Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Halloj!

Fick hem ett par nya merionoullsstrumpor för ett tag sedan, stod "Made in sweden" på dem. Någon som vet vart rapha har tillverkning i Sverige? Borås kanske?

Jag är sugen på att skicka efter mina första Rapha plagg, verkar vara både bra och snygga ju. Synd att det är få ställen som säljer för att testa dock.

Så jag tänkte be om hjälp vilken/vilka serier och storlekar man ska titta på? Jag är 174 cm och 72 kg (nåja, ibland). Medelmåttig motionär, och brukar inte gilla jerseys som sitter uberslimingetluftmotståndtightracigt, utan mer "vanliga" modeller. Vad gäller bibs så tycker jag att det känns lätt att sitta tillräckligt bekvämt, tror generellt mer på "rätt" pad än "tjockaste" pad.

Idag så åker jag mest med Craft jersey i strl S och bibs Endura FS260pro, får vara olika märken bara för att det får det helt enkelt.

Så, vad ska jag prova i Rapha? Har förstått att det finns modeller som många upplever som lite korta fram t.ex., och helt slimmad är jag ju inte. Ska man testa jersey i Core eller Classic gissar jag? Och är det skillnad på dessa två och vad isf?

Och vad gäller bibs så verkar det ju finnas t.ex. både Core, ProTeam, Classics. Vad ska man satsa på?

Och vilken är min storlek på jersey och bibs i rapha tror ni?

Generellt så tycker jag ju att det börjar bli fånigt dyrt med dom dyraste varianterna från Rapha, så prismässigt så är ju Core såklart mer rätt.

Jag är sugen på att skicka efter mina första Rapha plagg, verkar vara både bra och snygga ju. Synd att det är få ställen som säljer för att testa dock.

Så jag tänkte be om hjälp vilken/vilka serier och storlekar man ska titta på? Jag är 174 cm och 72 kg (nåja, ibland). Medelmåttig motionär, och brukar inte gilla jerseys som sitter uberslimingetluftmotståndtightracigt, utan mer "vanliga" modeller. Vad gäller bibs så tycker jag att det känns lätt att sitta tillräckligt bekvämt, tror generellt mer på "rätt" pad än "tjockaste" pad.

Idag så åker jag mest med Craft jersey i strl S och bibs Endura FS260pro, får vara olika märken bara för att det får det helt enkelt.

Så, vad ska jag prova i Rapha? Har förstått att det finns modeller som många upplever som lite korta fram t.ex., och helt slimmad är jag ju inte. Ska man testa jersey i Core eller Classic gissar jag? Och är det skillnad på dessa två och vad isf?

Och vad gäller bibs så verkar det ju finnas t.ex. både Core, ProTeam, Classics. Vad ska man satsa på?

Och vilken är min storlek på jersey och bibs i rapha tror ni?

Generellt så tycker jag ju att det börjar bli fånigt dyrt med dom dyraste varianterna från Rapha, så prismässigt så är ju Core såklart mer rätt.

Jag är 173 och väger ungefär som du! Körde med M innan men tyckte det blev för löst. Kör nu med S och är nöjd och glad. Gillar när det sitter tight när jag tränar.

Jag är 173 och väger ungefär som du! Körde med M innan men tyckte det blev för löst. Kör nu med S och är nöjd och glad. Gillar när det sitter tight när jag tränar.
Perfekt. Nu är jag iofs 1 cm längre än dig då. ;-)

Vilka modeller har du testat och hur känns dom för dig?

Vet såklart att det är så individuellt men iaf bättre att få någons upplevelse än att handla i blindo.

Är 1,75 och knappa 70 kg. Har en Brevet jersey i S som sitter bra. Har även en långärmad pro team midweight jersey i M, sitter också bra men kanske aningen löst, den är ju rätt sladdrig i tyget och konstruerad för att sitta tight. Borde väl kört S för rätta korvskinns-looken. I ditt fal skulle jag nog satsat på classic/brevet, S eller M beroende på kroppsform och axelbredd etc.

Har även bibs, Core, Brevet och Pro team thermal, alla i S. Framförallt pro team sitter riktigt tight och på gränsen till korta på överkroppen när man tar på sig dem. Men väl på cykeln sitter de som en dröm.

Det låter lite som att man första gången skulle behöva köpa hem ett par olika modeller och storlekar för att testa och sedan returnera det som man inte vill ha.

Har dom förresten smidig och kostnadsfri retur?

174 cm och 67-72 kg. Kör S i Brevet och Classic. M i Pro team. S i Pro team funkar bättre över axlar men då blir magen blir lite väl påtaglig. S i alla bibs.

Brevet 72kg:
rapha1.jpg

Pro Team 70kg:
rapha2.jpg

Classic 67kg:
rapha1.jpg

Edit: Angående returer: Ja, returerna är smidiga om du kan vara hemma när DHL kommer och hämtar. Eller om du kan boka hämtningen från jobbet. Ett tag körde de inlämning på närmaste postombud. För mig var det smidigare.

Senast ändrad:
För tröjor skulle jag mäta bröst och midja och kolla storlekstabellen. För Classic och Brevet skulle jag inte vilja mycket mindre än den siffra som är angiven för storleken, jag har t ex ~91 cm i bröstmått och kan inte ha större än small.

Edit: Kan lägga till att jag skulle skippa Core-tröjorna p g a passformen (iaf dom kortärmade) och föredrar själv Brevet över Classic II (som jag tycker har ryggfickorna aningen för högt upp).

Senast ändrad:
Perfekt. Nu är jag iofs 1 cm längre än dig då. ;-)

Vilka modeller har du testat och hur känns dom för dig?

Vet såklart att det är så individuellt men iaf bättre att få någons upplevelse än att handla i blindo.

Jag har brevet M, check M, classic flywight M och core S i jersey. Samt en classic vindjacka M och core regnjacka M.
Jackorna kan jag inte gå ned i storlek tror jag, då blir det tight över bröstkorg och rygg, annars sitter de lite löst men ändå acceptabelt.
De kortärmade tröjorna är M för stora, för lösa när jag sitter på cykeln. Den som ändå känns ok på är classic flywight när jag inte cyklar, på cykeln blir det acceptabelt mycket tyg som fladdrar. Core i S sitter perfekt i alla lägen. Tyget i tröjor är mer töjbart, vilket gör att det inte blir lika trångt över bröst och rygg i mindre storlekar.
Det är min känsla för de plagg jag har.

Någon som vet om Rapha har någon smart lösning efter Brexit eller behöver jag bunkar bibs redan nu? :)
Om det är någon gång som du sannolikt INTE ska köpa brallor är den den närmsta veckan - stor risk för att det slutar med att du betalar moms på köpet och även moms och tull om/när paketet går in i Sverige (om det inte hittas en lösning i mellandagarna för att undvika en no-deal-Brexit). Jag hade väntat till efter årsskiftet.

Någon som vet om Rapha har någon smart lösning efter Brexit eller behöver jag bunkar bibs redan nu? :)

Jag tror du ska köpa direkt i svensk butik i sådana fall, beställer du från England är de risk att de inte hinner iväg före 31 december = tull mm.

Är det någon som testat att det verkligen fungerar enligt mejlet ovan? I avtalsvillkoren står följande, vilket jag tolkar som att det endast gäller de länderna.

"Pricing in the following territories is inclusive of duty and tax:
Switzerland, Japan, Norway, Canada (applicable tax shown at checkout)
Orders in these territories will be sent duty paid, meaning that no further import duty or tax will be payable after the order has been placed on the site."

Om texten ovan inte är uppdaterad, och mejlet stämmer, är det priserna i varukorgen som gäller eller tillkommer det vid checkout?

Sverige står ju inte med i din text, och om mailet är korrekt så är det priserna på hemsidan som gäller. Om du ändå är osäker är det väl bara att gå till check out och kolla vad det står där.

Fast i mejlet står det (väl, eller är jag trög nu igen?) att moms och tull ingår, medan det av villkoren inte verkar gälla EU. Risken är ju att få en faktura på importmoms och tull från speditören, därav frågan om någon testat att beställa.

Jag lade en beställning som kom för någon vecka sen, 3 350 kr gick det på. Tyvärr passade inte kläderna, så retur är redan planerad. Idag fick jag dock en faktura från DHL om 1 717 kr för tull och importmoms, trots infon från Rapha här i tråden och per mejl om att det skulle hanteras av Rapha.

Blir till att betala in och begära återbetalning vid returen. Omständligt, men så får det väl vara.

Undrar lite mitt stilla sinne vad som gått fel eller missuppfattats.

Vad säger Rapha då?

De har inte hunnit svara ännu, får återkomma. Känslan från forum och andra är att de är är bra att ha att göra med, räknar med att skriva upp det på oturskontot och att det löser sig.

Jag körde happyridestyle och beklagade mig innan kundtjänst hunnit svara. Vad ska jag ge dem, är tolv timmar för mycket? :unsure:

De har inte hunnit svara ännu, får återkomma. Känslan från forum och andra är att de är är bra att ha att göra med, räknar med att skriva upp det på oturskontot och att det löser sig.

Jag körde happyridestyle och beklagade mig innan kundtjänst hunnit svara. Vad ska jag ge dem, är tolv timmar för mycket? :unsure:
11% och sen en anekdot om hur du blev lurad på pengar av LBS blir bra ??.

Snabbt svarat av Rapha! De har visst haft problem med att vissa order gått ut från lagret med felaktig export/importdeklaration, men ska nu ha rättat till problemet för framtida order. Jag ska skicka fakturan till dem så ska de ordna det, och de försäkrar att de skickar allt tullklarerat.

Visst blir det lite stökigt för mig, men sånt händer väl ibland. Det kan jag ha överseende med när de är tillmötesgående och trevliga.

Föredömlig hantering, de har fått fakturan och löser det med DHL. Skönt att slippa omprövning med Tullverket.

Tyvärr passade inte tröja och byxor, Pro Team bundle som kändes rätt hyggligt prissatt. Det var lite för tajt, framförallt byxorna. Testade ståcykla lite på trainern, och byxorna klämde åt på ställen som man inte vill ha åtklämda så att säga. Större storlek skulle inte funka då det skulle bli en alltför störande glipa mot knät (korta ben)...

Skulle behöva lite råd om vilken lvg-kollektion som borde passa. Kan man tänka sig att classic eller core som är mer generös i passformen kan passa? Och kanske inte lika tunn och därmed användbar större del av säsongen?

Pro Team sitter tight, kanske särskilt på längden. Min erfarenhet är dock att det sen känns helt rätt på cykeln.

Classic har mer generös/mjukare stretch i hängslen samt betydligt mindre kompression. Så om du inte alls kommer överens med Pro Team så är nog Classic i samma storlek passa bättre.

I Classic rullar jag M och i Pro har jag L som då är på grääääänsen att jag kommer i dem så det skiljer nästan en storlek kollektionerna i mellan. Inte provat Core tyvärr.

I Classic thermal har jag L, sällan för varma en svensk sommar.

Jag tycker de sitter rätt om det är obekvämt att stå upp, så jag sizar gärna ner.

Tack för input! Ska fundera lite till, men då lutar det åt classic i samma storlek. Däremot tycker jag att thermal låter väl varmt, och rapha skriver winter version. Jag lär väl mest cykla på sommaren, så det blir nog vanliga modellen.

Tack för input! Ska fundera lite till, men då lutar det åt classic i samma storlek. Däremot tycker jag att thermal låter väl varmt, och rapha skriver winter version. Jag lär väl mest cykla på sommaren, så det blir nog vanliga modellen.
Jag har en Classig Long Sleeve Jersey. Suverän.
Har även haft Pro Team tröjor men tycker de är lite kontiga i storleken på mig.
Hr dock ett par vinter thermal Pro team Bib Shorts. Bästa Bibsen jag haft.
Har en Core tröja på ingång. Får se hur den sitter.

Nu har jag fått hem classic-tröja och - byxor, helt andra kläder än tajta pro line. Men, seriöst, jag hade högre förväntningar än så... Tröjan var väl ok, men inte 1400 kr-ok, men byxorna? Osköna silikongrepp i byxbenen som man kunde ha förväntat sig av ett par lågbudgetbyxor. Och oskönt åtklämmande på ett ställe man inte vill ha åtklämt. Har bara haft det problemet en gång tidigare och det var pro line. Begriper faktiskt inte hur Rapha kan lovordas så mycket. Kläderna nu uppbokade för retur till Storbritannien.

Undrar bara vad jag ska sikta på för märke istället, hade ju äntligen kommit fram till att det var värt att lägga en rejäl slant på ett ställ.

Tillbaka
Topp