Vilka skärmar till gravelbygge?

glitch

Aktiv medlem
Ramen är på väg in, men jag saknar skärmar som en av få saker som inte finns hemma redan. Kommer köra blandast asfalt, gravel, nån stigsnutt osv. så det ska vara skärmar som täcker bra men också klarar vibrationer och sitter bra.
På låtsasgraveln kör jag SKS Longboards just nu. Det funkar helt okej men en framskärm har jag redan avverkat då plasten lossnade från niten för fästet och hårdvaran generellt sett brukar ju få en del kritik. Tycker inte de täcker så bra heller men det är nog mest en justeringsfråga / att jag skulle behöva bredare egentligen men det ryms inte.

Fördelen med SKS är att de är billig och lätta att få tag på och relativt lätta. Velo Orange t.ex. kostar ju som tre par Bluemels och verkar rätt fippliga att montera. Stuket känns också mer klassisk stålhoj än modern kolgravel?

Samma med typ Gilles Berthoud och dylikt.

Du får nog välja lite vad du ska optimera på. Om du vill ha hellånga täckande skärmar så kommer det vara bökigt att montera och kommer inte funka bra i skogen eller med lera. Vill du ha det som funkar bra i lera och skog så kommer de inte vara heltäckande. Så för stuken på en kolgravel som ska kännas rejsig och inte rando så kanske ett par Fendor Bendor?

Jag har kört bluemels på flera cyklar och tycker det fungerar riktigt bra.
Precis köpt ett par velo orange till en pendel/gravel-ish cykel, det jag är lite orolig för ifall man skulle få för sig att ta med den till mer stig är ifall man skulle dra med en pinne in i skärmen. Ett par bluemels skulle ju som bara lossna/explodera, men velo orange är så pass stadiga och saknar "säkerhetsfästet" så där skulle hjulet bara låsa sig.

Tror t.om att jag läst någonstans att velo orange inte rekommenderade att man använder skärmarna tillsammans med mönstrade "terrängdäck"

Du får nog välja lite vad du ska optimera på. Om du vill ha hellånga täckande skärmar så kommer det vara bökigt att montera och kommer inte funka bra i skogen eller med lera. Vill du ha det som funkar bra i lera och skog så kommer de inte vara heltäckande. Så för stuken på en kolgravel som ska kännas rejsig och inte rando så kanske ett par Fendor Bendor?

Nje, det ska vara fasta skärmar som är så heltäckande som möjligt. Som sagt mina longboards funkar helt okej som det är men man vet ju inte om man missat något.
En bra poäng där med att fördelen med plastskärmar när något kilar in sig är att de ger med sig och som värst spricker.
Ofta vet man ju inte heller i förväg vilken typ av underlag man kommer stöta på när man kör nya vägar så skärmarna ska ju vara med på notorna även vid oväntat stökiga sektioner.

Jag kör SKS Blumels 53mm på min gravel. Dom sitter bra och har hållit bra för all misshandel dom varit med om (1år och 250mil), framskärmen är förlängd med en egolapp från en gammal Mushguard,
Dom var rätt dryga att montera första gången men all justering samt kapning av stag osv, men sen har det varit ett fall av "fit and forget".

Jag gillar också mina VO Zeppelinare. Sitter vädligt bra utan skrammel, även på grusvägar och småstigar. På grusade cykelbanor rasslar det till en del när stenarna åker med.

Velo Orange eller Gilles Berthoud om du vill att det ska se snyggt ut (och vara funktionellt med långa skärmar och falsade kanter). SKS eller annat plastalternativ om du vill ha något lättare och inte lika skärmande.

En stor fördel med metallskärmarna tycker jag är att stagens ändar pekar framåt, mot navet, istället bakåt och man därmed undviker att sko/skoöverdrag skrapas av utstickande stagändar.

Jag har breda blumels och breda däck som sitter tight. Funkar bra i både lera/grus och pendling. bakskärmen är lite svajig i mitt tycke med bara ett stag men å andra sidan verkar de följsamma när det blir tight.

Hade jag gjort om hade jag nog kört Velo orange dock för tystheten/robusta känslan.

//W

E5C4B641-A935-48F6-A76D-045D1B0829AB.jpeg

Kör med Bluemels 55. Tycker de ger bra skydd och hyfsat snyggt fitment med både 47x650B och 40x700C. Skramlar inte förens underlaget liknar en långloppsstig mer än en grusväg. Har nu kompislappar både fram och bak.

Bra tips i tråden!
Jag kapar tråden och kastar in en underfråga; olackade metallskärmar eller svartlackerade till en klarlackad alu-gravel (MB31 RAW)?

Tillbaka
Topp