SÖNDAG:
Då är åbäket isär. När man meckar retro mtb:s så får man helt enkelt lägga undan de fina park tools verktygen, fram med slägga, 5-56 och mutterknack, oki, lite kirurgisk precision måste ändå in, för när allt är draget med 2-300nm och balsamerat i åratal av rost så finns det två alternativ när det kommer till hur skruvarna väljer att jävlas med dig, gå av eller "rund-dras". Att mecka retro är att göra det svårt för sig, som att skaffa en järv i stället för sällskapshund.
Hann hit i dag, Hulken och Magneto får hjälpa mig lossa vevlagret och lagret till baksvingen.
Visa bilaga 466282
De delar som ändå lossnade från cykel har en bakvänd logik, snustorra där de ska va infettade, och kladdiga där de ska vara torra.
Visa bilaga 466287
Men efter kaustik soda bad,massa svinto och SKF fett så har jag lyckats få delarna både blanka och rörliga igen. Dock så finns det en massa olika utbytesdämpare man kan byta till, Risse, Fox eller Kinakopia, får se hur mycket man vill lägga på den. Men man kan väl säga att funktionen på dämparen är...pistong som rör sig, en fjäder som dämpar, thats it...
Visa bilaga 466289
Likaså Shimano växelkomponenterna...(obs, ska ta isär och rengöra ordentligt, men tänk er att de såg ut som första bilden på bakdämparen innan detta...)
Visa bilaga 466293
Det hade ju varit fint att kunna bevara lacken på både ram och komponenter, men de flesta alu delarna har drabbats av skabb, så den åker av.
Visa bilaga 466291
Jag har börjat samla lite delar till återuppbyggnaden, hittade dessa godingar på ebay. De är nu på väg hem...
Visa bilaga 466297
Men det jag söker är fortfarande:
- Bromshandtag gärna balla cnc:ade eller liknande, lagom retro.
- Hjul 26", SPinergy hade ju varit drömmen, men ett par schyssta vanliga funkar med, för fälgbroms så klart.
- Allt möjligt, gärna cannondale, men Kooka, Roox, Onza osv funkar så klart.
- Om någon har ett par Tioga "kolabruna" däck i bra skick är jag intresserad också.
- Shimano XT/XTR 7 delad bakväxel i bra skick.
Gällande lackeringen så har jag tagit lite hjälp av en grafisk formgivare på Cannondale som ska få göra lite idéer på lack/grafik. Står fortfarande i valet och kvalet om det ska bli en sober....eller en skrikig lack!
KRAM!