Med cross mellan Ågesta och Skogås/Länna??

Appel

Aktiv medlem
Nu har jag försökt ett par gånger men jag hamnar bara på motionsspår där det klart och tydligt står att man inte är välkommen med cykel.

Finns det någon cykelstig från Ågesta till Skogås/Länna??

Jag är trött på att hamna ute på Lissmavägen.

Skarmavbild2012-09-24kl.09.44.41.png

Det är en kort snutt med stig där som funkar utmärkt att köra med cross. Ska se om jag hittar något spår från när jag kört..

Edit: Det var mer från Haningeleden (egentligen Paradiset) till Ågesta jag hade en bra väg.

Senast ändrad:
Går går det. Men visst, det finns en "cykling förbjuden"-skylt på motionsspåret. Tror dock att det är OK om du cyklar långsamt och inte bränner på.

mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Går går det. Men visst, det finns en "cykling
> förbjuden"-skylt på motionsspåret. Tror dock
> att det är OK om du cyklar långsamt och inte
> bränner på.

Okej och okej. Det finns alltifrån människor som nickar glatt och hälsar till människor som vrålar "Ärru blind eller, här får du inte cykla!". Har försökt passera motionsspåren i lugn och sakta mak (vid passage knappt snabbare än en löpare) vid två tillfällen och råkat ut för båda sorterna.

Håller med. Det är inte roligt att känna att man måste göra "fel". Det är väldigt irriterande att det inte finns någon passage just här då det är en rejält lång (och tråkig, ej cykelvänlig) omväg man måste ta om man inte ska behöva göra "fel".

Senast ändrad:
Aron skrev:
> Mitt i denna kartbild syns en väg som kommer
> från Ågestaverket och korsar ledningsgatan.
> Från det hållet är det en grusväg men jag vet
> inte hur det ser ut väster om ledningsgatan.
> Första biten ser ut att vara en skogsväg,
> frågan är bara vad som händer sen.
>
>
> http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.197582,18.0
> 98431&spn=0.020592,0.051885&t=h&z=15

Jag har försökt hitta en fortsättning på vägen men vägen slutar i riktigt små stigar som slutar i ingenting eller på motionsspåren.

KjellF

Bor i Trångsund och brukar cykla mtb i Ågesta/Farstanäs ibland. Tyvärr så blir det kort transport (röd ruta) på motionsspåret för att komma till/från stigarna och utegymmet i Ågesta. Försökt hitta alternativa stigar men alla har varit i för dåligt skick.

Tidigare kunde man komma ut i Länna industriområde men det har byggts ut och nu jag vet inte hur det ser ut med tomter och nya staket.

Vägen som går in bakom Ågestaverket upp mot ledningsgatan är stenkross.

Skrmavbild2012-09-24.JPG

Det går en promenadväg/brygga utan cykelförbudskyltar längs med andra sidan magelungen. Fast jag brukar rulla lugnt de 300 metrarna på motionsspåret fram till Djupån. Måste ha funnits en cykelstig där långt innan dom anlade ett motionsspår istället. ;)

frankerat skrev:
> Tidigare kunde man komma ut i Länna
> industriområde men det har byggts ut och nu jag
> vet inte hur det ser ut med tomter och nya staket.

Det går fint. Körde där senast i söndags. Liite för tekniska stigar för cx dock.

Lingon skrev:
> frankerat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tidigare kunde man komma ut i Länna
> > industriområde men det har byggts ut och nu
> jag
> > vet inte hur det ser ut med tomter och nya
> staket.
>
> Det går fint. Körde där senast i söndags.
> Liite för tekniska stigar för cx dock.

Ok, då ska jag cykla dit och reka nån dag. Har du koll på om det fortfarande ligger massa träd i vägen på vandringsleden som går mitt i kraftledningsgatan söderut mot Paradiset via Kvarnsjön?

frankerat skrev:
>
> Ok, då ska jag cykla dit och reka nån dag. Har
> du koll på om det fortfarande ligger massa träd
> i vägen på vandringsleden som går mitt i
> kraftledningsgatan söderut mot Paradiset via
> Kvarnsjön?

ja, det mesta ligger tyvärr kvar. Men det går att ta sig fram.

Lingon skrev:
> Det går en promenadväg/brygga utan
> cykelförbudskyltar längs med andra sidan
> magelungen. Fast jag brukar rulla lugnt de 300
> metrarna på motionsspåret fram till Djupån.
> Måste ha funnits en cykelstig där långt innan
> dom anlade ett motionsspår istället. ;)

promenadvägen på andra sidan är väl en av få vägar det är cykelförbud på ???
annars håller jag med om att spåret fram till djupån längs vattnet blir bra ,halva sträckan från spårstarten går det väl en annan stig ?

Jag gräver upp den här tråden igen för att kolla om någon tagit sig mellan Ågesta och Länna på något bra/enkelt sätt på cross? Det finns ju en grusväg fram till kraftledningsgatan och sedan en fet-blåmarkerad stig fram till Länna Industriområde på OSM. Men satellitbilden visar inte mycket till stig... Någon som provat?
1607948672696.png

Jag gräver upp den här tråden igen för att kolla om någon tagit sig mellan Ågesta och Länna på något bra/enkelt sätt på cross? Det finns ju en grusväg fram till kraftledningsgatan och sedan en fet-blåmarkerad stig fram till Länna Industriområde på OSM. Men satellitbilden visar inte mycket till stig... Någon som provat?
Visa bilaga 458697
Den blåmarkerade stigen har jag gått ett antal gånger detta år och vid ett par tillfällen möt MTB-cyklister på. Nu är jag ingen skogscyklist men spontant skulle jag gissa att man nog är mer betjänt av en MTB än en CX även om det inte är den allra värsta steniga terrängen. Misstänker att det kan vara rejält kletigt på vissa delar också.

Kan försöka gräva fram några bilder senare ikväll.

Ska man med CX ta sig över från Ågestahållet till Länna söder om motionsspåren men norr om Kvarnsjön är nog den blåmarkerade stigen det bästa alternativet.

Ska inte svära på det men jag tror att dessa bilder är tagna längs den blåmarkerade stigen med den första ganska nära den västligaste delen, den sista någonstans mitt på och den mellersta däremellan.
P8203295 (Large).jpeg

P4221904 (Large).jpeg

P4221902 (Large).jpeg

Hittar ingen bild från den östligare delen där det finns partier som nog är kladdigare när det är fuktigt.

Senast ändrad:
Den blåmarkerade stigen har jag gått ett antal gånger detta år och vid ett par tillfällen möt MTB-cyklister på. Nu är jag ingen skogscyklist men spontant skulle jag gissa att man nog är mer betjänt av en MTB än en CX även om det inte är den allra värsta steniga terrängen. Misstänker att det kan vara rejält kletigt på vissa delar också.

Kan försöka gräva fram några bilder senare ikväll.

Ska man med CX ta sig över från Ågestahållet till Länna söder om motionsspåren men norr om Kvarnsjön är nog den blåmarkerade stigen det bästa alternativet.

Jag cyklade cross där i somras. Mer mtb än cross väg.

Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/37QJdOfGdcb

Senast ändrad:
Det är rotigt och blött så här års nära industriområdet. Har körts en del cross/enduro där back in the days, så stigarna är inte så roliga heller.

Jag känner igen beskrivningen av lerigt och mx-spår. Jag tror nämligen jag försökte mig på samma spår på mtb för en 10 år sedan. Då inget verkar ha ändrat sig på den tiden så tror jag att det blir den här rutten nedan istället. Jag håller på scouta fram en 10-mils runda runt Tyresö-Huddinge som ska gå på så mycket grus som möjligt och det här var en av två utmaningar. Den andra ska jag lösa när jag kommer dit! :-)
1608152501293.png

Jag känner igen beskrivningen av lerigt och mx-spår. Jag tror nämligen jag försökte mig på samma spår på mtb för en 10 år sedan. Då inget verkar ha ändrat sig på den tiden så tror jag att det blir den här rutten nedan istället. Jag håller på scouta fram en 10-mils runda runt Tyresö-Huddinge som ska gå på så mycket grus som möjligt och det här var en av två utmaningar. Den andra ska jag lösa när jag kommer dit! :-)
Visa bilaga 459144
Du får en bit rotmatta med den sträckningen. Med cx/gravel hade jag valt att rulla lite försiktigt längs vattnet mellan djupån och ågestagården. Det blir visserligen lite motionsspår, men det har som sagt funnits en stig där långt innan motionsspåret anlades, så jag cyklar där med gott samvete och hänvisar till hävdelserätten. ;)

Du får en bit rotmatta med den sträckningen. Med cx/gravel hade jag valt att rulla lite försiktigt längs vattnet mellan djupån och ågestagården. Det blir visserligen lite motionsspår, men det har som sagt funnits en stig där långt innan motionsspåret anlades, så jag cyklar där med gott samvete och hänvisar till hävdelserätten. ;)
Mellan km 55-56 har jag aldrig cyklat, så den kan jag inte uttala mig om, men det är en del rötter en kort bit mellan km 60-61 fast den har jag kört utan större problem med gravelcykel, även om man får ta det lite lugnt.

I övrigt har jag sprungit rätt mycket i skogarna runt Ågesta och mot Skogås/Länna och det är nog svårt att hitta någon väg igenom där som funkar med CX/gravel. Det är väldigt mycket rötter och sten överallt tycker jag. Lite synd, för det hade varit ett fin sätt att knyta ihop Nackareservatet med områdena ner mot Haninge/Västerhaninge annars. Nu kör jag oftast över Vidja eller Ballingsta allé, och då blir det ju oundvikligen en del transport på asfalt.

Senast ändrad:
Visa bilaga 458697
Några bilder från den blåmarkerade delen tagna på julafton. Man ska nog ha en rejäl fascination för lera, gegga och cykelrengöring för att ge sig på den för närvarande. Visar delvis på hur blött det är och delvis på "rotigheten". Och det värsta "vattenhålet" är inte med på bild.

Var rätt glad att jag hade gummistövlar och var cykellös.
PC244443 (Large).jpeg

PC244444 (Large).jpeg

PC244445 (Large).jpeg

PC244449 (Large).jpeg

PC244453 (Large).jpeg

Senast ändrad:
Några bilder från den blåmarkerade delen tagna på julafton. Man ska nog ha en rejält fascination för lera, gegga och cykelrengöring för att ge sig på den för närvarande. Visar delvis på hur blött det är och delvis på "rotigheten". Och det värsta "vattenhålet" är inte med på bild.

Visa bilaga 461193

Visa bilaga 461194

Visa bilaga 461195

Visa bilaga 461196

Ja. Var cykelbart i somras, men nu har det ju regnat en månad....

Visa bilaga 461197

Några bilder från den blåmarkerade delen tagna på julafton. Man ska nog ha en rejäl fascination för lera, gegga och cykelrengöring för att ge sig på den för närvarande. Visar delvis på hur blött det är och delvis på "rotigheten". Och det värsta "vattenhålet" är inte med på bild.

Visa bilaga 461193

Visa bilaga 461194

Visa bilaga 461195

Visa bilaga 461196

Visa bilaga 461197
Det där är precis som jag minns det. Jag har någon liknande bild på datorn någonstans men jag mindes inte exakt vilken stig jag tagit enligt kartan. Uppenbarligen samma. Tack för bilder!

Nu har jag försökt ett par gånger men jag hamnar bara på motionsspår där det klart och tydligt står att man inte är välkommen med cykel.

Finns det någon cykelstig från Ågesta till Skogås/Länna??

Jag är trött på att hamna ute på Lissmavägen.

Visa bilaga 187273
Ja, det finns en SNABB väg på "Andra Sidan Ågesta" (utifrån ovanstående kartmarkering) som utgår ungefär ifrån "Nynäs" (se på kartan ovan):
1. Det är först ett "Skogspår";
2. - som övergår till en "Grusad bilväg";
3. - som övergår till en "Asfalterad bilväg";
4. - som övergår till en "Asfalterad gångbana".

Om man befinner sig på "Ågesta GrusParkering" - kan man ta sig hela vägen mot följande alternativa "riktningar" (välj själv "målort" nedan):

1) ==》mot SKOGÅS/Trångsund C/Larsboda Ind.Omr/Farsta Strand C/Farsta C;

2) ==》 mot LÄNNA/"Engelska Skolan"/Länna "Villaområde" (Notering: många lokala 'Skogåsbor' anser att området "Länna" fortfarande mera tillhör 'Skogås' än området numera kallat för "Länna", ja, det är något diffusa områdesgränser häromkring!)/vidare i RAK riktning mot den s.k "Bauhaus"-rondellen;

3) ==》mot LISSMA/(via "Länna")/ta HÖGER ifrån "Bauhaus"-rondellen/RAKT FRAM förbi "Willys" (matbutik hö.sida)/RAKT FRAM förbi "Länna Köpcentrum" (vä.sida i rondell)/RAKT FRAM (70km-landsväg!) i riktning mot LISSMA & sedermera vidare (ta höger i T-korsning med STOPP-plikt!) mot Huddinge C...

Usch ja. Det blev lite mycket information här ovan, men jag hoppas VERKLIGEN att detta hjälper någon riktnings-disorienterad förvirrad cyklist ute i ÅGESTA Friluftsområde att HITTA den LÄTTA vägen mot SKOGÅS och sedan vidare...?!!

Med ❤️-vänlig hälsning,
? Mia Hienovirta ?

Hej!

Jag cyklade Vidja-Ebbadalsvägen för några veckor sedan. De bygger om och har lett om "genvägen", jag tappade så klart bort mig men kom rätt efter lite stigcyklande.

Ska cykla där igen kommande vecka, nån kanske har koll på läget:
  • Visst är det bara ca 200m stig (min rödmarkerade gissning) mellan den nyanlagda spånvägen (börjar vid nedre delen av min rödmarkering) och Vidjavägen (börjar vid övre delen av min rödmarkering)?
  • De har inte stängt av slutet av Vidjavägen pga bygget?
Tack på förhand!

1.jpg

Hej!

Jag cyklade Vidja-Ebbadalsvägen för några veckor sedan. De bygger om och har lett om "genvägen", jag tappade så klart bort mig men kom rätt efter lite stigcyklande.

Ska cykla där igen kommande vecka, nån kanske har koll på läget:
  • Visst är det bara ca 200m stig (min rödmarkerade gissning) mellan den nyanlagda spånvägen (börjar vid nedre delen av min rödmarkering) och Vidjavägen (börjar vid övre delen av min rödmarkering)?
  • De har inte stängt av slutet av Vidjavägen pga bygget?
Tack på förhand!

Visa bilaga 712174
Nu har jag inte cyklat den nyanlagda spånvägen sen i våras, men då var den så kass att jag sen dess valt den gamla stigen över berget istl . Va mer klart och öppet med bygget senast jag cykla där för nån vecka sen och har svårt att tro att det är avstängt nu .

När du kommer från norr håller du vänster precis före första bommen. Det är en steg med rötter (jag fick sätta ned fötterna en gång). Inne på stigen håller du höger efter ca 10 meter och sedan är det rakt på. Enda riktiga lurigheten är en riktigt brant uppförsbacke med "modernt" underlag, här är det avstigning och gång. Du kommer ut på gamla huddingevägen ca 100 meter öster om gamla leden.

Gick att cykla igenom i helgen! Jag cyklade från Vidja-hållet. Lite oklart exakt hur det är avsett att man ska cykla men jag följde iaf den tydligaste stigen och kom ut på byggarbetsplatsen ett tiotal meter från den avsedda spånvägen, blir kanske tydligare i framtiden när de har hunnit bygga mer ?

Tillbaka
Topp