[OT] Coca-Cola Zero Sugar, Ny smak.

Ifall man nu påstår att man vill undvika "onaturliga" näringsämnen så tror jag att lightläsk är ett av dom mindre problemen ?
Hur menar du då? Att om man ändå bara lever på proteinpulver och pop-tarts så kan man lika gärna skölja ner det med lite sukralos också? Kanske sant men de flesta människor tror jag ändå äter "riktig" mat, vad som nu menas med det?

Hur menar du då? Att om man ändå bara lever på proteinpulver och pop-tarts så kan man lika gärna skölja ner det med lite sukralos också? Kanske sant men de flesta människor tror jag ändå äter "riktig" mat, vad som nu menas med det?
Det verkar rimligare att jämföra med det som sötningsmedlet ersätter, nämligen raffinerat socker. Det är inte naturligt att dricka socker.

Det verkar rimligare att jämföra med det som sötningsmedlet ersätter, nämligen raffinerat socker. Det är inte naturligt att dricka socker.
Det är det ju! Honung är jättegott, så gott att vi människor har utvecklat ett dopamin-påslag när vi får oss i det så att vi verkligen ska fatta att det här med socker, det är bra grejjer.

Skulle snarare påstå att det är onaturligt att inte gilla sockervatten i alla dess former. Du har ganska många tusen år av evolutionärt tryck på dig för att du ska gilla socker. Att kämpa emot är starkt

Visst, socker är onyttigt, men är syntetiska sötningsmedel verkligen bättre? Skulle inte förvåna om det kommer fram att de orsakar cancer eller nåt annat otrevligt... Naturliga råvaror brukar oftast vara bäst i längden.

Fast just aspartam (som är det huvudsakliga sötningsmedlet i t.ex. Cola Zero) är ju tämligen genomlyst.

Det är det ju! Honung är jättegott, så gott att vi människor har utvecklat ett dopamin-påslag när vi får oss i det så att vi verkligen ska fatta att det här med socker, det är bra grejjer.

Skulle snarare påstå att det är onaturligt att inte gilla sockervatten i alla dess former. Du har ganska många tusen år av evolutionärt tryck på dig för att du ska gilla socker. Att kämpa emot är starkt
Honung är inte en lättrinnande vätska.

Så kan man se det, men nu var det ju inte det jag skrev, utan om att dricka socker (underförstått annat än nån enstaka gång ibland). Anledningen till att vi är genetiskt programmerade att gilla socker är för att vi om vi skulle hitta ett fruktträd bör sätta i oss en herrans massa frukt och bygga fettreserver för svårare tider. Verkar jättesmart att göra på daglig basis.

Men varför kan man inte få tag i Diet Pepsi i Sverige, VA? läsk-u-land.

Förra sommaren gjorde vi blindtest hemma med 11 sorters cola. Pepsi Max vann överlägset. Sämst var de där "energi"-sorterna som tex Nocco Cola och Jolt.

Men får jag välja att lyxa till med riktig läsk (med socker) så tar jag såklart Boylans Black Cherry eller Dr Pepper Cherry.

Nästan alla blindtest med små mängder ger liknande svar. Det som smakar sötast (inom rimliga gränser) vinner, oavsett om det är socker eller kemi. Däremot inte lika säkert att den som dricker en hel flaska kommer fortsätta gilla det söta. Därför Pepsi vann i tester på stan och därför CCC fick panik och började fippla med receptet/sockermängden.

Dricker den nu. Har ingen gammal att jämföra med för de var ju slut. Får hålla utkik i annan butik och testa igen. Lite mer fadd i smaken kanske, eller inbillning

Nästan alla blindtest med små mängder ger liknande svar. Det som smakar sötast (inom rimliga gränser) vinner, oavsett om det är socker eller kemi. Däremot inte lika säkert att den som dricker en hel flaska kommer fortsätta gilla det söta. Därför Pepsi vann i tester på stan och därför CCC fick panik och började fippla med receptet/sockermängden.
I fallet zero och vanlig cola hemma hos oss var det tvärt om, vanlig smakade socker och zero hade mer "colasmak" och vann på det, enligt ungdomspanelen. Men visst, generellt är det nog så. Stereon med mest bas låter bäst vid en snabb jämförelse osv...

Pepsi gjorde blindtest på min gymnasieskola på 90-talet. Det var enkelt att skilja på Cola och Pepsi förstås. Som tack för att man ställde upp fick man en burkläsk, hade man föredragit Pepsi fick man en Pepsi hade man föredragit Cola fick man en Pepsi Light. Pepsi vann överlägset, gissa varför?

Jag köper ibland ( 2,3 ggr per år ) CC i små flaskor ( dyra som FAN ! ) .
Inbilar mig , att det är ÄKTA CC ( inte biligt "folk" dryck i PET flaskor ) :-)
Annars dricker jag lätt kolsyrat vatten ( frizzante ) , som jag importerar från Polen .
Gilar inte kranvatten !!!
Polen har 12 768 sorter mineralvatten , Sverige har 4 . Polen har 12 768 biltjuvar , Sverige har 4 :-)))

Senast ändrad:
Annars dricker jag lätt kolsyrat vatten ( frizzante ) , som jag importerar från Polen .
Polen har 12 768 sorter mineralvatten , Sverige har 4 . Polen har 12 768 biltjuvar , Sverige har 4 :-)))

Så var det det här med korrelation och kausalitet.

Är det godare utan socker? Är det nyttigare med kemisk tillsats? Jag vet stevia är naturligt - men övrigt sockerfritt har jag svårt att se som "nyttigare".
"Kalorifritt"- ska det glra man inte går upp i vikt? Haha...det kan väl ingen tro på allvar?
1l vatten, mjölk, cola eller cola zero varje dag i 6 månader. Resultat:
Skärmavbild 2021-03-15 kl. 20.38.11.png

Kan tilläggas att detta resultat har upprepats i flertal andra studier bl.a. på förskolebarn som fick antingen vanlig eller sockerfri festis. Att avstå sockrad dryck är en enkel åtgärd som gör att du på sikt kommer få bättre hälsa.

Sveriges kranvatten håller i de flesta fall lika hög eller högre kvalitet än flaskvatten. Så både ur kvalitets- och miljöperspektiv är det det förnuftiga valet.

det är i mycket en mängdfråga. klart man inte skal dricka sockrad läsk som primär törstsläckare på daglig basis.

är aspartamdryck lämpligare? inte i min bok.

även vatten är giftigt, dödlig dos kan vara så låg som 6 liter på 4 timmar.

För 15 år sedan hängde jag på olika styrketräningsforum. Då gick debattens vågor höga gällande huruvida lightläsk ger insulinpåslag eller inte. Gött att se att den frågan fortfarande lever. (I alla fatt för några få entusiaster) Men nu på cykelforum istället.
Skål!

Sverige ska ju vara landet lagom men den läsk som säljs här innehåller mer socker än den som säljs på andra håll i världen.
Fanns det inga andra alternativ så skulle väl konsumenten ändå välja att köpa en läsk av en viss smak och tycka att det är gott, eller?
Är det någon som har lust att låta tråden spåra ur i en diskussion om sockerskatt?

Sverige ska ju vara landet lagom men den läsk som säljs här innehåller mer socker än den som säljs på andra håll i världen.
Fanns det inga andra alternativ så skulle väl konsumenten ändå välja att köpa en läsk av en viss smak och tycka att det är gott, eller?
Är det någon som har lust att låta tråden spåra ur i en diskussion om sockerskatt?
Sockerskatt är en av väldigt få skatter som jag tycker är bra. Har inte Finland sockerskatt?

det skulle få producenterna att blanda i aspartam i vanlig läsk, så som är förekommande i en del länder.

förutom den kemiska urrk smaken ser den till att man snabbt kissar ur sig det man druckit. opraktiskt om inte annat.

Ja, om producenterna kompenserar sockret med aspartam så vet jag inte hur mkt man har vunnit på en sockerskatt. Min tanke var att sänka sockerhalten i produkter överlag utan ersättning. Jag tror vi har vant oss vid överdriven sockersmak.

det skulle få producenterna att blanda i aspartam i vanlig läsk, så som är förekommande i en del länder.

förutom den kemiska urrk smaken ser den till att man snabbt kissar ur sig det man druckit. opraktiskt om inte annat.
Det är en myt att aspartam i normala doser stör kroppens vätskeregleringssystem. Min fd grannes avhandlingsämne. Man måste få i sig mängder motsvarande 300 liter läsk per dygn för att det ska ske, och då har man redan andra och betydligt värre problem.

Ska vi inte glida in på vad fetma kostar samhället årligen i form av ökade vårdkostnader OSV?

jag har för mig att det var typ 70miljarder 2017.
Då kanske vi även kan ta upp argumentet att man kan vara hälsosam även om man är fet ??‍♂️

Tillbaka
Topp