[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jepp, sen går bensinmotorn igång under -10 för mig på min Cupra om jag inte ställt in att jag ska åka iväg då så att den hunnit förvärma.

Ja är det kallt ute startar VW på bensin, tror till och med den inte startar under -28. Jag står alltid i varmgarage hemma men reser mycket i tjänsten på kalla platser, så jag lär säkert få testa det där med -28 i praktiken när som helst.

Just nu med riktiga vintertemperaturer kör jag igång värmen i min elbil (Kia e-Niro 64 kWh) med appen 3 gånger per dag, en gång på morgonen, en gång för att åka ut på lunch, sedan när jag ska hem. Förbrukningen ligger uppemot 2 kWh/mil och räckvidden ligger på 30 mil (mot 45 mil på sommaren). Funkar bra ändå tycker jag.

Jag har kusinen, Hyundai Kona 64 kWh. Senaste tiden har pendlingen på några minusgrader indikerat 33 mil i räckvidd (ligger på 1,9-2,2 kWh per mil). Pendligen är på 12 mil per dag varav ca 80% är 110km/h.
De 33 indikerade verkar stämma, förra helgen körde jag 32 mil, men bangade dock ur och pyttsade i 6kWh i Nykvarn innan jag kom tillbaka till Stockholm, troligen inte nödvändigt, men inte heller någon tidsförlust. eftersom jag behövde köpa mjölk och pinka.
I dag (-7-9 grader) var jag ute och fes-körde i 9,5 mil. då drog den knappt 1,8 kWh/mil.
Det ska bli spännande nästa vecka när det ska bli ännu kallare och se vad det landar på.

edit: den ligger på typ 47 mil på sommaren.

Varför anges ofta bränsle-, och elförbrukning i "per 100 km" på mätarna, men i dagligt tal pratar man alltid om per mil. 100 km, eller 10 mil, är liksom ingen intuitiv sträcka, tycker jag...

Senast ändrad:
Varför anges ofta bränsle-, och elförbrukning i "per 100 km" på mätarna, men i dagligt tal pratar man alltid om per mil. 100 km, eller 10 mil, är liksom ingen intuitiv sträcka, tycker jag...
Tror det är en språklig förklaring. Få språk har väl längdenheten mil. Per kilometer skulle bli för litet. Med per 100 kilometer i stället för per tio kilometer så slipper man oftast att värdet börjar med en nolla.

Tror det är en språklig förklaring. Få språk har väl längdenheten mil. Per kilometer skulle bli för litet. Med per 100 kilometer i stället för per tio kilometer så slipper man oftast att värdet börjar med en nolla.
Det är störande att ha enheten förbrukning/100 km på en laddhybrid som rullar kortare än 100km och man vill köra på el. Men så ser systemet ut.

Intressant att följa sådanna här diskutioner.
Jag som jobbar med strategier i fordonsbranschen vet att industrin redan nu tar höjd för den dagen då elbilar helt plötsligt börjar ses som ej hållbara och utgör ett miljöproblem
...
Jag kanske är korkad men va? Det är väl självklart att ingen bil är hållbar?!

Jag kanske är korkad men va? Det är väl självklart att ingen bil är hållbar?!
Det ska nog läsas som att när det blir ett liknande drev mot batteribilar, liknande det drev som är idag mot bilar med förbränningsmotor. Går du ut idag och frågar random person på gatan kommer de säga att en batteribil är hållbar, helt enkelt eftersom det är det som tutas ut.

Det ska nog läsas som att när det blir ett liknande drev mot batteribilar, liknande det drev som är idag mot bilar med förbränningsmotor. Går du ut idag och frågar random person på gatan kommer de säga att en batteribil är hållbar, helt enkelt eftersom det är det som tutas ut.
Det där förvånar mig litet faktiskt, att bara för att det sitter (lite) batterier i en bil så är plötsligt en tvåtons SUV som far omkring med dubbdäck och sprider ut sk*t politiskt korrekt. Jag tycker själv att elbilar är mindre dåligt än fossilbilar, men bra är det ju inte ändå. Men diskussionen att vi behöver producera, använda och slänga färre prylar tror jag helt enkelt är för svår att ta politiskt. Och ja, politik ska vi ju inte prata heller, sorry.

Jag förespråkar kvadratmeter som enhet för bilar med förbränningsmotor och newton för bilar med elmotorer.
Vår gymnasielärare i matematik för några decennier sen tog med ett lite illmarigt leende upp kvadratmeter som relevant förbrukningsmått för bilar. Vi satt ganska konfunderade tills poletten trillade ner. Ett exempel i dimensionslära ur ett teoretiskt perspektiv, det fick oss att lyfta blicken lite ifrån matematik som ren applikationsvetenskap.

Jag kan tycka att det är lite illustrativt med kvadratmeter. Man kan alltså se förbrukningen som att bensinen som motorn förbrukar ligger i ett hypotetiskt rör längs vägen man färdas och detta rör har precis den angivna tvärsnittsarean.

Det går bra nu... vi har importerat hela dagen, och beräknas göra det hela veckan.
2F189316-F091-4F93-BA78-1EC4931D075B.png

Apropå enheter. Såg ett elbilstest där bilen (tror det var en VW) redovisade "laddningsfarten" i enheten kWh/h ?.

/Johan

Ser bra ut det där. Låt oss stänga ner en reaktor till, för miljöns skull ?. #MP2022

Långtidsprognosen är ju extremt mycket högre elpriser från 2030, är ju rätt positiva tongångar på jobbet. (Elproducent), vi bygger ju vindkraft men det är mest politik. Vinsten görs på vattenkraften, och en fin bonus är reglerkraft vilket krävs pga vindkraftens intåg vilket får frekvensen i nätet att kuka ur.

Att stänga stabil baskraft kommer ju bara göra detta till ett ännu större problem än det är idag. Spotpriset var över 200öre/kWh idag i två timmar det är ju galet högt mot normalen.

Långtidsprognosen är ju extremt mycket högre elpriser från 2030, är ju rätt positiva tongångar på jobbet. (Elproducent), vi bygger ju vindkraft men det är mest politik. Vinsten görs på vattenkraften, och en fin bonus är reglerkraft vilket krävs pga vindkraftens intåg vilket får frekvensen i nätet att kuka ur.

Att stänga stabil baskraft kommer ju bara göra detta till ett ännu större problem än det är idag.

Ironin kanske inte framgick i mitt inlägg ?.

Menar självklart att det är duktigt osmart att lägga ner en reaktor som för en spottstyver kunnat brukas många år till. Allt enligt Vattenfalls interna dokument.

Men det blir så när vi har bulvaner som använder det fina ordet "miljö" i sitt partinamn. Trots att de inte driver några miljöfrågor att tala om.

Inte för att det är de andra partiernas starka sida, men de har iallafall inte missledande namn ?.

Menar självklart att det är duktigt osmart att lägga ner en reaktor som för en spottstyver kunnat brukas många år till. Allt enligt Vattenfalls interna dokument.

Men det blir så när vi har bulvaner som använder det fina ordet "miljö" i sitt partinamn. Trots att de inte driver några miljöfrågor att tala om.

Inte för att det är de andra partiernas starka sida, men de har iallafall inte missledande namn ?.

Jo då jag är med på att du inte menade det som något bra. Jag håller med och lägger bara till att det kommer bli mer instabilt i nätet framöver. ?

Att stänga stabil baskraft kommer ju bara göra detta till ett ännu större problem än det är idag. Spotpriset var över 200öre/kWh idag i två timmar det är ju galet högt mot normalen.

Tjena!

Var ju dock svinkallt i princip hela Sverige idag. Inte ofta det är -19 här i sydöstra Småland.

Tjena!

Var ju dock svinkallt i princip hela Sverige idag. Inte ofta det är -19 här i sydöstra Småland.

Ja givet har temperaturen inverkan på priset, men det är ju inte sista gången det blir vinter. Tror säkert de flesta vill att ljuset ska tändas när man slår på knappen i hallen efter jobbet, även om det är vinter.

Tror ingen köper det svaret från kundtjänst.
-ah men vafan det är ju kallt idag ju, vi fick ransonera lite och då släckte vi hos er idag. ?

Nu med smarta mätare är vi snart där. Redan som högspänningskund kan man köpa olika grad leveransgaranti, inte alla som erbjuder gissar jag.

T.ex. har ju fd Bondeförbundet varit duktigt pådrivande när det gäller vindkraften (va konstigt). Skönt att vi inte får diskutera politik här på Happy; det betyder att vi kan släppa vindkraftsvansinnet här.

Screenshot_20210201-205541_Firefox.jpg

Istället för att kolla enskilda dagar kan man ju kolla på årsbasis. Här är 2020.

Visa bilaga 467719

Istället för att kolla enskilda dagar kan man ju kolla på årsbasis. Här är 2020.

Du har ju fortfarande problemet att alla vill ha varmt alla dagar, inte bara nästan alla dagar. Sen hade 2020 knappt minusgrader över hela landet. Bristen blir tydlig när det är kallt och inte blåser.

Sen är det ju överskott i norr och brist i söder, inte så jämt fördelat. Jag bor mer norrut så mig gör det inte så mycket..

Någonstans har jag lite svårt att oroas över en elimport från andra varmare eller bättre rustade länder under våra kallaste dagar. Hur ser nationella handelsbalansen ut för olja?

Vill man ha varmt är det ju bara att gå ut och sätta sig i bilen på tomgång. Perfekt ju och riktig energi importerad från något människofientligt arabland med stor sannolikhet. Då mår man.

• Gilla
Reactions: rix
Jag är inte så orolig om vi blir utan olja, jag är mer orolig om vi blir utan el. Då är det nämligen fler saker än bilarna som stannar. En starkt driven elektrifiering, samtidigt som man ställer om mot mindre robusta och leveranssäkra energikällor, känns inte bra. Vi får hoppas grannländerna har tillräcklig effekt att exportera kalla vindstilla dagar även i framtiden.

Såna här mildhybrider (MHEV), är det bara spel för galleriet? Gör de nåt öht på en dieselbils förbrukning?

Jag är inte så orolig om vi blir utan olja, jag är mer orolig om vi blir utan el. Då är det nämligen fler saker än bilarna som stannar. En starkt driven elektrifiering, samtidigt som man ställer om mot mindre robusta och leveranssäkra energikällor, känns inte bra. Vi får hoppas grannländerna har tillräcklig effekt att exportera kalla vindstilla dagar även i framtiden.
Jag förutsätter också att man använder tiden för att lösa problem. Inte vänta på en katastrofal flaskhals.

Lustigt nog kanske fler elbilar kan vara en del av lösningen https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

ABB verkar tro på idén https://new.abb.com/ev-charging/abb-s-vehicle-to-grid-technology

/Johan

Lustigt nog kanske fler elbilar kan vara en del av lösningen https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

ABB verkar tro på idén https://new.abb.com/ev-charging/abb-s-vehicle-to-grid-technology

/Johan
Jo, det finns många idéer kring demand-response lösningar, även inom telekom där jag jobbar. En svår nöt att knäcka är dock hur få batteriägarna att acceptera ökad cykling (och nu menar jag inte cykling på en cykel?) och därmed slitage på sina batterier. För att inte tala om miljöbelastningen när batteriernas livslängd förkortas. Men kanske i framtiden med bättre batteriteknologier.

Fast ökad cykling, den som är poppis här på forumet, är nog en del av lösningen. Att minska energiförbrukningen.
Att bränna fossila bränslen är dåligt på många sätt. Att klyva uran har sina risker och förvaringsproblem. Personligen är jag inte så förtjust i vindkraft heller då det ger bullerproblem.
Samtidigt är jag ingen föregångare i att minska min egen energiförbrukning. I många år cykelpendlade jag, vilket tråkigt nog byttes till el-bilspendlande. Tänker dock att elbil är bättre än fossil. (fast när man cyklar äter man ju farligt mycket också)

Mitt matsvinn har jag dock minskat mycket de senaste 10 åren :-)

Jag förutsätter också att man använder tiden för att lösa problem. Inte vänta på en katastrofal flaskhals.

Tyvärr är man väldigt långt efter här. Och det är ett arbete som tar väldigt lång tid från idé till spänningssatt linje/kabel. Bara antalet markägare som blir berörda och ska hanteras vid bygge av en regionledning är så man blir matt :)
Svk har sovit sen 1992 och vi är i flaskhalsen, här nere i södern.
I Skåne har man lyckats få igång lite projekt nu och går från duplex till triplex på vissa bitar, om de går att utnyttja direkt eller är för att kunna göra det framöver har jag inte satt mig in i. Sen har vi den katastrofala sydvästlänken som har använt utförandet av Hallandstunneln som måttstock för hur man driver ett projekt.

Det är så illa i Skåne just nu att på vissa platser får man ej ta ut mer effekt. Vi stoppar industrier från att utöka sin verksamhet. De små nätbolagen behöver egen sol och vindkraft för att kunna lösa att vanliga människor ska kunna bygga sig ett nytt hus. Man kör nu gamla ineffektiva värmeverk (gas) som stängdes innan då de inte var lönsamma att göra el med, bara för att stoppa in effekt där den behövs.

800kV tack, nu.

Såna här mildhybrider (MHEV), är det bara spel för galleriet? Gör de nåt öht på en dieselbils förbrukning?
Jag svarar mig själv: När BMW införde MHEV på 320d Xdrive Touring sjönk förbrukningen enl körcykeln fr 0.46 till 0.45 l/mil. Spel för gallerierna alltså.

Vi gick i bilbytestankar för ett drygt år sedan och var inte allt för långt ifrån att signa upp oss på leasing av en Passat GTE. Eftersom vi ville köpa hus lade vi dock bilbytet på hyllan. Nu när det är klart är det dags att börja titta på detta igen. Eftersom vi har en kombi som funkar rätt bra är det främst andrabilen som ska bytas ut och nu har vi börjat tänka annorlunda än sist. En tanke är att byta Aygon mot en ren elbil som kan användas till all jobbpendling och övrig vardagsanvändning. Detta kräver 10 mil räckvidd utan laddning, året om. Jag har börjat snegla på tex Mazda MX30, gillar tänket att stoppa in ett "lagom" batteri för att hålla nere prislappen. VW verkar ju ärligt talat inte vara rätt, dels är de svindyra, dels verkar det strula mkt. Nissan har uppdaterat sin Leaf, hur är den nu? Andra bra alternativ?

Tanken är att leasa om det spelar roll.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp