Fick en fråga om monteringen på pm. så tänkte jag kan dela med mig till alla. Obs! Så här gjorde jag, finns säkert andra smarta sätt också :) klistrar in texten från pm:
Saker att tänka på:
1. När du drar bromsslangen glöm INTE att först sätta på täckkåpan för hålet i vänster kedjestag där slangen går in närmast oket. Täcklocket ligger i en av påsarna som följer med. Både jag och polarn glömde och fick dra om slangen :)
2. För båda oss så blev böjen nere vid vevlagret så tvär att det var omöjligt att få igenom vajrarna. Ett sätt är att ta loss täcklocket under, ta typ en tandpetare eller nåt och peta ut plaströren som är till för att guida vajern så du får ut en bit i en större loop, UTAN att guiderören åker in i ramen uppe :)
När det blir lite slack där kan du också lossa plastbrickan som vajern löper över under vevlagret för lite mer space.
När du sen har som sagt två små loopar som hänger ut, klipp dem på mitten så du separerar plaströren i två.
Då kan du dra vajern uppifrån genom sektion 1, sen kommer den ut under vevlagret, igenom plastbrickan, och sen in i sektion 2 och ut vid fram / bakväxeln. Genom att klippa guideröret gör du gör självja "böjen" ute i det fria så att säga så det går mycket enklare. Självklart kan du prova trycka igenom vajern först men för oss fastnade den nere vid vevlagret.
3. Dra vajrarna innan du monterar gaffeln / ta av gaffeln. Då får du nämligen också access via styrhuvudet om du behöver hjälp med att styra envisa vajrar/ guiderör / bromsslangar.
4. Tänk på att sätta täckbrickan uppe rätt när du trär den. Överst framväxel, mitten bromsslang, nederst bakväxel. Bromslangen är enklast så ta den sist. Då den tar mest plats i ramen så om du börjar med den och det blir strul med vajerguiderören så blir det supertrångt därinne.
5. Alla skruvar för fästen sitter rätt löst så dra åt / ta bort dem som inte ska användas.
6. Styrlagret är som sagt ett integrerat, sätet för gaffeln är bara att trycka på plats med handkraft och lagren ligger direkt i ramen. Styrlagerexpandern bygger några mm ovanpå röret så ta med det i beräkningen för att kapa gaffeln rätt.
7. Deras egna styre har rätt mycket rise, så kapa inte för friskt. Om du på sikt kanske byter styre så är det bra om det finns justermån kvar på styrröret.
8. Jag har monterat 53 mm sks bluemels, det skulle rymma ett nummer större skärmar nätt och jämnt. Med 700x45mm Riddler hade man velat ha bredare nämligen.
/c