[Artikel] Cyklisten som inte satte ner foten

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
IMG_9004-1800x1350.jpg

På förmiddagen den 15 juni 2011 stannar en cyklist för stopplikten vid korsningen Norra Skolgatan och Spångatan i Malmö. Cyklisten står stilla vid stopplinjen men sätter aldrig ner foten. På andra sidan gatan står en polis som uppfattar det som att cyklisten inte stannat och en bot utdelas. Händelsen blir en lång följetong som löper mellan olika instanser då cyklisten bestrider sin bot.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24751

Senast ändrad:
Jag uppskattar den otroliga frustration som cyklisten måste känt när han inte fick lämna in den bevisning som skulle friat honom (cykeldatorn) men, jag tycker att det är bra att tingsrätten inte ödslar tid på småsaker. Tingsrätten gjorde en bedömning att de kunde ta del av bevisningen via papper, vilket de gjorde och gick sen vidare.

"modigt" av TR att neka cyklisten lämna in bevisning och sedan fälla denne.

fegt av HovR att ej ta upp målet. - nu tänker jag högt: men kanske de kunde ha återförvisat målet till TR pga grovt rättegångsfel...?

tyvärr duggar det tätt av fall där domstolarna med lite formella, tekniska, "hypotetiska" resonemang synes göra allt de kan för att frikänna den tilltalade. Men då är det ju fråga om troliga mördare, våldtäktsmän olikn, så då är det väl "roligare" att frikänna...

Dumt..så otroligt dumt!!
Det är som att en bilist skulle få böter för att den inte stängt av motorn vid ett rödljus...

Om cyklister måste ha foten i marken som bevis på att ha stannat, så borde det väl även gälla andra fordonsförare. Kanske därför de inte vill ha det kravet.

Stumpy sa:
Om cyklister måste ha foten i marken som bevis på att ha stannat, så borde det väl även gälla andra fordonsförare. Kanske därför de inte vill ha det kravet.

Ja, alla förare av fordon borde behöva sätta ner valfri kroppsdel(*) i marken vid stopp. ;-)

(*) Inte alla fordonsförare har fötter.

swedo sa:
Jag uppskattar den otroliga frustration som cyklisten måste känt när han inte fick lämna in den bevisning som skulle friat honom (cykeldatorn) men, jag tycker att det är bra att tingsrätten inte ödslar tid på småsaker. Tingsrätten gjorde en bedömning att de kunde ta del av bevisningen via papper, vilket de gjorde och gick sen vidare.

Det var ju också ett resonemang.. I så fall borde åklagaren lagt ner innan det hamnade där, eller TR alternativt friat. Om man inte ska "ödsla tid" på småsaker som något som kan bevisa att någon är oskyldig (hur mycket mer tid hade det tagit dessutom..) så är rättssäkerheten rätt körd.

stefan. sa:
swedo sa:

Det var ju också ett resonemang.. I så fall borde åklagaren lagt ner innan det hamnade där, eller TR alternativt friat. Om man inte ska "ödsla tid" på småsaker som något som kan bevisa att någon är oskyldig (hur mycket mer tid hade det tagit dessutom..) så är rättssäkerheten rätt körd.

Haha! "Vi har inte tid att reflektera över huruvida du är skyldig eller ej, alltså är du skyldig".

Den där artikeln i maj i år kommer jag ihåg, chefen för trafikgruppen i Malmö var intervjuobjekt och han var menade att en fot måste vara i marken http://www.sydsvenskan.se/2016-05-13/polisen-kan-cyklisternas-vanligaste-missar

Jag skrev då till tidningen och påpekade felet och frågade samtidigt hur många som blivit felaktigt bötfällda eftersom trafikgruppen inte kunde trafikreglerna. Inget svar men det kom en rättelse några dagar senare.

Det är omöjligt att säga eftersom filen inte fick lämnas in. Rättsligt sett så får cykeldator med tillhörande fil läggas fram som bevis, sen är det upp till rätten att avgöra om bevisningen räcker. Hade onekligen varit intressant att veta.

Egentligen handlar det om att cyklisten ska efterleva bestämmelserna i 3kap 5§ (nedan). Dvs. det krävs tid för att överblicka situationen och har cyklisten stått still tillräckligt länge för att klara det? Har han vridit huvudet för att se i alla nödvändiga riktningar och haft tid att uppfatta trafiksituationen? Detta framgår inte och då är det svårt att yttra sig hurvida cyklisten stoppat korrekt. Förhoppningsvis hade bötfällande polis koll!

Bestämmelserna i 3kap 5§ 2st gäller även förare som har stopplikt : ”Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder”.

I praktiken har en cyklist möjlighet att ha mycket bättre koll på korsande och mötande trafik än en bilist. Man är oftast högre upp, har inga bildelar som skymmer delar av sikten, i många fall har man även hörseln till hjälp och dessutom kommer cyklisten för det mesta fram till korsningen långsammare vilket ger mer tid att bedöma situationen. Så det är fullt rimligt att en cyklist bara behöver stanna momentant för att uppfylla lagens krav.

Om nu domstolen önskar går det ju bra att skriva ut en kopia av data i cykeldatorn tex i gpx-format. Om man till det bifogar grafer och kartor gjorda efter detta material så kan man visa att man stannat. Klumpigt men möjligt!

(Haken är nog bara den att en cykel-gps antagligen inte kommer att visa 0km/h i tre samples och då blir det inte mycket till bevis.... den är inte gjord för hög kvalitet i låga hastigheter)

/Andreas

johan44 sa:
Det gäller bara vid mord och våldtäckt...
Adam K sa:
Vad hände med 'utom rimligt tvivel'?
Tyvärr ligger det något i det. Det verkar anses som att för mindre brott (bötesstraff) så är det där med bevisning inte så noga.
Är det ord mot ord så väger alltid polismans ord tyngre. Märkligt. Som att en polis aldrig ljugit av prestigeskäl liksom.

Sen är ju själva stoppliken ett djävla skämt i 90% av fallen och 99% av fallen vid högersväng .
Typiskt regel som finns bara för poliser och icke poliser ska få leka poliser...

Oh dear, where shall I start?

1) Jag har ibland tjuvat förbi stopplikt då jag kan se 500m till höger, framför och till vänster att vägen är fri. Men ifall att jag har en polis bakom mig touchar jag vägen med en fot i en skatende rörelse - i farten. Det ser ut att jag har stått stila eftersom en fot har varit på marken.

2) Tur att man inte slapp in en GPX fil. Enda möjligheten att det skulle kunna användas om polisen har beslagtagit datorn direkt före cyklisten har rört den efter händelsen.

En gpx fil är en textfil.
Utdrag
<trkpt lon="10.231080008670688" lat="43.90308748930693">
<time>2014-09-29T07:11:32.000Z</time>

Latitude och Longitude med tidsangivelse. Väldigt lätt att dra tillbaka sig själv före linjen och lägger in några sekunder stillastående. Klarar man inte av de själv så finns det många frivilliga på nätet. Att rättsväsendet har ens funderat över detta som bevismaterial är bland det dummaste jag har hört.

Ungefär som att skriva en fil på i Word där det står "Hej, klockan är 23.16 februari 28 1986 och jag är i Borlänge" som bevis att man inte kan ha mördat Palme och sedan att domstolen skulle fundera på att acceptera Word filen som bevis.

Jag har i Malmö upprepade gånger sett cyklister hoppa av och springa förbi stoppplikten. Jag gissar att detta är en intressant följd av en fot i backen policyn.

Men man vill väl passa på att sätta dit en cyklist när man har chansen. Detta har jag själv fått nöjet att uppleva.
Dessutom, vems ord väger tyngst, en sketen cyklists eller en myndig konstapels?

Garry har en viss poäng. Men varje fil har väl också en senast sparad datum i cykeldatorn? Det är enkelt att ändra en gpx fil, men hur enkelt är det att mixtra med senast sparat. Jag vet åtminstone inte hur man gör. I vilket fall är jag tveksam till om filen skulle räckt som bevisning.

Men det är inte grejen heller. Grejen är att TR aldrig tittade på filen och därför har inte cyklisten ansetts ha fri bevisning och TR har inte värderat beviset. Det borde anses vara ett direkt fel i rättegången och den borde gå att göra om. Men, jag tror tyvärr inte att utgången skulle bli annorlunda. Polisens vittnesmål kommer man sällan runt.

Mvh
Magnus

Går ju dessutom faktiskt att stå still, med fot i backen, utan att det kommer synas som ett stopp (2 data punkter med samma position/hastighet 0) i gpx/tcx/fit-filen.

Om polisens vittnesmål bygger på att det inte var någon fot i marken så borde det avfärdas som bevis redan där, utan att hen hinner tillägga att cyklisten faktiskt inte stod still heller.
Det senare är ju med ganska stor sannolikhet en efterkonstruktion. Annars hade ju det tagits upp före foten.

Jag har en bekant som friades från fortkörning med bil med hjälp av en gps-logg. Tingsrätten, mer än tio år sedan.

Kan säkert ta reda på målnummer om det är intressant.

Men jag håller med om att det är lätt att manipulera.

staine sa:
Men man vill väl passa på att sätta dit en cyklist när man har chansen. Detta har jag själv fått nöjet att uppleva.
Dessutom, vems ord väger tyngst, en sketen cyklists eller en myndig konstapels?

Precis... Syrran åkte på fortkörning på gångfartsområde. Utan att de ens mätte hastigheten där. De körde 250meter bakom, för att sen få väldigt bråttom ikapp och bötfälla. Jävligt oklart rättsläge.

jomper sa:
Jag har en bekant som friades från fortkörning med bil med hjälp av en gps-logg. Tingsrätten, mer än tio år sedan.

Kan säkert ta reda på målnummer om det är intressant.

Men jag håller med om att det är lätt att manipulera.

Tjena!

Porsche
Essingeleden
Han jobbade som programerare va?

Borde inte den anklagade kunna ha med sig en bärbar dator till rättegången för att visa beviset/bevisen på den för domstolen?
Eller är det en säkerhetsrisk om tingsrätten tittar på en datorskärm?

Eller om cyklisten får praktiskt demonstrera att han/hon kan stå still på cykeln utan att sätta nere en fot?
Stillpoäng om cyklisten kan dra upp cykeln på bakhjulet och hoppa på bakhjulet inom en yta på 50x50cm tillräckligt länge för att äta en valfri energy bar eller frukt.

aDPeBxtcgHU[/MEDIA] to do rear wheel jump on a bike

Filen är väldigt lätt att manipulera. Senast sparat datum kan man ändra med en filhanterare. CCTV bevis hade varit bra eller att polisen i Sverige får en varsin Gopro på uniform som de flesta trafikpoliser i UK. Tingsrätten borde aldrig ha accepterat en GPX text som bevis men dem har gjort ett formellt fel då de avvisade för fel anledning.

Bevisning ska vara tingsrätten tillhanda innan förhandling. Det innebär i praktiken att den bärbara datorn med en kopia av filen skulle lämnas till tingsrätten för genomgång innan förhandling. Förvisso möjligt om man har en dator att undvara.

Med tanke på att fildelare dömts till både miljonböter och fängelse med hjälp av en skärmdump på en ipadress och tidpunkt som är nästan lika enkel att modifiera som en GPX fil känns det märkligt att det inte är tillåtet att ta med en loggfil från en GPS/cykledator som försvar. Det borde trots allt vara högre beviskrav när det är fängelse med i straffskalan jämfört med en mindre penningbot.

Banan sa:
Med tanke på att fildelare dömts till både miljonböter och fängelse med hjälp av en skärmdump på en ipadress och tidpunkt som är nästan lika enkel att modifiera som en GPX fil känns det märkligt att det inte är tillåtet att ta med en loggfil från en GPS/cykledator som försvar. Det borde trots allt vara högre beviskrav när det är fängelse med i straffskalan jämfört med en mindre penningbot.

Nu resonerar du som om svenskt rättsväsende följde någon sorts logik.

En teknikalitet men vänder mig mot formuleringen av Hovrätten och högsta domstolen avslog överklagan. Det måste innebära att hovrätten dömt till polisens fördel och att HD aldrig prövade fallet? Hovrätten kan inte neka en kärande att ta upp ett fall i hovrätten, oavsett vad tingsrätten dömer.

Känns för övrigt som ett klassiskt fall av icke-cyklister varit framme. Man kan ju inte stå still om man inte sätter ner foten...

Varför har vi stopplikt över huvud taget? Lämna företräde bör väl räcka om man gör just det. Skillnaden är väl att vid stopp kan man straffas för att man inte stannat fast det fritt.

Äntligen en snygg trådrubrik! Hade även dugt som titel till deckarroman av Mankell eller Sjövall & Walöö. Kan man låta bli att kika på en tråd med denna rubrik? Nej det kan man inte.

Som redan sagts, en GPS är ganska onogrann, speciellt i låg farter. Testa själva, ta cykeldatorn eller mobilen med Strava eller nåt. Sätt igång en logg och låt den ligga helt still i tio minuter och studera sedan filen som genererats. Garanterat ser det ut som att den hoppat omkring ett antal meter mest hela tiden. Så att använda det som bevis för att man har stått still är rent dumt, oavsett om man manipulerat filen eller inte. Att det funkar bättre vid körning i Porsche på Essingeleden beror på att ett par meters fel vid varje mätpunkt spelar mindre roll om bilen färdats 30 meter mellan varje punkt, jämfört med om den står still.
Sen har GPS/dator/mobil inbyggda filter som jämnar ut mätpunkterna, och det gör att man ännu mindre kan lita på att det verkligen är exakt rätt punkt lagrad. Det hela bygger ju på att den mäter avståndet till ett antal satelliter, och sen väger den samman avstånden och gör en uppskattning av var den mest troligt befinner sig (enligt olika bra/mindre bra algoritmer). En GPS med inbyggda kartor kan t.o.m. flytta punkterna så att man alltid ligger på vägen (vilket iofs är troligt), även om GPS-inmätningen säger att du kör i diket eller ute på åkern. Eller går på död räkning om signalen tappas, t ex när du kör igenom en tunnel.
Jag skulle säga att en (bra kalibrerad) hjulbunden cykeldator är bättre (noggrannare) på att visa hastighet än en GPS.

Frippegubben, du har helt rätt om GPS och noggrannhet i låga hastigheter.
Men även en cykeldator har svårt där, eftersom man rullar ca 2 meter mellan varje givarpassage. Och de jag har loggar inte på det sättet heller.
Man behöver kamera för att skydda sig eller kunna anklaga någon.

Cyklisten på bilderna (min make) står still med hjälp av balanserat stopp. Inte en enda gång drog han över stopplinjen utan att ha stått still före. Inte ens för fotografering. Är en principsak i vår familj, man följer trafikreglerna. Och som går att läsa i artikeln: lagen säger inget om att foten måste vara i marken så länge man står still.

Tillbaka
Topp