Berk
Aktiv medlem
Vettiga höst däck med grepp.
Nu har jag varit ute och provat Hans Dampf 2,35 snakeskin i soft som framdäck. Cyklade på teknisk stig med mycket rötter och sten. Första intrycket var positivt när jag märkte hur mycket lättare det rullade än Trail King 2,4. Det dröjde dock inte länge innan jag kunde konstatera att greppet inte var det bästa. Det kan vara kul när det driftar bak men jag tycker inte om när det gör det fram. Face plant är inte mitt favorittrick. Jag körde slanglöst och provade olika däcktryck. Började med lite högre och sänkte sedan efterhand. Det kan vara ett OK däck på snälla stigar om man prioriterar lågt rullmotstånd. Vid teknisk stigcykling så studsade det som en studsboll och jag blev märkbart tröttare än vanligt av allt studsande I stöket. Jag har en bra gaffel med fantastisk dämpning men det var nästan som att åka 20 år tillbaka i tiden. Är det Schwalbe som levererar pingisbollarna till VM i bordtennis? Det var synd för jag tycker om däckets runda profil på 30 mm fälg och tror att det hade kunnat fungera bra som ett bakdäck. Jag förmodar att både Trail och SG versionerna är betydligt bättre.
Inför nästa tur så ska jag installera ett Maxxis Dissector.
Tappa lite vikt och kör med 0.46 bar som min son! Då blir det mindre studsig för att dämpningen inte blir mindre. Jag, och även vandrare vi mötte idag, är fortfarande förvånad att min son verkar köra som det är torrt på sin Nobby Nic SpeedGrip däck. Jag vågar nu också köra med nästan normalfart över blöta röttmattor, men är fortfarande lite rädd på trixiga ställer när det är blöt.