Ersätta Shimano vevparti med Rotor?

Frank.H

Medlem
God kväll,

Någon som vet om det går att ersätta ett Shimano Ultegra vevparti med Rotor 3D parti förutsatt att man byter vevlager?
Om ja, vad ska det i så fall vara för velager? Jag är med på att det behöver vara ett BB30-lager, men sen är jag vilsen. Idag sitter det ett Hollowtech 2 pressfit-lager.

För att spara på frågorna så är anledningen att jag har ett Power2Max-parti liggandes hemma som jag skulle vilja montera på crossen.

//Frank

God kväll,

Någon som vet om det går att ersätta ett Shimano Ultegra vevparti med Rotor 3D parti förutsatt att man byter vevlager?
Om ja, vad ska det i så fall vara för velager? Jag är med på att det behöver vara ett BB30-lager, men sen är jag vilsen. Idag sitter det ett Hollowtech 2 pressfit-lager.

För att spara på frågorna så är anledningen att jag har ett Power2Max-parti liggandes hemma som jag skulle vilja montera på crossen.

//Frank
Jag TROR det är knepigt att hitta ett passande vevlager. Bb30 är ju tjockare och kortare än ht2, så det blir inte möjligt som jag ser det (tvärtom går ju däremot bra).
Jag körde tvärtom, ett rotor3d24 vevparti i en ht2-cykel och en bb30 med adaptrar. Det funkade bra.

@Frank.H
Jag verkar dock ha fel: "Rotor BSA30 68/73mm Steel Bottom Bracket | Cup Systems Racing Bike Shop" https://www.bike-discount.de/en/buy...BANMOcJNdEDFX_Z2mljWvoAOKwmxK4uMaAiq4EALw_wcB

Men vevpartiet måste ha rätt axellängd: "AASQ #45: How can I fit a BB30 crank in a threaded BSA frame? - Bikerumor" https://bikerumor.com/2018/12/28/aasq-45-how-can-i-fit-a-bb30-crank-in-a-threaded-bsa-frame/

Fast TS hade ju Pressfit ram. Då funkar ju inte BSA.

Jag TROR det är knepigt att hitta ett passande vevlager. Bb30 är ju tjockare och kortare än ht2, så det blir inte möjligt som jag ser det (tvärtom går ju däremot bra).
Jag körde tvärtom, ett rotor3d24 vevparti i en ht2-cykel och en bb30 med adaptrar. Det funkade bra.
finns väll lager får rotors vevar till de flesta ramar. Skulle möjligtvis vara gamla trek ramar (där shimanolagret låg direkt i ramen och inte i en separat kopp) det kunde vara svårt. Däremot är ju frågan om hållbarhet, då kulorna blir så små.

God kväll,

//Frank
Enligt Rotor ska ditt vevparti har rätt längd på axeln för att fungera.

för att han redan har Vevpartiet med 30mm Axel?

För tillfället har jag bara effektmätaren. Men enligt Power2max passar inte effektmätaren i Rotor3D24 då det är en annorlunda konstruktion.

Enligt Rotor ska ditt vevparti har rätt längd på axeln för att fungera.
Jag tar och kikar på denna. Det låter ju ändå lite lovande. Ska titta närmare på befintligt vevparti i veckan när tid finnes :)

Tack så länge för svar ??
//Frank

Tillbaka
Topp