Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Värt att läsa

Ja, då var det ursprung som vi diskuterarade.
Jag vet inte hur value adding det är är slänga ihop en hoj av färdiga delar på 20 minuter....
De får väl börja lacka dem kanske.

När ska de ha höjt priset på Scouten, menar ni? Jag har letat cykel i prisklassen upp till 10000 kr sedan mitten av november och Scouten har hela tiden varit för dyr för att vara aktuell för mig. Jag minns det som att den legat på 12 k under hela tiden jag har haft koll.

Senast ändrad:
Brittiska ramar kanske blir super intressanta nu om man slipper EU strafftullar på lösa ramar. Har för mig det är 15-20% på ramar.

Brittiska ramar kanske blir super intressanta nu om man slipper EU strafftullar på lösa ramar. Har för mig det är 15-20% på ramar.
Ramar svetsade i England var väl tullfria innan och förblir tullfria? Skillnaden verkar vara att det möjligen är en dålig affär att "bygga" Taiwan ramar i England.

Har UK satt upp högre tullar på import från Taiwan än EU?

Låter ändå märkligt.
Jobbar med att skapa tullfakturor halva dagarna. Inget konstigt med det. Gäller bara att vara väldigt noggrann.
Ska bli intressant att se om det finns några sk straffavgifter i morgon.
Varken Norge Island har något sånt. Inte ens Turkiet.
Har väldigt svårt att tänka mig att England skulle bli sååå mycket dyrare.
Handlar Max om ett par hundralappar.

Ramar svetsade i England var väl tullfria innan och förblir tullfria? Skillnaden verkar vara att det möjligen är en dålig affär att "bygga" Taiwan ramar i England.
Hur vet man sånt här innan leverans? Ponera att man betalar ramen inkl VAT i UK, hur vet man garanterat att det inte blir moms här med? Om det blir det så blir det ju svårt att få tillbaka momsen från UK?

Hur vet man sånt här innan leverans? Ponera att man betalar ramen inkl VAT i UK, hur vet man garanterat att det inte blir moms här med? Om det blir det så blir det ju svårt att få tillbaka momsen från UK?
Jag vet inte hur det funkar men gissar att om de vill ta betalt med engelsk VAT så är de nog snett ute. De som tar betalt inkl svensk moms får man hoppas de vet vad de sysslar med och att det går igenom utan ytterligare moms.
Om du betalar deras vi VAT måste du på nåt vis begära tillbaka det.

Angående Nukeproof och brexit

From the Team:

As from the 1st January 2021 we have had to increase our SRP’s to reflect the change of position of the UK in Europe.

A large proportion of Nukeproof bikes are assembled in European factories and our hope was that a trade deal would allow these bikes to pass between the EU and our UK warehouse tariff free.
Unfortunately, the new UK-European trade deal only allows tariff free trade on products that have either an EU or UK origin. To achieve an EU origin at least 55% of the value of the complete product must be manufactured in either the UK or the EU.

In the case of Nukeproof because most of the bikes value, e.g. frame and components, are manufactured in Asia, the complete bike is not classified as a European product (even if the bike is assembled in Europe). Our bikes therefore attract additional import duties between Europe and our UK warehouse. Combining this with price increases with rising raw materials, labour and current exchange rates we have already seen, it leaves us with little option but to increase our SRP's.

Whilst we have always tried to fend off unnecessary/ unwanted in-season pricing restructures in the past, these are unavoidable costs in unprecedented times, and we are forced to reflect the update with immediate effect.

We understand these are difficult times for many of our riders and we truly appreciate your support and understanding,

Kind Regard's,
The Nukeproof Team

Jag vet inte hur det funkar men gissar att om de vill ta betalt med engelsk VAT så är de nog snett ute. De som tar betalt inkl svensk moms får man hoppas de vet vad de sysslar med och att det går igenom utan ytterligare moms.
Om du betalar deras vi VAT måste du på nåt vis begära tillbaka det.
Hmm, Mercian som det handlar om betalar garanterat inte moms i Sverige, det säljs inte många hit.
Jag får försöka fråga dom om eventuell återbetalning och höra med ngn myndighet (?) så att jag får svårt på vitt innan betalning. Ramhelvetet är 1 månad försenad också vilket spär på olusten att betala dom återstående 15-17kkr men då står jag utan ny hoj och tvingas cykla på ngt gammalt skrälle?

Men varför i hela fridens namn är ni intresserade av av att göra affärer med covid grottfolket? Allt vi behöver finns på andra ställen än hos ett lock down rike vilket inte ens vill göra affärer med oss. Låt dem vara i sitt självalda reservat.

#EU_for_ever

eifbb1mukn831.jpg

Så var det men de flesta ramar kommer Taiwan. Tänker på exempelvis Birds ramar. Vill du köpa ett ram av dom och inte skapar egna tullar på ramar så borde de kunna bli billigare till slutkund.

Så var det men de flesta ramar kommer Taiwan. Tänker på exempelvis Birds ramar. Vill du köpa ett ram av dom och inte skapar egna tullar på ramar så borde de kunna bli billigare till slutkund.
Ja och därför är ramar från Taiwan inte tullfria från UK till EU, som cotic skriver ovan.
Eller missförstår dig igen?

From the Team:

As from the 1st January 2021 we have had to increase our SRP’s to reflect the change of position of the UK in Europe.

A large proportion of Nukeproof bikes are assembled in European factories and our hope was that a trade deal would allow these bikes to pass between the EU and our UK warehouse tariff free.
Unfortunately, the new UK-European trade deal only allows tariff free trade on products that have either an EU or UK origin. To achieve an EU origin at least 55% of the value of the complete product must be manufactured in either the UK or the EU.

In the case of Nukeproof because most of the bikes value, e.g. frame and components, are manufactured in Asia, the complete bike is not classified as a European product (even if the bike is assembled in Europe). Our bikes therefore attract additional import duties between Europe and our UK warehouse. Combining this with price increases with rising raw materials, labour and current exchange rates we have already seen, it leaves us with little option but to increase our SRP's.

Whilst we have always tried to fend off unnecessary/ unwanted in-season pricing restructures in the past, these are unavoidable costs in unprecedented times, and we are forced to reflect the update with immediate effect.

We understand these are difficult times for many of our riders and we truly appreciate your support and understanding,

Kind Regard's,
The Nukeproof Team
Har du en länk eller är det ett mail du fått?

From the Team:

Kind Regard's,
The Nukeproof Team
Jag fattar inte. Blir np dyrare i UK pga att de byggs i EU och därför säljer man dem just nu inte i EU? Hänger inte med alls.

Eller byggs de på nord Irland och distribution center ligger i England och det blev lite knas med det?

Ramar plus delar är från Asien, men plockas ihop i EU och klarar sig ej undan avgift pga mindre än 55 procentr tillverkat utanför EU.

Hoppas många flyttar sitt från UK till EU för att klara sig.

Tex fairlight som bygger ramar på stål från Tyskland, lackerade i EU, svetsade i EU men rören är Reynolds från Birmingham slutmonterade någonstans i UK. Där blir det knivigt.

Men varför i hela fridens namn är ni intresserade av av att göra affärer med covid grottfolket? Allt vi behöver finns på andra ställen än hos ett lock down rike vilket inte ens vill göra affärer med oss. Låt dem vara i sitt självalda reservat.

#EU_for_ever

Visa bilaga 463197

+1. Måste man köpa saker kan man se till att köpa nämnda saker annorstädes ifrån.

Ramar plus delar är från Asien, men plockas ihop i EU och klarar sig ej undan avgift pga mindre än 55 procentr tillverkat utanför EU.

Hoppas många flyttar sitt från UK till EU för att klara sig.

Tex fairlight som bygger ramar på stål från Tyskland, lackerade i EU, svetsade i EU men rören är Reynolds från Birmingham slutmonterade någonstans i UK. Där blir det knivigt.
Tror inte de flyttar utan vi bara får dyrare cyklar. Tyvärr kommer många märken gå från väldigt intressanta till ”meh” då det helt plötsligt blir 15% dyrare.

riktigt stora tillverkare kanske börjar tillverka ramar både i UK och EU. Frågan är om det finns ekonomi i det hela. Vet inte vad en tawain tillverkad ram kostar ett märke i tillverkning.

Tror inte de flyttar utan vi bara får dyrare cyklar. Tyvärr kommer många märken gå från väldigt intressanta till ”meh” då det helt plötsligt blir 15% dyrare.

riktigt stora tillverkare kanske börjar tillverka ramar både i UK och EU. Frågan är om det finns ekonomi i det hela. Vet inte vad en tawain tillverkad ram kostar ett märke i tillverkning.
Nja, njäe - det kommer inte att hända. Det finns i praktiken ju ingen ramtillverkning kvar i UK (och EU) förutom ett fåtal gubbe-i-skrubb och/eller super-boutique-highend (och mycket, mycket få i mellansegmentet med Orange som ett av undantagen och några italienska legotillverkare). Allt (med så få undantagsfall att det är ett avrundningsfel) görs 7-800 mil österut under mycket varierande grad av demokrati.

allt man behöver göra är att montera hojen från Asien på samma sida gränsen som den ska säljas. Om nukeproof tycker det är värt besväret vet jag inte.

#EU_for_ever
Hitta mig en modern prestandaplåtraket med BSA-vevlagerhus, standardmonterade bromsar och rund sadelstolpe...

allt man behöver göra är att montera hojen från Asien på samma sida gränsen som den ska säljas. Om nukeproof tycker det är värt besväret vet jag inte.
borde ju finnas business här :). Erbjuda slutmonteringen i EU till brittiska märken. Dom skickar delarna direkt till EU och ett tredjeparts företag monterar allt där enligt specifikation.

borde ju finnas business här :). Erbjuda slutmonteringen i EU till brittiska märken. Dom skickar delarna direkt till EU och ett tredjeparts företag monterar allt där enligt specifikation.
Ja vi får se. Frågan är om det överhuvud taget är rimligt att se montering av en cykel som något som förändrar ursprung. Det är kanske bättre man kollar på detta och höjer alla märken 15%.

Ja vi får se. Frågan är om det överhuvud taget är rimligt att se montering av en cykel som något som förändrar ursprung. Det är kanske bättre man kollar på detta och höjer alla märken 15%.
Fast då behöver du inte ändra ursprunget.

problemet skapas om du tar in det i UK först för att sedan skicka in i EU. Då ska du betala tull in i UK och sedan tull igen in i eu.

Fast då behöver du inte ändra ursprunget.

problemet skapas om du tar in det i UK först för att sedan skicka in i EU. Då ska du betala tull in i UK och sedan tull igen in i eu.

Det är tydligen olika tull på delar för "tillverkning" och delar för försäljning i EU också. Det är väl bara att de reglerna inte är samma som ursprungsreglerna i brexit.

Nu har journalisterna börjat hinna ifatt.

Det verkar som det är en bit kvar innan man kan börja flytta "fabrikerna".
the deal itself refers out to Annex 3A with regards to “rules of origin”. When I did some digging I discovered that Annex 3A didn’t exist yet.

potentially customers will also have a local VAT payable to the courier upon delivery. UK VAT of 20% will however now not apply to EU customers.

Det är tydligen olika tull på delar för "tillverkning" och delar för försäljning i EU också. Det är väl bara att de reglerna inte är samma som ursprungsreglerna i brexit.
Så är det. Men är ”kaka-på-kaka” av tullar som ställer till det då de inte uppfyller ursprungskravet.
först brittiska import tullar från Asien och sedan EU import tullar.

blir nog till och med extra dyrt då jag har för mig att en ram som tas in i EU och byggs ihop till en komplett cykel slipper tull på ramen. Men kommer det en komplett cykel ”färdig” från UK så borde det vara tull på hela objektet medans om den byggts i EU hade ramen varit tullfri.

Om något tror jag att det kan bli likt den schweiziska bransch som exempelvis jag och @yonsson har viss insikt (och det är inte choklad, även om det ser ut så på mig...), där de företag/konglomerat som har möjligheten att ha kontroll över stora delar av den vertikala värdekedjan märkligt nog tenderar att interndebitera de inhemska komponenterna och processerna avsevärt högre än de man får till sig från exempelvis Fjärran Östern för att då komma till de nämnda 51% av värdet, vilket kvalificerar produkterna som "Swiss Made". Med det sagt är det inte förvånande om ex lack och montering av cyklar kommer att bli mycket, mycket dyrt i framtiden...

Om något tror jag att det kan bli likt den schweiziska bransch som exempelvis jag och @yonsson har viss insikt (och det är inte choklad, även om det ser ut så på mig...), där de företag/konglomerat som har möjligheten att ha kontroll över stora delar av den vertikala värdekedjan märkligt nog tenderar att interndebitera de inhemska komponenterna och processerna avsevärt högre än de man får till sig från exempelvis Fjärran Östern för att då komma till de nämnda 51% av värdet, vilket kvalificerar produkterna som "Swiss Made". Med det sagt är det inte förvånande om ex lack och montering av cyklar kommer att bli mycket, mycket dyrt i framtiden...
Ja, det är kanske svårt att komma åt helt men det borde gå att förbättra.
Ett av stålmärkena i UK tar väl 100 eller 150 GPB mer för en ram svetsad lokalt. Tvingar du lackeringen till UK så minskar avståndet.

Enligt artiklarna så verkar det var 70% av värdet (även om nukeproof skrev 55%) som behövs vara brittiskt. Men man borde kanske kunna få ett in ett tillägg på att det ska vara brittisk eller från EU. Lär bara gynna EU tillverkning så man kommer över gränsen.

Undrar varför Tawain är så poppis. Inte direkt ett U-land eller låglöneland.

läste en artikel för ett antal år sedan och där hävdade man att lönerna för arbetare i vissa kuststäder i kina blivit så höga att dom var lägre i vissa EU länder (Rumänien, Slovakien etc). Kanske blir att flytta hem hela eller delar av tillverkningen av brittiska Komponenter.

Det hävdades tidigare att det är rätt seriösa investeringar i robotsvetsning som krävs och att det mesta görs i samma fabrik.

Jag vet i fan. En robot svetsar väl lika bra i ett kallt uthus på Irland?

Edit. Stanton är det som man kan välja UK builds på. 300 pund extra kostar det. Så det är det man har att jobba med.

Senast ändrad:
Det hävdades tidigare att det är rätt seriösa investeringar i robotsvetsning som krävs och att det mesta görs i samma fabrik.

Jag vet en fan. En robot svetsar väl lika bra i ett kallt uthus på Irland?
Exakt. Krävs en investering i utrustning. Men kan inte vara helt omöjligt. Är inte många svetsfogar på en ram.

med tanke på att man tillverkar bilar/bussar/grävmaskiner/skogsmaskiner/jaktplan bara i Sverige så lär man klara av att svetsa lite ramar bara det investeras pengar.

Frågan är hur omständigt det är med CF produktion. Inte insatt men känns som en stor del av kostnaden är det manuella arbete.

Exakt. Krävs en investering i utrustning. Men kan inte vara helt omöjligt. Är inte många svetsfogar på en ram.

med tanke på att man tillverkar bilar/bussar/grävmaskiner/skogsmaskiner/jaktplan bara i Sverige så lär man klara av att svetsa lite ramar bara det investeras pengar.

Frågan är hur omständigt det är med CF produktion. Inte insatt men känns som en stor del av kostnaden är det manuella arbete.

Du behöver nog att det går på full kapacitet hela tiden och det är därför det är så jävla svårt att få fram några extra ramar för de små märkena. Det är bokat långt i förväg.
Lite mer flexibilitet borde vara värt en hel del också tycker man...
Jag vet inte hur svårt det är men det är klart det går att lösa i Sverige, Tyskland eller Tjeckien om man vill kasta pengar på det. Så mycket svårare än att bygga en Saab kan det inte vara?

Nu verkar det som alla hoppas på 3d printing istället. Jag vet inte var det ligger i tiden och vad det innebär.

Tillbaka
Topp