BiB tights regn tunnare tips för Stockholmsvinter

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mina gamla Brikotights läcker numera blötsnö så norren blir ledsen. Med pendling två gånger dagligen krävs förändring.

Jag vill ha ett par tights utan padding som håller ifrån blötan en stund.
- tunnare då blötan kommer vid plusgrader
- ok med släpp bak så det vädrar
- gärna lite prisvärda då effekten tvättas ur
Ett par varma tights för verkliga vinterdagar har jag. De här ska klara blötan.

Är runt och kollar men blir osäker på specarna.

vilka tips har ni proffspendlare, randorävar och vintercyklister?

Jag har börjat köra med ett par Vaude "vattentät/andas"-shorts vid kallare (men inte rejäla minusgrader) väder, både vid transport och skogscykling. Kör dem utanför ett par vanliga tights.
Det funkar bra, de har kardborre vid bensluten så om det känns kallt eller för blött så går de att få nästan täta ovanför knäna, och motsatt så kommer det in en del luft över låren.

Olika tights håller emot väta olika bra, vilket man åtminstone ibland kan se på själva ytan. Ev kan
Pearl Izumi Elite Escape AmFIB utan vaddering vara något. Ytan ser lovande ut. Jag har köpt ett par, men har inte testat dem ännu.
De finns på rea här
Ev är de för varma för din smak.

Med risk för att moderator har synpunkter så har jag ett par nya i storlek M som du kan få för halva priset av vad Cykelkraft vill ha om en polare inte vill ha dem. Som storleksreferens så är jag 179 cm och väger 85 kg. Jag behöver L.

Jag som pendlar cirka en timme enkel väg brukar välja just tights som jag vet är lite vattenavvisande vid regn (jag har ca 10 olika). Regnar det mycket åker ett par Gore tex-cykelshorts på. Är det kallt ett par långa Gore tex-cykelbyxor. Är det bara norren som fryser kan kanske en komplettering med ett par Craft superunderställskalsongar med windstopper i fronten vara ett alternativ för dig. Jag har inte provat, men rain legs kanske också är ett alternativ.

Jag hittade ett par Craft bibtajts utan blöja hos den lokala outlet. Vindtyg som håller vatten ute ett tag på framsidan. Modellnamn givetvis okänt men 600:- kändes som ett bra pris. Kompletterat med rainlegs borde man klara ett skyfall utan en skråma. På benen åtminstone.

Jag har två par Craft Hurricane. De funkar rätt bra, men jag tycker att Crafts tights har dålig hållbarhet. Sittytan slits snabbare än andra fabrikat och därför rekommenderar jag inte dem. Annars har vissa bra passform.

TBH - när jag pendlade så var tiden runt 50-55 minuter vintertid och jag vill dra mig till minnes att jag hellre led lite än stå och fundera på vilket par tights som skulle på. Har nu 4 olika - Rapha ProTeam Winter Tights med pad (endast för långpendling och träning), Rapha Core Winter Tights med pad (stapelvaran), Rapha Classic Winter Tights utan pad och ett par Nike löpartajts (som kan vara bra att ha på morgonen i mars/april när tempen för hempendlingen sen tillåter korta ben). Skulle det behövas drar jag hellre på ett par shorts eller 3/4 utanpå Core-tightsen än har ett ännu par hängande i garderoben.

rainlegs.

ta av eller på efter alltefter eventuell nederbörd. bra skydd även mot vind och kyla.

TBH - när jag pendlade så var tiden runt 50-55 minuter vintertid och jag vill dra mig till minnes att jag hellre led lite än stå och fundera på vilket par tights som skulle på. Har nu 4 olika - Rapha ProTeam Winter Tights med pad (endast för långpendling och träning), Rapha Core Winter Tights med pad (stapelvaran), Rapha Classic Winter Tights utan pad och ett par Nike löpartajts (som kan vara bra att ha på morgonen i mars/april när tempen för hempendlingen sen tillåter korta ben). Skulle det behövas drar jag hellre på ett par shorts eller 3/4 utanpå Core-tightsen än har ett ännu par hängande i garderoben.

Halvlånga (över knät) Mtb shorts utanpå bibsen tycker jag fungerar bra i vinterregn. Finessen är att det fungerar oaktat vilka bibs som åker på. Fult som styrk och oaero så att det skriker om det, men torrt och varmt.

Ett par långbenta byxor som är helt vattentäta på framsidan och väldigt välventilerade i övrigt, finns det?

Rainlegs eller MTB-shorts över brukar jag köra. Sedan föredrar jag tights utan bibs eftersom jag inte vill ha dubbla hängslen. Pearl Izumi har haft bra hållbarhet och kan ofta hittas på rea.

Minnet är inte så bra tydligen, det är Pearl Izumi jag har och är mkt nöjd med. Modellnamnet är borttvättat men de är inköpta på CykelCity.
Liten snabb koll på nätet ger att det är ngt liknande dessa (Shimano verkar äga Pearl Izumi därav namnförvirringen)
Där det mest troliga är den övre länken.

Castellis tights med Nanoflex (Gabba, Nanoflex, Tutto Nano Etc) är jag sjukt nöjd med. Funkar för mig mellan +10 och -5. Håller vattnet ute åtminstone i ca 90 minuter.

Sportfuls No Rain är lika bra och gjort i samma material och finns i 3? olika tjocklek för olika användningsområden.

Idag regnbrallor ytterst. De läckte via fickorna...

Finns det inga med riktig Gore-Tex i fronten?
Sportful är som Endura. Funktion för bling.
Castelli gör bra skit får se om jag kan hitta på rimlig prisnivå.

Ja, men jag hade inga som var aktuella att testa för morgonens skitväder. Alla läcker som såll när det gäller på riktigt. Saknar torkmöjlighet på jobbet så det är bla därför jag är intresserad av ett par som håller ifrån bättre. Även intressant när man som jag gillar att sitta ute länge och vet att det blir/kan bli skitväder på en Ötzi

Castellis tights med Nanoflex (Gabba, Nanoflex, Tutto Nano Etc) är jag sjukt nöjd med. Funkar för mig mellan +10 och -5. Håller vattnet ute åtminstone i ca 90 minuter.

Sportfuls No Rain är lika bra och gjort i samma material och finns i 3? olika tjocklek för olika användningsområden.

Är materialet ungefär samma som i perfetto tröjan? För den är banne mig bra i regn - lite läck i dragkedja, men materialet är rejält bra och verkar ha rimlig livslängd.

Är materialet ungefär samma som i perfetto tröjan? För den är banne mig bra i regn - lite läck i dragkedja, men materialet är rejält bra och verkar ha rimlig livslängd.

Det är samma i olika tjocklek. Jag har tex en tunn kortärmad med extremt tunnt tyg i ryggen som är suverän vid hårdkörning eller kalla regniga sommardagar.

Tillbaka
Topp