Styrlagerexpander & spacers

frodman

Medlem
hej,

har nyligen skaffat en ny gaffel till min cykel där gaffel röret är längre än på orginalet. det här betyder att det är rätt mycket rör kvar ovanför styrstammen.

det jag undrar är - kan jag bara lägga till spacers över styrstammen för att tighta gaffeln eller måste jag skära ner gaffel röret och justera styrlagerexpandern så att styrstammen tightas åt på samma ställe där styrlagerexpander sitter? just nu går det ju inte att tighta alls då röret ovanför styrstammen är "naken".

tack på förhand!

Starnut åtdragningen är ju bara för att få rätt lagertryck. Allt hålls ju ihop av styrstammen senare. Så all din kraft kommer ju gå genom styrstam-gaffelrör-lager-ram. Se bara till att sista spacern är typ 2mm högre än gaffelröret, Så du verkligen trycksätter spacern och inte mot gaffelröret.

ja precis, för problemet nu är ju egentligen att - utan spacers - så drar ju inte starnut åt sig, och får därför inget lagertryck och om man håller i frambromsen och vickar cykeln fram och tillbaka så klingar det lite och gaffel röret sitter som sagt inte tight nog pga inget lagertryck.

Är det starnut eller expanderbult? Expanderbultar, som används på styrrör av kolfiber, skall sitta innanför styrstammen.

Är det starnut eller expanderbult? Expanderbultar, som används på styrrör av kolfiber, skall sitta innanför styrstammen.
starnut är det (typ som nedan). har kolfiber gaffel men aliminium rör.

1610718110875.png
1610718110875.png

Lägg på spacers. Sedan en dag när du känner dig lite modigare så kapar du gaffelröret.

Annars kan man göra som så att man kapar bort 1 cm dagen innan man får reda på att det finns ett IS kompatibelt angleheadset, som man då så klart beställer, och när det kommer inser man att man saknar precis 1 cm.
(Baserat på en sann historia)

Hur många spacers snackar vi? Jag har 1cm lager + 2.5cm under stammen. Om du har mer än 1-2cm över stammen så finns ju en viss skaderisk, men förutom det spelar det ju ingen roll om stammen sticker upp. Om du vill såga så banka ner starnutten motsvarande distans som du sågar av.

Hur många spacers snackar vi? Jag har 1cm lager + 2.5cm under stammen. Om du har mer än 1-2cm över stammen så finns ju en viss skaderisk, men förutom det spelar det ju ingen roll om stammen sticker upp. Om du vill såga så banka ner starnutten motsvarande distans som du sågar av.
det är exakt 2cm över stammen. jag kör nog på spacers då det känns som enklaste lösningen.

Tillbaka
Topp