Sram guide r bromsok med fasta kolvar...

Slobby

Aktiv medlem
Har en Spectral som har stått still ett tag. Fick inte igång bakbromsen. Började lufta och så vidare, dock så går bromsen rätt in i handtaget hur jag än gör. Nu har jag haft isär oket och kan konstatera att kolvarna sitter som berget! Har försökt att dra ut kolvarna, men ingen lycka.
Någon som har varit med om något liknande? Tar gärna emot tips och idéer på en lösning. Lösa ok Verkar inte finnas ?

Slobby sa:
Har en Spectral som har stått still ett tag. Fick inte igång bakbromsen. Började lufta och så vidare, dock så går bromsen rätt in i handtaget hur jag än gör. Nu har jag haft isär oket och kan konstatera att kolvarna sitter som berget! Har försökt att dra ut kolvarna, men ingen lycka.
Någon som har varit med om något liknande? Tar gärna emot tips och idéer på en lösning. Lösa ok Verkar inte finnas ?

Man måste hålla igång oken för annars kärvar det ihop, oxiderar och bråkar. Tryck på bromsarna då och då även vid tider då cykeln ej brukas. Att inte göra det i tid blir dyrt och dåligt. Om man tänker så är det väldigt bra timpeng på att klämma lite.

Det är inte handtagen som är kass då?
Jag fick nya bromsar(RS istället för R:) ) av Canyon med 2 veckor kvar av den 3 åriga garantin.
Tydligen standardfel på äldre Guide R bromsar, kompisen fick samma fel på sin YT och fick även han nya på garanti.

Nope, Canyon har redan hjälpt till med renoveringen av handtaget. En av anledningarna till att Bromsarna inte har använts på ett tag. (sköttes kanon smidigt av canyon för övrigt, även om jag fick tillbaka samma R som jag skickade in)

Testade att blåsa med högtrycken, de rörde sig en millimeter.

Fick loss mina genom att skruva in en skruv och dra ut dem, omöjligt att få ut på annat sätt. De är rätt känsliga oxå då de är gjorda av någon plast som man tydligen måste hålla insmorda. Mina sram guide rs höll i 5 år iaf. Nu får jag köpa renoveringskit eller ny broms.

Finns säkert ett klipp om detta på Internet.

Ett gammalt trick är att lägga en 10mm ringnyckel över själva pistongerna och lås den med skaftet av en annan i skåran för skivan. Då jobbar bara andra sidan och med mer tryck. Pressa sen tillbaka pistongerna med 10 nyckeln och byt sida. Se upp så du inte pressar ut de för långt så det hoppar ut.
Detta trick har fått igång minst 10 par gamla Sram/Avid bromsar för mig och som sagt behöver göras då och då.

Tyckte att jag låste den fungerande sidan, men 10 mm ringnyckel är nog en bra idé, får jag testa av nästa gång det är dags. Smörjer du in med silikon fett som det anges i videon? Funderar på om inte vanligt kullagerfett borde fungera lika bra, vad kör du med?
Då och då är lite svår definierat, Är det vart tredje år??.

Tyckte att jag låste den fungerande sidan, men 10 mm ringnyckel är nog en bra idé, får jag testa av nästa gång det är dags. Smörjer du in med silikon fett som det anges i videon? Funderar på om inte vanligt kullagerfett borde fungera lika bra, vad kör du med?
Alltså inget, eller i värsta fall någon droppe dot vätska. Är villig att ha fel men vill inte lägga in något som blandar sig med vätska och det av korvarna/pistongerna som är utanför blir ju riktigt smutsiga så där drar nog smörja bara åt sig smuts.
Jag kolla att båda sidor funkar när jag byter belägg oftast, 3 år är nog att ta i.
En del kallar det att massera oken.
Edit: Snavfel

Kullagerfett är ingen bra ide eftersom tätningarna är dot kompatibla. Sannolikt är det epdm och det tål inte mineralolja så värst bra, däremot tål det silikonfett alldeles utmärkt.

Men som Velocipeden säger kan det dra till sig smuts osv. Det bästa är att göra rent istället. Får du ut kolvarna så dela oket, ta ur tätningarna och gör rent alltihopa. Sen monterar du med minimala mängder silikonfett alt någon droppe dot vätska.

Kullagerfett är ingen bra ide eftersom tätningarna är dot kompatibla. Sannolikt är det epdm och det tål inte mineralolja så värst bra, däremot tål det silikonfett alldeles utmärkt.

Men som Velocipeden säger kan det dra till sig smuts osv. Det bästa är att göra rent istället. Får du ut kolvarna så dela oket, ta ur tätningarna och gör rent alltihopa. Sen monterar du med minimala mängder silikonfett alt någon droppe dot vätska.
Vet du vad Shimano har för packningar? De har ju mineralolja i sina ok.

Finns säkert ett klipp om detta på Internet.

Ett gammalt trick är att lägga en 10mm ringnyckel över själva pistongerna och lås den med skaftet av en annan i skåran för skivan. Då jobbar bara andra sidan och med mer tryck. Pressa sen tillbaka pistongerna med 10 nyckeln och byt sida. Se upp så du inte pressar ut de för långt så det hoppar ut.
Detta trick har fått igång minst 10 par gamla Sram/Avid bromsar för mig och som sagt behöver göras då och då.
Ja, det fungerade väldigt bra! Testade på ett Shimano ok och jag fick lägga en 4 mm distans mellan nyckeln och oket. tack för tipset!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp