Skicka paket till USA - mått

Gustav S

Aktiv medlem
Hej!

Risk för dumförklaring här, men:
Att skicka ramar utomlands har jag gjort i tio års tid, men det här är första gången en ram ska iväg till USA. Postnord har alltid varit det vettiga alternativet, klart mest prisvärt och problemfritt tills nu: för USA gäller helt andra maxmått på paket än övriga världen. Exakt så mycket mindre att en landsvägsram (med framgaffel avplockad och placerad i ramen) i stl 50 ej får plats. Enligt Postnord beror det på regler i USA.

Är det någon som har erfarenhet av att ändå försöka sig på att skicka? Använder Skicka direkt XL. Specifikt är Längd är inom spannet, men måttet Längd+omkrets ligger 10-20 cm över. Jag ser följande risker: 1. Postnord vägrar ta emot paketet om de mäter så noga. 2. Paketet studsar i USA hos tull eller transportör.

Att använda en annan transportör dubblar priset för frakten, vilket jag som säljare surt behöver stå för.

Hej!

Risk för dumförklaring här, men:
Att skicka ramar utomlands har jag gjort i tio års tid, men det här är första gången en ram ska iväg till USA. Postnord har alltid varit det vettiga alternativet, klart mest prisvärt och problemfritt tills nu: för USA gäller helt andra maxmått på paket än övriga världen. Exakt så mycket mindre att en landsvägsram (med framgaffel avplockad och placerad i ramen) i stl 50 ej får plats. Enligt Postnord beror det på regler i USA.

Är det någon som har erfarenhet av att ändå försöka sig på att skicka? Använder Skicka direkt XL. Specifikt är Längd är inom spannet, men måttet Längd+omkrets ligger 10-20 cm över. Jag ser följande risker: 1. Postnord vägrar ta emot paketet om de mäter så noga. 2. Paketet studsar i USA hos tull eller transportör.

Att använda en annan transportör dubblar priset för frakten, vilket jag som säljare surt behöver stå för.

Det kanske inte hjälper dig nu, men förut har företagsposten haft mer generösa mått för paket.

Har haft samma problem men åt andra hållet, dvs. Usa till sverige. Då har vi gjort så att vi moddat kartongen med lite klipp och klistra för att den ska rymmas inom längd+höjd+djup kravet.

Ska undersöka spåret med företagspost!

Tanken att klippa till kartongen slog mig senare under dagen, på så vis kan omkretsmåttet bli mindre beroende på var man mäter. Rimligtvis nånstans mitt på :)
Återkommer i morgon med rapport.

Jag kollade också upp USPS maxmått för att skicka usa->Sverige. De måtten var helt klart mer generösa.

Jag lade god tid på att trimma paketet men det var ändå över en dm stort i längd+omkrets. Inte en antydan till mätning eller kommentar från posten dock. Allt gott, slut på meddelande.

Jag skickar paket med ramar till usa ganska ofta. Du måste använda prioriterad leverans kostar ca 200:- extra för xl. Då stiger måtten till 300cm istället för 200cm för omkrets+längd.

Är alltså inga problem att skicka ramar till usa med postnord.

Jag skickar paket med ramar till usa ganska ofta. Du måste använda prioriterad leverans kostar ca 200:- extra för xl. Då stiger måtten till 300cm istället för 200cm för omkrets+längd.

Är alltså inga problem att skicka ramar till usa med postnord.

Tack Björn! Frågan dök upp i min kontakt med kundtjänsten, men något sådant svar fick jag aldrig.

Tillbaka
Topp