Uppgradera billigt vevparti?

Calcifer

Aktiv medlem
Hej!

Frun köpte nyligen en Crescent cityhoj och är lite ovan med utanpåliggande växlar så trots mina konstanta påminnelser att inte växla under fullt pedaltryck så hände det ändå i en uppförsbacke med tråkiga ljud från drivlinan och med följden att ena drevet på vevpartiet blev ordentligt skevt.
Lätt som en plätt svarade jag när hon undrade om jag kunde fixa detta, men det visar sig att vevpartiet är den billigaste skiten crescent kunde uppbringa och således är dreven fastnitade. Tror modellen heter FC-TY501.

Så lösningen är ju då att byta vevparti och eftersom det nuvarande tycks vara tillverkat av stelnad mjukost så tänkte jag ju såklart att vi slänger på en lite finare modell som iaf har utbytbara klingor.
Men utbudet är ganska skralt och det jag hittat är ett FC-M361 Acera som är för fyrkantsaxel, samma utväxling och har kedjeskydd. Men det har en annan längd på axeln och en annan kedjelinje så jag antar att detta inte kommer passa?

Så då tänkte jag att vi gå ytterligare ett steg uppåt i uppgraderingen och monterar ett HT2-vevlager istället och får ett betydligt större urval, exempelvis ett FC-T4060
Kommer detta att funka?

Går det inta att rikta med tex en skiftnyckel?
Skulle inte lagt en krona på uppgraderingar, eftersom resten av cykeln troligtvis är lika rutten.

Jo det går säkert att böja tillbaka den med lämpligt tillhygge men känns som det blir svårt att få det helt rakt.
Hojen har hyfsade komponenter i övrigt, hydrauliska bromsar och en alivioväxlar så helt usel är den inte.
Sen är det ju alltid kul att uppgradera hur onödigt det än må vara.

Men hur som havre så gällde inte frågeställningen huruvida det är rätt eller inte att uppgradera utan om delarna jag funderar på kommer att passa ihop!

Ett lite billigare alternativ än ht2 vevlagret tillsammans med FC-T4060 är att köra på ett octalinkvevlager och FC-T4010..skulle det funka?

Jo det går säkert att böja tillbaka den med lämpligt tillhygge men känns som det blir svårt att få det helt rakt.
Hojen har hyfsade komponenter i övrigt, hydrauliska bromsar och en alivioväxlar så helt usel är den inte.
Sen är det ju alltid kul att uppgradera hur onödigt det än må vara.

Men hur som havre så gällde inte frågeställningen huruvida det är rätt eller inte att uppgradera utan om delarna jag funderar på kommer att passa ihop!

Ett lite billigare alternativ än ht2 vevlagret tillsammans med FC-T4060 är att köra på ett octalinkvevlager och FC-T4010..skulle det funka?
De vevpartier du länkat till (FC-T4060 och FC-T4010) är ju för niodelade kedjor. Jag vet inte vad som sitter på nu, men FC-TY501 verkar ju vara avsett 7/8 delat. Så du/ni kan få byta vevparti, vevlager och kedja (om inte 8-delat fungera med vevpartiet). Jag hade inte bytt vevparti, utan följt Lingon's förslag. Alternativt bytt till samma vevparti. Fördelen med 8-delat, fyrkantsvevlager och nitade vevpartier är att alla slitdelar är billiga, och ganska slitstarka. Och det tycker jag är en fördel.

På frågan om vad som går är jag inte expert, men vad det kan koka ner till är att det du byter till bör ha samma kedjelinje, så att framväxeln fungerar med det nya vevpartiet, och att det går att mixa 8-delad kedja med 9--delat vevparti. Kedjelinjeproblemet bör du kunna leta fram genom nuvarande kombo, och den du vill byta till. Om du kan mixa 8-delat kedja med 9-delat vevparti kan nog andra svara på.

HTII är sämre på en pendlare, håll fast vid fyrkant eftersom det är billigt och funktionellt.
Kan du utvecklar varför det är sämre med HTII på en pendlare? Jag förstår om man vill köra fyrkant för att det är billigt och funktionellt men jag förstår inte varför HTII skulle vara sämre?

Jag tänker att HTII borde vara bättre eftersom det är en konstruktion som är enklare att meka med och mindre känslig för slarv vid mekandet.

Senast ändrad:
ht2 funkar ypperligt på pendlare inga problem o köra 9 del vevparti på 7/8 delad resterande.. som du redan vart inne på så betydligt bättre utbud på delar me ht2 o bättre kvalla på klingor

Jag hade skaffat ett nytt vevparti! Det behöver ju inte kosta skjortan. Jag har för övrigt kört med vevparti för 9/10 delat med en i övrigt 8-delad drivlina i flera år utan problem!

Oavsett vad du vill göra så prova att böja det rätt, finns inget att förlora liksom. Om inte annat så kan du kanske få nåt som funkar skapligt tills det nya vevpartiet kommer på posten.

Kan du utvecklar varför det är sämre med HTII på en pendlare? Jag förstår om man vill köra fyrkant för att det är billigt och funktionellt men jag förstår inte varför HTII skulle vara sämre?

Jag tänker att HTII borde vara bättre eftersom det är en konstruktion som är enklare att meka med och mindre känslig för slarv vid mekandet.

Betydligt längre livslängd på ett bra fyrkant än HTII. Det senare kräver dessutom helt plana sidor på vevlagerhylsan för att inte snedställa lagren. Mer lättmekat än fyrkant blir det inte, men valet är ditt.

Jag uppgraderade mitt vevparti till Shimano Altus FC-M311, 279 kr på bikester.se, funkar väldigt bra. Gediget. Jag kör 3-delat fram och 8-delat bak. Det finns många andra om det inte passar. Så länge man håller sig på de enklare komponentgrupperna, dvs värdesätter hållbarhet men inte bryr sig så mycket om vikten, så är priserna överkomliga.
Men det låter konstigt att man kan dra sönder ett drev med muskelkraft.

Men det låter konstigt att man kan dra sönder ett drev med muskelkraft.

nja inte med TY501 dom är rent mjukost behövs en felväxling så e dom skeva bortom räddning hänt dom vart böjda redan från fabrik... men själv krökt en klinga me lite för hård växling i meckställ.... typ lika hållbara som plast sis bakväxlar

begriper inte shimano ens vill ha sin logga på så låg skitkvalla produkter

Betydligt längre livslängd på ett bra fyrkant än HTII. Det senare kräver dessutom helt plana sidor på vevlagerhylsan för att inte snedställa lagren. Mer lättmekat än fyrkant blir det inte, men valet är ditt.
Ok, tack för svar. Har iof också råkat på något snedställda lager med HTII.. Men har inte ägt HTII lika länge som fyrkant så jag har inte så mycket att jämföra med ang. hur länge det håller.

nja inte med TY501 dom är rent mjukost behövs en felväxling så e dom skeva bortom räddning hänt dom vart böjda redan från fabrik... men själv krökt en klinga me lite för hård växling i meckställ.... typ lika hållbara som plast sis bakväxlar

begriper inte shimano ens vill ha sin logga på så låg skitkvalla produkter
Jag upplever att FC-M311 (Altus) är väldigt hållbara. Drar du sönder den borde det gå på garantin.
Min gissning är att det inte blir mera hållbart när du går upp i pris utan bättre toleranser och dyrare och lättare material. Något snabbare växlingar kanske med nya teknologier (Shadow+, hyperdrive).

Det skulle vara smidigt att lösa det grundläggande problemet genom att passa på att byta till enkelklinga fram, så kan frun aldrig mer förstöra en framnlinga genom dåligt timad framväxling.

Tillbaka
Topp