Cykellås - Kryptonite New York standard

jojosurf

Aktiv medlem
Tillräckligt bra om jag tar dessa?

Er erfarenhet, tips?

713zUUt2dUL._SL1500_.jpg71+FrXYPGAL._SL1500_.jpg

Bland det bästa antagligen, men allt går att stjäla. Vajern tillför marginell säkerhet.

De tuffaste bygellåsen, där detta kvalar in, behöver två snitt med vinkelkap som tar runt 1 minut styck. Förhoppningsvis väljer tjuven en annan cykel än din som har ett enklare lås.

Jag har ett sådant på en billigare utomhuscykel. Den har fått vara kvar i två år iaf för vad det är värt.

Det kärvar och bråkar lite under höstregnen, men gick alltid att öppna.

En liten puff WD40/5-56 och sedan smörja med torr teflonolja (t.ex. Finishline Dry Lube) så är det som nytt sen. Det är vad de själva rekommenderar och jag har god erfarenhet av.

Tillräckligt bra om jag tar dessa?

Er erfarenhet, tips?

Visa bilaga 472467Visa bilaga 472468
LPL säger att det är relativt enkelt att öppna låset och gör det på under minuten, men så är han bland de bästa i världen också, men det är ganska ointressant i en värld av vinkelslipar.

Jo, men vad är det för cykel? Vart ska du ställa den? Hemma i ett garage eller på stan? Ska du ta med dig låset?

Det är en Nishiki Pro Air.
Jag tänkte ha den i cykel förrådet i källaren, bor i en lgh i Johanneshov området.
Då och då kommer jag att ställa den i stan (Stockholm) under dagen eller kväll för korta ärende, handla något i butiker.
Alltså behöver jag ta med låset.

Det är en Nishiki Pro Air.
Jag tänkte ha den i cykel förrådet i källaren, bor i en lgh i Johanneshov området.
Då och då kommer jag att ställa den i stan (Stockholm) under dagen eller kväll för korta ärende, handla något i butiker.
Alltså behöver jag ta med låset.

Då låter det som ett utmärkt lås.

Jag hade övervägt att ha två olika lås. Ett riktigt biffigt (typ MC-kätting med hänglås) som ligger hemma och ett som är mer portabelt för utflykterna.

Finns billigt på Biltema som har rätt klassning.

Jag hade ett likande lås av det fabrikatet och behövde få upp det. En bekant använde en Milwaukee och det tog inte en minut, lät inte så mkt och inte ngn sa ngt. Cykeln var en Scott med rakt styre och det var på Clemenstorget i Lund. Men låset är säkert bra...

Jag hade ett likande lås av det fabrikatet och behövde få upp det. En bekant använde en Milwaukee och det tog inte en minut, lät inte så mkt och inte ngn sa ngt. Cykeln var en Scott med rakt styre och det var på Clemenstorget i Lund. Men låset är säkert bra...

Exakt - det går snabbt att få upp dem flesta bygellås med rätt verktyg, oavsett varumärke. Så ingen idé att lägga för mycket pengar. Köp hellre ett som är godkänt och som försäkringsbolagen godtar för utflyktern och sen ett riktigt biffigt (överspecat och godkänt) att ha hemma. Kättingar är också svårare att få upp med brute force jmf med bygellås.

Då kommer tjuvarna som tar sig in i cykelförrådet "förhoppningsgsvis" välja några andra cyklar än just din. Blir typ samma totalkostnad som ett Kryptonite.

Ta med:

Cykellås - Biltema.se

Ha hemma:

Kättinglås MC/moped - Biltema.se

Eller om du bara vill ha ett (jag har haft ett sånt i flera år utan några problem hemma på min enkla vinterpendlare):

Bygellås - Biltema.se

Senast ändrad:
ABUS 6000 är bra, finns även än lättare version som väger lite mindre. Då får du runt länkarna runt både ram och någon stolpe, vilket är det viktigaste.

Alla lås går att öppna men poängen är att man gör det svårt och obekvämt för tjuven. De flesta cykeltjuvar är nog pundare och småfifflare, så det mesta är nog tillfället som gör tjuven som man säger. Jag tror få tjuvar är så förberedda att de går runt med stor bultsax eller vinkelkap eller precis rätt dyrksats på stan och spanar. Och är det sådana proffs kommer de troligen inte vilja dra fram dessa verktyg när det är folk runt iaf.

Man kan även se till inte ha snabblås på sadel och hjul utan insex, samma sak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp