Mekställning - Jula vs XXL vs?

carfly

Medlem
Sökte på forumet, och det var några år sedan senast kom upp verkar det som.

Har sneglat lite på mekställningar, huvudsakligen

Julas

XXL

Jag hittar flera som testat Julas och är förhållandevis nöjda, antar att det är typ samma som de har fortfarande m.a.p. antalet recensioner. Angående XXL:s har jag försökt hitta info om den, men hittar inte ett enda utlåtande hm....

Med XXL:s kan man även lägga till några hundralappar och få ett paketpris med lite standardverktyg - https://www.xxl.se/bits-toolcase-super-b-komplett-verktygslada-cykel-svart/p/1159867_1_style
Verkar prisvärt, eller vad säger ni? (Fast det bygger ju på att deras mekställning är funkis).

Annars får ni gärna tipsa på andra ställningar under 1000-lappen (och/eller en okej combo med standard verktyg).

Jag har Julas, och är nöjd med det. Främst eftersom man kan få det för 399 kr.
Men man kan störa sig på några detaljer om mam vill: tassarna hamnar ibland på kant när man fäller ut benen, då får man rätta till dem med foten. Sen måste man ju skruva fast cykeln, det finns andra med snabbfäste. Och som tidigare nämnts så kan man inte ställa det tätt mot en vägg. Jag tycker ändå det funkar bra.

Nej, Lidls och Julas är inte samma. Lidl säljer Crivit, Julas heter Kayoba (reservation för stavning).

Jag har Julas, och är nöjd med det. Främst eftersom man kan få det för 399 kr.
Men man kan störa sig på några detaljer om mam vill: tassarna hamnar ibland på kant när man fäller ut benen, då får man rätta till dem med foten. Sen måste man ju skruva fast cykeln, det finns andra med snabbfäste. Och som tidigare nämnts så kan man inte ställa det tätt mot en vägg. Jag tycker ändå det funkar bra.

Nej, Lidls och Julas är inte samma. Lidl säljer Crivit, Julas heter Kayoba (reservation för stavning).
Båda är säkert tillverkade på samma lina i Kina.
Man kan nog beställa dom där med valfrit klistermärke.

Senast ändrad:
Var en liknande tråd för ett tag sedan och detta stället fick bra kritik.

Finns även på Aliexpress för 750:- med frakt från Polen under namnet "Roces RS-100".

Har själv klickat hem ett då mitt nuvarande från Park Tools är lite otympligt.

Har ett från Biltema,
Var en liknande tråd för ett tag sedan och detta stället fick bra kritik.

Finns även på Aliexpress för 750:- med frakt från Polen under namnet "Roces RS-100".

Har själv klickat hem ett då mitt nuvarande från Park Tools är lite otympligt.
Sådär ser det jag har från Biltema ut, bra ställ ??

Jag har kört Jula-stället i ett par år nu och det pallar min elcykel. Ibland även med batteri och pakethållarkorg innehållandes ryggsäck med EDC och kätting.
Utan extra <20 kg, med extra >25 kg.
Så det håller nog. Ska jag säga något så är det lite halvirriterande att stället inte kan stå mot vägg pga stödben

Blev intresserad och tittade i Biltema. 599:- gick det för, onekligen bra pris!

Dock hade det utgått ur sortiment ?. Det finns 1 kvar i hela Sverige i Norrtälje, om det nu stämmer.
Detta ser likadant ut som det Biltema stativet
Gav nog en tusenlapp när det fanns i lager på Biltema...

Läste nog inte färdigt att du redan beställt ett förut ? men nog funkar det bra

Senast ändrad:
Jag har kört Jula-stället i ett par år nu och det pallar min elcykel. Ibland även med batteri och pakethållarkorg innehållandes ryggsäck med EDC och kätting.
Så det håller nog. Ska jag säga något så är det lite halvirriterande att stället inte kan stå mot vägg pga stödben

Det jag skickade går ställa emot en vägg och ska klara 25kg.

När jag fått mitt skulle jag kunna testa, men har ingen så tung cykel ?.

Det jag skickade går ställa emot en vägg och ska klara 25kg.

När jag fått mitt skulle jag kunna testa, men har ingen så tung cykel ?.
Det är ju säkert ett bra köp. Håller det lika bra som Jula men går att ställa intill väggen.. Ja, då hade jag ju köpt det själv.

Stället från Rose funkar toppen! Det såldes tidigare på ClasOlsson under flera år. Fördelen med det mekstället är det bakre golvstödet.
Mitt Parktool ställ med endast två golvstöd i 90 graders vinkel välter lätt när man har en framtung eller baktung cykel (med eller utan bak eller framhjul).
Nackdelen med Rosestället är att det inte enkelt går att fälla ihop.

Jag gjorde en liten sammanställning av de som presenterats i tråden (lite slarvigt, alla siffror kanske inte stämmer exakt)
mekställning.PNG

Den från wiggle.se, fast på AliExpress istället under namn " Roces RS-100" enligt tidigare inlägg, verkar trevlig. Har en liten hylla istället för matta, samt en hållare för att hålla fast framhjulet. Nedsatt nu lite, så frakten blir nästan "gratis". Kanske vore något?

Länk (om jag nu hittade rätt?): https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

+1
Funkar bra för mig också. Har använt det mycket, både för skruvande och för tvätt. Mekställ måste man ha, sparar många ryggar!
Men jag ser att de höjt priset till 699, förr kostade det 499 och jag köpte det på en medlemsdag för 399. (Varför måste alla priser sluta på 99?)

Jag gjorde en liten sammanställning av de som presenterats i tråden (lite slarvigt, alla siffror kanske inte stämmer exakt)
Visa bilaga 472429

Den från wiggle.se, fast på AliExpress istället under namn " Roces RS-100" enligt tidigare inlägg, verkar trevlig. Har en liten hylla istället för matta, samt en hållare för att hålla fast framhjulet. Nedsatt nu lite, så frakten blir nästan "gratis". Kanske vore något?

Länk (om jag nu hittade rätt?): https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Vad mena du med "Har en liten hylla istället för matta" ?. Roces RS-100 har ju magnet i sin tool tray !
Kompisen fick hem ett Roces RS-100 i veckan, så nu ångrar jag mitt omtalade mekställ ( redan innan,se nedan), Roces RS-100 är ju klart bättre , blir nog ett köp för mig med.

Mitt mekställ är av samma modell som jula-stället , funktionen med en klämma som skall hålla den 360° armen på plats är inte att lita på ,man kan drar fast klämman för kung och fosterland, men risken är ändå att cykeln svänger runt av sin tyngd, tyvärr upplevde jag detta själv i ett mycket skräckslaget ögonblick när jag tog av framhjulet, som tur inga skador på cykeln, nu litar jag inte längre tyvärr på mekstället.

Senast redigerad av en moderator:
Vad mena du med "Har en liten hylla istället för matta" ?. Roces RS-100 har ju magnet i sin tool tray !
Kompisen fick hem ett Roces RS-100 i veckan, så nu ångrar jag mitt omtalade mekställ ( redan innan,se nedan), Roces RS-100 är ju klart bättre , blir nog ett köp för mig med.

Mitt mekställ är av samma modell som jula-stället , funktionen med en klämma som skall hålla den 360 grader funktionen på plats är inte att lita på ,man kan drar fast klämman för kung och fosterland, men risken är ändå att cykeln svänger runt av sin tyngd, tyvärr upplevde jag detta själv i ett mycket skräckslaget ögonblick när jag tog av framhjulet, som tur inga skador på cykeln, nu litar jag inte längre tyvärr på mekstället.
Så mekstället som inte höll i 2 sekunder var inte så bra ändå alltså?

Färgen må diffa, men det blir ju inte automagiskt ett annat ställ för att Lidl kallar det Crivit istället ? Jag tycker Julas ser ganska identiskt ut med det Lidlställ jag lånat.

Färgen må diffa, men det blir ju inte automagiskt ett annat ställ för att Lidl kallar det Crivit istället ? Jag tycker Julas ser ganska identiskt ut med det Lidlställ jag lånat.
Infästningen skiljer, utöver färg och återförsäljare. Vet inte riktigt vilket som är att föredra. Jag har Lidl-ställlet men det känns rätt rangligt och har svårt att hålla upp en tyngre hoj rakt. Dock supernöjd för priset.

Jag misstänker att alla mekställ av Jula typen har samma svaghet, 360° armen blir svår att få riktigt tajt så den inte vrider sig, fick tips om kolfiberpasta men vet inte hur mycket det skulle hjälpa,jag tänkte att man kanske kunde borra ett håll rätt igenom och köra med en sprint, någon som testat?
Risken är väl att plastfästet spricker , men det kan vara värt ett försök, det är ju fördelen med ett 300 kr ställ.

Jag har nu beställt Roces RS-100 , har ändå känt ett behov av att ha 2 ställ ,ett i garaget och ett i hemmet,jag fick det för $85 , jag hade tydligen några rabattkuponger som helt plötsligt fungerade.

Jag misstänker att alla mekställ av Jula typen har samma svaghet, 360° armen blir svår att få riktigt tajt så den inte vrider sig, fick tips om kolfiberpasta men vet inte hur mycket det skulle hjälpa,jag tänkte att man kanske kunde borra ett håll rätt igenom och köra med en sprint, någon som testat?
Risken är väl att plastfästet spricker , men det kan vara värt ett försök, det är ju fördelen med ett 300 kr ställ.

Jag har nu beställt Roces RS-100 , har ändå känt ett behov av att ha 2 ställ ,ett i garaget och ett i hemmet,jag fick det för $85 , jag hade tydligen några rabattkuponger som helt plötsligt fungerade.
Det vänder fort :)

Alltså jag äger julas, och har sett lidls i butik. Det är INTE samma. Sen är allt såklart gjort i Kina.

Jag borrade ett hål rätt igenom och kör med en sprint, , stället får nu 4,5 stjärnor av 5 möjliga, att det inte får fullpott är ju för at det inte går att ställa mot en vägg.

Jag fick hem mitt Roces idag och provade lite.

Jämfört med mitt förra Park tools PCS-9 så är det klart smidigare.

Men det är inte lika stabilt. På manualen stod det max 18kg, inte de 25kg som man ser online.

Jag hade önskat en något bättre klämma, inte något fel på den men Parks kändes mer gedigen.

Allt som allt är jag nöjd, då min cykel väger <10kg och jag ville ha något lättare och smidigare.

Edit: Det står "load 18kg" och under står det "max load 60 lbs (27kg)".

Vilket som gäller vet jag inte. Kanske är det 18kg i högsta läget och 27kg i lägsta?

Senast ändrad:

Men det är inte lika stabilt. På manualen stod det max 18kg, inte de 25kg som man ser online.

Jag hade önskar en något bättre klämma, inte något fel på den men Parks kändes med gedigen.

Allt som allt är jag nöjd, då min cykel väger <10kg och jag ville ha något lättare och smidigare.

Vilket som gäller vet jag inte. Kanske är det 18kg i högsta läget och 27kg i lägsta?
Kineser och specifikationer är ingen bra kombination, tittar man på alibaba så står det 50kg på vissa. Det är flera som säljer detta ställ på alibaba och jag tror ingen egentligen är tillverkare trots att dom kallar sig "manufacturer". Lite roligt att alla använder samma felstavning i sina broschyrer , 60 pouchs.
En tillverkare har lite bilder på sin "fabrik" och den ser helt tom ut ,förutom en maskin som står mitt på golvet, måste vara Baltazars maskin som dom fått tag på och som kan tillverkar allt mellan himlen och jorden av endast luft.

Kineser och specifikationer är ingen bra kombination, tittar man på alibaba så står det 50kg på vissa. Det är flera som säljer detta ställ på alibaba och jag tror ingen egentligen är tillverkare trots att dom kallar sig "manufacturer". Lite roligt att alla använder samma felstavning i sina broschyrer , 60 pouchs.
En tillverkare har lite bilder på sin "fabrik" och den ser helt tom ut ,förutom en maskin som står mitt på golvet, måste vara Baltazars maskin som dom fått tag på och som kan tillverkar allt mellan himlen och jorden av endast luft.

Ja så är det, samma ställ går hitta på allt ifrån Biltema till Wiggle och Aliexpress med olika "namn".

Vem som är står bakom produkten är ett mysterium. Men vi kan konstatera att det är ett schysst ställ för pengen ändå.

Lever inte riktigt upp till ett Park i stabilitet men å andra sidan är det gjort i aluminium istället för stål.

Ja så är det, samma ställ går hitta på allt ifrån Biltema till Wiggle och Aliexpress med olika "namn".

Vem som är står bakom produkten är ett mysterium. Men vi kan konstatera att det är ett schysst ställ för pengen ändå.

Lever inte riktigt upp till ett Park i stabilitet men å andra sidan är det gjort i aluminium istället för stål.
Ja, kärt barn har många namn,Bikester kallar det Red pro mounting stand och på Amazon.se säljer man det under namnet CXWXC.

Obs! Nu har dom höjt priset till $115 på Aliexpress , det är lite märkligt för idag startar en stor rea på Ali

Ja, kärt barn har många namn,Bikester kallar det Red pro mounting stand och på Amazon.se säljer man det under namnet CXWXC.

Obs! Nu har dom höjt priset till $115 på Aliexpress , det är lite märkligt för idag startar en stor rea på Ali

Jag fick mitt för $85 inkl frakt från Polen ?.

De måste sett denna tråden och höjer därför priset!

Stryk vad jag sa innan, stället suger köp inte ?.

Jag fick mitt för $85 inkl frakt från Polen ?.

De måste sett denna tråden och höjer därför priset!

Stryk vad jag sa innan, stället suger köp inte ?.
Jag betalade också $85 med några rabatt kuponger.
Jag hade nog köpt det från Amazon.se idag istället när priset är det samma nu, det känns mer konsument vänligt.
jag köpte en cykelpump på Amazon.se men den var slut i lagret, jag fick då 50 kr rabatt plus fri hemleverans på mitt nästa köp, hade aldrig hänt på Ali.

Jag hade önskat en något bättre klämma, inte något fel på den men Parks kändes mer gedigen.

Vilken "butik" är bäst/billigast att beställa Roces ifrån?
Hur lång tid tog leveransen?

Vilken "butik" är bäst/billigast att beställa Roces ifrån?
Hur lång tid tog leveransen?

Jag vet inte, har bara köpt ett ställ ifrån "anrancee cycling Store" på Aliexpress.

Valde de eftersom de var billigast just när jag beställde. Leverans från Polen, men de verkar ha slut i lager nu.

Beställde 25/02 "mitt på dagen" och hämtade paketet igår, 08/03.

Carfly var vänlig och la till en länk till ROCES RS-100 säljs just nu för US 58.52 kan levereras från Polen blir ca 900:- med frakt
https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Bara för referens så betalde jag 750:- inkl frakt.

Detta stället verkar vara ganska likvärdigt (men gjort i stål?) och är ganska billigt just nu.

Köpte stället från Federers länk ovan. Kändes som ett okej pris och amazon har hittils varit bra att ha att göra med vid eventuella problem.
Det är bara synd att vi får en b-version av Amazon här i Sverige, vilket inte egentligen tillför så mycket, det var ju stora rubriken om att nu missan skall Amazon slå ut alla andra webbshoppar ,men jag ser inte det, inte i den skepnaden amazon.se har i nuläget.

Tillbaka
Topp