Behålla din nuvarande, -eller is i magen?

jiha

Aktiv medlem
Cykel då, clickbait åsidå ? -ni som tittade på frun?.

Men snart är våren på ingång och prognosen för nya cyklar ser ganska bedrövlig ut.

Hur tänker/resonerar ni?
- säljer med vinst fort som fan! och håller tummarna att jag hittar något nytt
- behåller och väntar till nästa år med ny
- har ingen och känner stressen
- behåller och beställer ny, säljer inte förrens nya är hemma
- lägger ner och köper rollerblades, eller annan egen variant

För min del så sålde jag för att downsiza, hittade ny begagnad efter att ha rotat och letat rätt hårt, känner pulsen gå ner.

/jiha

Senast ändrad:
en cykel är en hjärtesak, inte ett investeringsobjekt.

men måste vara jobbigt vara ute efter ny cykel just nu. överpriserna lär inte bestå. i det läget skulle jag vänta med att jaga en drömcykel, och köra vidare med något enklare.

Beror nog på vad man har idag och behöver.
Har man en vettig cykelpark, kör vidare. Speciellt om man letar beg.
Det har inte varit några revolutioner under 2020/2021 hittills. Aero, skivbromsar osv. är etablerat på lvg, long low and slack på mtb också och vi börjar komma till när inte cyklarna blir längre. 12 delat är inte mer än en stor pizzatallrik till osv.
Så just nu inga innovationer värda att "stressa" för.
Tänk vad många som börjat cykla och köpt sig fina dyra cyklar under pandemin. När marknaden kommit ikapp och livet blir mer som vanligt kommer beg marknaden fyllas på med "tappat intresset" cyklat och handlarna riskar att stå med stora lagervärden så lär ju vara bättre köpläge om något år.
Men det är alltid kul att fönstershoppa och hittar man nåt som kittlar är det bara att slå till. Hade dock inte sålt innan nya är på ingång.

Beror nog på vad man har idag och behöver.
Har man en vettig cykelpark, kör vidare. Speciellt om man letar beg.
Det har inte varit några revolutioner under 2020/2021 hittills. Aero, skivbromsar osv. är etablerat på lvg, long low and slack på mtb också och vi börjar komma till när inte cyklarna blir längre. 12 delat är inte mer än en stor pizzatallrik till osv.
Så just nu inga innovationer värda att "stressa" för.
Tänk vad många som börjat cykla och köpt sig fina dyra cyklar under pandemin. När marknaden kommit ikapp och livet blir mer som vanligt kommer beg marknaden fyllas på med "tappat intresset" cyklat och handlarna riskar att stå med stora lagervärden så lär ju vara bättre köpläge om något år.
Men det är alltid kul att fönstershoppa och hittar man nåt som kittlar är det bara att slå till. Hade dock inte sålt innan nya är på ingång.
Ja, det kommer nog bli ordentlig backlash när livet återgår till det normala till hösten eller nästa år. Många kommer då stå med prylar som de köpt under pandemin men då inte längre ser behov av eller har tid att använda. Gäller nog allt fr cyklar och skidor till beg.bilar och nog även vissa typer av bostäder.

Jag behåller min finhoj en säsong till fast med lite uppdateringar i form av nya växlar och ett works components-styrlager.
Generellt (oavsett Corona) så säljer jag inte min gamla hoj förrän jag fått den nya, på så vis kan jag flytta över sadel/sadelstolpe/styre och annat som är personligt anpassat till den nya hojen och sälja iväg de grejerna som följde med nya hojen med den gamla hojen istället.

Om tillverkarna hade haft lite vettigare prissättning på sina lösa ramar hade jag nog köpt det istället oftare, gillar att plocka ihop grejer själv. Nu blir det oftast billigast att köpa en komplett cykel med billigaste utrustningsnivån, sälja alla komponenter och behålla ramen om man vill ha en cykel med lite dyrare grejer på.

Ja, det kommer nog bli ordentlig backlash när livet återgår till det normala till hösten eller nästa år. Många kommer då stå med prylar som de köpt under pandemin men då inte längre ser behov av eller har tid att använda. Gäller nog allt fr cyklar och skidor till beg.bilar och nog även vissa typer av bostäder.

Hoppas ju på att många köpt fritidshus som de börjat fixa bara för att inse att det är jobbigt och återgår till Thailandsresan.

Sitter nöjd med cyklarna. Hoppas på överproduktion och rea om något/några år.

Men snart är våren på ingång och prognosen för nya cyklar ser ganska bedrövlig ut.

Hur tänker/resonerar ni?

För min del så sålde jag för att downsiza, hittade ny begagnad efter att ha rotat och letat rätt hårt, känner pulsen gå ner.

/jiha
Om cykling är viktigt för dig så skulle jag se till att ny cykel kommit hem innan den gamla säljs.
Sedan att man hittar den cykeln som man vill ha nu när det är tryck på cykelmarknaden.

Hur tänker/resonerar ni?

/jiha
Sälja begagnad cykel med vinst, kan du lära mig hur man gör?

Var helt inställd på ny lvg nu i vår och såg framemot en ny Canyon Aeroad men de har ju ändrat viktgränsen på hojen så jag tvekade, vilket ju var bra nu när man ser hur sadelstolpen blir. Hade behövt max utstick och är tjock. Kollade då på nya Merida Reacto men den tog tid på sig. Tittade sen på de cyklar jag har och insåg då att de duger fan en år till...

Har haft tur och lyckats beställa ny cykel i år. Men de andra blir kvar och uppgraderas. Här säljs inget! Förutom kanske delar som blivit överflödiga ?

Tillbaka
Topp