Mekställning - Jula vs XXL vs?

Sådär, swishat! Kollar upp när jag kan ta mig en tur ner mot vendelsö, vilken adress är det? Så jag vet hur mycket tid det tar ToR.
/Victor

Jag har det från Jula sedan några år tillbaka.
De röda plast delarna i änden på klämman gillar att hoppa av i början tills jag moda dem med några skruvar från baksidan. Även dragit delar av inner slang över för extra friktion och stripat fast en flaskhålla så jag kan dricka öl och mecka samtidigt.

Ja, då har man fått hem stället, gick ju rätt snabbt, beställde i söndags, bra jobbat.
Jag har inte testa att meka med nån cykel i stället, men allt verka funka, skall byta ett stag på mina
skärmar senare så då får det bli ett mer grundligare test. Det jag gillar skarp hittills är att man kan ställa det i ett hörn när man vikt ihop det.

Ja, då har man fått hem stället, gick ju rätt snabbt, beställde i söndags, bra jobbat.
Jag har inte testa att meka med nån cykel i stället, men allt verka funka, skall byta ett stag på mina
skärmar senare så då får det bli ett mer grundligare test. Det jag gillar skarp hittills är att man kan ställa det i ett hörn när man vikt ihop det.
Nu har jag testat mitt nya Roces ställ med lite mek på cykel i stället och det känns helt ok, jämfört med mitt billigare modifierade ställ är det ingen skillnad direkt i stabilitet. Fördelen Roces har är ju dess mindre footprint både uppfällt och ihopvikt. Modifieringen på det billigare stället innebär ju att man inte kan svänga cykel under arbetets gång så att säga som man kan med Roces,men jag har inte känt något behov hittills av den funktionen.
Hur blev bytet av staget till bakskärmen frågar ni nyfiket, jo, det blev inget byte, jag tyckte att det blir en mer naturlig böjning av skärmen med det längre original staget trots att det blir lite i min smak stort glapp mellan däck och skärm.

Edit: Käften på Roces klämman är ju klädd i ett mjukare gummimaterial jämfört med det billiga stället, så jag kände inget behov av att skydda ramen med att vira runt en mjuk mikrofiber duk som jag gjort när jag har haft cykel i det billigare stället, det är ju alltid bra att kolla så det inte ligger nån skit i käften som kan repa lacken.

Senast redigerad av en moderator:
Har ingen åsikt om kvalitet och funktion men tänkte tipsa om att Jula kör kampanj på sitt mekställ just nu, 499.-

Var en liknande tråd för ett tag sedan och detta stället fick bra kritik.

Finns även på Aliexpress för 750:- med frakt från Polen under namnet "Roces RS-100".

Har själv klickat hem ett då mitt nuvarande från Park Tools är lite otympligt.
Har också lifeline, använt det till en mängd mekande i olika position med min förhållandevis tunga aluhoj. Stabilt.

För mig tog det rätt lång tid att få stället, c:a en månad.

Har inte använt något mekställ förut, men jag upplever det som prisvärt för vad man får (betalde runt 500:- + frakt... 200/250:- eller vad det var?). Min cykel väger väl runt 10-12 kg och för den vikten känns det stabilt, vet dock inte om den skulle gilla att hissa upp en elcykel á la 30 kg. Kanske håller men utanför det angivna maximala rekommendera viktintervallet. När jag hade min cykel uppe så tyckte jag ändå att det tålde att man drog rätt mycket i cykeln utan att stället började svikta etc.

Ett par bilder uppfällt med cykel och ihopfällt.

För mig tog det rätt lång tid att få stället, c:a en månad.

Har inte använt något mekställ förut, men jag upplever det som prisvärt för vad man får (betalde runt 500:- + frakt... 200/250:- eller vad det var?). Min cykel väger väl runt 10-12 kg och för den vikten känns det stabilt, vet dock inte om den skulle gilla att hissa upp en elcykel á la 30 kg. Kanske håller men utanför det angivna maximala rekommendera viktintervallet. När jag hade min cykel uppe så tyckte jag ändå att det tålde att man drog rätt mycket i cykeln utan att stället började svikta etc.

Ett par bilder uppfällt med cykel och ihopfällt.

var beställde du det, mitt beställde jag på Aliexpress med leverans från Polen, jag fick hem det på 3 dagar.

var beställde du det, mitt beställde jag på Aliexpress med leverans från Polen, jag fick hem det på 3 dagar.
Samma, men det tog... runt tre veckor för mig om jag minns rätt. De verkade ha skickat det rätt snabbt, men transporten tog väldigt lång tid. Måste nästan ha fastnat någonstans, men jag kunde inte se var den var någonstans.

Morrn!

Vad tror ni om Songmics, Kayoba eller CXWXC? Vill såklart komma undan så billigt som möjligt men inte ha något skräp. Tyngsta cykeln i familjen är en 18kg damcykel :-)

Jag lägger gärna 1.000 kr om det behövs men inser också att med min första MTB så finns det fler saker som behövs i verktygslådan :-)

Jag har ont om plats i förrådet så det får gärna vara mindre när det är ihopfällt...Jag kommer stå på uppfarten och undrar också om inte risken med ställen med två ben att man välter cykeln av misstag om man går in i den?

Primärt så kommer det användas för att tvätta cykeln efter turer.

Senast ändrad:
Jag har Jula stället.

Tycker det funkar bra, känns stabilt och är enkelt att lägga undan.

Oavsett tillverkare, är ett mekställ guld värt när man nu slipper ryggont m.m.

Eller Lidls nästa vecka för 499Sek. Är nog ganska samma samma de där. Kör ett som tvättställ (ständigt ute också) rostigt nu och skulle kanske bytas i år..

Tillbaka
Topp