Borra upp hål i kolfiberram

fredrikw

Aktiv medlem
Jag har en kolfiberram med intern vajerdragning till bakväxeln där vajern går fritt inuti ramen. Jag skulle vilja ha heldraget hölje från reglage till bakväxel, men slippa fullösningar med att dra höljet på utsidan av ramen, och istället borra upp hålet på diagonalröret så att jag kan dra höljet genom ramen istället för bara vajern. Är det något jag bör tänka på här? Hållbarhetsmässigt borde det inte vara några problem, men att borra i kolfiber har jag aldrig gjort.

misstänker att kneecap tänker på kompressionen av höljet, ett irl-problem med bromshöljen.

Bromsar, visst det blir lite svampigt med heldraget men här var det fråga om bakväxel med helt andra krafter. Växeln har dessutom en förspänning även på högsta växeln så det som blir relevant att ta hänsyn till är skillnaden i dragkraft mellan lättaste och tyngsta växeln. Och det är inte mycket. Knappt ens värt att teoretisera om och definitivt inget problem i praktiken.

Det får du gärna förklara varför det skulle var så.

Tjena!

@freddag har fel i sin gissning. Ju längre hölje destå mer sviktar det i böjarna, till såvida man inte ser till att höljet sitter hårt monterat mot ramen med bra mellanrum. Spänningen i vajern gör att höljet vill bli rakare.
Men visst, i fallet med utanpåliggande som freddag nämner så kan heldraget vara bättre.

Tjena!

@freddag har fel i sin gissning. Ju längre hölje destå mer sviktar det i böjarna, till såvida man inte ser till att höljet sitter hårt monterat mot ramen med bra mellanrum. Spänningen i vajern gör att höljet vill bli rakare.
Men visst, i fallet med utanpåliggande som freddag nämner så kan heldraget vara bättre.
Relevanta synpunkter. Min egen upplevelse är att det blir flera problem mindre i o med heldraget hölje då smutsen som försämrar precisionen kommer långsammare in. Stoppen för höljena på ramen som medger delade höljen kan också svikta lite eller endcapsen (?) röra på sig så allt detta kan adderas till längdförändringar som blir tydligare ju tätare delning på kassetten.
Mina tankar bara.

Tackar för svaren, har sågat i kolfiber förut så jag känner till att dammet inte är så bra att andas in. Men det är kanske inte så komplicerat, bara borra på (utomhus).

Anledningen till att jag vill köra heldraget är att konstruktionen i dagsläget gör att det vid lång exponering av vatten letar sig ner fukt i vajerhöljet som kommer ut längst ner på diagonalröret och som sedan går under vevlagret och till bakväxeln. Denna fukt tar sig inte ut någonstans, och nu på vintern fryser den till is och växlarna funkar då inte.

Några dagar ett synnerligen blött distanspass upptäckte jag detta då det inte gick att växla efter ca 15 minuters cykling i minusgrader. När jag väl kom hem igen kunde jag hälla ut vatten från höljet....Så en eventuellt försämrad precision, som enligt min erfarenhet är försumbar även med internt heldragen, är ju ingenting mot att växlarna inte funkar alls.

Tackar för svaren, har sågat i kolfiber förut så jag känner till att dammet inte är så bra att andas in. Men det är kanske inte så komplicerat, bara borra på (utomhus).

Anledningen till att jag vill köra heldraget är att konstruktionen i dagsläget gör att det vid lång exponering av vatten letar sig ner fukt i vajerhöljet som kommer ut längst ner på diagonalröret och som sedan går under vevlagret och till bakväxeln. Denna fukt tar sig inte ut någonstans, och nu på vintern fryser den till is och växlarna funkar då inte.

Några dagar ett synnerligen blött distanspass upptäckte jag detta då det inte gick att växla efter ca 15 minuters cykling i minusgrader. När jag väl kom hem igen kunde jag hälla ut vatten från höljet....Så en eventuellt försämrad precision, som enligt min erfarenhet är försumbar även med internt heldragen, är ju ingenting mot att växlarna inte funkar alls.
Jag har haft precis samma problem fast med heldraget. Vattnet kommer inte ut. Bäst erfarenhet har jag av fri vajer från framkant av diagonalrör till bakkant av kedjestag. De två korta höljena som då är kvar är enkla att lossa för rengöring/smörjning utan att släppa vajern med allt vad det innebär.

Jag har haft precis samma problem fast med heldraget. Vattnet kommer inte ut. Bäst erfarenhet har jag av fri vajer från framkant av diagonalrör till bakkant av kedjestag. De två korta höljena som då är kvar är enkla att lossa för rengöring/smörjning utan att släppa vajern med allt vad det innebär.

Har vintercyklat i 20 år och aldrig haft några problem med frysta vajerhöljen, varken heldragna eller när vajern löper fritt delar av vägen. Men lösningen på min nuvarande ram är ovanligt dålig i detta avseende. Vajern kommer ut i en ganska bred slits strax ovanför vevlagret på diagonalröret. Slitsen är anpassad för fram- och bakväxel, så den är ganska lång, och bredden är inte anpassad för en vajer, utan är bred nog för ett hölje, istället har man ett separat plaststopp som man trär på vajerhöljet så att det tar stopp vid slitsen. När man skippar framväxeln får man då ett stort hål i diagonalröret bredvid bakväxelvajer+hölje, och vattnet kan fritt stänka in där, och sedan rinna ner i vajerhöljet för bakväxeln.

Har vintercyklat i 20 år och aldrig haft några problem med frysta vajerhöljen, varken heldragna eller när vajern löper fritt delar av vägen. Men lösningen på min nuvarande ram är ovanligt dålig i detta avseende. Vajern kommer ut i en ganska bred slits strax ovanför vevlagret på diagonalröret. Slitsen är anpassad för fram- och bakväxel, så den är ganska lång, och bredden är inte anpassad för en vajer, utan är bred nog för ett hölje, istället har man ett separat plaststopp som man trär på vajerhöljet så att det tar stopp vid slitsen. När man skippar framväxeln får man då ett stort hål i diagonalröret bredvid bakväxelvajer+hölje, och vattnet kan fritt stänka in där, och sedan rinna ner i vajerhöljet för bakväxeln.
Lite nyfiken: Kan våra olika upplevelser bero på att mina cyklar alltid har förvarats under bar himmel? Eftersom din vajer fryser efter några minuter gissar jag på att du förvarar din cykel inomhus?

Nu har jag ingen erfarenhet av att borra i kolfiber, men däremot ganska mycket av att borra i tunna material. En s.k. stegborr eller konisk borr för tunnplåt o. liknande kan vara bättre att använda. Allra bäst tror jag det blir om man slipar upp med slipstift. Men - som jag säger - kolfiber har jag ingen erfarenhet av.

Lite nyfiken: Kan våra olika upplevelser bero på att mina cyklar alltid har förvarats under bar himmel? Eftersom din vajer fryser efter några minuter gissar jag på att du förvarar din cykel inomhus?
Ja, alla mina cyklar förvaras inomhus.

Men nu handlar det ju inte om att den alltid fryser efter några minuter, utan att det efter ett särdeles blött och jävligt distanspass letade det sig in vatten i höljet på grund av en design som inte var så lämplig för en cykel utan framväxel. Att ha ett vajerhölje med öppning uppåt placerad nere vid vevlagret, helt exponerad från stänk underifrån, är något av ett specialfall och inte ett generellt problem.

Angående distinkta växlingar eller inte så har jag för mig att @Trident har bra erfarenheter av denna mod funktionsmässigt.

Att köra med heldraget är ju ingen specialmodifiering, det är ju en tämligen vanlig lösning nuförtiden som många har massor av erfarenheter av. Jag har på mina två senaste tävlingscyklar haft heldraget hölje som har gått inuti ramen, utan att det har skapat några problem för min tolvdelade bakväxel, så jag är inte orolig för vad som kan hända här, vad än för några exotiska problem som någon happyit har råkat ut för. Så ni behöver inte oroa er!

Nu har jag ingen erfarenhet av att borra i kolfiber, men däremot ganska mycket av att borra i tunna material. En s.k. stegborr eller konisk borr för tunnplåt o. liknande kan vara bättre att använda. Allra bäst tror jag det blir om man slipar upp med slipstift. Men - som jag säger - kolfiber har jag ingen erfarenhet av.

Tack för tipset. Men jag tänker att tunnplåt beter sig lite annorlunda än kolfiber, och det verkar på svaren tidigare som att det inte är så komplicerat utan nog ska gå ganska bra att borra.

Vissa cyklar jag ägt genom åren har haft dåliga lösningar gällande vajerdragningen och då har jag borrat upp till heldragen som jag upplever har fungerat toppen. En bonus är att det blir superenkelt att dra igenom en ny vajer och att byta höljet om det letat sig in smuts går på en grisblink också ?

//Porath

Montera framväxel så är problemet löst, alltså. Ger ju tätare växlar också, med bibehållen range. Win-win-win.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp