Laga kolfiberram, infästning för sadelstolpe

Hasse#7

Aktiv medlem
Efter många mil, år och resor utomlands har min ram fått sin första allvarliga skada. Bakre "fliken" under klämman är som en vickande lös tand. Jag kommer låta kid1000 laga den. Men undrar om någon har idéer om enkla förbättringar som hindrar att det händer igen? Åtdragningen framåt i stället för bakåt, annan klämma med bättre fäste trots lägre moment, större klämma och mer gods i lagningen? Ja ni fattar.

Det är en Trek Madone från 2014. Klämman och stolpen är original och momentnyckel är alltid använd. Jag vill inte byta ram, har för mycket prylar som passar. Jag tycker inte att det är konstigt att det gått sönder. Har ju skruvat ihop och isär till minst 10 utlandsresor, är tung och stolpen sitter godkänt men högt. Fick en spricka i färgen tidigt men har inte brytt mig om att driva detta med Trek och vill som sagt inte ha någon ersättande ram med annan modernare standard.
IMG_20201206_113314.jpg
IMG_20201206_113331.jpg
IMG_20201206_113406.jpg

Men undrar om någon har idéer om enkla förbättringar som hindrar att det händer igen? Åtdragningen framåt i stället för bakåt, annan klämma med bättre fäste trots lägre moment, större klämma och mer gods i lagningen?
Åtminstone tidigare rekommenderade Canyon att man vände sadelstolpsklamman med öppningen framåt, men det var på en ram med en slits (bakåt).

Åtminstone tidigare rekommenderade Canyon att man vände sadelstolpsklamman med öppningen framåt, men det var på en ram med en slits (bakåt).
Jag har tänkt på det och det känns ju som det är betydligt mer kraft på baksidan från kroppsrörelser, sitta-stå-sitta osv. Den har alltid suttit med infästning bakåt men det finns ju inga sprickor framtill. Vända känns som en bra idé efter reparation. Tack för förslag.

Kanske inte den roligaste lösningen, men om du reser mycket med cykeln så skulle jag rekommendera en väska som låter dig behålla stolpe och sadel på. Tex Scicons AeroComfort 3.0.

Min kolfiber-cannondale har en klämma med ett litet stift som sticker ut på motsatt sida av öppningen, så att man måste ha öppningen på motsatt sida av slitsen :)

På mina cyklar är jag ofta ganska nära eller på min insert-gränsen för stolpen pga oresonligt långa ben, jag har varit med om en kolfiberstolpe som nötts ner så den fått mindre diameter efter några års användning, jag gissar att det berodde på smuts som kommit in mellan stolpe och ram och att det nötts ner av vickandet fram och tillbaka. Det glappet försvann helt när jag bytte till en längre aluminiumstolpe, så jag tror faktiskt att en längre stolpe kan hjälpa.

Annars om Kid1000 ska bygga om övre delen av ramen så kunde man ju lagt på ett tjockare lager kolfiber och haft en klämma med större diameter och högre höjd så den klämmer på ett större område.

tänkte också så som skier; med bättre passning mellan ram och stolpe borde påfrestningen på slitsarna bli mindre.

antingen genom ett annat ex av sadelstolpe med obetydligt större diameter, eller att kid1000 anpassar det nya och kanske högre sittande fäströret bättre till din existerande stolpe. skicka oavsett med den till honom vid reparationen.

1. Åberopa träcks garanti.
2. Få ny ram.
3. Sälj den nya ramen.
4. Låt hellöre laga ramen "gratis".
5. Profit.
Det är kanske så man bör göra. Jag är enda ägaren. Men har Trek inte rätt att ta tillbaka den defekta ramen? Hursomhelst har jag haft så mycket roligt med den här cykeln att jag lätt kan kosta på mig en reparation på egen bekostnad. Jag är nöjd och jag är inte intresserad av att ha det nyaste. Är inte tillräckligt bra för att det skall göra skillnad. Fälgbroms är bra på långturer och utomlands.

ja den har ju visat sig stå emot tidens tand på andra sätt. välbeprövad helt enkelt. och nu har du chansen att göra den bättre än ny.

värdefullt med stabil rigg när du ska köra pbp:)

Syna hela ramen noga innan du lägger 3000 på reparation av en såpass gammal ram, just sayin...

M
Den har ju aldrig kraschat, verkar ha klarat sig bra i kartongen på resorna och låter inte konstigt vid belastning. Men man vet ju aldrig. Har rengjort allt och vaxat den. Det finns ett litet streck vid vevpartiet. Tror inte det är en spricka. Kedjan kilade ju fast nedanför styraren i somras runt Mälaren. Blev några märken men ingen belastning. Fick aningen skrap upptill i gaffeln och på bromsbryggan bak. Men inget allvarligt. Berodde på klistrigt grus utlagt mellan Enköping och Bålsta.

Ett alternativ för att få en stark konstruktion borde väl vara att låta Hellöre montera i ett stål/alu-rör i ramen och använda en sadelstolpe med mindre diameter. Och på så sätt låta metallen ta klämkrafterna. Adderar ju en vikt, byte av sadelstolpe, och mer jobb för Hellöre. Så tänker mest högt.

Jag tror att en bra reparation, troligen en nytillverkad topp som skarvas in, eventuellt omfördelade slitsar och en vänd klämma till läge framåt kan räcka. Kanske kombinerat med mer kolfiberpasta och sänkt åtdragningsmoment. Blir spännande att höra hur Kid1000 resonerar när han får ramen.

Kan inte tillföra så mycket till konstruktionsdiskussionen, men måste ge några tummar upp för att du:

a) Cyklar mycket på din cykel
b) Är nöjd med den, trots att den är "gammal"
c) Lagar istället för att ta skadan som ett incitament för att köpa nytt

Kan inte tillföra så mycket till konstruktionsdiskussionen, men måste ge några tummar upp för att du:

a) Cyklar mycket på din cykel
b) Är nöjd med den, trots att den är "gammal"
c) Lagar istället för att ta skadan som ett incitament för att köpa nytt
Jag har aldrig haft något behov av att hävda mig med prylar. Vissa saker måste vara bra men behöver sällan vara nya. Undantaget är möjligen bibs, särskilt randobibs.

Låt Kid1000 själv bestämma hur han lagar så har du chansen till reklamation istället för att komma på ngt eget revolutionerande som han kanske inte ens utför.

M

fint att du lagar en ram du gillar istället för att slita och slänga, oavsett hur privatekonomiskt försvarbart det är. jag tänker också, som kais, att resten av ramen kanske kan ses som välbeprövad nu.

jag knäckte min ram lite när jag skulle vara smart och montera klämman bakochfram. vände tillbaka klämman och slipper då se sprickan. men det var en helt annan cykel. tycker kid1000 kan göra en integrerad klämma :)

Nu har den äntligen anlänt till Insjön. Gav bort Land Rover-cykeln. Fick leveransen som tack. Ville bidra till bensin men fick inte. Tack Mats. Blir spännande se resultat, men det är ingen brådska.

Du kan ju magasinera cykeln på GC när du inte är där o cyklar på den, det är ju ändå dit den får resa?
Då kan du skicka kartongen och sluta demontera stolpen varje gång. Efter lagning alltså. Eller bygga om till fast stolpe medsamma.
Två flugor i en smäll sas. ?

Du kan ju magasinera cykeln på GC när du inte är där o cyklar på den, det är ju ändå dit den får resa?
Då kan du skicka kartongen och sluta demontera stolpen varje gång. Efter lagning alltså. Eller bygga om till fast stolpe medsamma.
Två flugor i en smäll sas. ?
Fast nu är det väl snart jag som får gömma mig i kartongen om jag vill resa alls. Ser fram emot en bromsad pandemi. Tills dess håller jag mig lugn.

Kan inte @Bengt-re styra upp en Herkules?

Tror att svenska skattebetalare vill utnyttja sina TP84or till saker som befrämjar landet som helhet mer än att flytta cykkar med tillhörande motorer....

Dock har jag ju 1993 varit delaktig i att flytta en massa gröna cyklar på fartyg bärandes tretungad till land i baltikum. Så vem vet? ?

Tror att svenska skattebetalare vill utnyttja sina TP84or till saker som befrämjar landet som helhet mer än att flytta cykkar med tillhörande motorer....

Dock har jag ju 1993 varit delaktig i att flytta en massa gröna cyklar på fartyg bärandes tretungad till land i baltikum. Så vem vet? ?
Skall försöka hålla dig utanför logistiken här. Du kan få bogsera mig på en 200km randotur istället. ?

Bäst att tillägga att den varit klar ett bra tag innan hämtning. Jag hade ingen brådska att få den klar och fick hämta när jag ville och kunde dvs nu.

Tillbaka
Topp