Nissan Leaf, såklart!
Med en pendling på cirka 7 mil enkel väg, och förutsatt att du kan ladda både på jobbet och hemma, så klarar du ju dig med rätt kort räckvidd. Du skulle säkert klara dig på Leaf 24kWh så länge inte batteriet är dåligt (vissa äldre importbilar verkar ha problem).
Om det bara är 7 mil som du skall trycka i batteriet under natten, och pluggar in den hemma på kvällen, så behöver du ju inte ladda i dunderfart heller. Säg att du lågt räknat får i en mil per timme på ett ungefär vid laddning med 10A, så skulle det alltså räcka med 7 timmar. Ska man köra med laddning ur ett vanligt eluttag, och man inte är säker på att kablage och uttag är bra nog för att klara 10A kontinuerligt, så kan man ju köpa en laddkabel som går att ställa ner till 6A, och ladda lite långsammare. På jobbet med 3-fas kan du ju ladda med lite mer kräm, beroende på vad bilens ombordladdare kan ta emot.
Jag har själv haft en Leaf 30 kWh i lite över 3 år, och är toknöjd med den, behåller den något år till eftersom jag inte känner något behov av att byta. Den är inte för stor och klumpig vid vardagsbruk, men ändå stor nog för att för oss faktiskt funka till allt förutom campingsemestern (svårt att sova 4 pers i en Leaf, och man får inte in två SUP-brädor utan att släppa luften ur dem). Två vuxna och två barn har kört 50 mil med en cykel bakpå, och längdskidor och vinterkläder i bagage/kupé. Visst, den resan gick snabbare och kändes mer rymlig när vi hade en XC90, men jag är jäkligt glad att slippa XC90n under alla korta vardagsresor.
När det gäller räckvidd, så verkar det som att nöjda elbilister är de som klarar all vardagskörning utan att behöva stanna och snabbladda på vägen. De få missnöjda jag pratat med, har varit sådana som haft en bil som inte alltid når hela vägen hem från jobbet, och det är klart att det blir tråkigt i längden. Om jag hade kört resor på över 30 mil oftare, så hade jag nog velat ha en bil med större batteri. Som det är nu, så kommer jag väl 12-18 mil ungefär på en laddning, och det är inte många gånger om året jag kör längre än så på en dag. De få gånger jag suttit vid en snabbladdare och ätit en burgare, pratat i telefon, jobbat eller slösurfat, är ju långt mindre än all den tid jag spenderat väntande vid en bränslepump när jag kört fossilt. Med elbil har man ju alltid fulltankat på morgonen, medan det känns som att fossilbilarna alltid behöver tankas när man har skitbråttom ;-)
Vill man ha räckvidd, och är beredd att lägga mer pengar, så finns det ju gott om alternativ. Jag känner flera som har Kia e-Niro och är väldigt nöjda med den. Skitsnabb jämfört med Leafen, och man kommer mer än dubbelt så långt mellan laddningarna (eftersom man i praktiken inte kör ner till 0% och inte snabbladdar till 100% på långkörning). Jag tycker komforten känns lite högre i vår Leaf Tekna än i kompisens Niro, men det är ingen jätteskillnad.
Jag var ganska inställd på laddhybrid innan vi skaffade Leafen, men efter några provkörningar insåg jag att jag inte ville ha en sådan. Jag vill kunna köra helt på el, och gillar inte känslan av att behöva smyga med gaspedalen för att bensinmotorn inte skall starta. Gillade inte heller bilar som måste starta bensinmotorn för att få värme. I Leafen kör jag värme/AC på den temperatur som känns bekväm, och gasar på när jag kan utan att bry mig om förbrukningen.
Jag kan inte riktigt skaka känslan av att motorjournalister älskar att mala på om hur ”elbilar är ju en bra idé, men tekniken är inte mogen än, de är för dyra, funkar inte för gemene man, osv”. Mycket gubbgissande på samma tema på nätet också, ofta från folk som aldrig kört elbil.