Komma igång med inomhuscykling.

Djewel

Medlem
Hej!

Jag har beslutat mig för att börja cykla. Jag har tidigare tränat löpning en del men tänkte nu skaffa mig en cykel och börja köra inomhus. Jag skulle vilja ha ett program som jag hört finns där man kan tävla mot andra. Vad har ni att rekommendera?

Ha det

Det är svårt att få tag i trainerns p.g.a. produktionsproblem och högt intresse efter corona. Ett bra budgetalternativ vore att hitta en begagnad bra on-wheel trainer, som Kinetic Road Machine 2 (med smart inride sensor som krävs för att koppla till Zwift). Kostar ca 1500-2500.

Krävs ganska mkt för inomhuscykling. Man behöver en skärm, gärna stor, bra bredband annars så funkar inte Zwift, broms (trainer tacx neo kör jag själv på), ant+ dongel och sladd för att få dongeln att hänga nära mottagaren på bromsen, fläkt för att kyla ner cyklisten, man behöver även luftavfuktare för sänka fukten i rummet man kör (alt bra ventilation). Bord för att ha datorn på. Fördelningsdosor för att få ström till allt samt ett vägguttag. Jag kör även med matta under cykeln för att den inte skall vandra iväg på det hala källargolvet när jag kör. Bord för datorn är även en bra idé. Min erfarenhet är att om man är två som zwiftar samtidigt i familjen så bör man välja olika märken på trainers och tv-apparater annars är risken att man ofrivilligt styr den andras skärm eller broms.

Har man cykel o köper beggad trainer behöver det inte kosta så mycket att komma igång.

Förutom zwift finns RGT också som går att köra gratis.

Krävs ganska mkt för inomhuscykling. Man behöver en skärm, gärna stor, bra bredband annars så funkar inte Zwift, broms (trainer tacx neo kör jag själv på), ant+ dongel och sladd för att få dongeln att hänga nära mottagaren på bromsen, fläkt för att kyla ner cyklisten, man behöver även luftavfuktare för sänka fukten i rummet man kör (alt bra ventilation). Bord för att ha datorn på. Fördelningsdosor för att få ström till allt samt ett vägguttag. Jag kör även med matta under cykeln för att den inte skall vandra iväg på det hala källargolvet när jag kör. Bord för datorn är även en bra idé. Min erfarenhet är att om man är två som zwiftar samtidigt i familjen så bör man välja olika märken på trainers och tv-apparater annars är risken att man ofrivilligt styr den andras skärm eller broms.
Jag vet inte om jag håller med.
Själv kör jag med en vanlig Asus bärbar dator med en simpel Intel i5,DSL 40/8,HDMI till Tv'n
Trainern är en Elite Suito som jag gav 543€ för komplett med 11s kassett.
Datorn har inbyggd bluetooth för att ansluta till trainer och pulsband.
Fläkt från Kjell och Co för kylningen.
Någon luftavfuktare behövs inte
Har man en normal fungerande ventilation i byggnaden räcker det gott.
Setupen funkar utmärkt.
BTW vad menar du med broms?
Min trainer slutar då att snurra av sig självt rätt snabbt..

Senast ändrad:
Begagnad direktdriven trainer (körde länge på en wheel-on tacx blue motion och sen en bushido, funkade utmärkt men direct-drive blev ett enormt lyft), stages effektmätare, billigaste cykeln jag kunde hitta på blocket, iPad, två fläktar från Bauhaus. Funkar perfekt för zwift, sufferfest, trainerroad, jag blir svintrött. Har nu kompletterat med faveropedaler som lättare flyttas mellan cyklarna. Att man måste köpa en trainer för 12-15kkr för att det ska funka är ju trams...

Vilka olika erfarenheter vi har! Trainer (eller Monark som i mitt fall), padda, öppet fönster, klart!?

Förstår att det, som med allt, går att spåra iväg fullständigt. Ovanstående enkla setup funkar bra för att träna ”seriöst”, men en fläkt och lite annat lull lull gör upplevelsen bättre och ska man tävla osv kanske man vill få ut lite mer av upplevelsen (även om det inte är helt nödvändigt). Har man en lämplig trainer och en padda eller typ Apple-tv hemma så kan man börja köra, varefter man kan utöka och anpassa setupen efter behov.

Edit: jag kör tom Zwift från telefonen med jämna mellanrum. Ska man köra intervallpass räcker det med att se vilken effekt man ska hålla och sen bara trampa på.

Efter att du skaffat en cykel så är det som egentligen återstår en trainer, helst en sk smarttrainer och nån typ av plattform att köra t ex zwift på. Ett konto hos Zwift om du väljer Zwift.
Efter det så går det att lägga på fler grejer efter behov. En fläkt är ett måste om du inte sitter i ett oisolerat rum. Ett speciellt trainerdäck om du kör med en wheel on trainer. En trainermatta för uppsamling av svett och vibrationsdämpning. En extra plattform att köra companionappen på om du väljer Zwift. Ett svettskydd för att skydda cykeln.
Lycka till!

Sen får man inte glömma att det finns speciella inomhus cykeltröjor. Oklart om det går med en vanlig.

saris-header.jpg

Finns det några roliga världar man kan utforska, typ cykla runt i bergen i Mongoliet eller i Fylke? Att se vad som ligger på andra sidan berget hade nog kunnat få mig att kämpa mig blöt av svett i ett kvavt rum, blir inte lika peppad av nån fransk cykelrumpa på storbild tror jag..

Finns det några roliga världar man kan utforska, typ cykla runt i bergen i Mongoliet eller i Fylke? Att se vad som ligger på andra sidan berget hade nog kunnat få mig att kämpa mig blöt av svett i ett kvavt rum, blir inte lika peppad av nån fransk cykelrumpa på storbild tror jag..
Det tror jag inte men det är nog bara en tidsfråga.
Gillar man inte franska rumpor är det nog bättre att skippa zwift och kolla Netflix istället

Förmodligen behöver du bara köpa en trainer, prenumeration på valfri tjänst och kanske en cykel om du inte har någon.

Utgår vi från att du inget har så behöver du också:
- Bostad eller annan plats att vistas inomhus
- Tillgång till el gärna 240V uttag
- Internetuppkoppling och router
- Dator eller smartphone (du kanske startade tråden från en kompis dator eller så)
- Möjlighet att koppla ANT+ eller bluetooth till dator eller smartphone
- Flaskor och flaskhållare
- Vatten (!) viktigt att det är drickbart
- Kläder & skor (valfritt men rekommenderas)
- Om inte kläder så gardiner så att grannar och andra inte förfasas.
- Fläktar är att rekommendera om det inte finns fönster att öppna.
- handduk för att torka av svett.
- Yogamatta

Har säkert glömt något låt mig fundera ett tag.

Bra sammanfattning om allt (mög..?) som krävs för inomhuscykling med trainer + cykel + dator.
Jag hade tidigare en TacxFortius och det.kunde vara både kul och effektivt. Men, jag TRÖTTNADE på allt strul som kunde uppstå med givare, magneter, dator, program, mm
Allt för ofta blev det sämre eller ibland ingenting pga något i utrustningen.
Jag stod dessutom sällan ut mer än 60 min. Sen blev det för trist. Oavsett vad som pågick på skärmen.
Övergick sedan till MONARK - vilket alltid funkar och jag kan göra mina effektiva intervaller i typ 60 min innan det blir för trist.
Denna rekommenderas å det varmaste: https://shop.aktivitus.se/for-cykling/monark-lt2/

F

Ingen tröja är den enda rätta 'inomhuströjan" :D
Själv kör med Stadiums finest ...
Tror jag gav 99kr/st för dom och det funkar verkligen kanon inomhus .
Man får dock köra tröjorna i ättiksbad lite då och då för att bli av med stanken..

Tillbaka
Topp