Köpa FS - 195 cm lång

Tfrenzy

Medlem
Köpa FS - 195 cm lång
Jag har börjat fundera på att uppgradera från hardtail till FS. Har en Grand Canyon AL 7.0 i XL i dag som jag tycker om, därför naturligt att kika på Canyons utbud i första hand.

Nya Neuron 7.0 verkar vara ett vettigt val för mig, jag är absolut ingen Enduro-åkare utan kör mest lite småstökig trail/singletrack där jag bor. Kikat även på Spectral men verkar vara onödigt mkt dämpning för mina behov.

Men eftersom jag är 195 cm lång och väger ca 100 kg är jag lite osäker på om Neuron i XL är för liten för mig? När jag läst runt verkar många anse att om man är längre än 195cm är den kanske inte det bästa valet. Och känns ju dumt att välja en cykel som är precis på gränsen. Vore Spectralen i XL mer lämplig sett till min längd och vikt - även om jag inte behöver 160 mm slaglängd?

Eller borde jag kika på annat än Canyon? Orbea Occam? Har tänkt mig en budget på 25-30k.

Köpa FS - 195 cm lång
Kan du kolla om tex skeen trail eller stereo 120 finns i större storlek? Jag är kort så har ingen aning.
Nog trevligare än att köpa med 160mm om det är 130 du vill ha

Köpa FS - 195 cm lång
Jag är också 195 cm. Har bland annat en Transition Spur. Det är den cykeln som passar mig bäst i storlek av alla som jag har ägt och provcyklat.

Köpa FS - 195 cm lång
194 cm och har en Kona Hei Hei i storlek XL och har aldrig haft en cykel som passat mig så bra. Till 2020 förlängde de reachen till 500. Ligger rätt i pris men klassas som ”downcountry” och är eventuellt inte biffig nog beroende på hur du planerar att använda den.

En Hei Hei är en fin cykel. 500 mm reach är dock effektivt kortare, för att stack är lågt och man troligtvis behöver många spacer under stammen. En Kona Process 134 är lite längre och tuffare, som kanske är bra när man väger 100 kg och är stark.

Köpa FS - 195 cm lång
Är 192cm och trivs kanon på Orbea Occam! Kändes stor först när jag gick för en billigare och äldre Cube hardtail men man vande sig fort och nu skulle jag nog inte kunna ha något mindre.

Köpa FS - 195 cm lång
En Hei Hei är en fin cykel. 500 mm reach är dock effektivt kortare, för att stack är lågt och man troligtvis behöver många spacer under stammen. En Kona Process 134 är lite längre och tuffare, som kanske är bra när man väger 100 kg och är stark.

Process är nog ett bättre alternativ (läste första inlägget lite noggrannare...).

Köpa FS - 195 cm lång
Är 192cm och trivs kanon på Orbea Occam! Kändes stor först när jag gick för en billigare och äldre Cube hardtail men man vande sig fort och nu skulle jag nog inte kunna ha något mindre.
Mm, har också sneglat lite på en Occam. Känns hyfsat prisvärd och ligger inom budget. Får läsa på lite mer om den känner jag ?

Köpa FS - 195 cm lång
Köpa FS - 195 cm lång
Mm, har också sneglat lite på en Occam. Känns hyfsat prisvärd och ligger inom budget. Får läsa på lite mer om den känner jag ?
Gå på minst en H20 är ett tips. H30 har bekymmer med original styrlager som ger upp rätt fort.
Min var en H30 men det är bara växlar och dropper som är original nu ett halvår senare ?

Tillbaka
Topp