GRX eller Ultegra Di2-grepp till LVG?

T0TTE

Aktiv medlem
Trots att jag både har en cykel med GRX Di2 och en med Ultegra R8070 Di2 velar jag avseende val av växel-/bromsreglage för nästa bygge som är en ren LVG-hoj (3T Strada 1x).

Lutar just nu åt GRX som ju är skönare, men vad ska stilpolisen säga? ;-)

Cykeln som ska ersättas är bestyckad med R785 Di2.

Jag gillar verkligen GRX Di2-reglagen och dess egenskaper när de används i sitt rätta element, dvs på stökigt underlag då det extra greppet och den uppflyttade vridpunkten i bromsreglaget som ger lite bättre kraft för att bromsa med händerna uppe på reglagen.
Däremot har de ett par nackdelar gentemot R8070-reglagen; de är något klumpigare och de grova räfflorna på ovansidan kan faktiskt bli lite obekväma om man håller länge i en statisk position.

På en ren landsvägscykel skulle jag välja de nättare Ultegra-reglagen.

Ursäkta att jag hijackar tråden lite.

Men är det någon som vet vad ett "komplett" di2 gruppset kostar löst? Med skivbromsar. Alltså om man ska sätta det på en naken ram.

Har svårt att greppa vad man egentligen behöver för delar för att få ihop det. Har sett hela set mellan 1000-1500 euro men det verkar inte vara samma innehåll i alla? ?

Byggde en cykel med GRX Di2 1x i julas och tror gruppen landade runt 14.000 SEK.

Det var med ant+-sändare (och därtill hörande extrasladd) och med kopplingsdosan i styränden.

Well, now you've spilled the beans... Om du väljer GRX, då är det nog oundvikligt att Stradans kommer gå under smeknamnet "grushästen". Svaret är självklart 9170 då du sparat så mycket på det fördelaktiga priset på ramen. $-)

Senast ändrad:
Well, now you've spilled the beans... Om du väljer GRX, då är det nog oundvikligt att Stradans kommer gå under smeknamnet "grushästen". Svaret är självklart 9120 då du sparat så mycket på det fördelaktiga priset på ramen. $-)

3T-stallet har då både grusgris och grushäst menar du ?

Detta verkar vara spot on, efter lite research verkar det som att 18 000:- är det bästa som går hitta (med trådlös enhet).

Här gick jag och trodde att det bara kostade 10-12 000:-, men det var lite för bra för att vara sant ?.

10000 brukar ungefär vara skillnaden mellan mekaniskt och elektroniskt på ny cykel.

Det skiljer väl en del på vikten mellan den mer robusta GRX-gruppen och den nättare och utpräglade landsvägsgruppen Ultegra DI2?
200g lättare på Ultegra.

Om du överlever stilpolisen så är GRX levers så himla sköna, och fantastisk känsla i. Men jag antar att kommande uppdatering av LVG Di2 kommer ha Servowave med.

Tillbaka
Topp