[Artikel] Cyklisten som inte satte ner foten

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Har du suttit och analyserat den citerade texten och filat på ditt svar i över fyra år?! ?
Definitivt inte, men har haft en segdragen diskussion med en lirare från utomrikes om just stoppskylt och var man stannar. Personen i frågan bor i ett annat and men även där är faktiskt reglerna EXAKT likadana som i Sverige, men personen envisas med in ståndpunkt så jag har ju läst på trippla och kvadrupla gånger för att vara helt säker på vad som gäller (vilket var bra eftersom att jag tidigare inte var helt hundra på exakt var man stannar när stoplinje saknas). Det underlättare ju faktiskt för mig också om jag gör som lagen föreskriver: Har koll på trafikreglerna. =)

Det jag däremot har haft lite svårt att få in i huvudet är det där med cykelöverfart och cykelpassage samt hålla rätt på vem som väjer var och hur och när, hur man ser skillnad på dem och så vidare...
Men får försöka plugga mer på det helt enkelt.Och tills dess så gör jag som alltid när jag är osäker: Anpassar farten, försöker upprätta kontakt med individen (tänk på det ni cyklister - det GÅR att faktiskt titta mot bilisten och upprätta samförstånd innan man brakar på, det tjänar vi ALLA på, och jag vet att många gör det men jag vet att många INTE gör det också, vilket självfallet även gäller fordonsförare och fotgängare - jag vill bara att vi ALLA skall samarbeta bra för det blir trevligare då i trafiken, och säkrare!)
Har läst på, tittat på filmbeskrivningar och läst på, men sedan virrar jag ihop det igen.
Någon kanske har någon bra tumregel som löser det helta? Även när det är snötäckt mark så streck och eländen inte syns.
Stop är i allafall ganska enkelt:
Stanna HELT precis innan stoplinje. Saknas den, stanna HELT precis innan korsande väg så man har överblick. Och sedan kan man ju dribbla såklart var nu korsande väg anses börja men det är en helt annan historia och inget man lär få problem med om man faktiskt använder en gnutta sunt förnuft. Klarar man inte detta i denna typ av situation så skall man inte ha körkort helt enkelt.

Fast hela konstruktionen med STOP-skyltning är ju baserat på motoristers dåliga efterlevnad av väjningspliktens "tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna" dvs man saktar inte in tillräckligt och/eller chansar att hinna före.

Definitivt inte, men har haft en segdragen diskussion med en lirare från utomrikes om just stoppskylt och var man stannar. Personen i frågan bor i ett annat and men även där är faktiskt reglerna EXAKT likadana som i Sverige, men personen envisas med in ståndpunkt så jag har ju läst på trippla och kvadrupla gånger för att vara helt säker på vad som gäller (vilket var bra eftersom att jag tidigare inte var helt hundra på exakt var man stannar när stoplinje saknas). Det underlättare ju faktiskt för mig också om jag gör som lagen föreskriver: Har koll på trafikreglerna. =)

Det jag däremot har haft lite svårt att få in i huvudet är det där med cykelöverfart och cykelpassage samt hålla rätt på vem som väjer var och hur och när, hur man ser skillnad på dem och så vidare...
Men får försöka plugga mer på det helt enkelt.Och tills dess så gör jag som alltid när jag är osäker: Anpassar farten, försöker upprätta kontakt med individen (tänk på det ni cyklister - det GÅR att faktiskt titta mot bilisten och upprätta samförstånd innan man brakar på, det tjänar vi ALLA på, och jag vet att många gör det men jag vet att många INTE gör det också, vilket självfallet även gäller fordonsförare och fotgängare - jag vill bara att vi ALLA skall samarbeta bra för det blir trevligare då i trafiken, och säkrare!)
Har läst på, tittat på filmbeskrivningar och läst på, men sedan virrar jag ihop det igen.
Någon kanske har någon bra tumregel som löser det helta? Även när det är snötäckt mark så streck och eländen inte syns.
Stop är i allafall ganska enkelt:
Stanna HELT precis innan stoplinje. Saknas den, stanna HELT precis innan korsande väg så man har överblick. Och sedan kan man ju dribbla såklart var nu korsande väg anses börja men det är en helt annan historia och inget man lär få problem med om man faktiskt använder en gnutta sunt förnuft. Klarar man inte detta i denna typ av situation så skall man inte ha körkort helt enkelt.

Eftersom du som ändå försökt förstå inte reder ut cykelöverfarter och liknande innebär att 95% av övriga traffikanter inte har en susning eller tror fel. Lösningen är att vara tydlig, kommunikativ och deffensiv. Det är ändå du som får ont om kommunikationen misslyckas så då kvittar det lite även om det formellt vore någon annan fel - undvik olyckan och räkna med att dina medtfaffikanter inte kommer att veta vad som gäller.

Fast hela konstruktionen med STOP-skyltning är ju baserat på motoristers dåliga efterlevnad av väjningspliktens "tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna" dvs man saktar inte in tillräckligt och/eller chansar att hinna före.
Det gäller ju tyvärr även cyklister så åter igen - dumt att skylla på ett trafikslag utan bättre på att fokusera på samarbete, ty vägarna tillhöra samtliga trafikslag och det är ett krav att vi skall samarbeta och underlätta för varandra.

Eftersom du som ändå försökt förstå inte reder ut cykelöverfarter och liknande innebär att 95% av övriga traffikanter inte har en susning eller tror fel. Lösningen är att vara tydlig, kommunikativ och deffensiv. Det är ändå du som får ont om kommunikationen misslyckas så då kvittar det lite även om det formellt vore någon annan fel - undvik olyckan och räkna med att dina medtfaffikanter inte kommer att veta vad som gäller.
Jag gillar konceptet cykelöverfart, eller vad det nu heter (du ser... hopplöst det där), men känns som att man borde förändra skyltningen. Det skall vara lätt att göra rätt som det så vackert heter.
Sätt B1 (Väjningsplikt) tillsammans med B8 (cykelskylten) så är det solklart:
Jag som fordonsförare (cyklist/bilist/mopedist/etc) väjer mot korsande fordon, som är cyklister och mopedister (därav cykelskylten). Sätt en B8 (cykelskylt) enbart så är det solklart att här passerar cyklister så extra vaksamhet (men har ej väjningsplikt). Sätt B3 (herr gårman) så vet man att fotgängare rör sig och man har väjningsplikt.

Varför kan man då inte tänka samma med B8 och B3 frågar sig säkert någon, eftersom man automatiskt har väjningsplikt mot fotgängare?
Därför att fotgängare är fotgängare. Cyklister är fordon. Vi har redan en drös gemensamma regler för just fordon och i alla dessa situationer använder man B1 (förutom högerreglen då) för att tala om att väjningsplikt råder. Cirkulationsplatser, ja, där har vi en snurra och B1 så därmed är cykel och B1 synnerligen logisk och följer tidigare mönster. Blå skylt för att tala om att det är något speciellt och så B1 för att meddela att i detta speciella väjer DU som fordonsförare (alltså även om du cyklar och skall korsa en cykelöverfart!).
Kan ju även finnas byggtrafik med B1 och så vidare.

Då blir det ENKELT. Cykeln är alltså bara information om vad som rör sig på korsande väg emedan B1 talar om aktuell regel för just denna plats.
Personligen är jag inte heller så förtjust i att man börjat plocka bort sebror och B3 då jag tycker det är bra att man får en hint om att man skall vara lite extra uppmärksam på platsen. Uppmärksam måste man ju alltid vara men där sebror finns är det ju extra viktigt då sannolikheten är än större att folk rör sig på platsen.

Vad tycker ni andra?
B8 och B1 på cykelöverfart och B8 på cykelpassage? Och så fortsätter vi med särlösningen B3 för fotgängare (som ju ej heller är ett fordon).
Och man kan ju sätta typ B4 (huvudled) eller motsvarande för cyklisterna för att markera att det är en cykelöverfart man kommer till vilket då automatiskt signallerar att korsande trafik väjer och högerregeln utgår.
Hur ser det egentligen ut från cyklisternas håll? Har aldrig cyklat på ett ställe som har dessa nymodigheter.

Tillbaka
Topp