Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Tjena!

När du säger Spinergy, menar du X Reb eller Spox? Jag har ett par Spox som är med gula ekrar och ena sidan och blå på andra, blå fälgar.
Ska precis börja helrenovera dom.
Dom är Up for grabs, men bytes helst mot andra finhjul från andra halvan av nittiotalet.

Tjena!

När du säger Spinergy, menar du X Reb eller Spox? Jag har ett par Spox som är med gula ekrar och ena sidan och blå på andra, blå fälgar.
Ska precis börja helrenovera dom.
Dom är Up for grabs, men bytes helst mot andra finhjul från andra halvan av nittiotalet.

Framförallt X rev, men spinergy spox är ju skitballa också! Dock så hade jag inte tänkt mig blå....låt mig tänka lite=)

Jag har en röd RooX Dannys som jag tror är 90 mm 0 grader om minnet är rätt. Kanske inte passar just det här bygget..?

Ba ba boey!

Delta bygget fortsätter.

Ett genomgående tema på cykeln är att allt är igenrostat och helt orörligt.
Framgaffeln tog jag loss och testade funktionen, den håller luft, men den var helt stum.
Dessa tidigare Headshock gafflar är "OSERVICEBARA", vilket är en sanning med modifikation, de går att ta isär...
Pratade med en på Cannondale som jobbat med dessa gafflar i typ 20 år för att få lite tips.

- Soak it in rust remover

Så fick det bli, dränkte hela gaffeln i 5-56, sen fick den stå i två dagar. Efter det började den röra på sig, och det rann ut rost och skit ur gaffeln. Tog sedan isär den och rengjorde allt. Den FUNKAR igen!

Efter det fick den ett lager med färgborttagning på sig...
deltas3.jpg

Och en timma senare så borstades all färg av.
deltas4.jpg

Nu till det viktiga färgtemat, det kommer bli något åt det jag visat tidigare, NEONrött och vitt. Och inspirationen kom helt klart från Marlboro´s racing dekor från 80-90 talet. Lite kul är att Marlboro även hade något de kallade "Marlboro adventure team", vilket var inriktat på äventyr och ungdomar=) Magväska med massa äventyrsprylar samt en spelkonsol till och med. Om jag har ebay snokat efter dessa prylar...oooh ja..
deltas10.jpg

Så det här inspirationen nu...lite gamla cannondales...lite marlboro...men framförallt Singer ACS.
deltas8.jpg

Färgerna blir blank vit, blank röd och matt grafitgrå. Dela loggan får en liten modd...någon som minns tv serien "V"?
deltas.jpg

Så här ser tanken ut just nu. Jag är otroligt nöjd med att överge det svarta och lila...det här blir mer skrikigt, lite rejs, men också lite cheesy, vilket är det enda från 80-90 talet jag bär med mig.....cheesy. Jag vet att 90 talet är lite "inne" i dag, men oftast det fula från 90 talet, eller va fan, det mesta va jävla fult. Skit samma, jag gillar verkligen det här utseendet på cykeln, och det är det viktiga, men om det retar upp någon retronörd eller någon som tycker det är idiotisk att lägga tid och energi på en gammal hoj så värmer det lite extra.
deltas11 (kopia).jpg

Nu till nästa spik i kistan....jag kommer inte köra Shimano XT gruppen, jag väljer lite modernare grejer....och jag gillar Sram bättre. Det jag först var inne på att hitta någon obskyr sram färgkombo, de släppte ju en del växlar i leopardmönstrat, trä imitation och stars n stripes. De är dock löjligt eftertraktade och svindyra....
deltas2.jpg

Men nånting som är liiiiiite mer prisvärt är Sram 9.0sl grupperna...vilket typ var det ballaste när jag växte upp. OCH....som tur var lyckades jag hitta gruppen som passar perfekt till det här bygget....den vita och röda versionen...nu inköpt och på väg hem från ebay...
deltas6.jpg

Och när det gäller hjul så har jag två par som hängde med cykeln till köp, man skulle kunna ta de bra färlgarna och sätta på de bra naven....men jag har ju varit sugen på ett par Spinergy X Rev, de är dock sjukt dyra. Så som vanligt ramlar man över nånting som bara passar in perfekt....och i det här fallet vart det ett par Vuelta Bomber hjul. På väg hem från ebay...
deltas5.jpg

Nu känns det här bygget riktigt roligt igen...har absolut inget tidspress på mig, det får ta den tid det tar.

KRAM!=)

Asså, jag älskar också rallyporschar och inte minst singers samarbete där. Tänker att det ju blir lite av restomod här med med nya växlar etc. Jag gillar likheten! Nu hoppas Jag bara att du dumpar orimligt mycket pengar på V:et och dumpar idén om 9.0 och kör hemmalackade elektroniska växlar och moderna värsting-dämpare ;)

Asså, jag älskar också rallyporschar och inte minst singers samarbete där. Tänker att det ju blir lite av restomod här med med nya växlar etc. Jag gillar likheten! Nu hoppas Jag bara att du dumpar orimligt mycket pengar på V:et och dumpar idén om 9.0 och kör hemmalackade elektroniska växlar och moderna värsting-dämpare ;)

Ett Sram AXS system hade ju varit najs, men där nånstans går gränsen för vad som är värt att lägga på cykeln. Hade i enfeberdröm tankarna på att strunta i fälgsvarvarbromsar och gått på skivbromsar i stället,, helt enkelt fått någon att svetsa på disc tabs osv, men kände att nej, det här är en gammal konstig hoj, med nutida mått usla egenskaper, så fokus blir att få den fullt fungerande, men den ska mer vara ett "konstverk" i cykelsamlingen som man kanske tar på en fika tur då och då.

Jag har bestämt mig för att nästa "stora" byggen ska bli baserade på hojar jag själv varit med och designat på Cannondale, och det dröjer till 2022/23 innan de första tittar ut på marknaden. Tills dess blir det nog lite mer nu-retrobyggen, kanske ett bygge på topstone hojen, samt en hoj till tjejen, och två barncyklar=)

Tills dess blir det nog lite mer nu-retrobyggen, kanske ett bygge på topstone hojen, samt en hoj till tjejen, och två barncyklar=)
Den V blir sjukt dekorativ på väggen, ballt färgtema!
Om du får för dig att smälla ihop en springcykel med 12"- hjul söder om 3 kg till sommaren så har du en köpare här.

Ett Sram AXS system hade ju varit najs, men där nånstans går gränsen för vad som är värt att lägga på cykeln. Hade i enfeberdröm tankarna på att strunta i fälgsvarvarbromsar och gått på skivbromsar i stället,, helt enkelt fått någon att svetsa på disc tabs osv, men kände att nej, det här är en gammal konstig hoj, med nutida mått usla egenskaper, så fokus blir att få den fullt fungerande, men den ska mer vara ett "konstverk" i cykelsamlingen som man kanske tar på en fika tur då och då.

Jag har bestämt mig för att nästa "stora" byggen ska bli baserade på hojar jag själv varit med och designat på Cannondale, och det dröjer till 2022/23 innan de första tittar ut på marknaden. Tills dess blir det nog lite mer nu-retrobyggen, kanske ett bygge på topstone hojen, samt en hoj till tjejen, och två barncyklar=)
Alltså all ära till skivbromsar. Var bland de första på xc tävlingar i Sverige som körde det (vad jag vet, vi var inte många i alla fall). Men att sätta det på den där hade varit hädelse. Den har ju ett cultvärde och då ska den ju inte ha skivor om den inte hade det då. Nästan så den ska ha cantilever :-)

fniss. "ska inte bygga såmycket, bara dessa 7, kanske nåra till.."

Mantra:

"Ska inte bygga mer, ska inte köpa mer, ska inte bygga mer, ska inte köpa....."

Älskling, jag kan ta med barnen ut på en sväng, ska titta på en cykel....

Låter ju väldigt förnuftigt!:)

Haha, otroligt förnuftigt va?=)

Den V blir sjukt dekorativ på väggen, ballt färgtema!
Om du får för dig att smälla ihop en springcykel med 12"- hjul söder om 3 kg till sommaren så har du en köpare här.

Jag kan göra som specialized, hjul och allt sånt på den går ju att köpa på aliexpress=)

Alltså all ära till skivbromsar. Var bland de första på xc tävlingar i Sverige som körde det (vad jag vet, vi var inte många i alla fall). Men att sätta det på den där hade varit hädelse. Den har ju ett cultvärde och då ska den ju inte ha skivor om den inte hade det då. Nästan så den ska ha cantilever :-)

Hädelse = Motivering att göra det.

Det blir cantilever, blir ju små runda cnc:ade retro bromsar=)

...och den kommer ju inte cyklas något våldsammare än skogscruising, så sketna bromsar är inget problem.

Skogscruising är bra uttryck!

Alltså den gaffeln utan färg.... Det är en sak jag gill/ar/ade med c-dale, sååååå jäkla snyggt byggd!
Nästan synd att lacka grejerna när de är så snygga utan.

/T

Du har säkert redan nämnt det. Vad är det för program du ritar i? Allt ser förenklat ut på ett proffsigt sätt. Man får fokus på det som skall framhävas. Kan ju iofs vara du och inte programmet som exekverar den leveransen.

Har du revolutionerat branchen än?
Förväntar mig minst en ny booststandard och en dubbelkronad dubbel lefty/righty aero Utility gravel ebike

Senast ändrad:
En cykel med färgtemat neonbrunt?

Tjena!

Det är en ny variant. För många år sen designade jag t-shirts under namnet Neongrå.

Ett antal år efter jag började med det så fick jag ett mail från en tjej som tyckte jag gjorde varumärkesintrång då hon har ett designföretag som heter Neongrå, startat fyra år efter jag började. Hon kom inte så långt med det. Dessutom vet jag att en av medlemmarna i hennes band har haft en t-shirt med Neongrå på.

Tjena!

Det är en ny variant. För många år sen designade jag t-shirts under namnet Neongrå.

Ett antal år efter jag började med det så fick jag ett mail från en tjej som tyckte jag gjorde varumärkesintrång då hon har ett designföretag som heter Neongrå, startat fyra år efter jag började. Hon kom inte så långt med det. Dessutom vet jag att en av medlemmarna i hennes band har haft en t-shirt med Neongrå på.

Haha undrar var hon fick namnidén ifrån ;)

Hallå! Det har varit radiotystnad i över 2 veckor nu. Jag är fast hemma med en 1,5åring i en coronatristressvärld. Ge mig något! Snälla..

FÖRLÅT!

Till alla, som pm:at, eller väntat på svar i tråden eller rent allmänt, det är "mycket nu va", men det är också en jävla lyx, för mycket jävla roligt på en och samma gång och veckorna bara flyger iväg.

Åter igen...om man "bygger" cyklar på dagtid så finns liksom inte det där ENORMA suget av att bygga hoj.....

Men, det har rasslat i brevlådan rejält, så rent utrymmesmässigt så måste jag börja bygga!=)

Om vi börjar med retro hojen, Deltan, så har jag faktiskt nästan allt hemma till den, det är väl egentligen lack som fattas, och just nu så har jag inget bra ställe att lacka på, så det får vänta lite.

MEN...hjulen är hemma, ett par Vuelta bomber fälgar byggda på STX RC nav. Älskar den höga fälgsidan, och att de är hyfsat breda för att vara old school. Färgen skall bort på dem och sedan på med ny lack och grafik...
cannon5.jpg

Och snart så är även Sram 9.0 SL gruppen komplett, de kommer få lite färg ifylld där det är skrapat samt nya dekaler.
cannon4.jpg

Och äntligen så dök de där jävla bromsarna upp....vet inte fabrikat...men de är rätt balla. Fått vänta sjukt länge på dem från England, och så klart betala massa tull...så nu är det slutshoppat från england, bye bye.
cannon3.jpg

Och nu till ett kommande projekt som jag inte alls planerat, men när man börjat känna rätt folk så är det enkelt att få tag i gratis prylar.....så ett Caad10 Track ramset är på väg hem. Är ju ingen fixie snubbe alls...men....
cannon2.jpg

...jag har en bild i huvudet av en matt kopparmetallic stekarhoj till sommaren...
cannon6.jpg

Och till frugans hardtail, som skulle vara ett lagom budgetbygge...så har det spårat deluxe. Som nån kanske vet så släpptes Scalpel Se med Lefty Ocho 120mm i veckan, och när erbjudandet om att få loss en sådan GAFFEL kom så sa jag JA! Har också en matchande ram på väg hem...men den får jag visa när den cykeln visats officiellt från Cannondale om ett par månader.
Och för att matcha allt det här så blir det elektroniska växlar från....ja...det är en hemlis.
cannon.jpg

Så ursäkta för ett kort inlägg med för lite photoshop fjantande, MEN det kommer mer meeer MEEEER framöver!
cannon7.jpg

Fridens/Daniel!

Som om du inte redan har drömjobbet så kastar dom också Trackset ramar på dig... Smutt. Om nån kastar en bakdämpare till en Super V så är jag på jakt efter en ;)

Skämt åsido! Kul som alltid att läsa om dina galenskaper!

SÖNDAG:

Då är åbäket isär. När man meckar retro mtb:s så får man helt enkelt lägga undan de fina park tools verktygen, fram med slägga, 5-56 och mutterknack, oki, lite kirurgisk precision måste ändå in, för när allt är draget med 2-300nm och balsamerat i åratal av rost så finns det två alternativ när det kommer till hur skruvarna väljer att jävlas med dig, gå av eller "rund-dras". Att mecka retro är att göra det svårt för sig, som att skaffa en järv i stället för sällskapshund.

Hann hit i dag, Hulken och Magneto får hjälpa mig lossa vevlagret och lagret till baksvingen.
Visa bilaga 466282

De delar som ändå lossnade från cykel har en bakvänd logik, snustorra där de ska va infettade, och kladdiga där de ska vara torra.
Visa bilaga 466287

Men efter kaustik soda bad,massa svinto och SKF fett så har jag lyckats få delarna både blanka och rörliga igen. Dock så finns det en massa olika utbytesdämpare man kan byta till, Risse, Fox eller Kinakopia, får se hur mycket man vill lägga på den. Men man kan väl säga att funktionen på dämparen är...pistong som rör sig, en fjäder som dämpar, thats it...
Visa bilaga 466289

Likaså Shimano växelkomponenterna...(obs, ska ta isär och rengöra ordentligt, men tänk er att de såg ut som första bilden på bakdämparen innan detta...)
Visa bilaga 466293

Det hade ju varit fint att kunna bevara lacken på både ram och komponenter, men de flesta alu delarna har drabbats av skabb, så den åker av.
Visa bilaga 466291

Jag har börjat samla lite delar till återuppbyggnaden, hittade dessa godingar på ebay. De är nu på väg hem...
Visa bilaga 466297

Men det jag söker är fortfarande:

- Bromshandtag gärna balla cnc:ade eller liknande, lagom retro.
- Hjul 26", SPinergy hade ju varit drömmen, men ett par schyssta vanliga funkar med, för fälgbroms så klart.
- Allt möjligt, gärna cannondale, men Kooka, Roox, Onza osv funkar så klart.
- Om någon har ett par Tioga "kolabruna" däck i bra skick är jag intresserad också.
- Shimano XT/XTR 7 delad bakväxel i bra skick.

Gällande lackeringen så har jag tagit lite hjälp av en grafisk formgivare på Cannondale som ska få göra lite idéer på lack/grafik. Står fortfarande i valet och kvalet om det ska bli en sober....eller en skrikig lack!

KRAM!
Exakt den modellen var min första heldämpade mtb ? Köptes 93 eller 94, om jag kommer ihåg rätt.
Blir kul att följa ?

FÖRLÅT!

Till alla, som pm:at, eller väntat på svar i tråden eller rent allmänt, det är "mycket nu va", men det är också en jävla lyx, för mycket jävla roligt på en och samma gång och veckorna bara flyger iväg.

Åter igen...om man "bygger" cyklar på dagtid så finns liksom inte det där ENORMA suget av att bygga hoj.....

Men, det har rasslat i brevlådan rejält, så rent utrymmesmässigt så måste jag börja bygga!=)

Om vi börjar med retro hojen, Deltan, så har jag faktiskt nästan allt hemma till den, det är väl egentligen lack som fattas, och just nu så har jag inget bra ställe att lacka på, så det får vänta lite.

MEN...hjulen är hemma, ett par Vuelta bomber fälgar byggda på STX RC nav. Älskar den höga fälgsidan, och att de är hyfsat breda för att vara old school. Färgen skall bort på dem och sedan på med ny lack och grafik...
Visa bilaga 471105

Och snart så är även Sram 9.0 SL gruppen komplett, de kommer få lite färg ifylld där det är skrapat samt nya dekaler.
Visa bilaga 471106

Och äntligen så dök de där jävla bromsarna upp....vet inte fabrikat...men de är rätt balla. Fått vänta sjukt länge på dem från England, och så klart betala massa tull...så nu är det slutshoppat från england, bye bye.
Visa bilaga 471112

Och nu till ett kommande projekt som jag inte alls planerat, men när man börjat känna rätt folk så är det enkelt att få tag i gratis prylar.....så ett Caad10 Track ramset är på väg hem. Är ju ingen fixie snubbe alls...men....
Visa bilaga 471113

...jag har en bild i huvudet av en matt kopparmetallic stekarhoj till sommaren...
Visa bilaga 471117

Och till frugans hardtail, som skulle vara ett lagom budgetbygge...så har det spårat deluxe. Som nån kanske vet så släpptes Scalpel Se med Lefty Ocho 120mm i veckan, och när erbjudandet om att få loss en sådan GAFFEL kom så sa jag JA! Har också en matchande ram på väg hem...men den får jag visa när den cykeln visats officiellt från Cannondale om ett par månader.
Och för att matcha allt det här så blir det elektroniska växlar från....ja...det är en hemlis.
Visa bilaga 471119

Så ursäkta för ett kort inlägg med för lite photoshop fjantande, MEN det kommer mer meeer MEEEER framöver!
Visa bilaga 471120

Fridens/Daniel!

Taaaack ???

Visa bilaga 471113
Ursäkta att jag lägger mig i dina sköna saker men för mig är den här ful.
Edit: "Caad10 Track ramset" är det jag syftar på...

HÅLL UT!

På söndag eftermiddag kommer update! Och det är värt väntan, för det här kommer vi gå igenom:

- Varför har Cannondale inte "mjuka" svetsar på sina alu ramar längre? Jag svarar och förklarar.
- 2021 års kommande cykel byggen presenteras, hela 5 st, "Retrodeltan" så klart, men vilka är de andra?
- Hur mycket jävla cykelbröte gömmer sig i garderoben hemma hos AlfaAlfa egentligen.
- Och i allt jävla bröte, hur många avstannade/påbörjade/misslyckade projekt finns det som aldrig visats?

Och ni som inte kan hålla er, spring iväg och köp sportfack eller skaffa prenumeration på Sportfack, för de har intervjuat mig.

1615576863156.png

Nu ska pappa sjunga gonattsång för barnen.

FRIDENS!

HÅLL UT!

På söndag eftermiddag kommer update! Och det är värt väntan, för det här kommer vi gå igenom:

- Varför har Cannondale inte "mjuka" svetsar på sina alu ramar längre? Jag svarar och förklarar.
- 2021 års kommande cykel byggen presenteras, hela 5 st, "Retrodeltan" så klart, men vilka är de andra?
- Hur mycket jävla cykelbröte gömmer sig i garderoben hemma hos AlfaAlfa egentligen.
- Och i allt jävla bröte, hur många avstannade/påbörjade/misslyckade projekt finns det som aldrig visats?

Och ni som inte kan hålla er, spring iväg och köp sportfack eller skaffa prenumeration på Sportfack, för de har intervjuat mig.

Visa bilaga 475092

Nu ska pappa sjunga gonattsång för barnen.

FRIDENS!
Sådärja, nu snackar vi ?

Tillbaka
Topp