligt att det bästa är nog en ny ram... (wallet silent crying in the background).

Röd = Ny 150mm Pike + angle headset (-1).
Grön = Orginal 130mm
Blå = Bird AM9 ML

Visa bilaga 453585
Ska du ändå köpa ny ram och använda 150mm pike så kan du ju lika gärna testa med gamla ramen först? Eller vad förlorar du på det mellansteget? Priset för ett angel set?

Ska du ändå köpa ny ram och använda 150mm pike så kan du ju lika gärna testa med gamla ramen först? Eller vad förlorar du på det mellansteget? Priset för ett angel set?

blir billigare/enklare och bara köpa en helt ny hoj. Ram, bakdämpare,gaffel hamnar på ca 24k. Samma setup som komplett cykel kostar strax över 31k.

Tillbaka
Topp