En ny nybörjartråd

Henke211

Medlem
En ny nybörjartråd
Hallå,

Ny här och ny inom MTB. Jag kommer strax flytta ut i en förort närmare naturen och tänker då att lite lätt stigcykling kan vara ett bra sätt att komma i form. Jag behöver nu råd när det gäller inköp av första cykeln. Användningsområdet är främst lättare skogsstig och grus. Budget, flytande men har inte tänkt lägga mer än 8-10 tkr, gärna mindre för att slippa bli hängd. Jag är 180cm och styvt 100 pannor. Kraven är alltså inte skyhöga. Jag vill mest komma ut i skogen och ha kul och samtidigt kunna få upp lite puls.

Jag har sökt och läst, och jag vet att forumkoncensus verkar vara att man ska ha en Vitus Sentier. Visst skulle jag kunna gå upp till 11-12 lax eller vad en sådan kostar, men det största problemet är att den verkar omöjlig att få tag på. Jag tänker inte vänta till i höst då det kanske släpps nya årsmodeller utan jag ska ha en hoj till våren. Även om budgeten är en faktor så är det allra viktigaste tillgängligheten, att det faktiskt ska gå att få tag på. Därför går Sentiern bort, om det inte är nån som vet hur man får hem en sån inom nån månad från nu.

Har jobbat fram en liten kravspec för egen del som jag tror är gångbar för min situation:

"Need to have"
  • Stötdämpning fram, minst 100mm slaglängd
  • Hydrauliska bromsskivor fram och bak
  • 29-tumshjul med snabbfästen
  • Framväxel med 1-2 drev
  • Bra och hyfsat modern ramgeometri
  • Vikt under 15 kg

"Nice to have"
  • Luftdämpare fram med längre slaglängd
  • Koniska styrrör
  • Lägre vikt, under 13 kg
  • Grövre hjulaxlar med boost (~15mm)
  • Bredare fälgar (+25mm)
Har kollat på lite olika alternativ och hoppas nu på er hjälp med lite vägledning kring vad som skulle passa bäst. Jag vet att ingen av dessa kommer vinna några forum-awards för fetaste skogscykeln, men jag refererar till styckena ovan i den delen. Det viktigaste är dock som sagt att jag faktiskt kan beställa och få hem den rätt snart. Vilken som helst av dessa cyklar bör väl vara bättre än ingen cykel.

Cannondale Trail 6: Finns för 7995:- på Biketown. SR Suntour XCM-RL gaffel med 100mm gång och lockout, 2x9 Shimano-växel, Shimano 160mm bromsar, Schwalbe Rocket Rick-däck 2,25" och 14,8 kg i vikt.

Specialized Rockhopper Sport: Finns för 7495:- på Sportson. Suntour XCM 29 gaffel, 2x9 Shimano-växel, Tektro-bromsar 180/160mm, Ground Control Sport 2,3"-däck och 14,3 kg i vikt.

Radon ZR Team 6.0: Finns för €719 på bike-discount.de. Minus för utomsvensk frakt, men om den är mycket bättre för pengarna så står jag ut med det. RockShox Judy TK R-gaffel, SRAM Eagle 1x12-växel, Shimano-bromsar 180/160mm, Schwalbe Smart Sam-däck 2,25".

Cube Aim Pro: Finns för 5999:- på Bikester. Medveten om att denna nog är svagast i uppställningen, men den kanske skulle räcka ändå? Suntour XCE-gaffel, Shimano Tourney 3x8-växel, Tektro-bromsar 160mm, Cube Impac-däck 2,1" och 14,4 kg i vikt.

Trek Marlin 7: Här verkar tillgängligheten lite svajig, men eventuellt finns den i lager på en mindre lokal cykelbutik. Om denna verkar passande kan jag undersöka där. RockShox Judy-gaffel med turnkey lockout, Shimano Deore 1x10-växel, Shimano MT200-bromsar, Bontrager XR2 Comp-däck 2,2".

Tacksam för hjälp och feedback.

Hälsningar,

Henke

En ny nybörjartråd
Av de du listar tycker jag Radon har trevligast spec, lite trist med 2x eller 3x drivlina på de andra.
Men, jag hade försökt få något med mer modern geo, alla de där har en mer XC-orienterad geo med brant gaffelvinkel och flack seatpost. Jag tror man snabbt tycker en mer trail-orienterad hoj är att föredra.
Jag kollar på liknande cykel till en vän, om leverans i maj(för L och XL) är acceptabelt så tycker jag Canyon Stoic 2 verkar vara ett bra val:

Stoic 3 som är en bit ovanför din budget verkar finnas i April i storlek L.

Lycka till!

En ny nybörjartråd
Om du bor i Sthlm och storleken är rätt så lär det här vara ett bra köp för dig. Lägg en tusenlapp på service, sen ut och åk :)

Edit: Ser nu att det nog är 27,5+ på, 29or borde dock få plats om du hellre vill ha det.

En ny nybörjartråd
Har en Cannondale trail 3 som jag använder till det du beskriver och för det funkar den väldigt bra. ”Neutral” i geometrin, ingen XC cykel så man ligger utsträckt, inte heller för aggressiv så den känns nervös. Väldigt bekväm helt enkelt. På den gillar jag 2x11 även om det är omodernt. Gör att man bekvämt kan cykla både grusväg och stig.

En ny nybörjartråd
Tack så mycket för tipsen så här långt.

Av de du listar tycker jag Radon har trevligast spec, lite trist med 2x eller 3x drivlina på de andra.
Men, jag hade försökt få något med mer modern geo, alla de där har en mer XC-orienterad geo med brant gaffelvinkel och flack seatpost. Jag tror man snabbt tycker en mer trail-orienterad hoj är att föredra.
Jag kollar på liknande cykel till en vän, om leverans i maj(för L och XL) är acceptabelt så tycker jag Canyon Stoic 2 verkar vara ett bra val:

Stoic 3 som är en bit ovanför din budget verkar finnas i April i storlek L.

Lycka till!

Det här känns ju som ett förbannat vettigt alternativ faktiskt. Det är ju samma prisklass som de flesta i min lista, men även jag som är helt oerfaren kan se att det verkar vara bättre delar. Maj funkar nog ok ändå. Schysst att man kan pröjsa med Klarna också, det ger ju lite extra trygghet när det är saker som ska levereras. Tack för tipset.

En ny nybörjartråd
Tack så mycket för tipsen så här långt.

Det här känns ju som ett förbannat vettigt alternativ faktiskt. Det är ju samma prisklass som de flesta i min lista, men även jag som är helt oerfaren kan se att det verkar vara bättre delar. Maj funkar nog ok ändå. Schysst att man kan pröjsa med Klarna också, det ger ju lite extra trygghet när det är saker som ska levereras. Tack för tipset.
Du får ju inga toppdelar med den budgeten... Men fastnar du och gillar geometrin så går det ju uppgradera j efterhand om du vill. Dropper post lär du vilja ha framöver.

En ny nybörjartråd
Du får ju inga toppdelar med den budgeten... Men fastnar du och gillar geometrin så går det ju uppgradera j efterhand om du vill. Dropper post lär du vilja ha framöver.

Nej, det förstår jag. Men är Canyon-cykeln som länkades en bättre platform att uppgradera vidare jämfört med de på min lista överst? Det ger ju ett hyfsat mervärde till cykeln om man kan typ byta gaffeln till en bättre och sätta på en dropper post till nästa år om man vill det. De flesta på min lista ska förvisso vara dropper post-kompatibla, men kan man byta en stålfjäder till en luftdämpare hur som helst?

En ny nybörjartråd
Nej, det förstår jag. Men är Canyon-cykeln som länkades en bättre platform att uppgradera vidare jämfört med de på min lista överst? Det ger ju ett hyfsat mervärde till cykeln om man kan typ byta gaffeln till en bättre och sätta på en dropper post till nästa år om man vill det. De flesta på min lista ska förvisso vara dropper post-kompatibla, men kan man byta en stålfjäder till en luftdämpare hur som helst?
Vet inte om dina föreslagna cyklar har det men Stoic 2 har boost vilket kan vara en fördel när du vill uppgradera (d v s du kan ta med hjul o gaffel å sån't till nästa cykel). Den är väl ganska lik Sentier kan jag tycka som är en mkt bra cykel (har kört den en del).

MEN du skriver att du kör mest lätta stigar o grusvägar o då kan ju en trail-hoj vara lite overkill o en lättare XC-hoj kan ju kännas lite rappare o snabbare på sån't underlag även om jag inte tror du skulle bli besviken på en Stoic 2.

En ny nybörjartråd
Vete 17. Min Hardtail hade en Recon RL-gaffel som är några snäpp över de som sitter på alla länkade hojar ovan. Jag tyckte den var rätt kass och bytte ut den mot en Pike ganska snabbt. Vad du kommer gilla geometrimässigt är ju svårt att veta. För under 10 papp så kan du nästan gå på utseende, Boost fram och bak och singelklinga fram. Innan jag köpte min Kona Honzo så valde jag mellan den och en Trek Roscoe. De finns i olika prisklasser.

En ny nybörjartråd
Jag har en Stoic 2 och är supernöjd! Jag investerade dock ganska snabbt i en dropper och känner verkligen att jag inte vill vara utan den.

Överväg Stoic 3 om du redan från början är sugen på att byta ut framgaffeln, förutsatt att du inte vill ha en ännu bättre gaffel än så. Stoic 3 har dock Sram SX, vilket enligt vad jag förstått inte ska ses som ett självklart steg upp från Shimano Deore som Stoic 2 har.

Men budgetera för dropper i alla fall, ingen ska behöva cykla stig en hel säsong utan det.

En ny nybörjartråd
MEN du skriver att du kör mest lätta stigar o grusvägar o då kan ju en trail-hoj vara lite overkill o en lättare XC-hoj kan ju kännas lite rappare o snabbare på sån't underlag även om jag inte tror du skulle bli besviken på en Stoic 2.

Det här har jag också funderat över. Nivån av cykelpreferenser jag kommer ifrån senast är typ att föredra en gammal damcykel eftersom man slipper slå i skrevet när man halkar av sadeln påväg hem från studentnationen. Därför är det ju svårt att veta om jag kommer föredra en XC- eller trailprofil i slutändan. Jag vet ju inte riktigt var och hur hårt jag kommer vilja cykla ännu. Jag tänker mig lättare stigar, men det kanske blir mer om intresset växer. Antar att man bör köpa en cykel som medför minsta möjliga begränsningar medan man kommer på vad man egentligen vill ha.

En ny nybörjartråd
Det här har jag också funderat över. Nivån av cykelpreferenser jag kommer ifrån senast är typ att föredra en gammal damcykel eftersom man slipper slå i skrevet när man halkar av sadeln påväg hem från studentnationen. Därför är det ju svårt att veta om jag kommer föredra en XC- eller trailprofil i slutändan. Jag vet ju inte riktigt var och hur hårt jag kommer vilja cykla ännu. Jag tänker mig lättare stigar, men det kanske blir mer om intresset växer. Antar att man bör köpa en cykel som medför minsta möjliga begränsningar medan man kommer på vad man egentligen vill ha.
Man brukar nog känna på sig om man gillar svetto-cykling i lycra-pyjamas under ändlösa distanspass eller mer hopp o lek o utförsåkning. Hur som helst så är en trail-hoj inte alltför extrem utan mer en allrounder för lite av varje.

En ny nybörjartråd
Nästa fråga då: Canyon rekommenderar stl M på ramen om man är 180cm och 82-83 i grenmått. Jag har under hela min research-fas varit övertygad om att jag ska ha L. Hur ska man tänka kring storlek på ramen? Bör man följa Canyons rekommendation i detta fall? Vad skulle vara för- och nackdelar med att annars sizea upp?

En ny nybörjartråd
Ja håller med. Om man är säker på att man bara kommer cykla grusväg och rotfri stig behövs ingen dropper. Men om man inte vet och vill ha cykel som kan göra lite allt möjligt på sikt så är ändå något modernare trailgeo och dropper najs. Jag förstod TS som att en cykel utan för mkt begränsningar var önskvärt.

En ny nybörjartråd
Ja håller med. Om man är säker på att man bara kommer cykla grusväg och rotfri stig behövs ingen dropper. Men om man inte vet och vill ha cykel som kan göra lite allt möjligt på sikt så är ändå något modernare trailgeo och dropper najs. Jag förstod TS som att en cykel utan för mkt begränsningar var önskvärt.

Det är nog rätt uppfattat. Jag tror jag kör på en Stoic 2 och köper en dropper så småning om.

Vad säger ni om storleksfrågan då? Typ allt jag läst tidigare säger att jag ska ha en L, men Canyon rekommenderar M för 180cm och 83cm i grenmått. Är det också delvis en preferensfråga? Vad är för/nackdelar med att avrunda uppåt resp. nedåt i ramstorlek?

Tillbaka
Topp