Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Andbo0123

Medlem
Halloj!

Fick hem ett par nya merionoullsstrumpor för ett tag sedan, stod "Made in sweden" på dem. Någon som vet vart rapha har tillverkning i Sverige? Borås kanske?

Putteman

Medlem
Jag är sugen på att skicka efter mina första Rapha plagg, verkar vara både bra och snygga ju. Synd att det är få ställen som säljer för att testa dock.

Så jag tänkte be om hjälp vilken/vilka serier och storlekar man ska titta på? Jag är 174 cm och 72 kg (nåja, ibland). Medelmåttig motionär, och brukar inte gilla jerseys som sitter uberslimingetluftmotståndtightracigt, utan mer "vanliga" modeller. Vad gäller bibs så tycker jag att det känns lätt att sitta tillräckligt bekvämt, tror generellt mer på "rätt" pad än "tjockaste" pad.

Idag så åker jag mest med Craft jersey i strl S och bibs Endura FS260pro, får vara olika märken bara för att det får det helt enkelt.

Så, vad ska jag prova i Rapha? Har förstått att det finns modeller som många upplever som lite korta fram t.ex., och helt slimmad är jag ju inte. Ska man testa jersey i Core eller Classic gissar jag? Och är det skillnad på dessa två och vad isf?

Och vad gäller bibs så verkar det ju finnas t.ex. både Core, ProTeam, Classics. Vad ska man satsa på?

Och vilken är min storlek på jersey och bibs i rapha tror ni?

Generellt så tycker jag ju att det börjar bli fånigt dyrt med dom dyraste varianterna från Rapha, så prismässigt så är ju Core såklart mer rätt.

patten

Aktiv medlem
Jag är sugen på att skicka efter mina första Rapha plagg, verkar vara både bra och snygga ju. Synd att det är få ställen som säljer för att testa dock.

Så jag tänkte be om hjälp vilken/vilka serier och storlekar man ska titta på? Jag är 174 cm och 72 kg (nåja, ibland). Medelmåttig motionär, och brukar inte gilla jerseys som sitter uberslimingetluftmotståndtightracigt, utan mer "vanliga" modeller. Vad gäller bibs så tycker jag att det känns lätt att sitta tillräckligt bekvämt, tror generellt mer på "rätt" pad än "tjockaste" pad.

Idag så åker jag mest med Craft jersey i strl S och bibs Endura FS260pro, får vara olika märken bara för att det får det helt enkelt.

Så, vad ska jag prova i Rapha? Har förstått att det finns modeller som många upplever som lite korta fram t.ex., och helt slimmad är jag ju inte. Ska man testa jersey i Core eller Classic gissar jag? Och är det skillnad på dessa två och vad isf?

Och vad gäller bibs så verkar det ju finnas t.ex. både Core, ProTeam, Classics. Vad ska man satsa på?

Och vilken är min storlek på jersey och bibs i rapha tror ni?

Generellt så tycker jag ju att det börjar bli fånigt dyrt med dom dyraste varianterna från Rapha, så prismässigt så är ju Core såklart mer rätt.
Jag är 173 och väger ungefär som du! Körde med M innan men tyckte det blev för löst. Kör nu med S och är nöjd och glad. Gillar när det sitter tight när jag tränar.

Putteman

Medlem
Jag är 173 och väger ungefär som du! Körde med M innan men tyckte det blev för löst. Kör nu med S och är nöjd och glad. Gillar när det sitter tight när jag tränar.
Perfekt. Nu är jag iofs 1 cm längre än dig då. ;-)

Vilka modeller har du testat och hur känns dom för dig?

Vet såklart att det är så individuellt men iaf bättre att få någons upplevelse än att handla i blindo.

magnus_h

Medlem
Är 1,75 och knappa 70 kg. Har en Brevet jersey i S som sitter bra. Har även en långärmad pro team midweight jersey i M, sitter också bra men kanske aningen löst, den är ju rätt sladdrig i tyget och konstruerad för att sitta tight. Borde väl kört S för rätta korvskinns-looken. I ditt fal skulle jag nog satsat på classic/brevet, S eller M beroende på kroppsform och axelbredd etc.

Har även bibs, Core, Brevet och Pro team thermal, alla i S. Framförallt pro team sitter riktigt tight och på gränsen till korta på överkroppen när man tar på sig dem. Men väl på cykeln sitter de som en dröm.

Putteman

Medlem
Det låter lite som att man första gången skulle behöva köpa hem ett par olika modeller och storlekar för att testa och sedan returnera det som man inte vill ha.

Har dom förresten smidig och kostnadsfri retur?

Chapter 2

Aktiv medlem
174 cm och 67-72 kg. Kör S i Brevet och Classic. M i Pro team. S i Pro team funkar bättre över axlar men då blir magen blir lite väl påtaglig. S i alla bibs.

Brevet 72kg:
rapha1.jpg

Pro Team 70kg:
rapha2.jpg

Classic 67kg:
rapha1.jpg

Edit: Angående returer: Ja, returerna är smidiga om du kan vara hemma när DHL kommer och hämtar. Eller om du kan boka hämtningen från jobbet. Ett tag körde de inlämning på närmaste postombud. För mig var det smidigare.

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
För tröjor skulle jag mäta bröst och midja och kolla storlekstabellen. För Classic och Brevet skulle jag inte vilja mycket mindre än den siffra som är angiven för storleken, jag har t ex ~91 cm i bröstmått och kan inte ha större än small.

Edit: Kan lägga till att jag skulle skippa Core-tröjorna p g a passformen (iaf dom kortärmade) och föredrar själv Brevet över Classic II (som jag tycker har ryggfickorna aningen för högt upp).

Senast ändrad:

patten

Aktiv medlem
Perfekt. Nu är jag iofs 1 cm längre än dig då. ;-)

Vilka modeller har du testat och hur känns dom för dig?

Vet såklart att det är så individuellt men iaf bättre att få någons upplevelse än att handla i blindo.
Jag har brevet M, check M, classic flywight M och core S i jersey. Samt en classic vindjacka M och core regnjacka M.
Jackorna kan jag inte gå ned i storlek tror jag, då blir det tight över bröstkorg och rygg, annars sitter de lite löst men ändå acceptabelt.
De kortärmade tröjorna är M för stora, för lösa när jag sitter på cykeln. Den som ändå känns ok på är classic flywight när jag inte cyklar, på cykeln blir det acceptabelt mycket tyg som fladdrar. Core i S sitter perfekt i alla lägen. Tyget i tröjor är mer töjbart, vilket gör att det inte blir lika trångt över bröst och rygg i mindre storlekar.
Det är min känsla för de plagg jag har.

Singular

Aktiv medlem
Någon som vet om Rapha har någon smart lösning efter Brexit eller behöver jag bunkar bibs redan nu? :)
Om det är någon gång som du sannolikt INTE ska köpa brallor är den den närmsta veckan - stor risk för att det slutar med att du betalar moms på köpet och även moms och tull om/när paketet går in i Sverige (om det inte hittas en lösning i mellandagarna för att undvika en no-deal-Brexit). Jag hade väntat till efter årsskiftet.

Little Stereo

Aktiv medlem
Någon som vet om Rapha har någon smart lösning efter Brexit eller behöver jag bunkar bibs redan nu? :)
Jag tror du ska köpa direkt i svensk butik i sådana fall, beställer du från England är de risk att de inte hinner iväg före 31 december = tull mm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer