Är SRAMs kedjor gjorda av mjukost?

Velocipeden

Aktiv medlem
Har tre cyklar vars kedjor gått ca.100 mil. Fast kedjemått med en 1.0 sida och en 0.75 sida:
Grus hojen, 0.75:
20210203_153256.jpg

*Fräsch*

Hardtailen 1.0:
20210203_153110.jpg

*Slut*

Fs, 1.0:
20210203_153040.jpg

*Tokslut*

Alla har ätit grus, lera och vatten.
Grushojen och Hardtailen hade beg. drev och kassett, Fs hade nästan nya vid kedjebyte.
Utväxlingen är 10 delad 42-36, 11 delad 32-42 och 11 delad 34oval-42 alla med 11 som minsta.
Har kört squirt senare och muc-off wetlube tidigare, med rengöring mellan byte, de har inte låtit speciellt så jag bedömer de som ok smorda.
Jag bedömmer inte någon kedjelinjen som speciellt skev.
Grushojen har en Kmc (har även en shimanokedja som mäter ungefär lika som gått 120 mil) de övriga har SRAM X1, vilket jag trodde var en bra mix av vikt-pris, inte lättast-tyngst eller billigast-dyrast.
Jag kör med låg kadens speciellt i stökig skog men har aldrig trampat av någon kedja och är inte speciellt stark. Att Grushojen gått på högre kadens med mindre kraft kanske sparar kedjan något, men så mycket?
En del säger byte vid 0.75, då kommer jag 75 mil på en SRAM kedja, ovärt. Gör jag något tokigt? Missar jag något? Är detta rimligt?

100 mil på en kedja är ganska rimligt i skogen, förutsatt att man smörjer den innan varje tur åtminstone under blötsäsongen. Jag tror att bara några få turer i regn och lera med dåligt smord kedja äter drivlina fruktansvärt mycket snabbare än under snällare förhållanden. Och är det blött så märker man inte ens att kedjan är osmord eftersom det blir vatten i den istället. Och sand och annat elände.

Sen är såna där verktyg synnerligen opålitliga. Kolla noga på första bilden så ser du att den är stansad ur en tjock plåt och knappast jämn i kanterna. Dessutom kan den mycket väl vara för tjock för smala kedjor, typ 11-delat och uppåt. I och för sig mäter man fel åt "andra hållet" i så fall, så att kedjan verkar mer OK än den faktiskt är, då verktyget rider på de inre länkplåtarna istället för på rullarna.

Edit: Ett icke ortodoxt alternativ är att inte byta kedja utan köra tills hela skiten är slut. Jag har fått ~500 mil ur ett par drivlinor på det viset, utan märkbart usla växlingar eller nåt. Det är väl ungefär så många kedjor man kan få ut genom att byta var hundrade mil, så frågan är om det ens är värt att byta "i tid" eller bara köra tills det rasar.

Ja det har inte bara varit solsken (vilket skulle gett damm istället...). Samtidigt har ju inte Grushojen heller haft det, den har även sett lite stig/skog. Den är 10-del men gör det skillnad? Då borde ju en 12-delad kedja hålla 50 mil...

Sant. Den går att tvinga in och ge ett sämre resultat, vilket jag också upplevt med park tools nätta med mätskala på.

Tänkte spara lite på drivlinan genom att byta kedja ofta men med 75 mil på "kvaitetskedja" så kanske köra till det rasar är en bättre ide.

Jag läste hastigt och hittade ingenting om hur de testat. Så hur ska man då kunna dra nån slutsats av det där? Hur ofta har de växlat? Har de växlat alls? Hur sned var kedjelinjen? Hur mycket kraft lade de på (eller lättade) vid växling? Vilken sorts smuts tillförde de för att simulera verkligheten? Eller tillförde de smuts alls? Och så vidare.

Jag läste hastigt och hittade ingenting om hur de testat. Så hur ska man då kunna dra nån slutsats av det där? Hur ofta har de växlat? Har de växlat alls? Hur sned var kedjelinjen? Hur mycket kraft lade de på (eller lättade) vid växling? Vilken sorts smuts tillförde de för att simulera verkligheten? Eller tillförde de smuts alls? Och så vidare.
Testuppställning finns här; https://zerofrictioncycling.com.au/...4/Chain-Longevity-Testing-Full-test-brief.pdf

:)

Heh, fail direkt... "For each test, one half of the chain on test will be the chain being tested – the other half will be a control chain." Och vips har man påverkat slitaget på dreven som i sin tur påverkar slitaget av kedjan. ?‍♂️

Det står fortfarande inte exakt hur de testat, utan mest resonerande ordbajseri. Det verkar som att man använt flera olika drev, men det framgår inte om man växlat under last, om dessa drev använts med rak kedjelinje, hur ofta man växlat, och så vidare. Synd att lägga ner så mycket tid på något och sen dokumentera det så uselt. Men det är tyvärr lätt att det blir så om man inte är van vid testning.

Tack. Hjälp mig förstå, de säger att SRAM 11-delade är det mest ekonomiska, 239:- (taget ur minnet!) och 75 mil kan ju inte vara det. Missar jag något? De är svåra att mäta, ju men det borde mina shimano och Kmc också vara isf.
Det finns ingen kedja som heter "SRAM 11-delad". SRAM har en hel grupp med olika 11-delade och 12-delade kedjor i olika prisklasser. Likaså Shimano. De heter GX, X01, XX1 (SRAM) och XT, XTR (Shimano). Testet visar att om du köper de dyrare så håller de längre. Gäller både Shimano och SRAM. Testet har fina diagram på det. Ett av diagrammen visar vad kedjorna kostar i kronor per kilometer och där vinner de dyrare kedjorna.

För mig har det blivit följande:
11spd GX: 50mil
11spd XX1: 100mil
Spolar av efter varje runda. Smörjer efter varannan runda. XX1 ska tydligen vara mycket styvare än de andra SRAM-kedjorna. Men det är ju så många faktorer som påverkar. Man är ju även olika känsliga för när det är dags att byta. Har kompisar som kört 150 mil på GX-kedja.

Edit: Mtb snackar jag nu.

Har du funderat över hur ett sådant test skulle gå till och hur komplext det skulle bli att få analytiska data ur det innan du skrev den kommentaren? En kedja slits när den sträcks ut och cyklas med. Det som slits är bussningarna i länkarna. Att testa en hög med kedjor från olika tillverkare i exakt samma förhållanden ger en indikation på vilka som slits snabbast. Att du sedan missbrukar en kedja är nog inget som ett test behöver ta hänsyn till. Det är snarare en fråga om utbildning i så fall.

Tjena!

Ju fler drev på kassetten desto större slitage.
Men rent allmänt har jag aldrig tyckt att SRAMs kedjor håller speciellt bra. Min standardkombo har sen urminnes tider varit XTR/DA kedja och XT/Ultegra kassett. Har alltid fungerat bra både växelfunktionsmässigt, slitagemässigt och prisvärt.

Jag får ungefär 200 mil ur en 12-delad SRAM X01/XX1-kedja om någon är nyfiken på mina andektodiska 'bevis' :) Jag byter vid 0.75 länks slitage. Det ger mig tre kedjor per kassett. Dvs 600+ mil per kassett.

Heh, fail direkt... "For each test, one half of the chain on test will be the chain being tested – the other half will be a control chain." Och vips har man påverkat slitaget på dreven som i sin tur påverkar slitaget av kedjan. ?‍♂️

Det står fortfarande inte exakt hur de testat, utan mest resonerande ordbajseri. Det verkar som att man använt flera olika drev, men det framgår inte om man växlat under last, om dessa drev använts med rak kedjelinje, hur ofta man växlat, och så vidare. Synd att lägga ner så mycket tid på något och sen dokumentera det så uselt. Men det är tyvärr lätt att det blir så om man inte är van vid testning.
Inte tagit mig tid att läsa igenom något av det där, såg bara att det var länkat :)

Det finns ingen kedja som heter "SRAM 11-delad". SRAM har en hel grupp med olika 11-delade och 12-delade kedjor i olika prisklasser. Likaså Shimano. De heter GX, X01, XX1 (SRAM) och XT, XTR (Shimano). Testet visar att om du köper de dyrare så håller de längre. Gäller både Shimano och SRAM. Testet har fina diagram på det. Ett av diagrammen visar vad kedjorna kostar i kronor per kilometer och där vinner de dyrare kedjorna.
Min kedja heter PC X1 och verkar inte vara med i testet.
I ett av de fina diagrammen är NX nr 2 på ekonomisk, de är väl billigare?

Men varför får jag så bara ut 75 anekdotiska mil ur en mellan billig SRAM?

För att det är anekdotiskt.

Det kan vara så att du har haft mer smörjmedel som dragit åt sig smuts,
du kan ha cyklat i en annan sorts terräng som innehåller mer lera och liknande,
du kanske inte har rengjort lika noggrant,
du kör en lägre kadens,
du kanske har ett mindre framdrev?

Det är svårt att säga

Ja, men se ovan.
Smörj-check
Tvättat varje tur-check
Ny Oval 34
Samma landsände
Samma del av året
Jag ser också att det är anekdotiskt men två kedjor (troligen olika batchar) som med bra underhåll är helslut gör mig lite sur.

Ja, men se ovan.
Smörj-check
Tvättat varje tur-check
Ny Oval 34
Samma landsände
Samma del av året
Jag ser också att det är anekdotiskt men två kedjor (troligen olika batchar) som med bra underhåll är helslut gör mig lite sur.
Det kan inte vara så att du trycker ner kedjemätningsgrejen med våld? För jag har märkt att man kan sträcka ut kedjan ordentligt då (bussningarna sträcks till max antar jag). Då skulle ju kedjan kunna verka längre/mer sliten än den kanske är? Jag vet inte vad regeln egentligen är när man mäter. Jag bara trycker ner den lite varsamt. Jag använder en sån här:
Annars vet jag inte.
Jag testade för ovanligheters skull en billigare kedja, SRAM GX, eftersom hojen skeppades med den kedjan och fick endast 140 mil ur den. Jämfört med kring 200 mil från en X01/XX1 (som jag alltid väljer när jag själv köper kedja)

Bilagor

• Park-Tools-Chain-Checker-Workshop-Tools-QKCC2-0.jpg
    Park-Tools-Chain-Checker-Workshop-Tools-QKCC2-0.jpg
    7.6 KB · Besök: 138
Dom där olika mätverktygen brukar inte funka så bra för sram kedja är min erfarenhet, bättre att mäta med stållinjal ny mot sliten kedja på sram. Byt vid +0.5% sträckning. Eller så kör man tills allt rasar som någon skrev, men om man kör hårt tror jag själv att risken för kedjeras och brutna länkar ökar med den taktiken. Kedjor är ändå ganska billigt, runt 200kr för sram 1130. Finns dyrare saker i den här hobbyn.

Det kan inte vara så att du trycker ner kedjemätningsgrejen med våld? För jag har märkt att man kan sträcka ut kedjan ordentligt då (bussningarna sträcks till max antar jag). Då skulle ju kedjan kunna verka längre/mer sliten än den kanske är? Jag vet inte vad regeln egentligen är när man mäter. Jag bara trycker ner den lite varsamt. Jag använder en sån här:
Annars vet jag inte.
Jag testade för ovanligheters skull en billigare kedja, SRAM GX, eftersom hojen skeppades med den kedjan och fick endast 140 mil ur den. Jämfört med kring 200 mil från en X01/XX1 (som jag alltid väljer när jag själv köper kedja)
Med dina watt borde kedjan ta slut efter 50mil?. Fick ut 250mil ur min xx1 men då var den lååång. Nästan en hel länk hade den sträckts. Konstigt nog hade jag inga problem med att få kasetten att lira med en ny kedja.

Med dina watt borde kedjan ta slut efter 50mil?. Fick ut 250mil ur min xx1 men då var den lååång. Nästan en hel länk hade den sträckts. Konstigt nog hade jag inga problem med att få kasetten att lira med en ny kedja.
Hehe, tackar :)
Det här får mig tänka på ett uttryck som polare till mig brukar använda: "Mekanisk empati". Jag tror att om man är lite mekaniskt lagd så förstår man att om man trycker 600W mitt i en växling så blir det inte bra. Eller om man cyklar vidare på en drivlina som knastrar av grus och skit utan att rengöra den. Eller cyklar när all olja har sköljts bort av regn och det gnisslar från kedjan. En del har mekanisk empati rent instinktivt, andra inte.
Efter många års cyklande så har jag faktiskt aldrig kört av en kedja. Trots ungefär 1000 timmar cykling och 40-50 tävlingar per år. Här på forumet så läser man ibland om cyklister som precis kört av sina andra kedja på några månader och gnäller på SRAM/Shimano/XYZ-kedjor och säger att de är kassa.
Jag är mycket ett diesellok så jag håller mina 300W kontinuerligt och har få effekttoppar till 1000W. Det kanske sparar mina drivlinor? :)

Hehe, tackar :)
Det här får mig tänka på ett uttryck som polare till mig brukar använda: "Mekanisk empati". Jag tror att om man är lite mekaniskt lagd så förstår man att om man trycker 600W mitt i en växling så blir det inte bra. Eller om man cyklar vidare på en drivlina som knastrar av grus och skit utan att rengöra den. Eller cyklar när all olja har sköljts bort av regn och det gnisslar från kedjan. En del har mekanisk empati rent instinktivt, andra inte.
Efter många års cyklande så har jag faktiskt aldrig kört av en kedja. Trots ungefär 1000 timmar cykling och 40-50 tävlingar per år. Här på forumet så läser man ibland om cyklister som precis kört av sina andra kedja på några månader och gnäller på SRAM/Shimano/XYZ-kedjor och säger att de är kassa.
Jag är mycket ett diesellok så jag håller mina 300W kontinuerligt och har få effekttoppar till 1000W. Det kanske sparar mina drivlinor? :)
Det gör det säkert. Dock som sagt kör jag mjuk, växlar snällt och har mekanisk förståelse vilket borde spara min också.

Har du funderat över hur ett sådant test skulle gå till och hur komplext det skulle bli att få analytiska data ur det innan du skrev den kommentaren? En kedja slits när den sträcks ut och cyklas med. Det som slits är bussningarna i länkarna. Att testa en hög med kedjor från olika tillverkare i exakt samma förhållanden ger en indikation på vilka som slits snabbast.

Frågan är varför man tar sig tid att göra ett dylikt test om man besudlar det genom att halva kedjan är av en annan sort, som får hela testet att bli tämligen meningslöst. Samt varför man inte skriver ner EXAKT hur man gjort istället för sida efter sida med resonemang istället för en enkel och prydlig matris med data. Förmodligen för att man inte jobbar med att testa saker i vanliga fall. Det råkar jag göra, så jag vet precis hur svårt det är och hur man kan visa lite vad som helst genom att göra lite lagom fel.

Att du sedan missbrukar en kedja är nog inget som ett test behöver ta hänsyn till. Det är snarare en fråga om utbildning i så fall.

Förklara hemskt gärna hur det är "missbruk" att smörja kedjan innan varje cykeltur. Jag vill påstå att jag håller efter min kedja bättre än 9 av 10 andra som cyklar i skogen. Men då stannar jag inte heller hemma och tittar på teve under vintern, utan fortsätter cykla. Vilket gör att den inte håller mer än ca 100 mil om man vill byta den när det rekommenderas.

Du skrev "Läs på här så får du lite fakta som bas" samt länkade till en sida där inte ens testmetoden fanns. Har du ens läst testerna själv? Det verkar inte så.

Frågan är varför man tar sig tid att göra ett dylikt test om man besudlar det genom att halva kedjan är av en annan sort, som får hela testet att bli tämligen meningslöst. Samt varför man inte skriver ner EXAKT hur man gjort istället för sida efter sida med resonemang istället för en enkel och prydlig matris med data. Förmodligen för att man inte jobbar med att testa saker i vanliga fall. Det råkar jag göra, så jag vet precis hur svårt det är och hur man kan visa lite vad som helst genom att göra lite lagom fel.

Förklara hemskt gärna hur det är "missbruk" att smörja kedjan innan varje cykeltur. Jag vill påstå att jag håller efter min kedja bättre än 9 av 10 andra som cyklar i skogen. Men då stannar jag inte heller hemma och tittar på teve under vintern, utan fortsätter cykla. Vilket gör att den inte håller mer än ca 100 mil om man vill byta den när det rekommenderas.

Du skrev "Läs på här så får du lite fakta som bas" samt länkade till en sida där inte ens testmetoden fanns. Har du ens läst testerna själv? Det verkar inte så.
Du är kinkig, sur och vill bara hitta någon att ha en konflikt med. Du får leta vidare, jag nappar inte.

Att ni orkar bli arga över en kedja.... Eller snarare hur man testar/bedömmer en kedja.

Facit finns ju sedan länge och därför köper man inte SRAM kedjor öht. och därmed kan man glatt bortse ifrån hur man testar dem.

Du kommer att bli förvånad när du använder din nya olja?

Ett företag som växlar mellan att härda så att det spricker och köra med mjukost är inte seriöst. Bättre att vända sig till företag som behärskar det otroligt avancerade tekonologin bakom cykelkedjor.... typ några som har ingengörer och inte bara marknadsfolk och designers i sina styrelserum.

Ett företag som växlar mellan att härda så att det spricker och köra med mjukost är inte seriöst. Bättre att vända sig till företag som behärskar det otroligt avancerade tekonologin bakom cykelkedjor.... typ några som har ingengörer och inte bara marknadsfolk och designers i sina styrelserum.
Din ekvation angående srams kedjor och ptfe går inte ihop.
Om kedjorna är mjukost/kassa så är ptfe-olja ännu mer miljövänlig än vad som hittills framkommit. Oljan kanske är 20 ggr så bra?
Kan man frakta 20 kedjor från Portugal till Sverige med mindre miljöavtryck än lite ptfe i en trasa?
Mina red-kedjor håller som sagt ganska länge.

M

Dom där olika mätverktygen brukar inte funka så bra för sram kedja är min erfarenhet, bättre att mäta med stållinjal ny mot sliten kedja på sram. Byt vid +0.5% sträckning.
+ MASSOR
Med en bra kedjeslitmätare belastas kedjan på samma sätt som i verkligheten, vilket många (de flesta?) kedjeslitmätare inte gör. Därför kan det inte enbart vara billigare utan även noggrannare att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala!
Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitmätare som fungerar lika bra som en tumstock/stålskala.

Din ekvation angående srams kedjor och ptfe går inte ihop.
Om kedjorna är mjukost/kassa så är ptfe-olja ännu mer miljövänlig än vad som hittills framkommit. Oljan kanske är 20 ggr så bra?
Kan man frakta 20 kedjor från Portugal till Sverige med mindre miljöavtryck än lite ptfe i en trasa?
Mina red-kedjor håller som sagt ganska länge.

M

Den enda sram kedjan jag testat höll 300 meter.... KMC och Connex vet iaf hur man tillverkar fungerande komponenter.

Den enda sram kedjan jag testat höll 300 meter.... KMC och Connex vet iaf hur man tillverkar fungerande komponenter.
Jag är helt säker på att alla tillverkare någon gång emellanåt felaktigt släpper igenom defekta kedjor. Bara för att du är sram-hatare så innebär det inte att deras produkter är kassa.

Jag är helt säker på att alla tillverkare någon gång emellanåt felaktigt släpper igenom defekta kedjor. Bara för att du är sram-hatare så innebär det inte att deras produkter är kassa.

Jo.

Allt de gör är rent skräp. De har mer koll på hårfönar än bakväxlar. Ett uselt företag som producerar skräp. Ibland köper de upp någon som kan något och släpper någon enstska produkt som är bra, men sen kommer hårkillarna och marknadsnissarna och drar ner det till srsms vanliga (usla) nivå.

Jo.

Allt de gör är rent skräp. De har mer koll på hårfönar än bakväxlar. Ett uselt företag som producerar skräp. Ibland köper de upp någon som kan något och släpper någon enstska produkt som är bra, men sen kommer hårkillarna och marknadsnissarna och drar ner det till srsms vanliga (usla) nivå.

Jag har under åren fått en känsla av att du har en vag aversion mot SRAMs produkter.
Vågar man fråga vad den egentligen bottnar i?
(Jag bar två cyklar med Force/Red Hy och de fungerar klanderfritt, därav frågan)

Edit, borde kanske tillfoga att jag även kört med Sachs-Huret, Simplex, Suntour, Sugino och på senare år Shimano och Campagnolo. Allt har, för sin tid, lite olika funktion men inga för mig uppenbara stora kvalitetsskillnader om vi håller oss inom samma segment.
Eller är du bara sur på Günther Sachs?

Senast ändrad:
Ojojoj. Jag säger som vanligt: olja på med en rimlig smörja och smörj innan det börjar kvittra. Torka av uppenbar smuts. Tvätta inte med avfettning eller högtryck.
Kör sen tills det växlar dåligt och byt då allt eller renovera kassetten. Allt annat kostar mycket per arbetad timme med smutsjobb (om man ens vinner nåt alls).
Vill man också minska risken för förtida haveri så undviker man SRAM.

Jo.

Ja rockshox var ju extremt mycket bättre precis innan sram köpte dem. Man riktigt längtar tillbaka till alla plastdelar de hade i sina gafflar och byta saker som går sönder i snabbare takt idag när många av dessa delar istället är i metall igen så som de var innan rockshox förfall (innan sram köpte dem). :-)

och etap verkar ju vara rent skit, alla jag känner som kör det har inte behövt byta något, dåligt för marknadsekonomin :-)

kedjorna är väll inte vad de var förut absolut. Eller rättare sagt, srams svagaste punkt är ”budget” linorna. Det är där de verkar ha kvalitetsproblem till viss del. Men det är ju inte samma sak som att säga att allt de släpper är skit. Det är en grov generalisering och låter mer som en ideologisk klagan än en faktabaserad

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp