Nya hjul, ca 4-5000kr är det lönt?

Kenfy

Medlem
Tjena!
Tänkte ta och skaffa ett par nya hjul till min racer! Idag sitter det shimano rs som följde med från början...men nu tänkte jag lägga några tusenlappar på nya hjul, (shimano komponenter och fälgbroms) så min fråga är: är det lönt? Vad ska jag ha? :)
Hit me!

Beror väl på vad de väger som sitter på. Vikt gör mer skillnad för känsla av fart än faktiskt fart, men kan vara nog så viktigt. Dra av någon tusenlapp och köp lätta Alu-hjul av Hunt eller lägg på ngn tusenlapp och köp djupare aerohjul (kolfiber) av wiggle/prime.

Ett par Zonda. Snygga hjul, bra hjul, prisvärda hjul, tillräckligt breda hjul.

Tack för bra tips!
Jag blev lite såld på zonda faktiskt
Vilka är bäst att beställa ifrån? Wiggle t ex är ju något billigare på campagnolohjulen än bikester

Fulcrum Racing 3 är samma hjul som Zonda (lite annan ekring bara). Jag skulle hellre köpa dem till en Shimanoutrustad cykel även om de är aningen dyrare, för man kan/vill ju inte blanda Campa och Shimano!
Fast helst skulle jag sikta på ett par beg Racing Zero.

Egentligen skulle jag väl vilja byta komponenterna till campa också då det är en bianchi jag har, dock en gul sådan så kanske ni kan lista ut vilket team det rör sig om. Så av praktiska skäl är det såklart enklare för vår mekaniker när hela teamet kör med shimano!

Egentligen skulle jag väl vilja byta komponenterna till campa också då det är en bianchi jag har, dock en gul sådan så kanske ni kan lista ut vilket team det rör sig om. Så av praktiska skäl är det såklart enklare för vår mekaniker när hela teamet kör med shimano!

Jo det är klart. Fast vill man verkligen går det ju att köpa ett campa groupset. Kostar några kronor till, men att vilja saker brukar ju göra det.... ?

Beror väl på vad de väger som sitter på. Vikt gör mer skillnad för känsla av fart än faktiskt fart, men kan vara nog så viktigt.
+1
Men det gäller mer för roterande vikt och inte (enbart) totalvikt (jmf själv tex med 1-2 dl mer i vattenflaskan)
Dessutom är även (den laterala-)styvheten viktig för känslan, i praktiken beror den ffa på fälgens (laterala-)styvhet, antalet ekrar och navens flänsplacering.
Dra av någon tusenlapp och köp lätta Alu-hjul av Hunt
Hunts alu-hjul använder väl i de flesta fallen Kinlin-fälgar? Varför då inte skaffa lösa Kinlin-fälgar och bygga själv (eller betala ngn för att göra det)?
Då kan man även enkelt få bättre hjul genom att välja bättre nav, fler (eller färre) ekrar och även diffrentierad ekring.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp