En dum fråga gällande vajerdragning

Distiller

Aktiv medlem
En väldigt dum fråga från en som aldrig skruvat i en cykel förut men nu bestämt sig för att bygga en.
När man drar vajrar och det är intern dragning och man inte har möjlighet att dra med höljen hela vägen genom ramen, vad tar man då? Ingenting?

Om jag förstår frågan rätt, så ska du yxa till lagom bitar hölje till de vajerpartier som är utanför ramen.

ParkTool har en bok, en klassiker, som heter Big Blue Book of Bicycle Repair. Det är en bra investering, förr eller senare behöver du den, och jag lovar att den sparar tid och pengar och ger goda resultat.

Somliga har heldragna höljen i ramen, andra har bara bitar utanför och endast vajer i ramen.
Lägg upp en bild. Även på de pluppar som ska monteras i hålen.

Somliga har heldragna höljen i ramen, andra har bara bitar utanför och endast vajer i ramen.
Lägg upp en bild. Även på de pluppar som ska monteras i hålen.
Blir du något klokare av dessa bilder?
Anledningen till frågan är att jag på min Orbea kan se att man "yxat" till kabelhölje för att sedan använda något som liknar Jagwire slick lube inner cable cover i ramen.

Bilagor

• DSC_0086.JPG
    DSC_0086.JPG
    176.9 KB · Besök: 121
  • DSC_0087.JPG
    DSC_0087.JPG
    462.5 KB · Besök: 126
  • DSC_0088.JPG
    DSC_0088.JPG
    307.6 KB · Besök: 124
Känns onödigt. Blir bara kinkigare att hålla efter med tiden.
Så bara vajer i ramen? Ingen risk att den "sågar" i ramen när man bromsar och växlar?

är de en ny ram så är väl de där bara till för att du enklare ska få igenom dina höljen?
Jag förstår att de som sitter där nu bara är till som guide, men som jag skrev så är det liknande på min Orbea och dessa går i ramen med vajer i.

Så bara vajer i ramen? Ingen risk att den "sågar" i ramen när man bromsar och växlar?

Jag förstår att de som sitter där nu bara är till som guide, men som jag skrev så är det liknande på min Orbea och dessa går i ramen med vajer i.
ok! jag skulle dragit hölje hela vägen, mycket lättare att kunna byta ut en dålig wire senare tex ?

Det beror på ramen. Vissa ramar är gjorda för att ha heldraget med hölje hela vägen ner till växlarna och andra har stopp i ramen och då är det endast vajer i ramen efter stoppet.

Vissa ramar kan man välja vilket man vill använda och då finns det oftast delar som man behöver byta ut för att passa det ena lr det andra. Du kan inte köra utan hölje med en ram som är kittad för att ha höljde då kan vajrarna eventuellt såga som du säger men framförallt kommer växlingen bli urusel..

Du kommer märka vilket du behöver använda när du börjar installera höljen och vajrar.
Från bilderna ser det ju ut som heldraget borde funka förutom sista biten till framväxeln.

Vad är det för ram? kan ju inte vara så svårt att googla.

Senast ändrad:
Det beror på ramen. Vissa ramar är gjorda för att ha heldraget med hölje hela vägen ner till växlarna och andra har stopp i ramen och då är det endast vajer i ramen efter stoppet.

Vissa ramar kan man välja vilket man vill använda och då finns det oftast delar som man behöver byta ut för att passa det ena lr det andra. Du kan inte köra utan hölje med en ram som är kittad för att ha höljde då kan vajrarna eventuellt såga som du säger men framförallt kommer växlingen bli urusel..

Du kommer märka vilket du behöver använda när du börjar installera höljen och vajrar.
Från bilderna ser det ju ut som heldraget borde funka förutom sista biten till framväxeln.

Vad är det för ram? kan ju inte vara så svårt att googla.
Ok, tack för svaret. Då drar jag hölje hela vägen i ramen.
Detta rör sig om en kinaram som ska fungera som pendlar- /fikacykel när allt är klart. Blir paranoid när jag lämnar min nuvarande cykel ute utom synhåll så detta är lösningen på det:)
En velobuild vb-r-068.

Bilagor

• DSC_0090.JPG
    DSC_0090.JPG
    617.3 KB · Besök: 119
Senast ändrad:
Inte om ramen är korrekt konstruerad. Vajern skall gå raka spåret mellan ingångs- och utgångshålen och löpa helt fritt i luften. Växelvajrar rundar dock ofta vevpartiet och då bör där finnas en specifik del med ett spår som vajern skall löpa i.

Den absolut knasigaste lösningen jag sett var på en Eddy Merckx. Växelvajrarna gick nakna genom hela ramen men hade just ingenting för att styra vajrarna runt vevpartiet, de hade bara satt på en kort snutt liner som sedan låg direkt mot vevlagrets plasthylsa och endast hölls lite halvt på plats av spänningen?!

Blir du något klokare av dessa bilder?
Anledningen till frågan är att jag på min Orbea kan se att man "yxat" till kabelhölje för att sedan använda något som liknar Jagwire slick lube inner cable cover i ramen.
Plastportarna man ser på dsc_0086 är iaf lika de som finns på min "kinaram". Där är "den vita slangen med tejp" bara som hjälp för att man skall kunna dra höljet rätt i ramen. Dvs köra med ett helt hölje.
Det som ser lurigt ut är vid framväxeln. Kan det finnas ett säte för höljet på insidan av ramen? Så att man dra hölje fram till där wiren tittar ut??

Vill ändra mig litet. Jag tror vajern ska löpa i "slangen" inne i ramen, och hölje ska vara på ev. utanpåliggande stycken.

- Vad tycker du om cykelbygget?
- Vajert!
Positivt än så länge, får avgöra det hela efter x antal mil i sommar.

Plastportarna man ser på dsc_0086 är iaf lika de som finns på min "kinaram". Där är "den vita slangen med tejp" bara som hjälp för att man skall kunna dra höljet rätt i ramen. Dvs köra med ett helt hölje.
Det som ser lurigt ut är vid framväxeln. Kan det finnas ett säte för höljet på insidan av ramen? Så att man dra hölje fram till där wiren tittar ut??
Ska undersöka det, tack för tips.
Inte om ramen är korrekt konstruerad. Vajern skall gå raka spåret mellan ingångs- och utgångshålen och löpa helt fritt i luften. Växelvajrar rundar dock ofta vevpartiet och då bör där finnas en specifik del med ett spår som vajern skall löpa i.

Den absolut knasigaste lösningen jag sett var på en Eddy Merckx. Växelvajrarna gick nakna genom hela ramen men hade just ingenting för att styra vajrarna runt vevpartiet, de hade bara satt på en kort snutt liner som sedan låg direkt mot vevlagrets plasthylsa och endast hölls lite halvt på plats av spänningen?!
Ok, ska undersökas. Tack.

Har nu fått svar från försäljaren i Kina och det ska inte vara något hölje i ramen. Enligt dem gjorde man så förr men nu behöver man inte oroa sig för att skada ramen.
Tack för alla svar.

Tillbaka
Topp