Kul på hjul, men vilka?

Santacruz1

Medlem
Kul på hjul, men vilka?
Avkomman har ett par syncros X20 27,5 tum på cykeln nu, hur jag än googlar hittar jag ingen info och spec? Shimano FH-RM35 CL, QR bak och formula cl51 fram. Växelgruppen är Sram NX 12.

Om jag nu skulle gå avkomman till mötes och hotta upp cykeln, så känns ju bra/lätta hjul som något vettigt. Men här brister jag i kunskap trots ihärdigt googlande, kassetten behövs ju också bytas, men om jag förstår det rätt funkar det inte att uppgradera till en ex lättare GX kassett med nuvarande hjulupphängning

Så hur skulle ni rutinerade rävar gå tillväga?
Skulle ett par DT Swiss xm1501 27,5 funka att köpa och häkta på tillsammans med byte av kassett till GX allt annat lika?
Mvh

Kul på hjul, men vilka?

prisvärda.

Kul på hjul, men vilka?
Har inte action sport riktigt usla recensioner? Kollade på intressanta hjul därifrån tills jag kollade vad folk hade för erfarenheter av dem...

/T

Kul på hjul, men vilka?
Syncros hjul brukar vara bra men lite åt det tunga hållet. Jag tycker du tänker helt rätt som vill lätta hojen via hjulen. Eftersom det är till ungen tycker jag man kan gå all-in på lättningen, välja alternativ som hade känts tveksamma hållbarhetsmässigt till sig själv. De klenaste fälgarna, lågpris-lågvikts-nav, få ekrar, osv. Jag köpte ett par https://www.justridingalong.com/product/monitor-alu-wheels/#choose-a-pair-of-rims till dottern för några år sen, de har fungerat bra. Men liknande hjulset kan du plocka ihop hos tysken istället.

Det enda du behöver hålla koll på är navstandard, boost eller icke-boost. Det finns12-del Sram-kassetter både för gamla Shimano och XD (och råkar du köpa Microspline funkar det fint med en Shimano-kassett). Jag hade nog helst valt XD ändå. Likadant med skivor, CL eller 6-Bolt spelar ingen roll. Välj det du har på flest cyklar (om det inte råkar vara CL, för då tänker du tvärtom... ;-) ).

Glöm sen inte att köra slanglöst med de tunnaste (vettiga) 2,1-2,25-däcken du hittar. Ungen kommer accelerera som en F-1-bil.

Kul på hjul, men vilka?
Har inte action sport riktigt usla recensioner? Kollade på intressanta hjul därifrån tills jag kollade vad folk hade för erfarenheter av dem...

/T

De var bra, men något hände och de började slarva. Jag har två hjul från AS som är mycket bra och välgjorda, men de är från den tiden då de var bra.

Kul på hjul, men vilka?

/T

Jag köpte grisen i säcken för ett par veckor sedan med tanke på recensionerna man sett. Dock tänkte jag att jag i värsta fall kunde spänna upp ekrarna själv om det var ojämnt. Men jag blev glatt förvånad över hur fina hjul jag fick hemlevererade på endast 1v. DT Swiss 350 nav och Stans Notubes Sentry fälg för 4700kr inkl leverans och hjulväskor.

Kul på hjul, men vilka?
Kul att höra att a-s skärpt till sig!
På tal om grisen i säcken köpte jag själv ett par kinakolhjul från e-bay, 1700g, 29mm innerbredd för 5å6 inkl till å moms.
Edit: kommer i början på juni. Hoppas jag.
/T

Kul på hjul, men vilka?
Syncros hjul brukar vara bra men lite åt det tunga hållet. Jag tycker du tänker helt rätt som vill lätta hojen via hjulen. Eftersom det är till ungen tycker jag man kan gå all-in på lättningen, välja alternativ som hade känts tveksamma hållbarhetsmässigt till sig själv. De klenaste fälgarna, lågpris-lågvikts-nav, få ekrar, osv. Jag köpte ett par https://www.justridingalong.com/product/monitor-alu-wheels/#choose-a-pair-of-rims till dottern för några år sen, de har fungerat bra. Men liknande hjulset kan du plocka ihop hos tysken istället.

Det enda du behöver hålla koll på är navstandard, boost eller icke-boost. Det finns12-del Sram-kassetter både för gamla Shimano och XD (och råkar du köpa Microspline funkar det fint med en Shimano-kassett). Jag hade nog helst valt XD ändå. Likadant med skivor, CL eller 6-Bolt spelar ingen roll. Välj det du har på flest cyklar (om det inte råkar vara CL, för då tänker du tvärtom... ;-) ).

Glöm sen inte att köra slanglöst med de tunnaste (vettiga) 2,1-2,25-däcken du hittar. Ungen kommer accelerera som en F-1-bil.
Tack för ett utförligt svar, känner hur obildad jag är inom det här? du skriver all-in på lättningen, men visst måste de va så att man även får ett bättre hjul på andra områden med?
Men då är det så enkelt att köper jag ett hjulset komplett med nav, boost el ej så kommer det funka?
Dessa DT Swiss xm1501 27,5 på K&S såg ju ok ut.
och sist vad är tysken??
Angående lätta cykeln är det ju alltid bra, såg att shimano bromsskivorna vägde in på nätta 201gram, här går de ju lätt att kapa många roterande gram nu när de är dags för byte?

mvh Micke

Senast ändrad:
Kul på hjul, men vilka?
Tack för ett utförligt svar, känner hur obildad jag är inom det här? du skriver all-in på lättningen, men visst måste de va så att man även får ett bättre hjul på andra områden med?
Men då är det så enkelt att köper jag ett hjulset komplett med nav, boost el ej så kommer det funka?
och sist vad är tysken??

mvh Micke
Tysken = R2, BikeComponents eller andra tyska handlare.

Kul på hjul, men vilka?
Tysken = R2, BikeComponents eller andra tyska handlare.
och sist vad är tysken??
Angående lätta cykeln är det ju alltid bra, såg att shimano bromsskivorna vägde in på nätta 201gram, här går de ju lätt att kapa många roterande gram nu när de är dags för byte?

mvh Micke
Nja, om du väljer att bygga ett så lätt hjul som möjligt så får du kompromissa med annat. En lätt fälg med få ekrar kan nog vara svårare att få lika styv (i sida? HåkanC?) som en rejälare med fler ekrar. Flera av de lättaste fälgarna har dessutom rykte om sig att bucklas lättare. Det har funnits flera exempel på lätta och billiga nav där starka cyklister gör slarvsylta av frihjulsmekanismen. Ett vanligt djungelordspråk här på Happy är ”lätt, hållbart, billigt- välj två!”. Så vad jag menar är att när du bygger specifikt till en flugviktare kan du prioritera bort ”hållbart”. Om du frågar om råd om hjul till dig själv kommer jag råda annorlunda.

Nej, du måste veta om du har Boost, eller inte Boost. Det fungerar inte om du köper fel. De andra sakerna spelar ingen roll (men mitt tips satsa på XD-body och skivinfästning efter smak).

Det DT-hjulparet du hittat på KoS är bra. Det är hållbart men inte superlätt, bör dock vara märkbart lättare än det Syncros du vill ersätta. Kanske kan du googla rätt på lite vikter?

Som Yonsson skriver, ”tysken” är de tyska webbshopparna. Actionsports som nämns ovan är ett populärt alternativ för hjulbyggen. Jag har, som sagt, handlat från JRA de sista gångerna, men är rädd att de blivit dyrare pga Brexit.

Och glöm inte bort slanglöst och lätta däck, där har du potentiellt flera hundra gram för ”småpengar”.

Kul på hjul, men vilka?
Pennans förslag på hjul från Actionsports ovan är inte fel, riktigt prisvärt! Jag slängde ihop ett lättare och dyrare alternativ. https://www.actionsports.de/en/fun-...tb-27-5-4035#4a020a96f587f6e70c37d112d47844b9
Noterbart här är ZTR Crest-fälgen som är en riktig lättviktare, de har rykte om sig att vara gjorda av mjukost. Jag har själv kikat på den hundra gånger när jag ska hjul, men alltid valt bort den för något lite hållbarare och tyngre. Men nu snackar vi ju barnhjul. Samma med innerbredden på ”bara” 23mm, skulle jag inte titta på själv idag då jag kör däck från 2,35” och uppåt, men mina barn får köra 2,1-2,35 och då fungerar det utmärkt! Naven går också enkelt att konvertera mellan alla standarder som inte är boost (135/142TA ram, 100/100TA gaffel), inte avgörande men kan vara bra om man tex byter gaffel.

Edit: Obs notera att priset inte är 299Eur, utan 459Eur om du scrollar ner. Vikten uppges till 1395g (stämmer aldrig exakt) utan fälgband.

Senast ändrad:
Kul på hjul, men vilka?
Ang ekerantal: Newmen har 28 f&b på sina alu-endurohjul så jag gissar att det räcker.
(Beror säkert på vilken fälg man använder såklart, en 17mm mjukost fälg kanske inte fixar det)

/T

Kul på hjul, men vilka?
Pennans förslag på hjul från Actionsports ovan är inte fel, riktigt prisvärt! Jag slängde ihop ett lättare och dyrare alternativ. https://www.actionsports.de/en/fun-...tb-27-5-4035#4a020a96f587f6e70c37d112d47844b9
Noterbart här är ZTR Crest-fälgen som är en riktig lättviktare, de har rykte om sig att vara gjorda av mjukost. Jag har själv kikat på den hundra gånger när jag ska hjul, men alltid valt bort den för något lite hållbarare och tyngre. Men nu snackar vi ju barnhjul. Samma med innerbredden på ”bara” 23mm, skulle jag inte titta på själv idag då jag kör däck från 2,35” och uppåt, men mina barn får köra 2,1-2,35 och då fungerar det utmärkt! Naven går också enkelt att konvertera mellan alla standarder som inte är boost (135/142TA ram, 100/100TA gaffel), inte avgörande men kan vara bra om man tex byter gaffel.

Edit: Obs notera att priset inte är 299Eur, utan 459Eur om du scrollar ner. Vikten uppges till 1395g (stämmer aldrig exakt) utan fälgband.
Stort tack för att du tog dig tid hjälpen! Tanken jag fick nu var att köpa det där paret, plus bromsskivor och en kassett,
Och helt enkelt ha 2 uppsättningar.

kanske en dum fråga? men hjulet är komplett (hopsatt) när de anländer så de ända jag behöver fokusera på är att skaffa däck/ventil och fälgband? tubeless vätska har jag sen tidigare.
Mvh

Senast ändrad:
Kul på hjul, men vilka?
Stort tack för att du tog dig tid hjälpen! Tanken jag fick nu var att köpa det där paret, plus bromsskivor och en kassett,
Och helt enkelt ha 2 uppsättningar.

kanske en dum fråga? men hjulet är komplett (hopsatt) när de anländer så de ända jag behöver fokusera på är att skaffa däck/ventil och fälgband? tubeless vätska har jag sen tidigare.
Mvh
Det låter som en bra plan! Jo, hjulet är uppekrat och ”ready to go”.

Jag gjorde ju vissa val där som du kan välja annorlunda.
Body - Jag valde Xd-body, du kan som sagt ta annat. Men till Sram 12-delat är det ”rätt”.
Färg - Jag valde röda nav och ekrar. Kanske snyggare med svart? Eller blått?
Ekrar - Många alternativ, men de där är en bra kompromiss. Imho.
Tubeless - Jag valde utan, men för en liten slant tejpar de och monterar en ventil åt dig. Oklart hur noggranna de är.

Kul på hjul, men vilka?
Det låter som en bra plan! Jo, hjulet är uppekrat och ”ready to go”.

Jag gjorde ju vissa val där som du kan välja annorlunda.
Body - Jag valde Xd-body, du kan som sagt ta annat. Men till Sram 12-delat är det ”rätt”.
Färg - Jag valde röda nav och ekrar. Kanske snyggare med svart? Eller blått?
Ekrar - Många alternativ, men de där är en bra kompromiss. Imho.
Tubeless - Jag valde utan, men för en liten slant tejpar de och monterar en ventil åt dig. Oklart hur noggranna de är.
Jag tycker du hade bra smak, hade valt lika färg kombination. ?
Navaxel el snabbkoppling eller vad det heter, är inte med där va?

Kul på hjul, men vilka?
Jag tycker du hade bra smak, hade valt lika färg kombination. ?
Navaxel el snabbkoppling eller vad det heter, är inte med där va?
Nej, snabbkoppling (QuickRelease) ingår inte. Jag kunde inte säkert utläsa i specen på din hoj om det var QR eller TA (ThroughAxle). Det bör vara QR på den gaffeln. Det är väl inte så att du skruvar i axeln från sidan efter att hjulet är på plats?

Där har du en kul uppgradering till! Leta efter Tune eller KCNC i snygg färg, och spara några gram! Fast annars är det ju enkelt att flytta QR mellan olika hjul.

Kul på hjul, men vilka?
Nu är hjulen hemklickade med en liten modifiering i färger?

hur ska man tänka kring barn och däck då? Kickat runt lite och det finns ju ganska mkt ”billiga lätta 480-560g” däck i 2.1 oftast med beskrivningen xc däck för hårt/fast underlag

Tänker att en lätt cyklist inte håller lika höga hastigheter, kör oftast inte de värsta stigarna/lederna i sämsta vädret. Å andra sidan kanske de behövs grövre dubb/bredd för att få ner fästet i backen pågrund av låg vikt på cyklisten, framförallt i bak?

Kul på hjul, men vilka?
Kul! Nu hoppas jag verkligen att det blir bra!

Jag har tänkt just så. Lätta däck med lite mönster och rullmotstånd och lågt tryck. Min dotter fick ärva mina mycket lätt begagnade Rocket Ron, de fungerade inte alls för mig (inget fäste, eller genomslag) men med lågt tryck fungerar de fint för henne. Lätta att accelerera, rullar bra och tillräckligt med fäste. Till grabben chansade jag på ett par Kenda Saber Pro som är liknande, och de fungerar för honom. Lågt tryck är nog rätt avgörande. Och se till att det är däck som är ”tubeless-ready”.

Tillbaka
Topp