Vettiga höst däck med grepp.

Nej, Schwalbe däck bruka har mycket variation i vikt och kan vara upp till 100 gram tyngre än speccat. Undrar om nya däcken, som Schwalbe speccar mycket tyngre, har vikten närmar spec.
Finns de inte invägda på R2? De väger ju allt. De verkar ha en viktfetisch person som lägger upp varorna.

Finns de inte invägda på R2? De väger ju allt. De verkar ha en viktfetisch person som lägger upp varorna.

Bra tips! Tänkte inte på det själva.

MM 29x2.35 Soft, Schwalbe: 1220, R2: 1211
NN 29x2.35 SG, Schwalbe: 1045, R2: 1102
Det verkar närmare än förut, men tyvärr väger R2 bara en exemplar. Vi behöver mer statistik, så är fortfarande nyfiken på vikten från Crossmax.

Ja. De jag kör är 27.5x2.6”, och MM vägde 1217 gram medan NN vägde 1095 gram.
Bra tips! Tänkte inte på det själva.

MM 29x2.35 Soft, Schwalbe: 1220, R2: 1211
NN 29x2.35 SG, Schwalbe: 1045, R2: 1102
Det verkar närmare än förut, men tyvärr väger R2 bara en exemplar. Vi behöver mer statistik, så är fortfarande nyfiken på vikten från Crossmax.
Självklart har jag vägt däcken, knäpp som jag är. De nya däcken har i för mig legat runt +40-50 gram över angiven vikt.

MM 27.5x2.6 Super Trail Soft: 1217 gram vägt (1175 angivet) = +42 gram
NN 27.5x2.6 Super Trail Speedgrip: 1095 gram vägt (1050 angivet) = +45 gram

Har också ett Rock Razor som jag kör bak på sommaren:
RoRa 27.5x2.6 Super Trail Speedgrip: 995 gram vägt (945 angivet) = +50 gram

Grymt grepp, väldigt tåliga sidor. Jag har bara kört som framdäck men med tanke på hur däcket är finns inget att klaga på ang rull. Dom känns odödliga mer eller mindre.

Köpte ett par Pirelli Enduro S i 29x2.6, vi får se vad de går för.

Första intryck utan att cyklat: Styva som attan, mycket hårdare gummi än mina tidigare däck.
Extremt lätta att kränga på och poppa på plats.
Mått: 65mm över casingen, 67mm över kantdopparna monterat tubless på 35mm fälgar.

Nu har jag kört några rundor på Maxxgrip. DHF fram DHR II bak. Greppet är galet, bra! Greppar på blöta stenhällar och rötter, i lera och jag testbromsade på isfläckar (iof i låg fart) med frambromsen vilket brukar vara en rätt otrevlig upplevelse men greppade även där. Däremot funkar inte maxxgrip bak. Det man tjänar på grepp förlorar man i framåtdrift så det tar ut varandra. Transportsträckor blir väldigt segt. Cyklar man för motion som jag spelar det ingen roll, får ut mer slit per timme när vädret ändå inte är så kul.

Det enda problemet är att den greppiga gummiblandningen drar åt sig lera och snö. Cyklar man på asfalt med sand på så är det som en hagelskur.

Nu ska jag bara hitta ett bättre backdäck, funderar på Dissector eller kanske Highroller i Maxxterra.

Nu har jag kört några rundor på Maxxgrip. DHF fram DHR II bak. Greppet är galet, bra! Greppar på blöta stenhällar och rötter, i lera och jag testbromsade på isfläckar (iof i låg fart) med frambromsen vilket brukar vara en rätt otrevlig upplevelse men greppade även där. Däremot funkar inte maxxgrip bak. Det man tjänar på grepp förlorar man i framåtdrift så det tar ut varandra. Transportsträckor blir väldigt segt. Cyklar man för motion som jag spelar det ingen roll, får ut mer slit per timme när vädret ändå inte är så kul.

Det enda problemet är att den greppiga gummiblandningen drar åt sig lera och snö. Cyklar man på asfalt med sand på så är det som en hagelskur.

Nu ska jag bara hitta ett bättre backdäck, funderar på Dissector eller kanske Highroller i Maxxterra.
Jag var inget fan av highroller bak. Testa Dissector eller DHR2 i maxxterra(vad jag kör idag).

Har du testat Assegai? Känns som ersättare av DHF.

Köpte ett par Pirelli Enduro S i 29x2.6, vi får se vad de går för.

Första intryck utan att cyklat: Styva som attan, mycket hårdare gummi än mina tidigare däck.
Extremt lätta att kränga på och poppa på plats.
Mått: 65mm över casingen, 67mm över kantdopparna monterat tubless på 35mm fälgar.

Ja dom är riktigt kralliga, jag har 2,4" men t.ex. däckkorvar känns helt överflödiga då däcket i sig är så kraftigt.

Ja dom är riktigt kralliga, jag har 2,4" men t.ex. däckkorvar känns helt överflödiga då däcket i sig är så kraftigt.
Vet du om det är skillnad på djupet på "dobbarna" mellan trail och enduroversionen eller är det bara sidoväggarna som skiljer sig åt? Jag kör inte enduro eller dh så trail är mest intressant för mig. För närvarande har jag dhrII fram och bak som förvisso greppar mycket bar men är förbaskat trögrullade.

Jag var inget fan av highroller bak. Testa Dissector eller DHR2 i maxxterra(vad jag kör idag).

Har du testat Assegai? Känns som ersättare av DHF.
Jag kör assegai fram och dissector bak. Hade dissector fram tidigare men det blev lite halkigt när det blev grisigare så då blev det nytt fram. Assegai/dissector är lätt den bästa kombon jag fått till hittills på höstgegga/blöta hällar.

Vet du om det är skillnad på djupet på "dobbarna" mellan trail och enduroversionen eller är det bara sidoväggarna som skiljer sig åt? Jag kör inte enduro eller dh så trail är mest intressant för mig. För närvarande har jag dhrII fram och bak som förvisso greppar mycket bar men är förbaskat trögrullade.

Det är sidoväggar som skiljer. Prowall är väldigt mycket mjukare i sidoväggarna än hardwall däcken. Mönstret är identiskt med skillnaden att 2.6 är större än 2.4 rent visuellt.
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1609870498640_6752286271929341621.jpeg

Hur pass trögrullade DHRII är beror på gummiblandingen, ett DHRII i 2C rullar extremt bra för sin klass. Scorpion S är mer rundade men har större mönsterdjup än ett DHRII.

Det är sidoväggar som skiljer. Prowall är väldigt mycket mjukare i sidoväggarna än hardwall däcken. Mönstret är identiskt med skillnaden att 2.6 är större än 2.4 rent visuellt. Visa bilaga 463030
Hur pass trögrullade DHRII är beror på gummiblandingen, ett DHRII i 2C rullar extremt bra för sin klass. Scorpion S är mer rundade men har större mönsterdjup än ett DHRII.
Ok då blir det nog trailversionen.

På platt mark är DHR2 såklart överkurs men utför och i kladd är det kungligt! Har inte testat Assegai så undrar vad Assegai skulle vara bättre på. Gissar på att greppet är ännu bättre, men det är ju verkligen inte en egenskap som DHR2 saknar. ASSEGAI/DHF/DHR2 väljer man väl inte för att få bra rull?

DISSECTOR verkar för övrigt vara ett punkadäck. Jag har bara 2 kompisar som kört med det bak (EXO) och båda har fått punka bak inom några veckor.

Man undrar varför Assegai inte finns i 2,3". Det här med köttiga däck för stigcykling blir rätt jobbigt om de ska vara stora OCH styva, för då blir det aptungt.
Likaså undrar jag varför Maxxis inte gör ett endaste 2,3-däck i MaxxGrip. :cautious:

På platt mark är DHR2 såklart överkurs men utför och i kladd är det kungligt! Har inte testat Assegai så undrar vad Assegai skulle vara bättre på. Gissar på att greppet är ännu bättre, men det är ju verkligen inte en egenskap som DHR2 saknar. ASSEGAI/DHF/DHR2 väljer man väl inte för att få bra rull?

DISSECTOR verkar för övrigt vara ett punkadäck. Jag har bara 2 kompisar som kört med det bak (EXO) och båda har fått punka bak inom några veckor.

Kör assegai och dissector båda i exo+ dock. Vanlig stigcykling och bikepark och inte fått punktering än iaf :)

Jag har kört det ett tag nu och inte haft någon punka, trots att jag lyckats knöckla till fälgen bak. Kör inte försiktigt oftast.

Hur är våt greppet med assegai? Funderar på att ersätta mitt Shorty däck fram.

Jag kör med maxxgrip exo+ som är lite lättare än downhillvarianten. Maxxterra i assegai ska tydligen vara opålitlig vad jag läst i recensioner. Jag har tidigare kört med dhf och dhr2 men kommer nog aldrig byta tillbaka till dessa då assegai har väldigt bra grepp.

Aldtig provat shorty men det kanske är snäppet bättre i vått

Jag kör med maxxgrip exo+ som är lite lättare än downhillvarianten. Maxxterra i assegai ska tydligen vara opålitlig vad jag läst i recensioner. Jag har tidigare kört med dhf och dhr2 men kommer nog aldrig byta tillbaka till dessa då assegai har väldigt bra grepp.

Kör du Assegai både fram och bak?

Jag kör Maxxis Minion DHR II 2,4 bak och DHF 2,5 fram. Tycker de fungerar sjukt bra även trots detta väderlag med snö, is, våta rötter osv. För mig som uteslutande bara cyklar brötiga stigar så är inte vikten en issue. Jag föredrar så bra fäste som möjligt framför några gram hit och dit eller minimalt rullmotstånd.

Tror snarare Assegai är bättre i blött då det har mera mönster. Shorty är nog bättre först när det blir så mycket lera att man sätter igen Assegai.

Jag kör Maxxis Minion DHR II 2,4 bak och DHF 2,5 fram. Tycker de fungerar sjukt bra även trots detta väderlag med snö, is, våta rötter osv. För mig som uteslutande bara cyklar brötiga stigar så är inte vikten en issue. Jag föredrar så bra fäste som möjligt framför några gram hit och dit eller minimalt rullmotstånd.
Samma kombo som jag kör (EXO & Max Terra), tycker det fungerar sjukt bra i torrt, vått och gegga. Ska testa dem i snö imorgon för första gången, blir kul.

Det har talats en del om att vissa gummin blir hårda när det är kallt. Jag har nu utvärderat Maxxis MaxxGrip och tycker att det lirar betydligt bättre än vad jag antog (baserat på MaxxTerra). Ner till ganska precis 0 grader blir det gradvis hårdare men greppet är fortfarande bra. Dämpningen och styvheten ökar markant jämfört med vid 10 grader och högre, men inte så det känns dåligt. Däremot märker man att något händer under 0. Greppet är fortfarande bra (vilket naturligtvis delvis beror på att det inte är blött på marken då längre) men det slits väldigt fort och man ser efter bara ett par-tre turer hur det blivit sprickor i kanterna av dobbarna. Detta upplevde jag även på MaxxTerra men tänkte aldrig på vid vilken temperatur det sker. Möjligen sker det här för att gummit är hygroskopiskt, poröst och helt enkelt innehåller fukt som fryser. Det är annars lite lustigt att det verkar vara exakt vid fryspunkten för vatten som det börjar bete sig annorlunda.

Min lösning är att byta till ett annan framhjul med ett annat framdäck när det är under 0 grader. Inte för att få bättre grepp, utan för att inte slita ut det stackars dyra däcket på nolltid. Just för tillfället kör jag Specialized Butcher Grid Trial 2,3 som fungerar bra. Även det verkar slitas hårdare men inte i närheten av MaxxGrip. Det enda jag egentligen ogillar med däcket är att det är onödigt styvt och kunde vara bättre dämpat. Men det är fortfarande ett bra däck och jag kan stå ut med det under de kalla dagarna.

Bak kör jag Maxxis Dual och det blir rätt halt under nollan, men där spelar det inte så stor roll. Fulkontroll med nageln visar att det verkar ungefär lika hårt som Specialized-däcket vid dessa temperaturer. När det är varmare känns Maxxis Dual lite mjukare än Spez faktiskt. MaxxGrip å andra sidan blir hårdare än Dual men greppar fortfarande bättre, så det råder ingen direkt koppling mellan Shore-hårdhet och grepp, tycks det.

Har bytt från Maxterra till Dual Compound på mitt DHR2 bak idag. Vad kan jag vänta mig? Lite sämre grepp och längre däckliv känns väl givet, men rullar dual compound bättre?

Har bytt från Maxterra till Dual Compound på mitt DHR2 bak idag. Vad kan jag vänta mig? Lite sämre grepp och längre däckliv känns väl givet, men rullar dual compound bättre?

Bytte till ett Dissector Max Terra i bak. Rullade galet mycket bättre än DHRII med Maxx Grip, givetvis väntat, och väldigt bra grepp. Känns inte som DHRII ger mycket framåtdrivning? Passar det bättre som bakdäck för DH och Enduro där gravitationen gör sitt eller är Maxx Grip så extrem? Anyway, kändes väldigt bra så funderar på kombon DHF Maxx Terra fram och Dissector Dual bak som sommardäck.

Bytte till ett Dissector Max Terra i bak. Rullade galet mycket bättre än DHRII med Maxx Grip, givetvis väntat, och väldigt bra grepp. Känns inte som DHRII ger mycket framåtdrivning? Passar det bättre som bakdäck för DH och Enduro där gravitationen gör sitt eller är Maxx Grip så extrem? Anyway, kändes väldigt bra så funderar på kombon DHF Maxx Terra fram och Dissector Dual bak som sommardäck.
Maxgrip är nog ganska extremt, ja.
Vad tycker du om mönstret på DISSECTOR jämfört med DHRII? Jag har varit så jäkla nöjd med greppet på DHR2 (bak) jämfört med DHF bak så jag vågade inte testa DISSECTOR nu när jag var så nöjd.

Sätt ditt MaxxGrip-däck fram istället, det är ett fantastiskt framdäck med det gummit. Dock mår det inte så bra av minusgrader, så kanske spara tills det börjar blir blött framåt vårkanten.

Själv kan jag inte "ens" köra MaxxTerra bak, det blir sopor på nolltid. Alldeles för mjuka kantdobbar för bakdäck. Dual är en bra avvägning mellan grepp, slitage och rull. ?

Om du tycker att DHR är ett "grepplöst däck" så får du ursäkta om jag betvivlar att du vet hur man cyklar. En lastbil är ungefär lika relevant som en ångbåt att jämföra med en cykel. Inte alls, alltså.

Anledningen till att ha ett greppigare däck fram är att det är meningslöst med grepp bak om du inte har grepp fram. Det är ganska lätt att rädda ett släpp bak, men inte fram. Det mesta av rullmotståndet kommer dessutom från bakdäcket, varför det är rimligt att köra ett mindre köttigt däck bak. Dock med den uppenbara nackdelen att man oftare punkar bak eftersom bakdäcket får mer stryk.

Jag är fortfarande nyfiken på varför du tänkte att man skulle kunna vända på ett DHR fram, och vad det skulle ge för effekt förutom sämre bromsgrepp och sämre rull (eftersom fasningen på dobbarna då kommer åt fel håll). Bak däremot, skulle man kunna tänka sig att vända på det för bättre klättergrepp (men sämre bromsgrepp och sämre rull).

Gammalt inlägg men om d betyder nåt så backar jag då jag mindes, tänkte o skrev fel. Maxxis Minion SS e grepplöst. DHR har jag inte testat.

Sätt ditt MaxxGrip-däck fram istället, det är ett fantastiskt framdäck med det gummit. Dock mår det inte så bra av minusgrader, så kanske spara tills det börjar blir blött framåt vårkanten.

Själv kan jag inte "ens" köra MaxxTerra bak, det blir sopor på nolltid. Alldeles för mjuka kantdobbar för bakdäck. Dual är en bra avvägning mellan grepp, slitage och rull. ?

Ja jag har ju ett DHF Maxx Grip i fram, det känns väldigt bra på vintern men troligtvis för mycket på sommaren. Nuu har jag ju ett DHF att slänga på i fram om det andra blir slitet. Blir inte så mycket cyklat under vintern ändå så jag prioriterar bra grepp när jag väl cyklar.

Jag har kört den kombon (DHF MaxxTerra/Dissector DC) hela hösten och är väldigt nöjd måste jag säga. Vet inte varför Maxxis envisas med att hävda att Dissector är ett däck enbart för torrt underlag.

Maxgrip är nog ganska extremt, ja.
Vad tycker du om mönstret på DISSECTOR jämfört med DHRII? Jag har varit så jäkla nöjd med greppet på DHR2 (bak) jämfört med DHF bak så jag vågade inte testa DISSECTOR nu när jag var så nöjd.

DHRII har nog bättre grepp, så om du får fart på det så finns det nog ingen anledning att byta.

Tillbaka
Topp